Virtuele W10 alternatief

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Ik gebruik thuis een virtuele W10 op onze ESXi host dewelke ik gebruik voor remote access (rdp over ssh).
Aangezien W10 EOL is, ben ik op zoek naar een alternatief, maar ik heb er nog geen gevonden. :/

Als test heb ik W11 geprobeerd als VM, maar dit voelt echt traag en lomp aan. Ik verwacht geen top notch performance, maar vergeleken met de bestaande W10 is dit echt traag en quasi onwerkbaar.
Tevens een test gedaan met Linux Mint aangezien ik daar een goede ervaring meer had op mijn oude laptop, maar t'is een beetje hetzelfde. Het voelt allemaal veel trager en logger aan.
Ik gebruik de cinnamon desktop met xrdp (als ik mij goed herinner)
Waarschijnlijk komt dit ook doordat Mint geen hardware acceleratie heeft via RDP.

Iemand een ander idee wat ik kan proberen ?
Vereisten zijn:
-rdp (over ssh als ik niet thuis ben)
-firefox browser/email client.
-moet min of meer werkbaar zijn qua snelheid.
ben144
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 24 keer

Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Geen optie om alles op uw client doen met VPN naar thuis?
Heppie NY!
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Goh, misschien, maar liever niet.
Nu heb ik het zo ingesteld dat ik eerst de client resume via een switch in mijn home assistant, en dan pas kan inloggen.
Mijn main rig staat eigenlijk gewoon hard uit als ik niet thuis ben (muurschakelaar welke de spanning af zet voor sluipverbruik).
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Ik bedoelde dat het toestel waarmee je remote verbinding maakt wordt gebruikt om via VPN te verbinden en dan uw client apps te draaien.
Heppie NY!
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 252 keer
Bedankt: 555 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Lees je eens in over Cloudflare of Tailscale tunnels. Gratis en meer performant én veilig dan een traditionele VPN tunnel.
Welke ESXi versie én hardware gebruik je ? Win11 op ESXI draait enkel goed vanaf 8u3, vereist de vTPM functie (TPM omzeilen op je VM kan, maar helpt niet echt).

Maar eigenlijk kan je met een cloudflare tunnel alles doen, zelfs browsen op je netwerkshares over 20-30 mbit upload thuis is 'snel' :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De VPN tunnel etc is het probleem niet, wel de performance van een (rdp)guest op de ESXi.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik argumenteer vooral dat je die virtuele Win10/11 niet meer nodig hebt met Cloudflare of Tailscale ..., maar op de andere vragen die wél relevant waren voor de virtuele Win11 antwoord je niet ?
Afbeelding
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De bedoeling is in eerste instantie dat de virtuele windows (of linux) volledig gescheiden blijft van mijn dagelijkse desktop.
Hiervoor heb ik deze aangemaakt. Ik benader deze VM dan ook geregeld via mijn gewone desktop.

Een tailscale/cloudflare zal denk ik (of ik ben compleet verkeerd) niets in veranderen.
Ik gebruik ESXi 7.0U3n.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Als dat een standalone ESXi7 is, zonder vCenter, dan kan je Win11 enkel draaien door een alternatieve setup te gebruiken die de vTPM en CPU restrictie vereisten omzeilt. Ik vrees dus dat het een combo van hard- en Software is wat jouw performantie issues veroorzaken. ProxMox ook niet aan beginnen, want daar draait Win11 ook voor geen meter goed op.

Alternatief ... Windows Server 2022 als VM gebruiken ipv Win10/11 ? Code base van Win10, maar wel nog lang onder support.
Afbeelding
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het is een standalone ESXi7, zonder TPM etc. W11 kon ik installeren als test mits een aangepaste ISO.
Vandaar ook de poging met Mint/Ubuntu, maar dat werkt ook voor geen meter... :(
Joop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 46 keer
Provider

StarWing schreef: 3 dagen geleden Tevens een test gedaan met Linux Mint aangezien ik daar een goede ervaring meer had op mijn oude laptop, maar t'is een beetje hetzelfde. Het voelt allemaal veel trager en logger aan.
Ik draai al mijn Window'sen in VirtualBox onder Linux Mint MATE desktop, want Cinnamon is toch wel een heel zware desktop naar mijn mening. MATE is eigenlijk voortzetting op Gnome2 en de Solaris CDE desktop. Gewoon een desktop die alles doet wat je verwacht maar niet te zwaar is.

Maar dit is virtualbox, heel goed voor Windows onder Linux te draaien, maar remote ben ik er niet kapot van.
Dan kan ik enkel Promox aanbevelen, daar kan je virtualisatie doen die gericht is op remote gebruikt, al is dat er maar een deeltje van.

Promox wordt ook veel gebruikt door VPS providers, waar je echt alles onder kan draaien. En het is gratis.

https://www.proxmox.com/en/products/pro ... t/overview

Ik heb er wel eens mee gespeeld hier thuis, en mijn VPS draait er onder. Als ik het goed heb betaal je enkel voor support, als je die nodig hebt.

ISO's installeren is geen enkel probleem, W10/11 whatever, gaat vanzelf.
Groeten Joop.

Fastic 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”