Rekening voor VME

Plaats reactie
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 205 keer
Bedankt: 141 keer

Hey,

Weet iemand wat de beste bank is voor een simpele zichtrekening voor een VME (rekening electriciteit, verzekering,..).

Nu de pakketkosten van Argenta plots van 5 euro per maand naar 26,80 euro/maand :bang: zijn gegaan is het toch goed om een andere bank voor te stellen, maar rondbellen naar Crelan etc leverde nu niet direct een veel goedkopere oplossing op.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
x0f
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 4 keer

Revolut?
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Keytrade?
Je krijgt nog betaald voor elke verichting.
Al ga je daar niet rijk van worden
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 392 keer

europabank ook gratis

keytrade ? Ik ben niet zo aan banken en andere die denken dat ze beter zijn dan een ander en die de wetgeving aan hun laars lappen.
iphone 16 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
ZTE MU5001 5G proximus 450GB
minimac : flex
macbook air 2024
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 176 keer
Provider

edwin.d schreef: 23 uren geleden Keytrade?
Je krijgt nog betaald voor elke verichting.
Al ga je daar niet rijk van worden
Die 5 cent bonus geldt enkel voor natuurlijke personen, niet voor rechtspersonen zoals een VME.
Meer zelfs ze rechtspersonen aanvaarden ze zelfs niet: https://www.keytradebank.be/nl/hulp/ope ... rekeningen
UBI
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Revolut laat ook geen VME toe

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
gnomezor
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

Argenta aanvaardt VME's tegen democratische prijzen. KBC vraagt woekerprijzen
THeoMj
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer

Block schreef: 1 dag geleden Hey,

Weet iemand wat de beste bank is voor een simpele zichtrekening voor een VME (rekening electriciteit, verzekering,..).

Nu de pakketkosten van Argenta plots van 5 euro per maand naar 26,80 euro/maand :bang: zijn gegaan is het toch goed om een andere bank voor te stellen, maar rondbellen naar Crelan etc leverde nu niet direct een veel goedkopere oplossing op.
De onkosten in een Vme.
Een syndicus gaat nog duurder zijn per maand.
Daar al aan gedacht.
En hopelijk heeft deze zelf bestuurde Vme een rechtsbijstand verzekering.
Hopelijk zijn jullie in orde met het wettelijk verplichte reserve fonds.
Syndicus prijzen heden reken op een 28 € per eigenaar.
Tarieven Easy syndic zijn mogelijk iets goedkoper (enkel voor kleine Vme)
Vandaag de dag in eigen beheer geen aanrader als er problemen opduiken.

Succes

Goedkoop is niet altijd beterkoop.
Block
Erelid
Erelid

Ik snap niet goed wat je bedoelt TheoMj?

De rechtsbijstandverzekering is door een verzekeringsmakelaar, heeft toch niets met de zichtrekening te maken?

De syndicus is geen bank, die beheert het geld zelf niet. Het is net die ons laat weten dat Argenta sinds deze zomer dezelfde prijzen als KBC hanteert.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 337 keer
Bedankt: 752 keer
Provider
Te Koop forum

Is het dan niet de syndicus die, zou toch moeten, hier veel ervaring mee heeft die weet waar er wel nog een betaalbare rekening te verkrijgen is?
Block
Erelid
Erelid

Klopt cadsite,

Maar eerlijk is eerlijk daar ben ik in de fout gegaan. Ik vond de aanpassing van 5 EUR naar 26.80 EUR (per maand !! ) al verdacht, maar dat verhaal klopt effectief. Inflatie begrijp ik, maar bij Argenta kunnen ze ook geen concrete uitleg geven dat hun kostenstructuur plots zo gestegen is.

De syndicus stelde meteen BNP voor omdat die kleinere spelers zoals hierboven in dit topic geen volwaardige banklicentie hebben in België (enkel Hello Bank). Nu dacht ik dat dit wel zo was. Maar na wat rondbellen naar die banken blijkt dat inderdaad niet te zijn en zo geen rekening kunnen openen met KBO nummer.

Maar het is ook uit interesse zelf dat ik hier meer over wou weten.
Laatst gewijzigd door Block 8 uren geleden, in totaal 2 gewijzigd.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 199 keer

Banken doen blijkbaar zeer moeilijk tov. VME's. Ook het verkrijgen van een lening is problematisch. In de praktijk kan de VME enkel terecht bij de bank waar ze de bankrekening heeft en die maakt van dat feitelijk monopolie misbruik om hoge rente aan te rekenen.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 68 keer
Recent bedankt: 2 keer

THeoMj schreef: 9 uren geleden
Block schreef: 1 dag geleden Hey,

De onkosten in een Vme.
Een syndicus gaat nog duurder zijn per maand.
Daar al aan gedacht.
En hopelijk heeft deze zelf bestuurde Vme een rechtsbijstand verzekering.
Hopelijk zijn jullie in orde met het wettelijk verplichte reserve fonds.
Syndicus prijzen heden reken op een 28 € per eigenaar.
Tarieven Easy syndic zijn mogelijk iets goedkoper (enkel voor kleine Vme)
Vandaag de dag in eigen beheer geen aanrader als er problemen opduiken.

