ANPR trajectcontrole en legale vaststelling door privé bedrijven

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
FredericV
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 28 keer
Recent bedankt: 6 keer

https://www.hln.be/binnenland/rechter-v ... ~a313850a/

Dit legt een bom onder privé bedrijven icm gemeentes die op geautomatiseerde wijze GAS boetes / retributies sturen na vastelling van een snelheidsovertreding door een trajectcontrole.

Er zijn blijkbaar 2 juridische elementen bruikbaar om zulke GAS boetes aan te vechten:
De rechter oordeelde dat de gemeente niet kon aantonen dat de snelheidsovertreding correct was vastgesteld door een daartoe bevoegde persoon, én stelde vragen bij de manier waarop de trajectcontrole en de automatische toestellen gefinancierd worden.
1. laat ze bewijzen dat de vaststelling door een daartoe bevoegde persoon gebeurde
2. laat ze bewijzen dat toestellen die gebruikt worden voor GAS-boetes volledig door de gemeente zelf betaald moeten zijn

Dus voortaan kan je dus bij een boete van een trajectcontrole onmiddelijk die twee zaken checken, en indien nodig aanvechten.

Er is zelfs een paper rond:
https://biblio.ugent.be/publication/01J ... DNQRQEGMTR
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 141 keer

Prachtig dat die persoon dat heeft aangevochten!

Is er nu niemand van het gemeentebestuur dat denkt, dit bedrijf wil een vergoeding per boete? Really? Je zou toch denken met het hele Glenn Janssens proces, dat die supervoorzichtig zijn met dergelijke constructies?
( ... Voor elke boete roomt TaaS, in ruil voor de financiering van de trajectcontrole, 24 euro af....)

Zelf een boete gehad omdat ik de pakeermeter niet betaalt had (terecht). Maar ik heb er wel een zaak van gemaakt om te weten waarom dat Pools en Roemeens bestelwagentje dat daar al weken stond geen boete ofzo krijgen. Ik heb letterlijk het antwoord gekregen dat buitenlandse nummerplaten niet gescand mogen worden.

Bij navraag bij de politie blijkt die zelf geen controles meer doen op parkeerfouten.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 696 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

FredericV schreef: 4 dagen geleden https://www.hln.be/binnenland/rechter-v ... ~a313850a/

Dit legt een bom onder privé bedrijven icm gemeentes die op geautomatiseerde wijze GAS boetes / retributies sturen na vastelling van een snelheidsovertreding door een trajectcontrole.

Er zijn blijkbaar 2 juridische elementen bruikbaar om zulke GAS boetes aan te vechten:
De rechter oordeelde dat de gemeente niet kon aantonen dat de snelheidsovertreding correct was vastgesteld door een daartoe bevoegde persoon, én stelde vragen bij de manier waarop de trajectcontrole en de automatische toestellen gefinancierd worden.
1. laat ze bewijzen dat de vaststelling door een daartoe bevoegde persoon gebeurde
2. laat ze bewijzen dat toestellen die gebruikt worden voor GAS-boetes volledig door de gemeente zelf betaald moeten zijn

Dus voortaan kan je dus bij een boete van een trajectcontrole onmiddelijk die twee zaken checken, en indien nodig aanvechten.

Er is zelfs een paper rond:
https://biblio.ugent.be/publication/01J ... DNQRQEGMTR
Punt 1 zal er vanaf nu wel goed bijstaan, maak je geen zorgen.
Punt 2, tja, daar vinden ze ook wel een oplossing voor zeker...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 813 keer
Bedankt: 364 keer
Recent bedankt: 16 keer

FredericV schreef: 4 dagen geleden Dus voortaan kan je dus bij een boete van een trajectcontrole onmiddelijk die twee zaken checken, en indien nodig aanvechten.
Of voortaan wat beter je snelheid checken zodat je geen kans op een boete maakt.
Moet je daarna je tijd ook niet verspillen om er onderuit proberen te komen.

Sommigen vergeten blijkbaar maar al te graag dat het doel van snelheidscontroles is om de snelheid onder of gelijk aan de max. snelheid te houden en niet om gaatjes in de wet te vinden om aan de gevolgen van het eigen gedrag onderuit te kunnen komen.
Zegt al evenveel over de - of het gebrek aan - moraliteit van de overtreders als over dat van de inrichtende macht.

Eerst proberen een paar seconden te winnen door te snel te rijden binnen een trajectzone.
En nadien kosten noch moeite, laat staan tijd, sparen om onder de gevolgen van het eigen gedrag proberen onderuit te komen. :roll:

Gemeenten die de geautomatiseerde controles volledig zelf betalen is een eufemisme om de belastingbetalers in die gemeente daar volledig voor te laten opdraaien ipv (deels) de overtreders.
Dus ook de overgrote meerderheid die wel in staat is om zich binnen de opgelegde limieten van de max. snelheid te verplaatsen.

