PC start niet op - geen beeld

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 621 keer
Bedankt: 740 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Er was een stroomstoring bij ons waardoor de zekering afsprong in huis. Dit terwijl een PC idle stond te draaien. Later bleek dat de PC geen beeld meer gaf. Ook niet met andere kabel, ander scherm enz. Het scherm werkt perfect met een andere PC en dezelfde kabel, het lag dus aan de PC.

PC werd binnen gebracht en "gerepareerd". Men had wat aan de bios gedaan en wat updates voor windows en voor een kwartier werk aangerekend. Kortom, niets ergs aan de hand dus.

Toen ik thuis kwam werkte de PC bij opstarten, incl alle software en data en ik was in de waan dat het opgelost was. Toen ik hem echter uitschakelde en iets later weer opnieuw wou opstarten nadat ik weer alle kabels had aangesloten, opnieuw geen beeld meer. Het was ook niet mogelijk om in het BIOS scherm te komen. :bang:

Opzoekwerk op andere laptop leverde een tip op om alles af te koppelen, de PC van de stroom af te zetten en daarna opnieuw op stroom en aanschakelen met enkel noodzakelijke verbonden, in dit geval de HDMI-kabel voor scherm en een usb-toetsenbord. Dat werkt dus! Ik kreeg een beeld met melding dat er iets wat misgelopen (safe mode) en ik kwam daarna in bios. Opslaan en de PC ging gewoon verder in win11. Ik kan daarna ook andere schijven of USB-connectors gebruiken. :beerchug:

Helaas pindakaas, dit probleem is nu bij elke heropstart aanwezig en zeer vervelend. Het geeft ook geen rust over hoe lang het nog gaat werken. Voor de zekerheid heb ik van alles backups genomen zodat ik geen werk verlies.

Het gaat om moederbord Asus B550M Tuf Gaming-Plus. Daarop draait een AMD Rizen 5 5600X. Videokaart is een Nvidia GT1030.
Bij systeeminfo vind ik dat de bios dateert van 01/2025, vrij recent dus.

Wat zou de reden van dit probleem kunnen zijn en hoe zou dit kunnen opgelost worden?

In ieder geval heb ik weinig vertrouwen nog in dit toestel en overweeg ik dus om een ander te kopen. De PC is 4 jaar oud en werkt voor de rest nog altijd goed en snel, vooral fotobewerking in Adobe LR en PS. Ik zou de kast (zeer stil) en enkele andere onderdelen zoals SSD's kunnen recupereren. Het geheugen is 32 GB, mogelijk ook te recupereren maar waarschijnlijk ondertussen achterhaald.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 619 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

je zou kunnen zeggen dat iets (deels) defect is en de oorzaak, maar dat is altijd een uitsluitwerk.

maar dus ook zonder iets externs aangesloten (buiten je scherm) heb je dat probleem bij elke reboot? want dan moet je beginnen met elk onderdeel te checken.
persoonlijk zou ik dan beginnen met het ram, maar ik heb ook al geweten dat een defect-rakende hdd ervoor zorgde dat niets werkte.

in any case: als er wat aan het toestel is, en je kan bewijzen dat het van de stroomuitval is, zou ik zeker ook eens luisteren bij de verzekering, want dan kan je de kosten die je daarvoor maakt misschien (deels) recupereren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Het geheugen zou gecontroleerd zijn door de hersteller en gaf geen problemen. Het was dit waar hij eerst aan dacht omdat één van de warning leds in de bak dat volgens hem aangaf.

De SSD werkt perfect als de PC wel opstart, het lijkt alsof de opstart niet lukt en het vervelende is geen beeld waardoor je dus ook niets kan doen/zien. Ik dacht al aan de batterij op het moederbord?

De tip die ik kreeg en waardoor ik door weinig aan te sluiten wel beeld kreeg sprak over het niet juist aanturen van de boot-disk.

De stroomuitval is door eigen fout, vriendin ging door kabel van een toestel bij werken in de tuin. Dat zal de verzekering niet dekken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 778 keer
Bedankt: 261 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Niet opstarten, tout court, of wel opstarten (horen draaien) maar geen beeldsignaal op de monitor?

Mocht de bootdisk niet gevonden worden, dan zou je een zwart scherm met een blinkende cursor zien (witte underscore).

