Tweede wagen inruilen voor speed-pedelec: aub jullie input

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 471
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dag iedereen,

Ik overweeg mijn tweede wagen (KIA Optima SW PHEV, details cfr. infra) in te ruilen voor een speed-pedelec, en had hierbij graag jullie input, want het betreft natuurlijk wel een behoorlijke wijziging in levensstijl.

Mijn gezinssituatie:
- ikzelf: arts, werkzaam op drie verschillende campussen van ziekenhuis X te België; maandag en vrijdag op campus A (11 km van mijn huis), dinsdag en woensdag op campus B (5 km van mijn huis), donderdag op campus C (15 km van mijn huis)
- echtgenote: zelfstandig psycholoog, werkt van thuis uit
- zoon van elf zit op internaat voor ASO, eerste middelbaar; moet maandagochtend naar de bushalte worden gevoerd (1h tijden met file), en vrijdagavond van een bushalte worden gehaald (1h tijden met file)
- dochter van negen zit op lagere school op 3 km van ons huis, op de weg naar campus B en C; voor campus A komt er 1 extra km bij, dan wel 3 km, afhankelijk van de route.
- dochter van negen heeft les notenleer op woensdag kort na school en op zaterdag voormiddag ook enkele hobbies; die momenten heeft degene die haar naar die hobbies voert, de wagen nodig; zaterdag voormiddag overigens combineerbaar met supermarkt. Tevens paardrijles vrijdag avond om 18h
- zoon van elf heeft op zondag voormiddag voetballes, wat perfect te doen is met de fiets, auto is overigens ook mogelijk, gezien niemand anders de wagen nodig heeft op zondag - uitstapjes doen we vrijwel altijd met het gezin.

Onze wagens:
- KIA EV6 77 kW; aankoop juni 2023; garantie 7j dan wel eerste 150.000 km, whichever comes first; heden 64.000 km op de teller
- KIA Optima SW PHEV; aankoop sept 2018; 130.000 km op de teller; garantie 7j verlopen sept 2023.

Die KIA Optima staat op een standaard schoolweek stil op de oprit voor zowat elke dag van de week. In de vakantie wordt 't 'm zelfs nog minder gebruikt.

Uitzonderingen waarbij beide wagens tegelijkertijd gebruikt worden:
- wekelijks: voeren dochter naar paardrijles op vrijdag avond, terwijl de andere ouder de zoon afhaalt aan het bewuste busstation
- niet eens maandelijks: bijles voor mijn echtgenote te Gent (niet eens maandelijks)
- onvoorspelbaar, maar dus niet wekelijks: hevige regenval/stormweer terwijl we beiden op de baan moeten
- 2x/jaar: als ondergetekende weg is voor een weekend met vrienden (2x/jaar)
- onvoorspelbaar, maar hooguit 1x/maand: boodschappen meerdere winkels op zaterdag, uitzonderlijk, want vooral binnen context van uitnodigen van vrienden
- enkele malen per jaar, maar niet maandelijks: als echtgenote eens naar Antwerpen of Leuven afzakt om met vriendin te gaan eten.

Mijn idee was om die Optima niet meer te vervangen indien 'm total loss zou zijn, maar mijn echtgenote wijst me fijntjes op twee zaken hierbij:
- ik beweeg te weinig
- een stilstaande auto kost ook geld, cfr onderhoud, winter/zomerbandenwissel, keuring, evt. defect buiten garantie (zeker sinds sept 2025).


Ik overweeg dus die Optima nu al te verkopen, maar ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen op zo'n speed-elec, gezien ik blijf tobben over zaken die ik evt. misschien over het hoofd zou zien.

Alvast dank voor jullie feedback,
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7034
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 812 keer
Bedankt: 363 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je geeft enerzijds wel heel veel detailinfo om een SP te verwerven en anderzijds heel weinig info hoe de te vervangen auto bij gelijktijdig gebruik van de eerste vervangen zal worden.

Is je partner die je er fijntjes op wijst dat je te weinig beweegt en dat een stilstaande auto ook geld kost ook bereid op autogebruik af en toe toegevingen te doen?
Je kan maar met een persoon tegelijk op een SP (is niet anders dan om het even welke andere fiets) en je blijft niet altijd droog wanneer je bij slecht weer geen alternatief meer hebt.

Je of je partner en/of je kinderen zullen dus naar een alternatief moeten op zoek gaan voor de tijdsvakken dat je nu de twee auto's gebruikt met passagier/bagage.
Iedere situatie is anders dus hoe kan een ander je feedback geven voor jouw individuele situatie?

Wil je meer bewegen kan dat overigens ook zonder SP. :-D

Ik rij met een SP maar ben geen arts en mijn partner is geen psycholoog.
En wij hebben er geen probleem mee om in een straal van 50 km, ongeacht de weersomstandigheden, verplaatsingen met de SP en/of e-bike te doen. Maar geldt dat ook voor jouw situatie?
En vooral, we hebben geen verplichtingen om af en toe een passagier af en aan te voeren.
Laatst gewijzigd door ivob 4 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3345
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 350 keer
Bedankt: 235 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Waarom niet een (of zelfs beide) auto's inruilen voor een abonnement op Cambio (of een ander - bekend - systeem van autodelen)? Dan zit je in de regen alsnog droog en heb je de beperking niet van single driver op de fiets.
Computer(k)nul
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7034
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 812 keer
Bedankt: 363 keer
Recent bedankt: 15 keer

Maar dat lost - als cambio in de omgeving al beschikbaar is - het "probleem" van te weinig bewegen toch niet op?
De kost van een tweede auto lijkt me ook geen onoverkomelijk probleem in een gezin met twee artsen?
Cambio is trouwens ook niet gratis. Zeker niet wanneer je met één auto jaarlijks al meer dan 30000 km aflegt en met de andere een 18000 km.
Een degelijke nieuwe SP ook niet. Ik zou dat trouwens ook nooit nieuw kopen. Voor die prijs kan je nog jaren de kosten van een tweede auto betalen.
Laatst gewijzigd door ivob 4 dagen geleden, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
orionis
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 02 maa 2010, 19:52
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
Bedankt: 42 keer
Provider

Zelf ook een SP sinds 2018 en het eerste jaar exclusief, maar vooral de wintermaanden (ijzel) vond ik een probleem, doordat het best gevaarlijk was.
Als je dan een alternatief hebt (bus?) moet dat wel lukken.