Succes

Goedkoop is niet altijd beterkoop.
De kost van een syndicus hangt meestal af van de grootte van het gebouw een klein gebouw zal al snel een forfait betalen....
Wat het wettelijk verplichtte reservefonds betreft, dat kan je overrulen in een VME als je X % hebt die dit goed keurt...

Wat de syndicus zelf betreft, ik ben voor mijn huurappartement ondertussen aan nummer 3 en geen van allemaal valt over te stoefen...
De eerste heeft ons buiten gezwierd omdat ze geen oudere gebouwen meer wilden, de tweede heeft 15.000 euro gepikt bij ons (in andere gebouwen enkele 100den K's) omdat de spaarrekening geblokkeerd was met dubbele handtekening en dan zelfmoord gepleegd en nummer 3 was goed gestart maar schept alles zowat af op de RME...
Ze hebben ondertussen al 3 keer geld gestort op een foutieve rekening (leverancier had nieuwe zichtrekening) en dat betalingen gebounced waren omdat er onvoldoende saldo was dat hadden ze niet gezien...
Als ik dan naar de geschiedenis kijk, een 10j geleden een syndicus die 80K gepikt heeft van het gebouw en daar ook is voor veroordeeld maar geld niet is terug gekomen...
De spaarrekening is vanwege dat eerste geval dus geblokkeerd door dubbele handtekening wat bij de laatste omschakeling er voor gezorgd heeft dat enkele syndici gewoon niet wilden aanbieden....
Al die syndicussen beheren de spaarrekening als een zichtrekening alhoewel niet iedereen volgens hetzelfde quota spaart en ook niet voor alles moet bijdragen...

Maw ook een syndicus is geen heilig boontje dat zogenaamd alles goed doet, kort in het oog houden is de boodschap...

Tom
THeoMj
Starter Plus
Starter Plus

Als geen enkele eigenaar verantwoording wil nemen in de raad en als rekencommissaris dan kan ontvreemding van tegoeden plaatsvinden.
Of de syndicus de schuldige is of de te lakse controle van medeeigenaars.
Dus een rechtsbijstand polis voor de raad en rekencommissaris is al een eerste punt, maar dat kost geld aan een verhuurder.
Een reserve fonds nog zoiets waar verhuurders een grote hekel aan hebben.
Werken ter verfraaiing of comfort daar hebben verhuurders ook al een grote hekel aan.
Het enige voor wat de huisjes melkers interesse hebben is dwarsliggen op vergaderingen, te late betalingen aan VME daarna verontwaardigd over rappel kosten en het enige waarin hun interesse voor is elke maand de centjes.
Moeten verhuurders iets vervangen zo goedkoop mogelijk of het veilig is voor hun huurders......
Toch mijn eigen ervaringen in onze Vme.
En vat dit betoog niet persoonlijk op.

Groetjes van een commissaris van rekeningen

En dat er nog veel cowboys zijn is ook een feit, maar relatief goedkoop is niet altijd beterkoop.
Laatst gewijzigd door THeoMj 5 uren geleden, in totaal 1 gewijzigd.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 199 keer

Misbruiken door Syndici zijn inderdaad meer regel dan uitzondering. De voorbeelden van ontvreemding van fondsen zijn talrijk. De beroepsvereniging BIV die een controlerende taak heeft doet in de praktijk niets. Dat heb ik zelf al in 2 gevallen mogen meemaken.
https://www.biv.be/klachten
THeoMj
Starter Plus
Starter Plus

Controle he, controleren en op uw rechten staan.
En desnoods de wrede rechter, daar komen ze niet graag.
Klachten bij Biv is rechter en betrokkenen tegelijkertijd.
De ene keer klacht tegen A, daarna klacht tegen B.
Wie kent wie verhaal.
Wat persoonlijk al meegemaakt zonder boe of ba (lees opzeg kosten zonder vergoeding) en dossier netjes overgedragen.
En dit zelfs zonder een klacht.