Als het moederbord iets van memory training aan het doen is, zou ik eens een vijftal minuten wachten (met zwart scherm) of hij er toch door komt.

Als je voeding modulair is, probeer dan eens met de kabel(s) aan de voeding op een andere connector te steken. Voeding lijkt sowieso een kandidaat voor mogeljike schade dus als je met een andere kan testen, zou ik daarmee beginnen.

Bij mijn oude gtx970 grafische kaart moest ik de monitor eerst aanzetten vooraleer de pc op te starten. Zowel op hdmi als displayport, geloof ik, al werkte het soms wel -- nooit gevonden waaraan dat lag.

Er zijn nieuwere BIOSen beschikbaar maar daar zou ik mee wachten totdat je zeker bent dat het geen elektrische fout is, en de pc dus niet kan uitvallen tijdens BIOS update -- en over een maand of zo komt er waarschijnlijk een nieuwe update aan.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 351 keer

Dizzy schreef: 6 dagen geleden Ik dacht al aan de batterij op het moederbord?
bingo, batterijtje vervangen en all OK
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

PC start niet echt op, op scherm verschijnt enkel dat er geen signaal binnen komt.

De batterij vervangen, kan je dat zelf gemakkelijk? Zal eerst moeten uitvogelen waar ze zit en hoe je dat kan vervangen. Ik dacht aan de batterij omdat het lijkt alsof hij de opstartdisk precies "vergeet".

Momenteel laat ik hem gewoon aan staan, dan werkt hij zoals het moet en heb ik geen gedoe.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 350 keer
Bedankt: 235 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

In de meeste gevallen is het een CR2032-knoopcel. Kijk eens in de handleiding van je toestel/moederbord.
Computer(k)nul
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 142 keer

Voor wat het waard is, hier vind je enkele foto's van je moederbord https://www.asus.com/be-nl/motherboards ... 550m-plus/
De batterij lijkt mij vrij toegankelijk.

Zelf heb ik nog maar 2x een BIOS- batterij moeten vervangen. 1x gewoon met een soort plastic spatel, heel voorzichtig omhooggeduwd en de nieuwe er in gestoken, 1 x behuizing met bijhorende kabels moeten vervangen.

Ook 1x problemen verholpen door gewoon batterij eruit te halen en er na een 1 uur terug in te steken.

BTW: misschien stom ook, maar al eens de MBR (master boot record) op fouten gecontroleerd? Dan moet je natuurlijk de zaak opnieuw opstarten met het risico dat je weer in de problemen geraakt. Nu dat moet je toch ook doen als je de batterij zou (laten) vervangen.

Succes.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 351 keer

Dizzy schreef: 6 dagen geleden De batterij vervangen, kan je dat zelf gemakkelijk? Zal eerst moeten uitvogelen waar ze zit en hoe je dat kan vervangen.
Ja, pc open vijzen, knoopcelbatterij zoeken op mainboard.
Kan je er gewoon uit schuiven/wippen
Vervangen door hetzelfde type.
Klaar.

Raar dat de pc shop dit niet gedaan heeft.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

batterij kan natuurlijk, maar is dacht ik vrij zeldzaam (wat wel kan is dat ze idd er een uit moet zodat alles "echt" weg is), maar stukgaan omdat de stroom uitvalt lijkt me sterk, en in principe gaan die dingen een jaar of 10 mee dacht ik.
en als die niet meer goed is, zou in principe ook de bios-tijd elke keer opnieuw fout zijn (natuurlijk in tijden van internet kan het dat je dat niet meer merkt omdat je pc wss gelijk terug met een ntp server gaat syncen)

- problemen na stroomonderbreking
- start soms wel, soms niet op
- geeft bij problemen gewoon "geen signaal" (dus geen video-out op externe kaart)

hetgene mij nog onduidelijk is: start de pc wel 100% van de tijd op zonder externe apparaten/usb stuff, of niet ?
indien wel: duidelijk een issue met ofwel een poort op het mobo, ofwel hetgene erop aangesloten was

if not: mogelijks een probleem met de videokaart ?