En maar klagen dat er meer blauw de straat op moet.
Jij vindt blijkbaar dat er nog meer blauw achter hun bureau moet blijven om al de geautomatiseerde overtredingen te ratificeren. :eek:
Om nog maar te zwijgen van het onnodig tijdverlies in de rechtbanken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
FredericV
Plus Member
Plus Member

@ivob computers die retributies sturen, met een gebrekkige of zelfs geen menselijke controle - ik ben er zelf al slachtoffer van geweest. Het ging dan om maffia parkeerbedrijf.

Trajectcontroles rij ik vaak om of passeer bewust enkel langs één van de twee meetpunten, of ik doe gewoon VMAX + 6 op cruise, die overdrijft al enkele km's/u volgens flitsmeister. Nog nooit een boete gehad door een trajectcontrole!
ivob
Elite Poster
Elite Poster

En wat ga je dan aanvechten wanneer je geen boete krijgt?

Jij stelt dat men dit zou kunnen aanvechten.
Niet op basis dat men geen verkeersovertreding beging of dat er een verkeerde vaststelling gebeurde maar op basis van procedures.
Al wie zich aan de verkeersregels houdt al die poespas nadien niet nodig om er onderuit te komen.
Al wie een verkeersovertreding beging gedraagt zich beter volwassen en neemt de verantwoordelijkheid voor zijn eigen daden op.

En waarom zou je een route zo plannen dat je meetpunten kan skippen, laat staan gaan omrijden, wanneer je je aan de snelheidsbeperkingen houdt?
Nogal logisch dat je nooit een boete krijgt binnen een trajectcontrole wanneer je ze bewust gaat omzeilen.
Ieder zij hobby zeker?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 320 keer
Bedankt: 660 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

ivob schreef: 4 dagen geleden Of voortaan wat beter je snelheid checken zodat je geen kans op een boete maakt.
Moet je daarna je tijd ook niet verspillen om er onderuit proberen te komen.
De gemeente moet maar zorgen dat ze hun zaakjes wettelijk op orde hebben zo worden boetes niet aangevochten. De wet is er namelijk voor iedereen, ook de gemeenten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik herhaal:
ivob schreef: 4 dagen geleden Zegt al evenveel over de - of het gebrek aan - moraliteit van de overtreders als over dat van de inrichtende macht.
De wet is er idd voor iedereen.
Dat begint bij het naleven van het verkeersreglement en niet bij uitvluchten te zoeken dat men dat zelf niet moet doen omdat een ander het ook niet doet.

Wie dus begint bij zichzelf om de wet na te leven moet zich nadien niet in bochten wringen om de schuld alsnog op anderen te kunnen afschuiven. :nono:
Daar is al een voldoende gestoffeerd topic over. :angel:
Sol Invictus!
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 320 keer
Bedankt: 660 keer
Provider

Aangezien in dit geval de vaststeller niet aan de voorwaarden voldoet om te bewijzen dat de vaststelling correct gebeurd is is het logisch dat de boete geannuleerd wordt. Net zoals de "vaststellingen" van de ANPR wagens bij parkeerbedrijven.
Iedereen kan een fout maken (behalve ivob) en moet zich dan maar bij de gevolgen van de fout neerleggen en er niet over zagen. Inclusief de gemeente.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
FredericV
Plus Member
Plus Member

@on4bam de vastellingen van scan auto's zijn onwettig, want zij doen geen waarneming voor het voertuig, maar haaks. Dit icm de privacy schendingen als ze voor elke retributie automatisch de DIV opvragen. Mijn procedure tegen zo'n bedrijf via de GBA loopt nog.

Echter juridisch zijn de boetes van trajectcontroles geregeld via een GAS boete, terwijl parkeerovertredingen een retributie opleveren, indien vastgesteld door bvb parkeerbedrijven.

Dit is zowel juridisch en fiscaal gezien niet hetzelfde, want zo zijn GAS boetes niet aftrekbaar, maar parkeerretributies wel.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 4 dagen geleden moet zich dan maar bij de gevolgen van de fout neerleggen en er niet over zagen. Inclusief de gemeente.
Inderdaad, vandaar:
technieker schreef:Ai, er zittten blijkbaar een paar politieagenten op dit forum.
Nee nee hoor, ik ben een brave chauffeur met af en toe een boete door 1km*/h te snel gereden. Ga ik hiervoor vervelend doen ? Nee hoor, gewoon betalen en beter opletten.
*edit: minstens 6.
Iedereen kan een fout maken (behalve ivob).
Dat laatste is teveel eer en bovendien niet correct.
Uiteraard maak ik af en toe ook wel eens een fout.
Wanneer ik dan daadwerkelijk in fout ben probeer ik daaruit echter te leren en ze hopelijk niet meer te herhalen en me niet in allerlei bochten te wringen om er onderuit te komen en/of de oorzaak elders te leggen.