Voor de rest ga je vooral veel meer moeten plannen om alles met 1 auto gedaan te krijgen.
Is wat aanpassen, maar normaal lukt dat wel.

Cambio vind ik ook nog een mooie oplossing, vooral voor de dagen dat je het niet gepland krijgt.

- Gaming: PC, Quest 3 en Nintendo switch 2
- Domotica: Niko home control & philips hue & Nest
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7034
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 812 keer
Bedankt: 363 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je kan uiteraard ook nog altijd een elektrische driewieler aanschaffen.
Daar kan je naast wat bagage ook nog eens twee passagiers extra mee vervoeren.
Met die afstanden is dat ook geen probleem.
Of je kinderen dat "cool" gaan vinden is weer een ander probleem.
En je beweegt als fietser ook niet echt.
(Naast SP rijder voor eigen gebruik ben ik ook nog taxibestuurder van een elektrische driewieler. tijdens de spitsuren ben ik met beide vervoermiddelen doorgaans sneller op bestemming dan de auto's).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1220
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 93 keer
Provider

De meeste ebike leasers plooien nogal vlug terug op hun wagen als het wat frisser word of wat miezert.
Niks gaat boven het comfort en veiligheid van de wagen.

Vergeet die SP, de letsels zijn niet min.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3796
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 351 keer
Recent bedankt: 6 keer

https://www.qicq.nl/ebike-leasen/shortlease/

een maandje proberen, het is de goeie periode !
en daarna dankbaar zijn dat je de speed pedelec kan buiten gooien en in de kia kan stappen.

Ik doe tot 5x per week woonwerk traject van 54 km (h/t) met de speed pedelec.
Alle seizoenen.
Maar als het regent stap ik vrolijk in de tweede wagen die braaf op de oprit staat te niksen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15273
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1695 keer
Bedankt: 1504 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

Een maand in een wintermaand een speed pedelec huren en je 2e auto op een parking zetten minstens 5 kilometer van je verwijderd. Checken hoe vaak je met die speed pedelec naar die auto gaat rijden. Indien nooit op die maand, dan lukt het wel.

Een uitdaging lijkt me te zijn wanneer de 1e auto eens pech zal hebben. Dan ga je moeten taxi's of ubers en zo gebruiken. Maar ook dat is haalbaar. En stukken goedkoper dan een auto te hebben.

Een andere uitdaging is indien je een "just in time" persoon bent. Het gaat meer organisatie vergen... en potentieel dus meer discussies met je wederhelft ;).

Misschien toch beter wachten tot de kinderen zelfstandig genoeg zijn... om zelf je auto te lenen om mee weg te gaan ;).
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 928
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 68 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wij kunnen op het bedrijf beide leasen.
Wat me opvalt is dat die speedpedelec rijders regelmatig onderuit gaan met dat ding en dan lang thuis zitten ongetwijfeld omdat ze er niet juist mee omgaan maar toch.
Ik ken er enkele die er al van terug gekomen zijn en hem uiteindelijk weg gedaan hebben.
Een 2de auto kost veel geld , ook wij hebben die en die rijdt maar een 3000 tot 5000km per jaar maar als ik tegen mijn vrouw (of dochter) zou zeggen dat die weg moet is het hier oorlog...
Zoals anderen al aangehaald hebben, als je tegen de regen en de kou kan en.je hebt oplossingen om het dubbel gebruik te vermijden kan je dat doen maar het zal een inspanning van allebei vragen en niet alleen van u..
Ik zou als ik van u was een paar loopschoenen kopen en of een crosstrainer en het comfort vd wagen houden maar tja...dat is ieders eigen keuze natuurlijk..
Mss nog een extraatje voor die loopschoenen, tijdens het lopen kan je je gedachten op een rijtje zetten ondervind ik zelf en je komt veel ontspannender thuis, met de fiets of speedpedelec naar je werk en terug rijden vraagt focus op de weg daarnaast geeft een speedpedelec niet echt meerwaarde wat bewegen en sporten betreft..

Succes met je keuze.





Tom
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 141 keer

2 wagens en jezelf opleggen dat je campus A en B met een al dan niet elektrische fiets doet?

Het comfort van een 2de wagen is mij persoonlijk toch veel waard. Zeker als tweeverdieners.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7034
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 812 keer
Bedankt: 363 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dit dus. Wat wil ieder persoonlijk en waar hecht men persoonlijk de meeste waarde aan?
Daar kan een ander met slechts beperkte kennis van de comfortvereisten en de gezinssituatie van een ander toch moeilijk raad in geven?

Ik heb zelf sinds 2018 al geen auto meer en de enige gezinsauto delen we dan nog eens met drie andere gezinnen.
De vier gezinnen - allen "verdieners" voelen zich daar niet oncomfortabel bij (zoniet deden ze het niet).

Maar daar heeft een ander in de eigen situatie en de eigen comfortvereisten toch niets aan?

Wanneer men nu al bij één full time thuiswerker en de ander met WW-verkeer nauwelijks die naam waardig gewend is geraakt aan twee auto's zal het moeilijk zijn van die gewoonte afstand te doen. En wil je dat zal het hele gezin (want ze maken allen gebruik van die twee auto's) het daarover eens moeten zijn.

