Gezocht naar een onderwerp hier op het forum waar dit al besproken werd, echter niet gevonden.
Probleem: de laatste tijd krijgen we veel span/phishing calls vanuit Frankrijk binnen op onze nummers die aangesloten zijn bij Hey.
Nu wilde ik voor mijn kinderen en ouders de internationale oproepen laten blokkeren (zowel inkomende als uitgaande oproepen), gezien ze dat toch niet nodig hebben.
Hierdoor beperk ik het risico van phishing calls en is er ook niet het risico om buiten de bundel te gaan (door terug te bellen naar een gemiste oproep van een buitenlands nummer)
Wat gegoogled en daar komt Google AI me vertellen dat ik voor Hey naar het 5000 nummer moet bellen gezien dit door de klantendienst moet gebeuren.
Zo gezegd zo gedaan, de medewerkster wilt de blokkade voor me activeren maar zodra ze merkt dat het om een Hey-nummer gaat verwijst ze me door naar de chat functie van Hey.
Ik heb de moeite niet genomen om de Hey-chat te proberen en gelijk het telefoonnummer van Hey gebeld. Medewekerster daar de uitleg gegeven wat de situatie is (spam calls van buitenland en graag internationale calls blokkeren). Ze ging dit voor mij in orde brengen, maar ik diende eerst even geduld te hebben gezien ze nog een systeem moet opstarten (mijn vermoeden de Hey-support tool). Tot haar eigen verbazing kon ze dit niet activeren voor een Hey-klant. Ze had nog even bij een collega gepolst en daar kreeg ze de bevestiging dat dit niet mogelijk is bij Hey.
We weten dat het antwoord van een helpdesk afhankelijk is van de persoon die je aan de lijn krijgt. Vandaar mijn vraag hier: Iemand ervaring met globaal blokkeren van internationale oproepen (in beide richtingen) en meer specifiek voor Hey-klanten?
Ik vroeg me ook af of er een wettelijk kader is die dit toch mogelijk moet maken? Of is dat de manier om mensen te forceren om te switchen van het B-merk naar het A-merk?
Hey - Internationale oproepen blokkeren (in en uitgaand)
-
x0f
- Pro Member

- Berichten: 241
- Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 31 keer
- Recent bedankt: 6 keer
@gvo7 De Orange phone app installeren via de play store. Werkt perfect om oproepen te filteren voor alle providers. Ik heb die ook via dit forum leren kennen 
Je kinderen kunnen die wel terug gaan uitzetten maar dan zijn ze van slechte wil en neem je best hun telefoon terug af...
Je kinderen kunnen die wel terug gaan uitzetten maar dan zijn ze van slechte wil en neem je best hun telefoon terug af...
-
gvo7
- Pro Member

- Berichten: 244
- Lid geworden op: 27 dec 2024, 22:18
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 36 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik heb het voorlopig opgelost door Calls Blacklist te installeren.
Blacklist voor +? En whitelist voot +32?
Echter dat biedt enkel een oplossing voor inkomemde oproepen.
Deze app vervangt ook niet de phone app en dat doet die dan orange wel als ik dat correct gezien heb?
Blacklist voor +? En whitelist voot +32?
Echter dat biedt enkel een oplossing voor inkomemde oproepen.
Deze app vervangt ook niet de phone app en dat doet die dan orange wel als ik dat correct gezien heb?
- cadsite
- userbase crew

- Berichten: 7144
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
- Bedankt: 752 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Die van orange vervangt inderdaad je phone app.
Ik heb deze daarnet geïnstalleerd op x0f's aanraden en dat werkt perfect.
Persoonlijk heb ik liever de app van mijn provider dan een 3th party.
Ik heb deze daarnet geïnstalleerd op x0f's aanraden en dat werkt perfect.
Persoonlijk heb ik liever de app van mijn provider dan een 3th party.
-
gvo7
- Pro Member

- Berichten: 244
- Lid geworden op: 27 dec 2024, 22:18
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 36 keer
- Recent bedankt: 1 keer
De spam/phishing calls die we vanuit FR krijgen ligt volgens mij wel aan Hey/Orange.
Ik heb het gevoel dat de filter die proximus gebruikt beter is dan die van Orange om dergelijle calls op carrier niveau tegen te houden (of toch nog een gevolg van de cyberaanval bij Orange FR en Orange BE van deze zomer?)
Ik heb wel het gevoel dat de iphone filter deze calls ook al tegenhoudt (we zien het alleen bij de android toestellen die een hey sim hebben)
Ik heb het gevoel dat de filter die proximus gebruikt beter is dan die van Orange om dergelijle calls op carrier niveau tegen te houden (of toch nog een gevolg van de cyberaanval bij Orange FR en Orange BE van deze zomer?)
Ik heb wel het gevoel dat de iphone filter deze calls ook al tegenhoudt (we zien het alleen bij de android toestellen die een hey sim hebben)
- JoskeVermeulen
- Premium Member