En wie doelbewust trajectcontroles gaat omzeilen kan al niet meer aanvoeren dat hun per ongeluk 1 km te snel reed want weet die trajectcontroles heel goed liggen en heeft waarschijnlijk ook niet als prioriteit zich aan de geldende snelheidsbeperkingen te houden want dan kon je tegen de aangegeven snelheid gewoon verder rijden ipv te gaan omrijden of in te calculeren waar het begin- en eindpunt van de controle is.
Laatst gewijzigd door ivob 4 dagen geleden, in totaal 4 gewijzigd.
Sol Invictus!
FredericV
Plus Member
Plus Member

Ik ga weldra eens bij dit bedrijf alle GDPR gerelateerde data points opvragen, gezien zeer veel trajectcontroles via macq verloopt.

Die camera's kunnen zelfs schatten hoe snel je rijdt (dus niet op basis van een traject):

https://mobility.macq.eu/nl_BE/qcam3-qcam5

Dus concreet alle locatiegegevens en data points gekoppeld aan mijn kenteken, want dat zijn allemaal persoonsgegevens.

Als een ANPR op plaats X op tijdstip Y u ziet, dan zijn deze data points dus locatiegegevens. Locatiegegevens zijn ook persoonsgegevens, en dus opvraagbaar.

Antwoorden ze niet, procedure bij de GBA.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 160 keer

ivob schreef: 4 dagen geledenOf voortaan wat beter je snelheid checken zodat je geen kans op een boete maakt
Of zoals de aangever van de klacht wist te vertellen 'behoorlijk vol in de remmen gaan' omdat 10m. na een snelheidswijziging de meting begint.
Te snel is te snel en gat branden is op de blaren zitten dat klopt.
Maar op sommige punten beseft de burger dat het een platte belasting is terwijl het zou moeten gaan over een verbetering van de veiligheid van alle weggebruikers.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad, wanneer je harder rijdt dan toegelaten moet je bij een wisselende snelheidszone vol in de remmen gaan.
De oorzaak ligt dus bij de bestuurder die harder reed dan toegelaten en niet bij de wisselende snelheidszone noch de controle daarop.
Snelheidszones wisselen doorgaans met max. 20 km/uur. Wie medisch geschikt is om op de openbare weg een voertuig te besturen ziet zo'n bord ook al enkele tientallen meters voor hij aan dat bord komt.
Je hebt dus alle tijd wanneer je dat bord ziet om je snelheid tijdig aan te passen voor het begin van de volgende zone.
Wat je vooral niet moet doen is in de voorafgaande zone al te snel rijden en pas beginnen af te remmen wanneer je pas aan het bord bent dat de volgende zone aangeeft. De bedoeling is immers dat je snelheid al is aangepast waar de volgende zone begint en niet pas tien meter verder.
Een snelheidsbord geeft aan dat vanaf dat punt dat de max. toegelaten snelheid is. Het is geen teken dat je vanaf dat punt pas moet beginnen te remmen tot de max. toegelaten snelheid.
In se is het ook niet de bedoeling dat je alleen afremt wanneer je een controle bemerkt maar dat je dat doet altijd en overal waar de max. snelheid begrenst is. En dat begint vanaf het punt dat het snelheidsbord staat. Niet erna en al zeker niet alleen wanneer de snelheid gecontroleerd wordt.

Inderdaad zijn er zones waar een controle op een snelheidszone eerder lijkt op een bijkomende belasting dan dat de prioriteit is de verkeersveiligheid te verhogen. Maar dan moet de snelheid daar aangepast worden, niet de controle op de max. snelheid die daar van toepassing is.

Doch het verlagen van de algemene snelheid houdt doorgaans niet in dat dit ten nadele is van de verkeersveiligheid. Integendeel.
En dan nog, het is zowat de gemakkelijkste te vermijden belasting.
Aan sommige belastingen ontkom je niet.
Dit is er nu net eentje waar je mits een eenvoudige gedragsaanpassing een belasting volledig en op legale wijze volledig kan vermijden.
Persoonlijk heb ik liever een belasting die je eenvoudig kan ontlopen en waar andere hardleerse Belgen graag aan bijdragen dan een verhoging van de belasting elders waar niet zo eenvoudig aan te ontkomen is.
Sol Invictus!
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 50 keer
Provider

De Ridder: “Dit kan verregaande gevolgen hebben”
UPDATE

“Dit vonnis kan verregaande gevolgen hebben”, zo waarschuwt Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA)
traject.png
https://www.hln.be/binnenland/we-zullen ... ~a313850a/

