Crappy Internet Box+ er tussenuit

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
PowerToTheUsers
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

Lange tijd had ik VDSL (via EDPnet), maar aangezien VDSL uitgeschakeld gaat worden, moest ik wel over op Fibre. Aangezien mijn thuisnetwerk 10gbit aankan, ben ik maar voor de Ultra-optie gegaan, op z'n minst tijdelijk tot ik naar een leukere provider overstap.
Dat ik de volle 8.5/8gbit niet haal, daar kon ik wel mee leven. En om de setup initieel eenvoudig te houden (vooral voor de technieker die kwam installeren), had ik mijn UDM Pro achter de Internet Box gehangen.
Kort na de oplevering had ik de Internet Box er al eens tussenuit gehaald, maar een paar dagen later viel de connectie weg. Geen tijd om het verder uit te zoeken toen, dus terug de Internet Box er tussen.
Na verloop van tijd begon de snelheid toch te zakken:
Afbeelding
en zakken...
Afbeelding

Tot een reboot van de Internet Box de snelheid terug (grotendeels) herstelde
Afbeelding

Buiten het stroomverbruik en het gebrek aan toegevoegde waarde was dat meteen de derde reden om de Internet Box er tussenuit te halen. VLAN 20 ingesteld op de UDM Pro, kabeltje verstoken en woppaah:
Afbeelding

Hopen dat de connectie nu ook up blijft en ik niet telkens terug moet naar de Internet Box :x
Ik zou de ONT ook nog kunnen vervangen door een SFP(+) rechtstreeks in de UDM Pro, maar aangezien ik nog wil overstappen naar MV of EDP, met een goedkoper abonnement, zou het kunnen dat ik van XGS naar "gewone" GPON zou worden teruggezet. Dat zou dan een andere SFP zijn, dus daar wacht ik nog wel even mee... En in geval van problemen is dat voorlopig nog een punt minder waar een helpdesk over kan vallen :D
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1013 keer
Bedankt: 3802 keer
Recent bedankt: 23 keer
Provider

Ik heb ooit eens in een Proximus document gelezen dat je bij een downgrade naar een niet multi-gig formule de XGS-PON behoudt.
Ik kan mij echter niet meer herinneren in welk document het was.
Het zou toch een beetje zot zijn , dat PX bij elke up_ of downgrade telkens een nieuwe ONT moet plaatsen?

Maar inderdaad, om het risico te vermijden van een verkeerde aankoop, kan je misschien beter wachten tot nà de downgrade om een SFP+ module aan te kopen :wink:
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

@philippe_d Ik weet alleszinds van iemand dat die verplicht was om de downgrade aan te nemen bij MV. Iemand dacht ik neem abbonemnt zodat ik de XGS-Pon heb naar de toekomst toe. Dan tijdje later downgrade hij en moest er een technieker langskomen om die ONT te vervangen.

Of dat nu nog het geval is weet ik niet maar dit zijn gaanbare praktijken.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”