Wil je meer bewegen is een SP al geen goede reden.
Een SP is juist een reden om je sneller te verplaatsen dan een gewone fiets zonder je daarbij in het zweet te werken.
Dat kan je dan veel beter op een andere manier, om te beginnen al met een veel goedkopere (in aankoop en onderhoud) gewone fiets die 5 tot 11 km af te leggen. Of doe - indien je op het werk een douche kan nemen - die afstanden af en toe) al lopend.
Een SP over relatief korte afstanden en met volle ondersteuning vraagt bijna geen inspanning.
Wil je daarop wat meer beweging hebben zal je dat niet met volle ondersteuning moeten doen en tegen snelheden van +35 km/uur. En zoals eerder al aangehaald gebeuren er dan de meeste ongelukken mee en heb je de grootste kans om onderuit te gaan (het is en blijft een fiets die in het huidige verkeer niet echt dient om snelheden van 45 km aan te houden). Ben jij en je gezin nog verder van huis.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DidierS
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik ben zelf speedpedelec-rijder sinds 2020 en gebruik die fiets sindsdien DAGELIJKS. Tot over twee jaar nog aan 12.000km per jaar waarbij woon/werk 30km enkel was, nu kom ik (door wijziging van werk) nog aan een 2.500km ongeveer. De enige dagen dat ik NIET met de speedpedelec rij, is bij sneeuw of ijs... Maar aan de kust gaat dat amper over een paar dagen per jaar.

Alle vergaderingen, opleidingen, ... tot aan 45km doe ik sowieso met de speedpedelec, verder dan dat ga ik voor onze auto of een deelwagen van de werkgever.

Aantal ongevallen mag je niet overschatten, ik lees best wel wat horrorverhalen hierboven. BASF heeft daar ooit eens een onderzoek op gedaan en die kwamen uit op een valpartij per 10.000km. Ik zit er een paar kilometer naast maar het scheelt niet veel :-D. En hoe meer je rijdt per jaar, hoe minder ongevallen (vind ik zelf), gewoon omdat je die ervaring er mee in houdt zeker?
Bijna al mijn valpartijen zijn eigenlijk achteraf gezien te vermijden geweest: uitglijden over slijk tijdens oogstseizoen (stap dan gewoon af, domoor), in de greppel naast het fietspad terechtkomen (waarom ook zo op het randje rijden?), ...

Wat ik wel als belangrijkste tip meegeef aan alle beginnende SP-rijders: VERTROUW NIEMAND OP DE WEG! Iedereen denkt dat je veel trager rijdt dan je in werkelijkheid doet. Het is aan ons als SP-rijder om ver vooruit te kijken en er ons aan te verwachten dat die ander nog snel even voor onze neus zal schieten! Ik ben dan ook de eerste om op jaagpaden tijdens het toeristenseizoen serieus op de rem te gaan staan bij het naderen van tegenliggers... en op kruispunten ga ik er altijd van uit dat ik mijn voorrang zal moeten afgeven!
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7034
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 812 keer
Bedankt: 363 keer
Recent bedankt: 15 keer

Inderdaad.
De meeste ongevallen waren ACHTERAF gezien te vermijden geweest.
Zoniet was het geen ongeval maar een opzettelijke daad.

Wel mee eens dat je als voetganger/fietser/SP-rijder/motorrijder beter defensief moet rijden en beter een keer meer je voorrang afstaat dan deze te nemen.
Die raad gaf ik onlangs (als motorrijder) nog op dit forum maar daar werd ik toen nog - waarschijnlijk door een die hard automobilist - om uitgelachen wegens "niet werkbaar". :roll:
Laatst gewijzigd door ivob 4 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
cadsite
userbase crew
userbase crew
Berichten: 7144
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 752 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Een speed pedelec is geen fiets, maar een brommer waar trappers aan hangen.
Nah :twisted:

Dat ding kost veel geld en gaat niet zo lang mee als een auto. Ik vraag me oprecht af hoeveel je hier echt denkt mee te winnen op financieel vlak. Zeker als je vergelijkt met een (heel) kleine auto.

Ander punt, hoe oud zijn de kinderen? Komt 'leren rijden' in het vizier? Vanaf 17 kunnen ze er aan beginnen. Dan is het best wel handig als ze kunnen leren rijden met een wagen dat wat ouder is.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7034
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 812 keer
Bedankt: 363 keer
Recent bedankt: 15 keer

Een nieuwe SP kost - net zoals een nieuwe EV6 of andere EV van die klasse - inderdaad veel geld.
Maar niets zegt dat je een SP nieuw moet kopen.
Zelf zou ik daar ook nooit 7 tot 10 K aan uitgeven.
Ik kocht een 3 jaar oude SP voor een 1100 €.
En het is niet omdat dit ding 45 kan rijden dat je dat ook altijd en overal moet doen.
Ik rij er doorgaans 30-32 km mee (zo moet ik al niet beducht zijn om in de alomtegenwoordige zones 30 op de snelheid te letten). Net zoals bij een auto is de max. snelheid die technisch mogelijk is geen verplichting om op de openbare weg aan te houden. Net zoals bij ieder ander vervoermiddel op de openbare weg gebruik je daar beter je verstand ipv het ego.

Ik vermoed ook niet dat met een dubbel artsen inkomen en gezien de hobby's van de kids de financiën het grootste struikelblok zijn. Nah.
Is het dat wel, nou een SP verbruikt - zelfs op max. snelheid - over dezelfde afstand veel minder dan een EV of PHEV.
En op 5 tot 15 km gaat het nauwelijks schelen in tijd.
Mijn partner legt de WW afstand van 25 km enkel doorgaans sneller af met de SP dan met de EV.

Wie echt toekomstgericht denkt kan zijn kinderen ook al beter beginnen op te voeden dat ze niet echt overal en altijd een auto meer nodig hebben en ze beter goed leren fietsen en het OV en deelwagens leren gebruiken.
Voor de eerste 2 moet je zelfs niet wachten tot ze 17 zijn.
cadsite schreef: 4 dagen geleden Ander punt, hoe oud zijn de kinderen?
Negen en elf. :angel:
De tweede auto is nu negen jaar oud. Tegen dan 15 jaar oud.
Om die auto nog 6 jaar achter te houden voor wat rijlessen?
Die kan je desnoods ook nog geven met de eerste auto. Die is tegen dan ook niet meer van de nieuwste.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1220
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 93 keer
Provider

Ik zou voor een mooie trekkingfiets gaan alla idworks, das gegarandeerd nieuw lifestyle plezier en praktisch.