“We zullen wetgeving herschrijven waar nodig en excessen eruit halen”: De Ridder vreest meer vonnissen nadat boete door trajectcontrole nietig wordt verklaard
UPDATE

Heeft de politierechtbank van Vilvoorde het hele systeem van de commerciële trajectcontroles in tal van Vlaamse gemeenten op de helling gezet? Het vonnis, dat HLN kon inkijken, in de zaak die mobiliteitsprofessor Johan De Mol (UGent) aanspande tegen de gemeente Meise is alvast duidelijk. De rechter oordeelde voor het eerst dat de gemeente niet kon aantonen dat de snelheidsovertreding was vastgesteld door een daartoe bevoegd persoon én stelde dat toestellen die niét in eigendom zijn van de gemeente niet wettig zijn. “We zullen bekijken hoe we de excessen eruit kunnen halen”, reageert Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder bij VTM NIEUWS.
IHB

16 november 2025, 18:13Laatste update: 19:33

De Ridder: “Dit kan verregaande gevolgen hebben”

“Dit vonnis kan verregaande gevolgen hebben”, zo waarschuwt Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA). Ze belooft het vonnis de komende dagen onder de loep te nemen en de regelgeving aan te passen waar nodig. “We zullen bekijken hoe we de wetgeving moeten herschrijven.” Daarnaast erkent ze de kritiek op trajectcontroles: “We zullen kijken hoe we de excessen eruit kunnen halen. Het kan niet de bedoeling zijn dat trajectcontroles dienen om private kassen te spijzen.” De minister had eerder al een onderzoek bevolen waarvan de resultaten komende zomer verwacht worden.
Laatst gewijzigd door Matt555 4 dagen geleden, in totaal 4 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als ik een boete krijg -en het is altijd in een zone 30- dan is het omdat ik niet wist dat je daar maar 30 mocht en/of dat ik het niet gezien heb en spontaan nog 40 reed omdat de wegsituatie geen 30 suggereert. Het staat gewoonlijk aangegeven door een piepklein wit bordje "Zone 30", een keer en dan moet je het gezien hebben. Als ze daarnaast "30" op het wegdek zouden schilderen, in koeien van letters en, beter nog, een dynamische waarschuwing "U rijdt te snel", dan denk ik dat er heel wat minder mensen te snel zullen rijden. En dat is toch de bedoeling.
FredericV
Plus Member
Plus Member

Ik zocht op Macq en Taas, om te weten welk bedrijf nu precies de ANPR beelden verwerkt, om mijn persoonsgegevens op te vragen.

En kwam op de ondertekende concessie - dus ja het contract ;)

https://www.sint-pieters-leeuw.be/sites ... tekend.pdf

en hup het illegale karakter van de concessie komt al direct aan bod:
taas-me-bro.png

Deze opstelling passeer ik regelmatig, en hier zie je duidelijk de QCAM5 ANPR van Macq:

https://www.tvoost.be/nieuws/met-nieuwe ... gen-133478

In het artikel staat "De 32ste al in onze provincie in het beheer van Agentschap Wegen en Verkeer."

Hoe kan je nu als passant weten, of die ANPR uitgebaat wordt door het Agentschap Wegen en Verkeer, of een privé firma?

Staat dat duidelijk op het camera bord?

Naast Macq levert RTS ook ANPR oplossingen:

https://www.rts.be/trajectcontrole
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 1226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Het is anders niet zo moeilijk, maar politici - het is des mensen - zijn liever lui dan moe.
Schrijf een gemeentebon uit (vergelijkbaar met een staatsbon), een gemeentebon die moet dienen voor de financiering van de trajectcontrole.
De opbrengsten gaan naar de gemeente en die kan zo
- zelf de trajectcontrole financieren
- de verkeersveiligheid verhogen (een veel voorkomende klacht onder burgers)
- de gemeentefinanciën op orde houden
Veel kans is die constructie goedkoper, want de TAAS-partner zit niet mee uit de ruif te eten.

Het is dus een goeie zaak dat de rechter de lamzakkerij blootlegt en de regels - die ook voor de overheid op eender welk niveau van toepassing is - doet volgen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 150 keer
Provider

ivob schreef: 4 dagen geleden Inderdaad zijn er zones waar een controle op een snelheidszone eerder lijkt op een bijkomende belasting dan dat de prioriteit is de verkeersveiligheid te verhogen. Maar dan moet de snelheid daar aangepast worden, niet de controle op de max. snelheid die daar van toepassing is.
Dat is inderdaad het punt, er zijn gemeentes die openlijk hebben toegegeven dat ze snelheidscontroles invoeren om hun inkomsten op te krikken. Daarom kan ik er maar weinig sympathie voor opbrengen en grijp ik ook elke vormfout, hoe belachelijk ook, aan om onder een opgelopen boete uit te komen. En dat is toch al een paar keer gelukt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Gedeeltelijk mee eens.
Prioritair tracht ik me aan de opgelegde snelheid te houden.
Daarmee vermijd ik een boete, spijs ik de gemeentekas niet extra en moet ik daarna er geen tijd insteken om er alsnog onderuit te kunnen komen.
En als extraatje komt het de verkeersveiligheid ten goede.

