PC werd binnen gebracht en "gerepareerd". Men had wat aan de bios gedaan en wat updates voor windows en voor een kwartier werk aangerekend. Kortom, niets ergs aan de hand dus.
Toen ik thuis kwam werkte de PC bij opstarten, incl alle software en data en ik was in de waan dat het opgelost was. Toen ik hem echter uitschakelde en iets later weer opnieuw wou opstarten nadat ik weer alle kabels had aangesloten, opnieuw geen beeld meer. Het was ook niet mogelijk om in het BIOS scherm te komen.
Opzoekwerk op andere laptop leverde een tip op om alles af te koppelen, de PC van de stroom af te zetten en daarna opnieuw op stroom en aanschakelen met enkel noodzakelijke verbonden, in dit geval de HDMI-kabel voor scherm en een usb-toetsenbord. Dat werkt dus! Ik kreeg een beeld met melding dat er iets wat misgelopen (safe mode) en ik kwam daarna in bios. Opslaan en de PC ging gewoon verder in win11. Ik kan daarna ook andere schijven of USB-connectors gebruiken.
Helaas pindakaas, dit probleem is nu bij elke heropstart aanwezig en zeer vervelend. Het geeft ook geen rust over hoe lang het nog gaat werken. Voor de zekerheid heb ik van alles backups genomen zodat ik geen werk verlies.
Het gaat om moederbord Asus B550M Tuf Gaming-Plus. Daarop draait een AMD Rizen 5 5600X. Videokaart is een Nvidia GT1030.
Bij systeeminfo vind ik dat de bios dateert van 01/2025, vrij recent dus.
Wat zou de reden van dit probleem kunnen zijn en hoe zou dit kunnen opgelost worden?
In ieder geval heb ik weinig vertrouwen nog in dit toestel en overweeg ik dus om een ander te kopen. De PC is 4 jaar oud en werkt voor de rest nog altijd goed en snel, vooral fotobewerking in Adobe LR en PS. Ik zou de kast (zeer stil) en enkele andere onderdelen zoals SSD's kunnen recupereren. Het geheugen is 32 GB, mogelijk ook te recupereren maar waarschijnlijk ondertussen achterhaald.