fritzbox 4060 uitbreiden met 2 Fritz Repeaters of Mesh Set?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 29 keer

Ik zou willen weten of ik de Fritzbox 4060 nu best uitbreid met Fritz repeaters (de 3000ax) of met een 2 delige Fritz!Meh Set 4200.

De Fritzbox staat op de verdieping 1 en ik wil ook op verdieping 2 en verdieping 0 goede wifi + mogelijkheid om aldaar apparaten via een ethernetkabel te kunne aansluiten. Op verdieping 2 staat onder andere mijn desktop, een nas en android tv en deze wil ik via een switch bedraad kunnen aansluiten op een Fritz. Maar ik weet niet goed of ik nu op verdieping 0 en 2 een repeater moet zetten of een 2delige Fritz!Mesh. Welke uitvoering gaat het meest performante systeem geven. Wij zijn maar met 2 thuis
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1016 keer
Bedankt: 3810 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

@FRITZ!webcare
?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

ik gaf @FRITZ!webcare in google in maar die geeft me nergens in de resultaten kom ik dit tegen. Zoek via bijvoorbeeld Perplexity dan geeft die "Er is geen specifieke officiële "fritz!webcare" contact of dienst gevonden in de zoekresultaten die refereert aan een officieel FRITZ! klantenservicekanaal met die exacte naam"
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 337 keer
Bedankt: 752 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Fritz!webcare is een user hier op het forum.
Dat is een werknemer van Fritz die hier support geeft.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 1 keer

De 4200 mesh is volgens mij gewoon een doos met 2 3000AX repeaters.
Aangezien je al een recente fritzbox hebt kan je met 1 3000AX dus ook al een mesh netwerk maken.

Ik ga ervan uit dat er tussen de verdiepen (0-1 en 1-2) geen ethernetbekabeling is anders zou je bedrade toestellen op deze verdiepingen via switchen aansluiten en deze kabel als backhaul gebruiken voor het wifi-mesh netwerk.
Als bovenstaande klopt en het voor u toch noodzakelijk is om zowel op 0 én 2 bekabelde apparaten te gebruiken (als dat meer dan 2 zijn moet je nog een switch ander de fritzrepeaters 3000AX hangen) dan heb je 2 repeaters nodig (of dus de set waarin er 2 zitten)... zoniet zal de wifi signaal bepalen hoeveel je er nodig hebt.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Ok bedankt. Ik denk dat ik voor een duo set ga. Heb de signaalsterkte getest en op verdieping 2 haal ik nog 54% signaalsterkte
FRITZ!webcare
Verified Account
Verified Account
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer
Recent bedankt: 1 keer

@bartman ons excuus. We hebben hier een antwoord geschreven, maar blijkbaar is er iets fout gegaan helaas.
@Fluppeke heeft het echter ook goed beschreven en als je een duo set gebruikt, gaat het zeker goed werken.

Met deze app kan je de repeater optimaal plaatsen. Mogelijk heb je op de 2. verdieping nog een beter signaal.

https://fritz.com/nl-nl/apps/knowledge- ... -App-Wi-Fi

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

bartman schreef: 4 weken geleden Ik zou willen weten of ik de Fritzbox 4060 nu best uitbreid met Fritz repeaters (de 3000ax) of met een 2 delige Fritz!Meh Set 4200.

De Fritzbox staat op de verdieping 1 en ik wil ook op verdieping 2 en verdieping 0 goede wifi + mogelijkheid om aldaar apparaten via een ethernetkabel te kunne aansluiten. Maar ik weet niet goed of ik nu op verdieping 0 en 2 een repeater moet zetten of een 2delige Fritz!Mesh.
Als ik het goed begrijp is de 2delige Fritz!Mesh gewoon 2 Repeaters (die misschien al met elkaar "gemeshed" zijn).
Het zou dus niets mogen uitmaken (kies de meest performante ...)

In jouw geval zou ik echter aanraden om de 2 Repeaters afzonderlijk met de Fritz!Box te verbinden.
  • Sluit de FRITZ! Repeater 1 aan op een stopcontact in de nabijheid van de Fritz!Box (verdieping 1).
  • verbind de Repeater 1 met de Fritz!Box (via de WPS knop op de Repeater en de "Connect knop" op de Fritz!Box).
  • voeg de Repeater 1 toe tot het Mesh Netwerk van de FritzBox (1 druk op de WPS knop van Repeater en de "Connect knop" op de Fritz!Box).
  • met behulp van de Fritz!App Wifi kan je nu de Repeater 1 optimaal plaatsen voor de beste ontvangst (Verdieping 0).
Haal nu de Repeater 1 uit het stopcontact, terwijl je de procedure herhaalt voor Repeater 2 (Verdieping2).

Op die manier vermijdt je dat je de 2 Repeaters "in cascade" gaat instellen (repeater achter repeater).
Nadat je ze beide afzonderlijk hebt ingesteld en de ideale plaats hebt gevonden, kan je ze beide terug aansluiten.
Je zal nu één groot WiFi netwerk hebben, en via de 2 LAN poorten kan je bekabelde toestellen aansluiten (eventueel een switch gebruiken voor meerdere toestellen)
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 337 keer
Bedankt: 752 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ben niet thuis in de materie.
Is het 'mesh' systeem niet net gemaakt om onder andere zelf te kunnen bepalen in welke volgorde de connectie gaat? Dus in cascade als dat beter is, niet als dat slechter is?

On-topic: is er geen mogelijkheid om op de extra plaatsen een bedraad AP te zetten? Die kan ook fungeren als switch en zal altijd beter werken dan over wifi.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

stel ik installeer de duo set (Mesh Set 4200) en stel dat het wifisignaal toch niet helemaal goed tot op het tuinterras doorkomt kan ik het signaal dan versterken door in de nabijheid van de tuin een Fritz!Repeater 600 te plaatsen of gaat dat niet samenwerken?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Dat zal perfect samenwerken. De Fritz!Repeater 600 ondersteunt ook Fritz!Mesh.

De ideale plaats waar je de Fritz!Repeater 600 moet inpluggen zal je proefondervinderlijk moeten uitzoeken (of met behulp van de Fritz!App Wifi
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”