Ik ga niet eerst te snel rijden om daarna uit principe tijd te kunnen steken in het aanvechten van een vorm van belasting op basis van vormfouten.
Maar uiteraard ieder zijn hobby.

En zolang er maar genoeg Belgen harder blijven rijden dan toegelaten en de daarop volgende boetes betalen kunnen de andere gemeentebelastingen lager gehouden worden. Win-win voor wie zich wel aan de opgelegde snelheden tracht te houden ook al is het af en toe bedoeld als extra inkomsten voor de gemeentes.
Zoals ik eerder schreef, makkelijker wordt het voorkomen van een belasting niet meer.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 1226 keer
Recent bedankt: 9 keer

https://www.standaard.be/binnenland/nie ... 59683.html
De wegverkeerswet is daar nochtans duidelijk over. In artikel 29 quater staat dat gemeenten alleen snelheidsboetes kunnen opleggen met “toestellen die volledig gefinancierd worden door de lokale overheid”.
SpecialK schreef: 3 dagen geleden Dat is inderdaad het punt, er zijn gemeentes die openlijk hebben toegegeven dat ze snelheidscontroles invoeren om hun inkomsten op te krikken. Daarom kan ik er maar weinig sympathie voor opbrengen en grijp ik ook elke vormfout, hoe belachelijk ook, aan om onder een opgelopen boete uit te komen. En dat is toch al een paar keer gelukt.
De reden voor het aanvechten doet er niet toe, we leven in een rechtstaat en dus zijn er wetten waar iedereen (inclusief de overheden dus) zich aan dienen te houden.

Maar opnieuw: het is snel aan te pakken.
Vervangen "TaaS" door een financiering via banken of gemeentebon en het is opgelost.
Voeg dan nog een agent toe die de boete effectief uitschrijft en je bent klaar.

Aangezien zowat iedereen - ook velen op UB - het nog steeds een recht vindt om te snel te rijden, stromen de inkomsten dan ook binnen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Om een GAS-boete uit te schrijven heb je zelfs geen politieagent nodig.
Dat kan ook door een gas-ambtenaar.

Overigens gaan alleen de inkomsten geïnd via een GAS-boete naar de gemeentelijke kas.
De andere boetes (dus ook deze voor veel te snel te rijden) gaan naar de bovenlokale overheden.

En oplossingen kunnen inderdaad eenvoudig en snel.
Maar daarom gebeurt het in de praktijk nog niet.
Je kan bv. een snelheidsboete al heel eenvoudig vermijden door je gewoon aan de opgelegde max. snelheid te houden.
En - zoals je zelf schrijft - ook daar slagen vele weggebruikers, waaronder UB'ers al niet in.
Nee liever het ingewikkeld maken zoals trajectzones vermijden en omrijden, uitrekenen waar begin- en eindpunt van een trajectcontrole is zodat je deze, desnoods met behulp van "flitsmeister & co" kan skippen, zoeken naar vormfouten en er via deze lange weg proberen onderuit te komen, enz.
De mensen die over de wegen rijden verschillen doorgaans hierin niet zoveel van de mensen die de bestuursfuncties bemannen. :angel:
Laatst gewijzigd door ivob 3 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het heeft zelfs in de pers gestaan dat die externe bedrijven eisen waar de controles moeten komen en dat dat ingegeven is door 'waar halen we het neeste winst' heeft dus in de verste verte te maken met verkeersveiligheid.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 3 dagen geleden Prioritair tracht ik me aan de opgelegde snelheid te houden.
Ik probeer dat ook, maar dat lukt nu eenmaal niet altijd, zeker op plaatsen waar ik de situatie niet ken. Ergens een zone-bord gemist omdat ik, godbetert, op de weg aan het letten was ipv op de bordjes. Straten waarvan je op basis van de weginrichting zou denken dat je nog 70 km/u mag, terwijl het recent naar 30 is veranderd...
Google GPS slaagt er ook maar een slag door, soms zegt die dat je 80 km/u mag terwijl dat niet eens een voorkomende snelheidsbeperking is in België.