in principe moet je *altijd* beeld krijgen, al is het maar dat je pc zegt dat er niks werkt (in theorie is er zelfs een bios-errorcode voor "geen cpu", maar in praktijk werkt er dan natuurlijk niets)

ik zou ook eens in de bios kijken voor de opties waar de videokaart initieel gezocht moet worden (dacht dat een reeks mobo's je laat kiezen tussen onboard/pcie/....),
alsook de self-test (indien aanwezig) even uitvoeren, en ook eens 1 stickje ram (indien je er 2 hebt) uithalen en testen.
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

inderdaad ram een er uit en er terug in is aangewezen . zelfde slots andere slots alle sticks, een stick...
idem videokaart, er eens uit en weer in
of proberen met de onboard video als het moederbord hierover beschikt
ook de processor kan je reseaten
na deze 3 , eventueel eens met een andere voeding opstarten
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Die batterij kan ik zelf misschien wel vervangen, waarschijnlijk heb ik dat type zelfs liggen. Zal dit een invloed hebben op de configuratie voor de rest en zal alles gewoon werken na vervanging?

De PC start inderdaad wel altijd op als ik alles wat verbonden was (USB en HDMI kabels) los maak en de stroom volledig af zet. Als ik dan de PC aan zet met enkel toetsenbord (USB) en beeldscherm (HDMI) boot hij wel telkens. Ik heb ook geprobeerd met DVI-kabel maar dat maakt geen verschil, ook daar geen beeld als ik niet alles verwijder en stroom volledig afschakel.

Ik zal de hersteller nog eens contacteren om meer details te krijgen over wat ze exact gedaan hebben. Vermits ze maar 1 kwartier aangerekend hebben zal het niet veel geweest zijn. Als ze de batterij al vervangen hebben, hoef ik het ook niet nog eens te doen.

Het is een AMD 5600X dus zonder onboard video, andere voeding heb ik niet.

Toen ik de PC kocht heb ik wel reviews gevonden van mensen die kloegen over de USB-poorten van het moederbord en soms haperen die wel maar nooit blijvend, meestal volstond het de PC opnieuw te starten om alles weer te laten werken. Tot nu dus. De stroomstoring moet er wel iets mee te maken hebben want dat zou wel erg toevallig zijn dat het net begon na die storing.
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

heb je powered usb hubs ter beschikking , dus met eigen aparte voeding
misschien kan je kijken of je apparaten daar in pluggen het verhelpt?
koppel externe schijven en usb sticks af, probeer selectief met meer en meer ,eerst enkel printer muis ed
maar je zegt dat hij dus enkel bij verse inschakeling opstart, niet als hij al eens heeft opgestaan.
misschien een power setting in de bios
als je cd cmos bios batterij er uithaalt of (te lang?) uitlaat, zal de bios gereset worden , dan staat alles standaard , en zijn er mogelijks settings dewelke opnieuw goedgezet moeten worden
Laatst gewijzigd door thomasdb 5 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dizzy schreef: 5 dagen geleden Zal dit een invloed hebben op de configuratie voor de rest en zal alles gewoon werken na vervanging?
het zal invloed hebben op de configuratie in de bios, die zal terug naar de factory default gaan. (als je daar nooit zelf wat in gedaan hebt, zal er dus ook eigenlijk niets veranderen daar)

je configuratie in windows zal er geen fluit van merken, die blijft gewoon behouden.

dat gezegd zijnde, dan lijkt het mogelijk dat 1 van je aangesloten apparaten het probleem veroorzaakt, of 1 bepaalde usb poort op het moederbord die het veroorzaakt als die bv stroom moet leveren aan het device tijdens het opstarten.

als alles keer op keer werkt zonder aangesloten randapparatuur, zal het probleem zich niet bij batterij, ram, cpu, videokaart of disks bevinden.

lijken me dan maar 3 kandidaten overgebleven, en in volgorde van makkelijk naar moeilijk te testen:

- problematische randapparatuur (die een soort "kortsluiting" terugstuurt naar het moederbord net als dat powerup doet), te testen door telkens cold boots te doen met telkens 1 apparaat extra tot het niet meer werkt (en dan voor goede orde met dat apparaat nog eens proberen op een andere usb port)

- eventueel bij de voeding (5v rails met problemen ofzo, gezien het enkel voorvalt bij cold boot & aangesloten randapparatuur), te testen door een andere voeding

- eventueel bij het moederbord (-deels- defecte usb poort, problemen met power delivery, of schade aan de vrm's ofzo)

krijg je uberhaupt bios beeps als de pc opstart, of raakt hij zelfs zover niet? (euh, als de pc speaker aangesloten is - anders ga je nooit beeps horen natuurlijk)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”