Vrijstelling importtaks <150 euro verdwijnt

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 256 keer
Bedankt: 782 keer
Recent bedankt: 3 keer

Volgend jaar betaal je importtaks op álle pakjes uit China
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/13 ... ess-vanaf/

Dat gaat wat geven qua vaste kosten voor de aangiftes.
IOSS werkt nu niet voor aangiftes boven 150 euro, benieuwd hoe ze dat gaan fixen nu de vrijstelling blijkbaar volledig gaat verdwijnen.
IIRC rekent pakweg bpost 34 euro aan voor zo'n aangifte; dat gaat zeer doen als het artikel 5 euro kost.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 530 keer
Bedankt: 694 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik heb er geen probleem mee om lokaal te kopen maar veel dingen die bvb op Aliexpress staan vind je hier gewoon nergens...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

In den action hé
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 202 keer
Bedankt: 50 keer
Provider

Beetje plannen dan maar he Bartje....zal ik ev. bestellingen dan maar doen tijdens mijn 3 maand verblijf (2X p/jaar) in Thailand doen , naar mijn Thais adres .
Gelukkig zijn we Belgen en leren we van onze Politici sjoemelaars .. :angel:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 111 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

ITnetadmin schreef: 2 dagen geleden IIRC rekent pakweg bpost 34 euro aan voor zo'n aangifte; dat gaat zeer doen als het artikel 5 euro kost.
https://www.bpost.be/nl/faq/hoe-worden- ... n-berekend
23,60 € incl. BTW via bpost voor de pakjes minder dan 150 €, maar 't valt dus nog af te wachten of de websites die met IOSS werken ook die invoerrechten gaan innen zodat bpost kan vermeden worden.
Laatst gewijzigd door Flippi 1 dag geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Gratis cloudopslag bij Filen.io
20 GB i.p.v. 10 GB met deze invite
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 176 keer
Provider

Zal er persoonlijk geen last van hebben, 'k heb 1x goedkope oplaadkabels besteld voor mijn iPhone, en ik toen ik mijn iPhone wilde opladen kreeg ik een elektrische schok. En als ik in het nieuws hoor wat ze allemaal in Shein kledij vinden, lijkt mij het ook niet echt verstandig om dat te dragen.
't Zou mij dan ook niet verbazen, dat deze maatregel ook bedoelt is om de hoeveelheid pakjes uit China te verminderen, zodat de douane die grondig(er) kan controleren. Wat mijn inziens geen slechte zaak zou zijn.

En ja, ik weet dat er in Belgische winkels heel wat Made-in-China zaken te koop zijn, maar die zijn meestal wel veilig/conform de wetgeving, en indien er toch problemen zijn, heb je een aanspreekpunt bij Bol/Samsung/Apple/...

Als er bij jou brand uitbreekt door een goedkope toocki-lader(eerste merk dat ik tegenkwam op Ali), dan denk ik niet dat je bij iemand zal kunnen klagen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1019 keer
Bedankt: 3814 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

ITnetadmin schreef: 2 dagen geledenDat gaat wat geven qua vaste kosten voor de aangiftes.
IOSS werkt nu niet voor aangiftes boven 150 euro, benieuwd hoe ze dat gaan fixen nu de vrijstelling blijkbaar volledig gaat verdwijnen.
Die kosten zijn gekend, daar kan je rekening mee houden.
Maar ik zie dat in de praktijk onmogelijk gebeuren, wie gaat die aangiftes doen? Dat zijn er miljoenen per dag?
* Zal dat de leveringen niet aanzienlijk vertragen?
* Op welke basis gaan ze die BTW berekenen (moet er bij ieder pakje een factuur zitten?)
* Nieuwe aanwervingsgolf bij Bpost?

De Chinese distributeurs kunnen die kosten vermijden door te leveren vanuit een Europees Warehouse, en dus zelf de douaneformaliteiten (en kosten) te vervullen? Natuurlijk met de nodige impact op levertijd?
Maar is een "next-day" delivery wel altijd zo nodig?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 154 keer
Te Koop forum

Het is alsof de shops het hebben zien aankomen want bv Aliexpress en Amazon hebben al distributiecentra in Europa, dus als het van daar komt geen extra tax... misschien hebben ze het vooral gedaan voor de snellere levering kan ook.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 530 keer
Bedankt: 694 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Die tax zal toch ergens moeten betaald worden en doorgerekend in de prijzen ?
Het is toch niet omdat ik een magazijn in europa heb dat ik die producten daar zomaar in krijg zonder ergens bij de douane te passeren ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 111 keer
Provider
Te Koop forum

Inderdaad, maar dat kan afhankelijk van het bestelde artikel nog meevallen en via de magazijn-in-EU manier vermijd je alvast de afhandelingskosten van bpost.

bpost rekent overigens goed door in vgl met omringende landen. Onbegrijpelijk dat er op dit monopolie niet gereageerd wordt.
Gratis cloudopslag bij Filen.io
20 GB i.p.v. 10 GB met deze invite
Rocky2025
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

https://nl.aliexpress.com/item/1005006004862744.html

Wel de dual mode voor de zekerheid genomen.