Of voor zaken als een tern gsd haze pino … praktisch

Of een sp of ebike

Maar ge zult vooral de stap zelf moeten zetten om te zien of het iets voor u is.

Maar voor die belachelijk kleine afstanden mist ge echt wel iets om deze niet lopend of fietsend af te leggen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13051
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 621 keer
Bedankt: 740 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Elk voordeel heb zijn nadeel. Je zal zelf moeten beslissen waar je prioriteiten liggen en welk voordeel opweegt tegenover een nadeel. Wil je meer belang hechten aan gemak en flexibiliteit dan betaal je daar gewoon voor met een 2de wagen. Wil je liever wat langer gezond blijven rondlopen op deze aarde dan is een fiets een optie, een gewone fiets dan want anders is de beweging er ook niet echt. Als Dr zal je dat zelf wel goed kunnen inschatten. De fiets geeft je ook nog wat extra credibility als je patiënten moet adviseren om meer te bewegen ;)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3443
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Ik rij ook sinds 2020 met de speed pedelec. Ondertussen toe aan mijn tweede (via lease). Eerst een Riese Muller (redelijk wat miserie mee gehad; batterij kapot, versnellingskabel 3 keer afgebroken, ...) nu een Ellio. Wat een verademing die Ellio.

Mijn traject is 40 km enkel (naar Brussel). En ik kom elke keer nat in mijn zweet toe op het werk (gelukkig kunnen we douchen). Dus de mensen hierboven die zeggen dat het geen inspanning kost... 't is maar wat je zelf wil natuurlijk. Zelfs met turbo ondersteuning ben ik nog vaak buiten adem (ik blijf dan ook zwaar doortrappen, ook al zit ik aan mijn maximum snelheid).

Ik zou zeggen: probeer zeker eens die Ellio, je kan hem tot een maand lang uitproberen, tegen dan zou je het wel moeten weten of het iets voor jou is.
https://www.rideellio.com/flex-test

Met mijn Riese Muller schakelde ik mij zot (lichten, afslaan, remmen voor voetgangers/steps, ... en zo door Brussel, je kan je wel inbeelden dat je dan veel moet schakelen). Met mijn Ellio moet ik helemaal niet meer schakelen en als je eens wil doortrekken (lange stukken met weinig verkeer), trekt dat ding als een zot (wat een verschil met het Bosch systeem van Riese Muller).
Over Riese Muller en Stromer hoor ik af en toe van de collega's toch wat opmerkingen. Over Ellio nog niets dan positiefs gehoord (en zo ervaar ik het ook).

Maar probeer dus vooral zelf.
9livesuni schreef: 4 dagen geleden Of voor zaken als een tern gsd haze pino … praktisch
Ik heb een elektrische Hase Pino (met Rohloff), maar die kost wel het dubbele van de Ellio! En dat is meer een toer-fiets, ik doe hiermee soms ook woon-werkverkeer (met mijn vrouw er vanvoor op). Met de Hase Pino spreek je dan over +- 1 uur 40 minuten naar het werk, met de Ellio iets meer dan een uur. Dat telt wel op natuurlijk 2x per dag. En ook dat schakelen constant... mijn vrouw moet dan even stoppen met trappen (ikzelf ook), dan schakelen en dan weer verder... eens je het gewoon bent van niet meer te moeten schakelen, wil je niet anders meer.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
DidierS
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

cadsite schreef: 4 dagen geleden Ik vraag me oprecht af hoeveel je hier echt denkt mee te winnen op financieel vlak. Zeker als je vergelijkt met een (heel) kleine auto.
4000 euro netto per jaar bovenop mijn autovergoeding.
Dat getal is wel van tijdens mijn periode bij die vorige werkgever hé, 12.000km per jaar dus.
Ik reken enkel de besparing in diesel en hetgeen ik meer krijg aan fietsvergoeding BOVENOP wat ik kreeg aan vergoeding om met de auto te gaan werken.
Qua kosten voor de fiets rekende ik letterlijk ALLES, zelfs mijn onderbroeken die sneller versleten (echt waar...).
Een 4.000 EUR netto loonsverhoging per jaar vond ik wel fijn meegenomen, dan had ik het nog niet over de winst in tijd door de files te omzeilen en de winst in centimeters buikomtrek :banana: .


cadsite schreef: 4 dagen geleden Ander punt, hoe oud zijn de kinderen? Komt 'leren rijden' in het vizier? Vanaf 17 kunnen ze er aan beginnen. Dan is het best wel handig als ze kunnen leren rijden met een wagen dat wat ouder is.
Het is niet omdat het niet voor iedereen de beste oplossing is, dat het voor niemand een oplossing kan zijn. Anders moeten we nooit iets doen natuurlijk. :beerchug:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7034
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 812 keer
Bedankt: 363 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik vraag me toch af hoe je met een WW-verkeer van 5 tot 15 km 4000 € netto vergoedingen bij elkaar zou sprokkelen?
De cm's buikomtrek bij een afstand van 5 tot 15 km zullen ook nogal verschillen tov een afstand van 30 km enkel.
En niet bij alle werkgevers kan je een fietsvergoeding combineren met een vergoeding voor de auto.
TS gebruikt bovendien geen dieselauto maar de combinatie van een BEV en PHEV.

Iets andere situatie dan de jouwe dus.
Om TS zijn vraag te kunnen beantwoorden moet je dus van zijn situatie uitgaan.
Hij heeft er zelf weinig aan wanneer je 12000 km per jaar met de fiets gaat vergelijken wanneer hij zelf maar 5 tot 15 km moet overbruggen. Op een werkweek doet hij 94 km in totaal aan WW-verkeer. Wanneer hij die verplaatsingen altijd per fiets doet en nauwelijks verlof neemt komt hij maximaal aan 4500 km op jaarbasis.
En het probleem voor de tijdstippen van dubbel autogebruik is er ook niet mee opgelost.