Een heel sterk dossier is onontbeerlijk in deze.
En geen klacht bij Biv de ogenschijnlijke makkelijke oplossing.
Maar eerst actie nemen met andere mede-eigenaars en desnoods Bav laten bijeen roepen. (25 % van de tienduizenden)
Een syndicus die hieraan geen gevolg heeft ......
Dus handtekeningen ronselen en mensen overtuigen van wat er misloopt met bewijzen.
Zelf al actie ondernomen in zo een zaak. (tafelkloppers en roepers hebt ge niks aan)
Laatst gewijzigd door THeoMj 5 uren geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Block
Erelid
Erelid

proximusboyke schreef: 18 uren geleden europabank ook gratis

Net telefoon gehad van Europabank, geven geen zichtrekeningen meer aan VME, was bij navraag nooit gratis geweest? .
THeoMj
Starter Plus
Starter Plus

Block schreef: 8 uren geleden Ik snap niet goed wat je bedoelt TheoMj?

De rechtsbijstandverzekering is door een verzekeringsmakelaar, heeft toch niets met de zichtrekening te maken?

De syndicus is geen bank, die beheert het geld zelf niet. Het is net die ons laat weten dat Argenta sinds deze zomer dezelfde prijzen als KBC hanteert.

De rechtsbijstand is een onontbeerlijk iets voor de raad, gelegenheidssyndicus, en commissaris van rekeningen.
Als een mede-eigenaar betrokken verwijten maakt van slechte controle werking, fouten.
Kan ook nuttig zijn om achterstallen bij mede-eigenaars op eenvoudige manier te vorderen.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 68 keer
Recent bedankt: 2 keer

THeoMj schreef: 6 uren geleden Als geen enkele eigenaar verantwoording wil nemen in de raad en als rekencommissaris dan kan ontvreemding van tegoeden plaatsvinden.
Of de syndicus de schuldige is of de te lakse controle van medeeigenaars.
Dus een rechtsbijstand polis voor de raad en rekencommissaris is al een eerste punt, maar dat kost geld aan een verhuurder.
Een reserve fonds nog zoiets waar verhuurders een grote hekel aan hebben.
Werken ter verfraaiing of comfort daar hebben verhuurders ook al een grote hekel aan.
Het enige voor wat de huisjes melkers interesse hebben is dwarsliggen op vergaderingen, te late betalingen aan VME daarna verontwaardigd over rappel kosten en het enige waarin hun interesse voor is elke maand de centjes.
Moeten verhuurders iets vervangen zo goedkoop mogelijk of het veilig is voor hun huurders......
Toch mijn eigen ervaringen in onze Vme.
En vat dit betoog niet persoonlijk op.

Groetjes van een commissaris van rekeningen
En dat er nog veel cowboys zijn is ook een feit, maar relatief goedkoop is niet altijd beterkoop.
Ranzig uw reactie met betrekking tot verhuurders...

Ik ben als verhuurder comissaris van de rekeningen in dat gebouw sinds 4 jaar en was bezig met een dossier opbouwen tegen die syndicus toen die ons bestolen heeft.
Ik kan echter niet vermijden dat die syndicus al dan niet gewettigd geld van de rekening haalt want zij heeft een volmacht en ik niet, als je anders durft beweren lieg je gewoon.
De moment dat ik dat vast gesteld heb ben ik de bank gaan bellen uren id wachtrij gestaan en heeft het nog 2d geduurd vooraleer ik haar toegang tot de rekening heb kunnen ontzeggen heb. Ik als comissaris vd rekening heb niks volmachten, behalve kijken...
Uiteindelijk heeft de bank haar kaart geblokkeerd omdat ze de officiele toegang niet kon intrekken zonder geodkeuring van de algemene vergadering en pas nadat ik gedreigd heb met ook tegen hen klacht neer te leggen en dat ik van hen elke euro terug verwachtte die de syndicus vanaf dan nog van de rekening zou halen, toen zijn ze pas in gang geschoten.... Ze is in totaal op de verschillende gebouwen met meer dan een miljoen gaan lopen...
Ik zou wel is willen weten hoe jij een syndicus kan stoppen om geld van jullie rekening af te halen, dat kan jij niet, die volmacht heb jij niet...

Ik had weken daarvoor al met BIV gesproken omdat er niet meer te werken was met die syndicus, was een dossier ah voorbereiden, ik had al de eigenaars zelf al is bij elkaar geroepen om een switch voor te bereiden, we waren al is langs geweest bij een advocaat maar dit gaat allemaal zo snel...

Die vrederechter waar je van spreekt, veel succes, wat brengt het op als ze je rekeningen heeft leeg gehaald en zelfmoord heeft gepleegd...
Dit alles is op een paar dagen tijd gebeurd he....