- Berichten: 715
- Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
- Locatie: Liedekerke
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 119 keer
Mijn vader zit al jaren bij Jim Mobile en kreeg sinds 15 oktober meermaals oproepen uit FR. Kreeg want heb het land ondertussen ook geblokkeerd met de Orange app.
- devilkin
- Administrator

- Berichten: 7229
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 1106 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Hier zowel op Mobile Vikings, Hey, Orange of Proximus in ons gezin. Maakt geen reet uit bij welke provider je zit.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
ivob
- Elite Poster

- Berichten: 7032
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 812 keer
- Bedankt: 363 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Ik heb een privé account bij Orange. Sinds ik de Orange filter toepas geen enkele vreemde oproep meer binnengekregen via het Orange nummer.gvo7 schreef: 2 weken geleden De spam/phishing calls die we vanuit FR krijgen ligt volgens mij wel aan Hey/Orange.
Ik heb het gevoel dat de filter die proximus gebruikt beter is dan die van Orange om dergelijle calls op carrier niveau tegen te houden (of toch nog een gevolg van de cyberaanval bij Orange FR en Orange BE van deze zomer?)
Ik heb wel het gevoel dat de iphone filter deze calls ook al tegenhoudt (we zien het alleen bij de android toestellen die een hey sim hebben)
Inwonende partner een Proximus werkgerelateerde account. Daar komen deze oproepen nog wel af en toe binnen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
ivob
- Elite Poster

- Berichten: 7032
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 812 keer
- Bedankt: 363 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Maar daar gaat dat hier waarschijnlijk niet goed werken.
Op de werkgerelateerde telefoon komen immers regelmatig oproepen van klanten uit het buitenland toe.
Wordt (voorlopig) opgelost door buitenlandse (onbekende) nummers niet op te nemen, vociemail te laten inspreken en indien klant zelf terug te bellen.
Op de werkgerelateerde telefoon komen immers regelmatig oproepen van klanten uit het buitenland toe.
Wordt (voorlopig) opgelost door buitenlandse (onbekende) nummers niet op te nemen, vociemail te laten inspreken en indien klant zelf terug te bellen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
Kun
- Pro Member

- Berichten: 347
- Lid geworden op: 19 aug 2024, 17:29
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 27 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik krijg de laatste tijd ook veel oproepen uit Nederland en Frankrijk.
Daarom gebruik ik nu Hey!. Gelukkig werkt Orange telefoon daar ook.
Dit is niet normaal. Kunnen Apple en Google niet een eigen “Orange telefoon” creëren?
Misschien moeten Proximus en Telenet ook een “orange telefoon” creëren.
Daarom gebruik ik nu Hey!. Gelukkig werkt Orange telefoon daar ook.
Dit is niet normaal. Kunnen Apple en Google niet een eigen “Orange telefoon” creëren?
Misschien moeten Proximus en Telenet ook een “orange telefoon” creëren.
ISP+TV: TN
-
philippe_d
- Moderator

- Berichten: 18642
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1021 keer
- Bedankt: 3814 keer
- Recent bedankt: 17 keer
Zolang je beseft en ook goed vindt dat Orange volledige toegang krijgt tot jouw telefoonboek en contacten.
En dat ze dus ook een volledige lijst hebben van alle nummers die jij belt en alle oproepen die je ontvangt.
Ook al ben je géén Orange klant.
En ze kennen natuurlijk ook jouw GSM nummer en bij welke provider je bent.
Geen idee wat ze ermee doen, maar waarschijnlijk nuttige commerciele informatie
En dat ze dus ook een volledige lijst hebben van alle nummers die jij belt en alle oproepen die je ontvangt.
Ook al ben je géén Orange klant.
En ze kennen natuurlijk ook jouw GSM nummer en bij welke provider je bent.
Geen idee wat ze ermee doen, maar waarschijnlijk nuttige commerciele informatie
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
x0f
- Pro Member