Het gebeurt niet vaak hoor, mijn laatste snelheidsboete was in januari 2023. Hoe lang is het bij jou geleden?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef: 3 dagen geleden Het heeft zelfs in de pers gestaan dat die externe bedrijven eisen waar de controles moeten komen en dat dat ingegeven is door 'waar halen we het neeste winst' heeft dus in de verste verte te maken met verkeersveiligheid.
Correct.
En de eenvoudigste maatregel om dan minder belasting te betalen en niet bij te dragen aan de winsten van externe bedragen is je gewoon houden aan de max. snelheid binnen deze zones.
Je moet voor het begin van een trajectcontrole ook niet als een zot de remmen dichtgooien.
Wie een medische aandoening heeft (of ander problemen) en niet van ver genoeg een snelheidsbord kan zien om vanaf het begin van de zone de snelheid al met 20 km/uur te verlagen heeft in de trajectcontrole nog al de tijd om alsnog de gemiddelde snelheid naar beneden te halen. Het is immers geen momentane flitspaal.
Bij hedendaagse auto's nog minder een probleem want deze geven niet alleen begin- en einde van de trajectcontrole aan maar ook nog eens de gemiddelde snelheid dat je voertuig reed sinds je de trajectcontrole binnen reed. En die is dan nog eens hoger dan de snelheidsoverschrijding waar je pas een boete voor kreeg.

Maar laat ons vooral maatregelen mbt verkeersveiligheid niet gaan baseren op basis van clickbaits in de media. :nono:
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 625 keer
Bedankt: 744 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

We gooien weer lekker alles op een hoopje en mixen het lekker door elkaar.

Wat deze zaak en de discussie hier vooral aantoont is dat de mentaliteit inzake gedrag in het verkeer nog altijd totaal verkeerd is. Uiteindelijk is het niet meer dan reed je effectief te snel of niet? Reed je te snel dan is een boete normaal, ongeacht wie, hoe of waar je deze inbreuk pleegde. Wees dan ook zo volwassen en betaal je boete waar je zelf voor gekozen hebt door onaangepast gedrag. Al de rest zijn uitvluchten.

Daarnaast is het ook zo dat ook overheden zich aan de wet moeten houden en dat sommige (niet alle) installaties commercieel uitgebaat worden door privé-organisaties. Dat dit tot problemen kan leiden was al duidelijk en het wordt enkel duidelijker. Ik ben geen voorstander van dergelijke constructies net om die reden, de belangen vervagen terwijl verkeersveiligheid het eerste doel moet zijn. Dit doet echter niets af van het nut en noodzaak van (traject)controles. Er gebeuren nog altijd teveel ongelukken en mensen passen zich onvoldoende aan, meer nog, vaak gaat men na een vaste flitspaal gewoon harder rijden.

De rest van de discussie is gewoon een voorbeeld van de dubbele moraal die sommigen hanteren. Men roept dat er meer veiligheid moet zijn maar als men controle krijgt is men boos, als men een terechte boete krijgt is men nog bozer. Men klaagt over te dure overheid maar als men andere financiering zoekt is het niet goed en men wil terechte boetes niet betalen. Men vraagt eigenlijk meer inzet van personeel wat een kostenverhoging betekent. Men vraagt naar strengere aanpak maar dan wel enkel voor anderen... Het resultaat is dat je niet minder boetes krijgt maar naast de meer boetes ook hogere belastingen voor iedereen, ook wie wel de regels wil volgen. Wow, wat een vooruitgang.

Al het bovenstaande betekent maar 1 ding, men is nog veel te laks. Voer een rijbewijs met punten in en verhoog/verstreng de boetes en serieus want ze zijn duidelijk niet hoog genoeg. Zorg dat de inkomsten enkel terecht komen bij ingrepen voor verkeersveiligheid en slachtoffers. Verhoog de pakkans serieus door veel meer trajectcontroles die voldoen aan voorgaande regels. Koppel dit met wegwerken van de commerciële initiatieven van enkele piraten die willen verdienen op een maatschappelijk probleem.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

SpecialK schreef: 3 dagen geleden Het gebeurt niet vaak hoor, mijn laatste snelheidsboete was in januari 2023. Hoe lang is het bij jou geleden?
Met de auto heb ik nog nooit een snelheidsboete gekregen.
In een trajectcontrole heb ik - met welk voertuig dan ook - nog nooit een snelheidsboete gekregen.

Met de motor heb ik twee keer een snelheidsboete gekregen en dat was telkens tijdens een mobiele momentane snelheidscontrole en niet in een trajectzone.
Eenmaal tien jaar geleden en de jongste acht jaar geleden.
Waar ik ongeveer op cruisecontrole 70 reed ipv de toegelaten 50 (in werkelijkheid dus een 65 km/uur).
Idd eens goed gevloekt (om mezelf) wegens de onoplettendheid, even slechtgezind (wegens eigen domheid), daarna gewoon de boete betaald ipv uitvluchten te zoeken en de schuld in iemand anders zijn schoenen trachten te schuiven, verder en de volgende keer beter opletten.