Mee eens dat niet altijd alles voor iedereen een oplossing is maar het gaat hier wel om een specifieke context gebonden vraag.
Vanuit mijn standpunt zou ik ook zeggen: leer je kinderen OV en/of de fiets gebruiken en ga zelf al lopend en fietsend naar het werk. Maar dat past in mijn context en de vraag is of het in de zijne past.
Laatst gewijzigd door ivob 3 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DidierS
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ja, maar de vraag was toch (en ik citeer) "Ik vraag me oprecht af hoeveel je hier echt denkt mee te winnen op financieel vlak." en niet "bereken voor de OP uit hoeveel hij hiermee zal winnen"? Het gaat dus inderdaad 100% over mijn situatie inderdaad. OP of om het even wie die zelf in de overweging zit, kan gerust die berekening ook nog eens zelf maken hé.
De situatie is sowieso anders want OP overweegt om een volledige auto te schrappen, dus terugverdientijd kan als snelle berekening al direct de kost van die auto zijn op jaarbasis... Maar ik had dus niet begrepen uit de vraag dat wij de berekening voor OP zouden maken, eerder de vraag naar onze eigen ervaring en berekening. Sorry als dat verkeerd begrepen was.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7034
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 812 keer
Bedankt: 363 keer
Recent bedankt: 15 keer

Mee eens.
Ik begrijp ook niet echt waar TS nu precies over zit te tobben.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 471
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

De TS zit in vergadering en zal zijn tobben in tweede tijd nader duiden ;-)
Heb al veel geleerd, ik reageer vandaag nog :-)
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 471
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Soit, die vergadering is dus behoorlijk uitgelopen ;)

Alvast dank voor jullie reacties hierboven, ik probeer zo volledig mogelijk te antwoorden hieronder:
ivob schreef: 4 dagen geleden Je geeft enerzijds wel heel veel detailinfo om een SP te verwerven en anderzijds heel weinig info hoe de te vervangen auto bij gelijktijdig gebruik van de eerste vervangen zal worden.
Ik denk hierbij aan autohuur voor die situaties - evt. Cambio; uitgangspunt is wel dat dat huren van die hypothetische auto minder dan éénmaal per week zal nodig zijn in een standaard schoolweek.


Goztow schreef: 4 dagen geleden Een uitdaging lijkt me te zijn wanneer de 1e auto eens pech zal hebben. Dan ga je moeten taxi's of ubers en zo gebruiken. Maar ook dat is haalbaar. En stukken goedkoper dan een auto te hebben.
Autopech? VAB (en vanaf dan ook: de taxi) is al onderweg.


Goztow schreef: 4 dagen geleden Een andere uitdaging is indien je een "just in time" persoon bent. Het gaat meer organisatie vergen... en potentieel dus meer discussies met je wederhelft ;).
Dit is het grootste issue: organisatie - ons gezin is in de praktijk eigenlijk overstelpt met taken & geregel. Maar het opbouwen van een goede conditie en een verlenging van de levensduur met een slordige tien jaar is mij dit wel meer en meer waard.


ivob schreef: 4 dagen geleden Is je partner die je er fijntjes op wijst dat je te weinig beweegt en dat een stilstaande auto ook geld kost ook bereid op autogebruik af en toe toegevingen te doen?
Je kan maar met een persoon tegelijk op een SP (is niet anders dan om het even welke andere fiets) en je blijft niet altijd droog wanneer je bij slecht weer geen alternatief meer hebt.
Mijn vrouw is zich zeer bewust van de extra planning die deze stap met zich mee zal brengen. Zijzelf is overigens degene die momenteel zo goed als alles met de (elektrische) fiets al doet, zoveel als mogelijk. Ze wil mij van achter dat stuur wegkrijgen bij aanvaardbaar weer (alles wat geen storm of sneeuwval is).


Sinna schreef: 4 dagen geleden Waarom niet een (of zelfs beide) auto's inruilen voor een abonnement op Cambio (of een ander - bekend - systeem van autodelen)? Dan zit je in de regen alsnog droog en heb je de beperking niet van single driver op de fiets.
Cambio maakt sowieso deel uit van de planning, met een backup regeling via andere autoverhuur firma's. Maar het lijkt me financieel onwenselijk als dit >= 1x/week zou moeten gebeuren, maar ik kan me natuurlijk vergissen.


ivob schreef: 4 dagen geleden Wil je meer bewegen kan dat overigens ook zonder SP. :-D
Klopt. Lange tijd was het plan om de auto gewoon te verkopen en alles met de klassieke fiets te doen. Ik doe dat overigens al als ik naar campus B (5 km) rij, maar voor pakweg campus C (15 km) ben ik dan wel 50 min onderweg ('s avonds bergaf, dan 40-45 min). Wat ik in zo'n scenario mis, is flexibiliteit. Want de feiten zijn wel wat ze zijn, en dat is dat ik met een speedpedelec wel slechts 30 min onderweg ga zijn in 't slechtse geval, inclusief igv. felle tegenwind. Scheelt toch rap 40 min opgeteld per dag, en die beperkte tijd maakt in ons overbezette, drukke, strak geplande gezin wel een verschil.


ivob schreef: 4 dagen geleden De kost van een tweede auto lijkt me ook geen onoverkomelijk probleem in een gezin met twee artsen?
Mijn vrouw is psycholoog, geen arts. Dit terzijde: ook als arts geldt: als iemand u 50 euro geeft, dan accepteer je dat toch gewoon? Nutteloze uitgaven worden idealiter gemeden. Hamvraag is of het inruilen van een zeven jaar oude Kia Optima SW voor een SP nutteloos is, alle shenanigans & shizzles in acht genomen.


DidierS schreef: 4 dagen geleden Aantal ongevallen mag je niet overschatten, ik lees best wel wat horrorverhalen hierboven. BASF heeft daar ooit eens een onderzoek op gedaan en die kwamen uit op een valpartij per 10.000km.
Leuk om te horen, want ik was hier wel ongerust over.


