Gescheiden riolering

Voor de makers en doe-het-zelvers onder ons
Plaats reactie
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 141 keer

Hey,

Vorige week een brief gehad dat wij voor 2028 een attest moeten voorleggen van gescheiden riolering. Omdat ik dacht dat dit enkel verplicht was bij nieuwbouw/renovatie vond ik dat vreemd. Bij navraag bij de gemeente blijkt dit toch te moeten ook al staat er geen grote rioleringswerken direct ingepland, maar wel heraanleg van een fietspad.

Maar hoe hebben jullie dat aangepakt, ik lees dat je best de afvoer van je dakgoot rechtstreeks op je tuin of oprit laat lopen. Maar wordt dat niet één grote modderpoel als het zoals nu zoveel regent?

https://www.fluvius.be/nl/publicatie/af ... -doe-je-zo

Mag de overloop van een regenwaterput die wel actief gebruikt naar de riolering?

Werkt de afvoerbuis van je dakgoot ook niet dikwijls als ontluchting van je riool?

Er staat in december nog 2 infoavonden ingepland, maar ik wil me vooraf toch wat inlezen.

Alvast bedankt
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 168 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Overloop van regenwaterput is aparte RWA buis naar straat, grijze kleur dachtk.
En je hebt dan ook nog 2e buis naar riolering van vuil water/septische put.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.6
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.0.11
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 805 keer
Bedankt: 355 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat zal afhangen van de lokale reglementering.

Hier is men een aantal jaren geleden (in de wijk want de gemeente pakt niet alles gelijktijdig aan) overgeschakeld naar gescheiden riolering.
Alle afvalwater gaat vanuit de overloop septische tank en grijswaterleidingen naar de riolering via een verticale collectorbuis op de rooilijn. .
Alle regenwater, inclusief overloop van de regenput, dient op eigen grond opgevangen.
Dat is van toepassing op alle woningen, ook de bestaande.
Kleur van de buizen doet er hier niet toe.
En dat werd door een personeelslid van de watermaatschappij hier effectief woning per woning gecontroleerd voor datum x => alleen zwart en grijs water naar de collectorbuis.
Overloop van riolering niet naar collectorbuis (geluidscontrole op regenpijpen).

Uiteraard laat hier niet iedereen zijn regenwater in de tuin of op straat lopen (de straten hebben ook geen afvoerroosters richting rioolstelsel). Maar in wadi's, vijvers, infiltratiekratten,.....

Was je aansluiting voor datum x in orde kreeg je een "premie" voor hetzelfde bedrag dan de kost van de aansluiting op het rioolstelsel (grootorde een 800€).

Voorheen was er geen riolering.
Dat hield in dat woningen tientallen tot veertig meter van de openbare weg gelegen voor hun afvalwater dus inderdaad een afvoerbuis tot aan de rooilijn dienden aan te leggen.

In een nabijgelegen stad is het weer anders geregeld.
Woning totaal gerenoveerd en een van de verplichtingen voor het bekomen van een bouwvergunning was gescheiden riolering met een septische put onder de vloer van een rijhuis. :!:
Gezien het een stad is was opvang van regenwater op eigen grond dus niet mogelijk.
De woning heeft een afvoer voor de overloop van regenwater en eentje voor de overloop van de septische put.
Over de rooilijn komen deze echter samen in één afvoerbuis.
De verplichting voor gescheiden afvoer is daar van toepassing op de bewoners (bij verbouwing) maar (nog) niet wat betreft de stad zelf (ooit eens :lol: ).

Het is dus in iedere gemeente en stad anders geregeld.
Je zal dus de lokale reglementering moeten nagaan om te weten hoe het bij jou (in de buurt) geregeld is.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 778 keer
Bedankt: 259 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Hier (Aalst) zijn de keuringen nog aan de gang na heraanleg van de straat inclusief verplichte scheiding van riool- en regenwaterafvoer.

Bij ons had de stad hiervoor een Aquafin afkoppelingsdeskundige aangesteld om de bewoners te informeren (o.a. over de subsidies) en na een inspectieronde deed die dan zelf een voorstel omtrent mogelijke afkoppelingsmethodes. Of dit bij jou ook het geval gaat zijn, valt af te wachten.