In de huidige auto zal me dat niet zo vlug gebeuren want wanneer je bij een onoplettendheid even te snel rijdt - volgens de auto dus niet echt sneller dan toegelaten - gaan onmiddellijk alle toeters en bellen af om je bij de les te houden.
Maar ik zet die functie dan ook niet op non actief omdat het "me stoort in mijn eigen interpretaties van de regelgeving". :-) Voor mij is een snelheidsbord ook geen teken dat je daar zo hard moet rijden maar geeft het aan dat je daar niet harder mag rijden. En ik rij ook niet op het randje van wat de GPS aangeeft maar wat de snelheidsmeter aangeeft en daarop wordt de CC ingesteld. Dat is weer een extra marge tegen even onoplettend te zijn.
Allemaal eenvoudig hoor. Moet je ook eens proberen. :-D

Ik en dan ook groot voorstander van een trajectcontrole ipv een momentane controle.
Iedereen kan idd eens een bord niet gezien hebben of even verstrooid zijn.
Het voordeel van een trajectcontrole tov een momentane controle is dat je in het eerste geval je foutje nog kan bijsturen. Je moet al behoorlijk onoplettend en hardleers zijn om over de gehele afstand van een trajectcontrole gemiddeld harder te rijden dan toegelaten.

Wil ik het onderste uit de kan van mijn machines halen doe ik dat wel met gelijkgezinden op een daartoe gepast circuit en niet op de openbare weg. En vergis je niet, op een circuit worden de daar geldende regels continu opgevolgd en streng gehandhaafd.
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Beste Mr.Perfect,
Het gaat in deze zaak niet over het al dan niet interpreteren van de wet maar over het feit dat er procedure- en/of vormfouten zijn gemaakt door de beftreffende gemeente. Of mogen die volgens u wel de wet interpreteren naar eigen goeddunken ?

Dat jij nooit fouten maakt, altijd de perfecte keuzes maakt doet hier echt niet ter zake.

J.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nee, het gaat over één uitspraak van één politierechter.
Er werd geen geding aangespannen over de wettelijkheid van de huidige trajectcontroles.
Er werd ook niet aangevochten dat men niet harder reed dan de toegelaten snelheid.
Er werd door een persoon waarvan werd vastgesteld dat hij te hard gereden heeft gebruik gemaakt van procedures (en niet op basis van zijn op haar gedrag in het verkeer) om daar in dit specifiek geval onderuit te komen. Met succes en daar valt niets op af te dingen.

Vervolgens werd er op UB opgeroepen aan al wie zich niet aan de snelheidslimieten wil houden gebruik te maken van dit precedent om daar vervolgens onderuit te kunnen komen ipv zich toch maar te houden aan de geldende snelheidslimieten en - voor wie dat nodig acht - de legaliteit van de vaststelling an sich aan te vechten.
In het laatste geval dient er aan de motivatie van wie zo"n geding aanspant niet getwijfeld te worden.
In het eerste geval is het gewoon het zoveelste excuus om de gevolgen van het eigen gedrag niet te moeten dragen en via een omweg aan de eigen verantwoordelijkheid weer te kunnen verzaken.
Iets wat nogal een ingeburgerde gewoonte is bij verkeersovertreders.
Joe de Mannen schreef: 3 dagen geleden Dat jij nooit fouten maakt, altijd de perfecte keuzes maakt doet hier echt niet ter zake.
Uiteraard doet dat niet ter zake want dat is een uitspraak die jij hier over een ander ter plekke verzint en geen verband houdt met de werkelijkheid. Maar daarvoor moet je wel de moeite doen om begrijpend te kunnen lezen.
Voor de moedwillige slechte verstaanders wil ik het dus nog wel eens herhalen: iedereen, incl. zoals ik eerder schreef mezelf, maakt al eens fouten of de verkeerde keuzes. Het verschil zit erin dat sommige de gevolgen van hun keuzes en fouten aanvaarden, eruit leren en proberen ze niet te herhalen en anderen de fout nooit bij zichzelf zoeken maar doorschuiven op een ander, het systeem, de overheid, whatever zolang het maar niet bij henzelf gezocht dient te worden.

En wat in deze context nog belangrijker is dat is dat fouten en verkeerde keuzes op de openbare weg nogal eens kwalijke gevolgen kunnen hebben. Spijtig genoeg zijn die gevolgen dan doorgaans ook nog eens te dragen voor wie die keuzes niet gemaakt heeft.

Uiteraard springt de eerste de beste opportunistische politica daar in de pers meteen bovenop gevolgd door allerlei (leden van) fora. Politici die bovendien dan ook nog eens aan de grondslag van de huidige wijze van vaststelling liggen.
Wordt dus na deze ene uitspraak ongetwijfeld vervolgd.