DidierS schreef: 4 dagen geleden Wat ik wel als belangrijkste tip meegeef aan alle beginnende SP-rijders: VERTROUW NIEMAND OP DE WEG! Iedereen denkt dat je veel trager rijdt dan je in werkelijkheid doet.
Heb ik tijdens mijn proefrit al mogen ondervinden. Overigens ook de reden waarom ik er vanuit ga dat ik in de praktijk, zeker in de donkere wintermaanden, nooit sneller dan 30 km/h ga kunnen rijden.


cadsite schreef: 4 dagen geleden Dat ding kost veel geld en gaat niet zo lang mee als een auto. Ik vraag me oprecht af hoeveel je hier echt denkt mee te winnen op financieel vlak. Zeker als je vergelijkt met een (heel) kleine auto.
Klopt. Mij gaat het primordiaal dan ook over conditie opbouw.


cadsite schreef: 4 dagen geleden Ander punt, hoe oud zijn de kinderen? Komt 'leren rijden' in het vizier? Vanaf 17 kunnen ze er aan beginnen. Dan is het best wel handig als ze kunnen leren rijden met een wagen dat wat ouder is.
Mijn kinderen zijn heden 9 en 11, dus tegen dat onze oudsten leert rijden, is die Optima sowieso al tot schroot herleid.


ivob schreef: 4 dagen geleden Ik vermoed ook niet dat met een dubbel artsen inkomen en gezien de hobby's van de kids de financiën het grootste struikelblok zijn
Paardrijden en vioolles (via stad Aalst) zijn verrassend goedkoop hoor. Een paard houden, da's pas duur. Gaan we niet aan beginnen, hoeveel mijn dochter daarover ook loopt te zagen :D


ivob schreef: 4 dagen geleden Wie echt toekomstgericht denkt kan zijn kinderen ook al beter beginnen op te voeden dat ze niet echt overal en altijd een auto meer nodig hebben en ze beter goed leren fietsen en het OV en deelwagens leren gebruiken.
Exact. Da's nog een extra insteek. Walk the talk.


Nob schreef: 4 dagen geleden Mijn traject is 40 km enkel (naar Brussel). En ik kom elke keer nat in mijn zweet toe op het werk (gelukkig kunnen we douchen). Dus de mensen hierboven die zeggen dat het geen inspanning kost... 't is maar wat je zelf wil natuurlijk. Zelfs met turbo ondersteuning ben ik nog vaak buiten adem (ik blijf dan ook zwaar doortrappen, ook al zit ik aan mijn maximum snelheid).
Ivm. conditieopbouw vs niet al te fors zwetend toe te komen op het werk, is het mijn idee is om 's ochtends, naar het werk, de hulpmotor (sub)maximaal aan te spreken, maar huiswaarts 'm op ecostand te zetten.


DidierS schreef: 3 dagen geleden De situatie is sowieso anders want OP overweegt om een volledige auto te schrappen, dus terugverdientijd kan als snelle berekening al direct de kost van die auto zijn op jaarbasis... Maar ik had dus niet begrepen uit de vraag dat wij de berekening voor OP zouden maken, eerder de vraag naar onze eigen ervaring en berekening. Sorry als dat verkeerd begrepen was.
Neen, berekening hoeft niet meteen. Insteek is conditieopbouw, voorbeeldfunctie voor de kinderen en mijn ergernis dat een duur ding quasi stil staat op mijn oprit.


Hopelijk is voor jullie eea. wat verduidelijkt.

Nogmaals dank voor jullie antwoorden :)
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
Gebruikersavatar
cadsite
userbase crew
userbase crew
Berichten: 7144
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 752 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Klopt. Mij gaat het primordiaal dan ook over conditie opbouw.
Waarom ga je dan voor een brommer en niet voor een fiets? :oops:
ahrand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 39 keer

Of iets tussenin ? Een (mini-EV) auto die niet hoeft ingeschreven worden als auto ? Een Citroen AMI bv ? Alle voordelen van een auto (droog zitten, veilig) zonder de nadelen (zeer goedkoop in aanschaf, inschrijving, onderhoud en verbruik). Sporten zou ik apart in je schema vermelden, zoek iets dat je realistisch kan volhouden, dat is belangrijker.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7034
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 812 keer
Bedankt: 363 keer
Recent bedankt: 15 keer

