Ik heb een oude computer die ik wil weg doen maar de harde schijven kunnen mogelijk nog nuttig zijn.
Er zit zowel een oude HDD in van 1 TB (WDC WD10EZEX-00rka0) als een 180 GB SSD Intel (SSDC 2CW180a).
Ik heb een adapter gekocht die 2.5" en 3.5" SATA schijven kan linken aan een PC via usb A (3.2).
De HDD heb ik kunnen losvijzen en deze werkt inderdaad op een PC als je deze verbindt met de adapter die ik gekocht heb, plug and play.
Voor de SSD heb ik twijfels. Ik moet nog uitvogelen hoe ik deze kan verwijderen uit de PC en of de connectie dezelfde is als voor de HDD? De connectie ziet er gelijk uit in 2 delen maar de SSD zit zo vast als kan zijn. Er lijkt precies een kader op gemonteerd om het op zijn plaats te houden.
Na edit: is opgelost, de SSD was vastgevijsd langs de onderkant van de behuizing. De schijf werkt inderdaad met dezelfde adapter op een andere computer. Ik krijg wel telkens de melding dat er wat scheelt met de schijf en deze moet gecontroleerd worden, ze werken echter beiden perfect.
Ik kan de schijven blijkbaar zo gebruiken maar het lijkt me niet zo aangewezen om ze zo bloot te laten rondslingeren. Is een extra behuizing nodig of kan je ze zonder behuizing blijven gebruiken?
HDD en SSD van oude PC aansluiten
- cptKangaroo
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 778 keer
- Bedankt: 260 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Zonder behuizing kan maar bij de harddisk zorg je best dat er wat koelende lucht langs kan stromen, en dat de schijf ook op z'n plaats blijft staan want zowel vibraties als warmte zijn niet goed. 't Hangt af van het model maar de meeste harddisks zullen fouten (datacorruptie) beginnen maken vanaf zo rond de 50°C. SSDs kunnen hogere temperaturen verdragen, maar dat varieert meer dan de harddisks.
Beide disks zijn SATA 3 dus da's dezelfde aansluiting. Niet teveel zijdelingse krachten zetten op de aansluitingen, enkel in/uit trekken.
Zonder fotoke is het moeilijk te zeggen hoe die SSD vastzit. Waarschijnlijk gewoon 4 kleine vijsjes aan de zij- of onderkant. Misschien zit dat kaderke ergens ingeklikt?
Beide disks zijn SATA 3 dus da's dezelfde aansluiting. Niet teveel zijdelingse krachten zetten op de aansluitingen, enkel in/uit trekken.
Zonder fotoke is het moeilijk te zeggen hoe die SSD vastzit. Waarschijnlijk gewoon 4 kleine vijsjes aan de zij- of onderkant. Misschien zit dat kaderke ergens ingeklikt?
- Dizzy
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 616 keer
- Bedankt: 740 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Ik stook zelden boven de 50° dus dat zit wel snor 
Ik denk dat ik de schijven voor een soort backup of om snel wat te transferen ga gebruiken. Ik ben nogal voorzichtig dus dat komt wel goed, ook zonder behuizing dus. Vermits het om al wat oudere schijven gaat zal ik ze waarschijnlijk toch niet zo lang meer gebruiken of voor cruciale data.
De SSD zat inderdaad onderaan vast met 4 vijzen.
Ik denk dat ik de schijven voor een soort backup of om snel wat te transferen ga gebruiken. Ik ben nogal voorzichtig dus dat komt wel goed, ook zonder behuizing dus. Vermits het om al wat oudere schijven gaat zal ik ze waarschijnlijk toch niet zo lang meer gebruiken of voor cruciale data.
De SSD zat inderdaad onderaan vast met 4 vijzen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- cptKangaroo
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 778 keer
- Bedankt: 260 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Zelf een behuizing knutselen uit een oude brooddoos of een lege bidon gedemineraliseerd water of zo, waar je enkele vijsgaatjes en koelgaten in boort. Zo had ik een adapter gemaakt om mijn oude 2.5" SSD in een 3.5" slot te schuiven.