Dat ik de volle 8.5/8gbit niet haal, daar kon ik wel mee leven. En om de setup initieel eenvoudig te houden (vooral voor de technieker die kwam installeren), had ik mijn UDM Pro achter de Internet Box gehangen.
Kort na de oplevering had ik de Internet Box er al eens tussenuit gehaald, maar een paar dagen later viel de connectie weg. Geen tijd om het verder uit te zoeken toen, dus terug de Internet Box er tussen.
Na verloop van tijd begon de snelheid toch te zakken:

en zakken...

Tot een reboot van de Internet Box de snelheid terug (grotendeels) herstelde

Buiten het stroomverbruik en het gebrek aan toegevoegde waarde was dat meteen de derde reden om de Internet Box er tussenuit te halen. VLAN 20 ingesteld op de UDM Pro, kabeltje verstoken en woppaah:

Hopen dat de connectie nu ook up blijft en ik niet telkens terug moet naar de Internet Box

Ik zou de ONT ook nog kunnen vervangen door een SFP(+) rechtstreeks in de UDM Pro, maar aangezien ik nog wil overstappen naar MV of EDP, met een goedkoper abonnement, zou het kunnen dat ik van XGS naar "gewone" GPON zou worden teruggezet. Dat zou dan een andere SFP zijn, dus daar wacht ik nog wel even mee... En in geval van problemen is dat voorlopig nog een punt minder waar een helpdesk over kan vallen