3 stuks besteld se gisteren. Mss dat ik er nog wat bestel paar weken voor kerst.
Wrm? Voor een casual gamer is deze muis meer dan genoeg, ze zijn ook stil, draadloos, als ik me niet vergis ook usb-c denk ik ook en denk ook eventueel met draad te gebruiken. Hier vind ik deze muis niet + wrm nog? Omdat die zo licht is ook, best een lange tijdsduur hebben nog en perfect in mijn hand althans ligt.

Probleem in Belgie? Vele muizen zeer duur, zijn zwaar en liggen niet zo goed in de hand.

Nog een voordeel; ze mogen nog iets minder meegaan of er mag eens 1 mindere goeie tussen zitten, dan nog kom ik goedkoper uit.

Je moet ook een beetje weten wat je koopt.
Niet alles is even goed of betrouwbaar. Van sommige dingen blijf ik ook wat verder van weg.
Maar bij een gaming muis kan je nieveel fouts doen.

Heb ook nog thing gekocht, veel goedkoper dan hier.
https://nl.aliexpress.com/i/1005005827772756.html
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

laatste wat ik kocht was 2.5gbe switches , welke minstens even zuinig of zuiniger zijn dan mn oude gigabites switch zijn. ook te vinden op amazon aan 10-15 euro meer.
per stuk maar had er natuurlijk enkele méér dan eentje nodig voor de upgrade
ook een 2 poorts realtek nic, 19.5 op ali met korting, 35 op amazon.
als er veel taks op ali verzending is gaan andere sites waarschijnlijk misschien gewoon wat meer omzet draaien.
al bij al vooral jammer voor de mensen die eenvoudigweg het budget niet hebben
zoiets kopen van ali uit een europees magazijn is al snel dezelfde prijs als amazon, en het aanbod is veel kleiner dan rechtstreeks uit china ed
maar zoals @Joe de Mannen aangeeft er zijn wel een heel deel items welke je enkel op ali kan vinden die nog te niche zijn voor amazon ed.
en dan bedoel ik niet een gaming muis maar eerder electronicamoduletjes , LED's enzo waar het dan voordeliger is omdat ali 5 stuks 10 stuks ineens kan opsturen
dingen van onder de 22 € die ik vroeger al Nog goedkoper dan ali op Ebay kocht toen die ook nog uit china verzonden met free shipping zonder douane import (en btw)
als je die items al kan vinden op andere plaatsen in eerste plaats,
zijn de prtijzen voor kleine dingetjes al behoorlijk duurder op andere websites dan rechtstreeks met de boot/vliegtuig , soms wel wat overdreven, wat er dus niet op gaat verbeteren als er op Alles invoer komt
die handelaars willen ook hun percentje, zij moeten alles ook zoeken en stockeren, dat kon je tot nu nog omzeilen
vraag wordt dan al bij al, betaal ik liever bpost, of amazon, als ik toch nog wat nodig heb . welk verschil is groter ( en voor hoelang? )
kon natuurlijk ook naar alternate oid voor switches maarja budget en aanbod. en zelfs de kleine mogelijke verzendingskost erbovenop
een 5 poorts is daar 52.90 plus verzending, op ali was het 20.33 na promo, inc verzending, ik moet er naar kijken dusja
een 8 poorts op alternate 172.90 en een 8 poorts op ali was 31.44 na promo! als het merk er niet toe doet.
maar da's dan na 2026 dan blijkbaar dus gedaan of alleszinds minder aantrekkelijk

edit: - even verdergezocht in de mediamarkt kost een 8 poorts trendnet 2.5g (trendnet ben ik tevreden van) 82.98, alternate gaf me wat een verkeerd beeld
Laatst gewijzigd door thomasdb 23 uren geleden, in totaal 1 gewijzigd.
keerekeerweere
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 27 keer
Provider
Te Koop forum

is het niet zo dat vb aliexpress nu al btw aanrekent ? waarom kunnen ze dan die invoerheffing niet gewoon mee verwerken.
ali-order.png

ik dacht zelfs dat aliexpress IOSS > 150 ook al aankan. niet dus...
ali-order150plus.png
Telenet OneUp 1000/40 - Edpnet 100/40 - OPNSense
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 256 keer
Bedankt: 782 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zoals je kan zien, rekent Ali de BTW rechtstreeks aan onder de 150 euro, via IOSS, maar kunnen ze dat niet boven de 150 euro, omdat afaik IOSS niet werkt voor die zendingen.
Als er nu overal invoerrechten bijkomen, ben ik benieuwd wat dat met het IOSS systeem gaat doen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”