Ik verhuur sinds 2019 en heb sindsdien nog geen enkele keer mijn huur geindexeerd omdat de huurder mijn appartement goed onderhoud en hij alleenstaande is. Dit is een 2 slaapkamer appartement waar ik nieuwe ramen met 3dubbel glas heb gestoken, nieuwe keuken, badkamer vernieuwd en elektriciteit volledig vernieuwd heb... Inclusief inpandige garage betaalt de huurder 700e per maand wat als ik het vandaag de dag vergelijk met soortgelijk minstens een 150€ -250 per maand te weinig is, de indexering alleen zou minstens die 150e zijn... wat ben ik toch een huisjesmelker en oplichter he....

Ik heb als verhuurder mijn verantwoordelijkhied genomen in het gebouw om wat scheef getrokken is in het verleden door eigenaars stapsgewijs terug recht te trekken. Er is geinvesteerd in een volledig nieuwe CV installatie waar ik als verhuurder niks aan heb maar wel de huurder.
Daarnaast is het dak recentelijk gedaan (ja moest al in 2020 klaar zijn , ik had daar toen nog geen eigendom) en heb de VME gepushed om voor 20cm isolatie te gaan ipv de verplichte 12cm.
We hebben een camera bewakings systeem geinstalleerd, nieuw bellenbord, branddetectiesysteem, watermeters in elk appartement, tuin volledig heraangelegd allemaal op mijn advies als verhuurder terwijl ik daar niets aan heb de eigenaars kloegen dat we te veel aan het doen waren zelfs...

Nu ben ik als verhuurder aan het pushen om de gevel aan te pakken, een investering van om en bij de 15K per appartement, inclusief isolatie...
Allemaal als een verhuurder die je blijkbaar zo veracht...
Ik zie in het gebouw waar ik een appartement heb meer miserie met eigenaars dan met verhuurders, die laatste zien investeringen in het gebouw als meerwaarde, die eerste hebben er niks aan en zien het als een kost, het zal hun tijd wel doen ...

We hebben als VME trouwens van de 5 mogelijke opvolgers van syndicussen bij 3 een veto gekregen tegen een spaarrekening met dubbele handtekening ze wilden volledige controle..Een spaarrekening waar we nog steeds op sparen (op mijn advies als verhuurder) en op dat ogenblik 70.000euro op stond dat door die dubbele handtekening gelukkig afgeschermd is gebleven alhoewel ze op verschillende manieren geprobeerd heeft die leeg te halen...

Tom
THeoMj
Starter Plus
Starter Plus

Gelukkig zijn er nog uitzonderingen op de wereld.
Maar pas op met te kleine teentjes.
En er zijn nog steeds te veel cowboys onder de syndici.
En pottenkijkers hebben die liever niet.
Bij mijn verhaal die gebruikte ook de spaarrekening om dagelijkse tekorten te stoppen.
Dan nog geen a.v en was een zeer gekend kantoor hoor.
Nu nog een box in andere Vme en al jaren sinds aankoop geen enkele rekening, (onder andere Elek verbruik)
Blijkbaar loopt er in de betrokken Vme ook wat mis is groot kantoor uit Berchem.
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 47 keer
Provider

Rekeningen voor VME zijn inderdaad een zeldzaamheid aan het worden. Trouwens ook voor vzw's en feitelijke verenigingen. Eerlijk is eerlijk: de wetgeving maakt het soms echt wel complex, waardoor er in sommige gevallen behoorlijk wat gecommuniceerd moet worden met een bank om iets in orde te krijgen.

Gratis rekeningen mag je intussen wel vergeten. Twee banken die nog redelijke kosten rekenen voor Pro rekeningen zijn VDK en Triodos. Ik weet echter niet of zij nog VME accepteren (als er geen krediet aan gebonden is). Navragen is de boodschap. Maar ook navragen of de nodige connecties voor boekhoudprogramma's kunnen gelegd worden, want soms betaal je nog extra voor bv. CODA.

Bij mijn VME zitten we al een aantal jaar bij Belfius, nadat ING een kostenexplosie doorvoerde. Maar intussen is Belfius waarschijnlijk net even duur. En de syndicus wil ook geen elfendertig verschillende banken.

Over syndici valt inderdaad wel een boek te schrijven. Ik heb er al gekend die correct maar supertraag werken (en altijd wel een uitleg hebben waarom het eeuwen schijnt te duren) of technisch zeer goed onderlegd zijn en met kwalitatieve doch relatief gunstige oplossingen aankomen, maar niet in staat zijn op een normale manier te communiceren. Een allerkunner moet ik nog tegenkomen. Ik benijd hun job trouwens absoluut niet.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”