Mortov Molotov schreef: 11 uren geleden Ik denk hierbij aan autohuur voor die situaties - evt. Cambio; uitgangspunt is wel dat dat huren van die hypothetische auto minder dan éénmaal per week zal nodig zijn in een standaard schoolweek.
Wanneer je een auto minder dan éénmaal nodig hebt en je hebt de mogelijkheid om in de nabijheid van een deelwagensysteem gebruik te maken is het laatste financieel een no brainer.
Dit is het grootste issue: organisatie - ons gezin is in de praktijk eigenlijk overstelpt met taken & geregel. Maar het opbouwen van een goede conditie en een verlenging van de levensduur met een slordige tien jaar is mij dit wel meer en meer waard.
Als arts zou je toch moeten weten dat je met een SP over een afstand van 5 tot 15 km geen goede conditie opbouwt.
Of je zou dat al moeten doen met geen tot minimale ondersteuning + extra beweging daarbuiten.
Maar wat is dan de zin van een relatief dure SP? Koop je dan een gewone fiets en hangt er desnoods wat extra gewihct aan om het extra gewicht van een SP te simuleren. :-D
Mijn vrouw is zich zeer bewust van de extra planning die deze stap met zich mee zal brengen. Zijzelf is overigens degene die momenteel zo goed als alles met de (elektrische) fiets al doet, zoveel als mogelijk. Ze wil mij van achter dat stuur wegkrijgen bij aanvaardbaar weer (alles wat geen storm of sneeuwval is).
Dat is dan al een obstakel minder en een pluimpje voor je vrouw.
Nu jij jezelf nog overtuigen. :wink:
Klopt. Lange tijd was het plan om de auto gewoon te verkopen en alles met de klassieke fiets te doen. Ik doe dat overigens al als ik naar campus B (5 km) rij, maar voor pakweg campus C (15 km) ben ik dan wel 50 min onderweg ('s avonds bergaf, dan 40-45 min).
Ja en?
Een goede conditie opbouwen kost nu eenmaal tijd. No pain no gain.
En hoe beter je conditie na verloop van tijd hoe minder tijd je erin moet steken om ze te onderhouden.
Na verloop van tijd doe je die 15 km met een gewone fiets op een half uurtje.
Ik weet niet welke leeftijd jij hebt maar de tijdsduur die jij aanhaalt met de fiets doet mijn oudste zoon over die afstand al lopend. Het is maar waar je je aan gewend maakt.
Wat ik in zo'n scenario mis, is flexibiliteit. Want de feiten zijn wel wat ze zijn, en dat is dat ik met een speedpedelec wel slechts 30 min onderweg ga zijn in 't slechtse geval, inclusief igv. felle tegenwind. Scheelt toch rap 40 min opgeteld per dag, en die beperkte tijd maakt in ons overbezette, drukke, strak geplande gezin wel een verschil.
Inderdaad.
Maar daar bouw je dan geen goede conditie mee op.
Maar het is idd nog altijd beter dan 5 tot 15 km achter het stuur van een auto afleggen.
Hamvraag is of het inruilen van een zeven jaar oude Kia Optima SW voor een SP nutteloos is, alle shenanigans & shizzles in acht genomen.
Dat hangt van je eigen prioriteiten af.
Wanneer een van je eigen prioriteiten is om alle overbodige kosten zoveel mogelijk te vermijden dan moet je al zeker geen nieuwe SP kopen. In verhouding voor wat je er voor in de plaats krijgt zijn die verschrikkelijk door.
Trouwens - afhankelijk van het merk en wat je zelf kan inzake electronica en fietsonderhoud - ook in uitbesteed onderhoud.
Leuk om te horen, want ik was hier wel ongerust over.
Een statistiek over de ongevallen binnen een bedrijf zegt uiteraard maar weinig over de risico's die je zelf loopt/wil lopen. Hoe harder je gemiddeld met een SP wil rijden (en een van je prioriteiten tov een gewone fiets is tijdwinst toch?) en hoe hoger de onervarenheid met fietsen hoe hoger het risico op een ongeval.
Heb ik tijdens mijn proefrit al mogen ondervinden. Overigens ook de reden waarom ik er vanuit ga dat ik in de praktijk, zeker in de donkere wintermaanden, nooit sneller dan 30 km/h ga kunnen rijden.
Na een tijd kunnen wel maar idd een goed idee om gemiddeld dan niet sneller te willen.
Klopt. Mij gaat het primordiaal dan ook over conditie opbouw.
Koop dan een gewone fiets, desnoods een e-bike ipv een speedpedelec.
Ivm. conditieopbouw vs niet al te fors zwetend toe te komen op het werk, is het mijn idee is om 's ochtends, naar het werk, de hulpmotor (sub)maximaal aan te spreken, maar huiswaarts 'm op ecostand te zetten.
M.a.w. wanneer het loont voor de conditie (bergop) maximale ondersteuning want geen zweet (no pain no gain) en op de terugweg over een relatieve korte afstand en bergaf met minder ondersteuning?
Een goede conditie komt niet zomaar uit de lucht vallen. Dat vraagt werk. Veel en langdurig werk en dat meerdere keren per week en niet af en toe een paar km met een fiets met overgewicht bergaf bollen. :-D
En hoe ouder je wordt hoe meer werk het vraagt om op niveau te blijven. Laat staan nog vooruitgang te boeken.

[/quote]
Neen, berekening hoeft niet meteen. Insteek is conditieopbouw, voorbeeldfunctie voor de kinderen en mijn ergernis dat een duur ding quasi stil staat op mijn oprit.[/quote]
Zoals eerder gezegd, huur dan gedurende minstens een maand een SP in de winter en kijk wat je ervan vindt en hoeverre je conditie merkbaar verbeterd is.
Steekt het tegen loop je het risico er een ergernis bij te hebben, nl. dat er weer een extra duur ding quasi stilstaat in je garage of tuinhuis.

Toegevoegd na 4 minuten 49 seconden:
ahrand schreef: 10 uren geleden Of iets tussenin ? Een (mini-EV) auto die niet hoeft ingeschreven worden als auto ? Een Citroen AMI bv ? Alle voordelen van een auto (droog zitten, veilig) zonder de nadelen (zeer goedkoop in aanschaf, inschrijving, onderhoud en verbruik). Sporten zou ik apart in je schema vermelden, zoek iets dat je realistisch kan volhouden, dat is belangrijker.
TS meldt dat ie nu al een strak schema heeft.
En waarom een nog goed rijdende auto dan ook nog eens vervangen door een auto die er eigenlijk geen is?

Je gaat dus een goede auto wegdoen en vervangen door een nieuwe de naam auto nauwelijks waardig terwijl "de vrouw" hem net vanachter een stuur wil wegkrijgen voor WW-verkeer. Dat lost dan in se op dat vlak al niets op.
En daarbovenop dan nog eens extra tijd spenderen aan sporten daarbuiten?
Mij lijkt het dat de "oplossing" dan meer nadelen toevoegt dan de huidige situatie behouden.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 471
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef: 11 uren geleden Waarom ga je dan voor een brommer en niet voor een fiets? :oops:
Juridisch blijkt een SP idd. een brommer te zijn. In de feiten moet ik zelf nog altijd trappen natuurlijk.

ivob schreef: 10 uren geleden Als arts zou je toch moeten weten dat je met een SP over een afstand van 5 tot 15 km geen goede conditie opbouwt.
Juist, maar een kleine berekening leert me dat ik wekelijks 142 km zal rijden met die fiets, meer bepaald gezien ik thuis wil eten (ja, ik weet het, simpeler zou zijn als ik in 't ziekenhuis bleef eten, maar de omgeving is deprimerend genoeg, en het eten ongezond genoeg, dat ik mezelf dat extra traject huiswaarts aan doen).