Bij ons infopakket zat er inderdaad veel nadruk op de noodzaak tot verluchting van het riool als die niet meer via de regenpijp kan gaan. Maar je mag nog wel via de regenpijp verluchten als je kan staven (met fotos voor de keurder) dat er -in principe- geen enkel regenwater in de riool kan overlopen. Dat heb ik gedaan en is reeds goedgekeurd geweest: een verticaal t-stuk van 110mm meteen onder de regenpijp van 80mm, met dan verluchtingspijpje van 50mm tussen dat t-stuk en de oude rioolpijp -- zo kan het regenwater niet in dat pijpje vallen. Uiteraard afhankelijk van hoe de dieptes van de afvoeren zitten.

Rijhuizen hadden geen verplichting tot afkoppelen, omdat je dan onder de vloerplaat door moet gaan en dat is een absurde kost (en eventueel onmogelijk of gevaarlijk), dus zij mochten dan rechtstreeks op de openbare regenwaterafvoer aansluiten. De rest moest laten infiltreren op eigen terrein maar daar kon ook nog een vrijstelling op zitten als het te moeilijk was.

De afkoppeling kan zo simpel zijn als gewoon bochtjes op de regenpijpen zetten en het regenwater dan via het oppervlak laten weglopen. Denk eraan dat dat water dan mogelijk wel vlakbij je fundering blijft zitten en dat kan schade aanrichten (chemisch of mechanisch, en zeker bij vriesweer). De deskundige zal alleszins een infiltratie oplossing voorstellen en je kon ook steeds om hulp vragen, in erg vriendelijk overleg trouwens, en dat gold ook voor de keurder.

Ik heb uiteindelijk gewerkt met DrainPlus infiltratiebuizen (160/370 diameter) van 3m lengte en de Aquafin deskundige heeft berekend dat deze ongeveer 75m² dakoppervlak (geprojecteerd op plan) kunnen verwerken. Maar je voorziet best wat extra buffer om buien op te vangen en het water eerst te filteren (bladeren en zand) want anders kan de infiltratiebuis dichtslibben. Onderhoudsgemak is dus zeker ook een punt van aandacht. Eigenlijk had ik nog een noodoverloopaansluiting op de publieke afvoer kunnen hebben na de infiltratie, maar de straatbouwer heeft het niet voorgesteld (en is ook niet echt nodig).

Omdat mijn filtratieputje-oplossing niet standaard off-the-shelf is, ben ik niet zo happig om die te delen omdat het specifiek bricoleerwerk en inzicht vereist om het goed te laten werken, al vind ik mijn oplossing wel beter dan de (soms veel duurdere) standaard putjes. Bij ons was de eerste keuring gratis dus ik ken de kost van een keuring niet. (meme: signature look of superiority).

Als je weigerde van de afkoppeling te doen, zou je eerst twee aanmaningen krijgen, daarna een proces verbaal van de politie, dat dan uiteindelijk zou leiden tot de stad die zelf een aannemer aanstelt en de afkoppeling uitvoert op jouw kosten. Het kan sowieso een kostelijke affaire zijn, en dan moet je ook iemand vinden die het correct weet uit te voeren. Iets verderop in onze straat is er bijvoorbeeld een snelle tuinaannemer die dit zelf doet en allebei zijn huizen werden afgekeurd (en ik denk dat de keurder nog langs moet gaan bij anderen waar hij ook afgekoppeld heeft).

Ons afkoppelingsdossier bestond uit een omschrijving van de werken, een voor/na plan, en fotos van de uitvoering zodat de keurder kan zien wat er aanwezig is van infrastructuur en wat er in de grond is bijgekomen. Het subsidiedossier bestond uit kopieën van de facturen op naam, met op elke factuur een oplijsting van de gebruikte goederen. De aanvraag tot subsidie verloopt ook via de keurder maar hier kan dat tot 3 maanden duren. De keuringen startten ongeveer een paar maanden na de kleine oplevering van de straat (doch dat was hier niet zo duidelijk wegens gefaseerde werken).
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 141 keer

Bedankt voor jullie reacties.