Maar wie zich op de openbare weg sowieso aan de snelheidsbeperkingen tracht te houden op basis van de getoonde snelheidsborden en niet op basis van eigen interpretaties wat volgens de waan van de dag het beste in eigen kraam past heeft - ongeacht de uitslag van dat vervolg - daar uiteraard maar weinig hinder van. Tot spijt van wie het benijdt.

Mijn stelling is inderdaad dat je beter eens wat te traag rijdt en een keer teveel de nadelige materiële en menselijke gevolgen vermijdt dan gewoon je zin doen en wanneer je daarop betrapt wordt alles uit de kast haalt om het in een ander zijn schoenen te kunnen schuiven.
Dat zijn inderdaad tegengestelde instellingen en ik vind niet dat ik daarvoor beschaamd moet zijn om daarvoor uit te komen. Integendeel zelfs.
De rechtstreeks gevolgen van de "je-m'en-fous" mentaliteit, inzonderheid in het hedendaagse verkeer, kan je ook dan ook dagelijks vernemen in de media.

Wat hield deze "mobiliteitsdeskundige" tegen om de procedures aan te vechten alvorens hij er rechtstreeks betrokken partij in was? (laat verder maar is een retorische vraagstelling).
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Joe de Mannen schreef: 3 dagen geleden Beste Mr.Perfect,
Het is maar wie zich aangesproken voelt he... :angel:

J.
FredericV
Plus Member
Plus Member

Joe de Mannen schreef: 3 dagen geleden Het heeft zelfs in de pers gestaan dat die externe bedrijven eisen waar de controles moeten komen en dat dat ingegeven is door 'waar halen we het neeste winst' heeft dus in de verste verte te maken met verkeersveiligheid.

J.
Heeft idd niks met verkeersveiligheid te maken:

https://www.nieuwsblad.be/binnenland/pr ... 50897.html
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Het probleem is dat men nu alle trajectcontroles (TC) over dezelfde kam scheert terwijl dit probleem enkel bij bepaalde gemeentes en dan nog bij specifieke TC's speelt. Dit soort zaken stoorden me al langer en moeten aangepakt worden. Het doel moet verkeersveiligheid zijn en daarom moeten de inkomsten naar verkeersveiligheid gaan. De gemeenten hebben dan geen baat bij overbodige TC's en bedrijven kunnen er ook geen groot geld aan verdienen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 52 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het stoort je waarschijnlijk ook dat jaren geleden hiervoor al werd gewaarschuwd; dat eigenlijk iedereen wist dat dit ging gebeuren maar nu verontwaardigd :D NVA toch
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Neen, ik heb er zelf voor gewaarschuwd, dat krijg je als je zakelijke en publieke belangen gaat vermengen. Er zijn nog zo'n schandalen geweest oa met wegwijzers. En NVA is de laatste die moet verontwaardigd zijn want zij zijn net grote voorstanders van zo'n private aanbestedingen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zouden die opstellingen ooit via anonieme steekproef getest worden op correcte meting? Een ijkingsbedrijf dat bewust exact 36 km/u door een zone 30 rijdt om te kijken of ze toch al een boete krijgen dus?
Misschien zie ik spoken, maar aangezien de fabrikant mee in het consortium zit, zou het in hun voordeel zijn als hun toestellen op sommige momenten nét ietsje te snel een boete uitdelen... Uiteraard toevallig NIET op het moment dat er een officiële ijking plaatsvindt, maar we weten dat bepaalde bedrijven daar wel de nodige software voor kunnen ontwikkelen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 7 keer

Er zijn veel spoken inderdaad. De VLD wijdt er zelfs een campagne aan die het wantrouwen tegenover de regering aanwakkert. En dus tegenover de overheid. Nu is de Belg al van nature zeer anarchistisch dus er is niet veel nodig om dat te laten ontsporen.
Maar de ijking gebeurt dus door de overheid.
In het Vlaams gewest: https://wegenenverkeer.be/zakelijk/metrologie
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja, één keer in de X jaar, en ik ben overtuigd dat die installatie op dat moment perfect door de tests geraakt. De vraag is: wordt het tussentijds (en onverwacht) gecontroleerd? Gatso heeft geen enkel belang bij bewust manipuleren van hun camera's, want ze zien geen euro meer als hun camera's veel flitsen. Het enige wat nog indirect zou kunnen is dat ze er meer gaan verkopen als de bestaande veel opbrengen. Maar Macq krijgt rechtstreeks opbrengsten van elke "flits" die hun installatie genereert. Gezien de eigenaars van TaaS in het verleden al op fraude gepakt zijn, bestaat de kans altijd dat ze het nog eens doen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”