- Berichten: 241
- Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 31 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Eerlijk gezegd denk ik dat iedereen onbewust toestemming heeft gegeven voor toegang tot die data aan meer bedrijven dan aan orange alleen... Wat maakt het eigenlijk nog uit, je zal altijd wel iets gebruiken waardoor je dergelijke en gevoeligere gegevens opgeeft.
Wat geef je bevoorbeeld allemaal prijs om enkele euro's aan viking punten te krijgen?
Wat geef je bevoorbeeld allemaal prijs om enkele euro's aan viking punten te krijgen?
Laatst gewijzigd door x0f 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
- Data technicus
- Elite Poster

- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 124 keer
Die geef je toch ook aan Google of aan Apple en aan veel andere apps op u smartphone zonder dat je dit na kijkt in de apps zelf waar ze toestemming voor willen hebben. Waar heb je tegenwoordig nog privacy want met bijna alles online moet je toestemming geven of je kunt hun apps of zaken niet.philippe_d schreef: 1 week geleden Zolang je beseft en ook goed vindt dat Orange volledige toegang krijgt tot jouw telefoonboek en contacten.
En dat ze dus ook een volledige lijst hebben van alle nummers die jij belt en alle oproepen die je ontvangt.
Ook al ben je géén Orange klant.
-
philippe_d
- Moderator

- Berichten: 18642
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1021 keer
- Bedankt: 3814 keer
- Recent bedankt: 17 keer
Inderdaad, volledig akkoord ..
Allemaal geen probleem, zolang de mensen dat beseffen
Als niet Orange klant, geef je toegang tot gans jouw telefoon verkeer aan een provider die er niets mee te maken heeft?
Allemaal geen probleem, zolang de mensen dat beseffen
Als niet Orange klant, geef je toegang tot gans jouw telefoon verkeer aan een provider die er niets mee te maken heeft?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
x0f
- Pro Member

- Berichten: 241
- Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 31 keer
- Recent bedankt: 6 keer
philippe_d schreef: 1 week geleden Als niet Orange klant, geef je toegang tot gans jouw telefoon verkeer aan een provider die er niets mee te maken heeft?
Wie weet doen ze me op basis van die die data 'an offer I can't refuse'
Ze kunnen het proberen te verkopen aan een online adverteerder maar dat hebben Google en Samsung al gedaan want ik heb die telefoon apps ook al gebruikt...
-
satsurfer
- Elite Poster

- Berichten: 6351
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
- Bedankt: 407 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Liever dat, dan elke dag tijdens het werk opgebeld te worden door die oplichters. Sowieso geef je uw privacy op, vanaf je een smartphone, android tvbox (orange, proximus,...) gebruikt. Dan ook geen betalingen meer doen met een bankkaart Philippe. Enkel cash. (aanvaarden ze niet overal) Want daar halen ze ook nuttige info uit.philippe_d schreef: 1 week geleden Als niet Orange klant, geef je toegang tot gans jouw telefoon verkeer aan een provider die er niets mee te maken heeft?
-
MrBlueSky
- Premium Member

- Berichten: 520
- Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 58 keer
Ik gebruik de Orange telefoon app ook, naar volle tevredenheid. Wel wil ik wat nuance brengen aan de eerdere opmerkingen over toegangen tot contacten.
Onder iOS is dit namelijk niet het geval. De app maakt gebruik van de 'oproepindentificatie' functionaliteit van het OS, en zal enkel inkomende oproepen vergelijken met een lokale database, die Orange bijhoudt (en de app moet verversen/downloaden). In geen geval vraagt de app toegang tot het telefoonboek of contacten. Je kan met de app ook niet bellen of door contacten scrollen.
Onder Android (heb ik zelf niet), zie ik in de Play Store dat de app ook andere functionaliteiten heeft. Daar vraagt de app inderdaad permissies op o.a. contacten.
Echter lijst Orange dit niet op in wat ze verzamelen/gebruiken: https://play.google.com/store/apps/data ... hone&hl=nl
Onder iOS is dit namelijk niet het geval. De app maakt gebruik van de 'oproepindentificatie' functionaliteit van het OS, en zal enkel inkomende oproepen vergelijken met een lokale database, die Orange bijhoudt (en de app moet verversen/downloaden). In geen geval vraagt de app toegang tot het telefoonboek of contacten. Je kan met de app ook niet bellen of door contacten scrollen.
Onder Android (heb ik zelf niet), zie ik in de Play Store dat de app ook andere functionaliteiten heeft. Daar vraagt de app inderdaad permissies op o.a. contacten.
Echter lijst Orange dit niet op in wat ze verzamelen/gebruiken: https://play.google.com/store/apps/data ... hone&hl=nl