Het is dan toch ook al overal een beetje anders. Ik vond het vooral gek, dat het éénmaal aan straat toch dezelfde rioolbuis ingaat, wat is dan juist het punt. Maar inderdaad zoals ivob aanhaalt, er zijn geen subsidies meer voorzien na 2028 (780 euro = kostprijs van aansluiting aan straatkant).

Overloop van actieve regenwaterput gaat nog ni makkelijk zijn :bang:
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 778 keer
Bedankt: 259 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Als je de ruimte hebt om ze op een goeie plaats te leggen (>=4m van de gevels) kan je zo'n Drainplus buis gewoon aansluiten op de plaats van de bestaande overloop van je regenput, eventueel extra filter op voorzien, en als je nog wat buffer erbij wil, gebruik dan dikkere diameter buizen tussen put en infiltratiebuis bijvoorbeeld (die zelf zo'n 55L/m buffert maar ook drainerend werkt dus ook rekening mee houden), of een extra putje erbij.

Ik heb een (verticaal omgekeerd geplaatst) stroom-t-stuk gebruikt (3xMof) om ze aan te sluiten en een toezichtsschacht te maken. 160mm diameter lijkt me genoeg om ze met een tuinslang eens uit te spoelen om de zoveel jaar. De bovenkant van zo'n DP buis moet minstens 60cm onder het maaiveld zitten dus de onderkant zit op een diepte van een meter, en met een putbreedte van zo'n 60cm om makkelijker in te werken (en de grond rond de buis wat te kunnen aanstampen).

De standaardoplossing is een grote put maken (3 of 4m³ per 50m² dak of zo, werd hier voorgesteld, geloof ik), daar een filtratiedoek in zodat de modder buiten blijft, opvullen met grind/split, en een drainagebuis die erdoor loopt om het regenwater aan te voeren. Logistiek is dat een veel ambetanter gedoe en ook de efficiëntie ligt lager. Qua prijs vond ik de DP buis nog meevallen: 50€/m netto (al had ik ze een jaar vroeger voor 40€/m kunnen kopen).

De grondwaterstand en het type grond speelt een grote rol in wat überhaupt mogelijk is, dus dat vraag je best eerst op die infoavond.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 68 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier hebben ze verleden jaar de hele straat heraangelegd. Ik had al een gescheiden afvoer dus ik moest niets doen, andere huizen hier hebben het grijze water (toilet, keuken en dergelijke) moeten scheiden en dus voor de dakafvoer nieuwe buizen moeten steken.
De regenafvoer is naar een beek aan de overkant vd straat gestoken die verder gaat naar een grote wadi.
Dat is een alternatief wat je kan doen als je wat grond hebt, een wadi aanleggen en het teveel aan water zo langzaam laten od grond sijpelen...

Tom
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 124 keer

Regenwater ben je niet verplicht aan te sluiten aan rioleringsstelsel voor regenwater. Mag je gewoon loskoppelen en gewoon in de grond laten lopen.
Als het niet mogelijk is om het regenwater te hergebruiken, te laten infiltreren in de grond of tijdelijk op te slaan, mag het ook geloosd worden in de regenwaterafvoer van het gescheiden rioleringsstelsel.
Je kunt een premie van 500 euro bij fluvius dan aanvragen en sommige gemeenten geven nog een extra premie: https://www.fluvius.be/nl/premies/gesch ... oersysteem
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 530 keer
Bedankt: 693 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Dat is waar ik naartoe werk tegen dat het hier zover is.
De overloop van mijn regenwaterputten loopt in een grondwaterput en infiltreert daar.
Het enige regemater dat nu nog de riool in gaat is de overloop van de regenput aan het tuinhuis, daar zoeken we nog een manier voor om die aan te sluiten op de andere putten, zonder te veel breekwerk. Dat is nu een volledig afzonderlijk 'circuit'
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Makers: doe het zelf, 3D-printing, bouw en verbouw”