Samengevat:
- maandag: 12 km, tweemaal héén en terug (campus A)
- dinsdag & woensdag: 5 km, tweemaal héén en terug (campus B) - doe ik hedenal met de gewone fiets
- donderdag: 15 km, éénmaal heen en terug (campus C) (enige dag waar ik 's middags ter plaatse blijf eten)
- vrijdag: 12 km, éénmaal héén en terug (campus A) (ik zie die dag enkel in de voormiddag patiënten)
ivob schreef: 10 uren geleden M.a.w. wanneer het loont voor de conditie (bergop) maximale ondersteuning want geen zweet (no pain no gain) en op de terugweg over een relatieve korte afstand en bergaf met minder ondersteuning?
Een goede conditie komt niet zomaar uit de lucht vallen. Dat vraagt werk. Veel en langdurig werk en dat meerdere keren per week en niet af en toe een paar km met een fiets met overgewicht bergaf bollen. :-D
Helemaal gelijk. Al durf ik te wedden dat 142 km per week op een SP wel enig resultaat gaat opleveren.
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7034
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 812 keer
Bedankt: 363 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het blijft idd beter dan niets.
Maar of de kosten van een nieuwe SP daar tegenop wegen?
Naast conditieopbouw was jullie punt van overweging nl. eveneens: "Nutteloze uitgaven worden idealiter gemeden".
En als arts weet je ook dat de vetverbranding pas op gang komt na minstens 20 min. redelijk intensief sporten.
Een onderbroken herhaling van vele kleine beetjes is - wat betreft conditieopbouw en gewichtscontrole - dus niet gelijk aan die gecumuleere inspanning in één trek doen.

Wettelijk gezien is er een verschil tussen een bromfiets klasse A, B en P.
De SP valt onder die laatste en niet onder de eerste 2.
Controleer dus eerst ook even of je met de SP op je WW-traject overal mag rijden waar een fiets mag rijden.
Dat is immers niet altijd wettelijk goed geregeld (regelmatig worden de onderborden met de "P" vergeten op paden/wegen waar je wel met een gewoon rijwiel en/of e-bike en BV klasse A mag rijden).
Vooral in een stedelijke omgeving kan dat belangrijk zijn waar je met een fiets en e-bike wel "tegen de rijrichting" mag rijden maar niet met een SP.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
cadsite
userbase crew
userbase crew
Berichten: 7144
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 752 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Dat "zelf trappen" is hééél relatief.
Je moet ronddraaien met je benen in plaats van te draaien aan je handvat. Qua inspanning zal dat ongeveer gelijklopen. :roll:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13051
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 621 keer
Bedankt: 740 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Als gezondheid het belangrijkste argument is dan is een dure SP misschien niet de beste optie. Een gewone fiets zal dan het meest opleveren voor het belangrijkste argument en het minste kosten, 2 keer max winst. Nadeel is een beperkt tijdverlies afhankelijk van eigen inzet/doel.

Tussenoplossing is een gewone elektrische fiets, dan is de sportieve winst minder en de kosten hoger maar nog altijd beter dan bij SP.

Daarnaast moet men ook rekening houden dat de gezondheidswinst niet enkel de fysieke inspanning is, ook mentaal is het iets anders om met de fiets te verplaatsen. Zelf fiets ik grotendeels door een natuurgebied en het zien van een bever, een vos of zelfs wat konijntjes maakt je dag direct goed.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7034
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 812 keer
Bedankt: 363 keer
Recent bedankt: 15 keer

cadsite schreef: 6 uren geleden Dat "zelf trappen" is hééél relatief.
Je moet ronddraaien met je benen in plaats van te draaien aan je handvat. Qua inspanning zal dat ongeveer gelijklopen. :roll:
Dat is niet altijd zo.
Er is een groot verschil tussen een elektrische fiets met rotatie- en een krachtsensor.
Een rotatiesensor voelt idd meer aan als een bromfiets waar je maar ligt moet meetrappen om de ingestelde snelheid aan te houden.
Bij een krachtsensor moet je - afhankelijk van de ingestelde ondersteuning - al aardig zelf wat kracht inzetten om de ondersteuning mee op te drijven.

Je hebt overigens ook elektrische fietsen (en SP) met zowel een kracht- als rotatiesensor.
Koop je een elektrische fiets met uitsluitend een rotatiesensor zal de invloed op de conditie idd verwaarloosbaar zijn.
Koop je er eentje met krachtsensor hangt het af van het ingestelde niveau van ondersteuning maar bestaat idd de verleiding, zeker op zo'n relatief korte afstanden, om het ondersteuningsniveau maximaal te benutten.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15273
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1695 keer
Bedankt: 1504 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

Een gewone elektrische fiets lijtk in deze toch een redelijk goed compromis. Bij tegenwind kan je extra kracht uit de batterij halen. Je blijft redelijk hard zelf duwen (eigen ervaring). En je verliest niet zoveel tijd: 25km/u ipv 30?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13051
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 621 keer
Bedankt: 740 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

ivob schreef: 5 uren geledenEen rotatiesensor voelt idd meer aan als een bromfiets waar je maar ligt moet meetrappen om de ingestelde snelheid aan te houden.
Dat lijkt me dan eerder een ligfiets :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1220
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 93 keer
Provider

Overleef je kinderen op cruisecontrol, ride ellio. :banana:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7034
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 812 keer
Bedankt: 363 keer
Recent bedankt: 15 keer

Een Ellio, toch sommige modellen, is nu net het voorbeeld van een dual motor en de combinatie van een kracht- en trapsensor (waar je zelf de modus kan kiezen => trappen of brommeren).

Toegevoegd na 9 minuten 58 seconden:
Dizzy schreef: 4 uren geleden Dat lijkt me dan eerder een ligfiets :)
Correct.
e-bike P&M.jpg
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”