Net de afrekening van Igean/diftar gekregen.
We hebben minder dan 1/4 van brandbaar afval van een doorsnee zelfde gezin in de gemeente oftewel 50 kilogram op 11 maanden , groen afval ligt boven gemiddelde..
Yep, wij recycleren goed.... Afrekening 75€ ...
28€ voor het groenafval, 12€ voor brandbaar de rest huur vd bak en kost voor het aanbieden...
Als ik dit met vuilzakken had af gevoerd had ik een 4-5 zakken van 2,5€ kwijt geweest en dan de groenzakken nog, dus alles bij elkaar waarschijnlijk een 25€..
De vervuiler betaalt zei de politiek (CDenV 2840) hier bij introductie en als je goed recyclceert ga je minder betalen lol, rekening is *3 gegaan ...
Wat een bende leugenaars die politici...
Tom
Mijn kleine frustratie van de dag ...
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 520 keer
- Bedankt: 1216 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Wij hebben hetzelfde patroon: nauwelijks afval, maar toch een serieuze factuur -> 85% van de factuur zijn vaste kosten.
De toelichting bij de vaste kost is: betalen voor algemene netheid (incl opruimen sluikstorten) en het containerpark (vroeger bekend onder de term "huisvuilbelasting").
De toelichting bij de vaste kost is: betalen voor algemene netheid (incl opruimen sluikstorten) en het containerpark (vroeger bekend onder de term "huisvuilbelasting").
IOK schreef: een vaste kost van 4,5 euro per maand, of 54 euro per jaar. Deze vast kost is voor de gescheiden huis-aan-huisinzameling van afvalstoffen en de verwerking ervan, de toegang tot het recyclagepark, de verwerking van niet-betalende afvalstoffen op het recyclagepark en de algemene reinheid van de gemeente.
Ik heb op de milieuraad al voorgesteld om de vast kost te schrappen en de prijs per kg te verhogen. De politiek wilt dat niet, omdat ze vrezen dat er meer sluikstorters zouden opduiken en om de belastingbasis breed genoeg te houden.IOK schreef: De vaste kost dient voor de financiering van:
de huis-aan-huisophaling van de verschillende fracties
De vuilniswagen maakt wekelijks zijn ronde door alle toegankelijke straten om je afval voor je deur op te halen. Ook indien je geen afval hebt, zal de vuilniswagen langs je deur passeren om te zien of daadwerkelijk niets staat aangeboden. De gemeente laat heel veel fracties aan de deur ophalen. Naast gft, restafval, PMD en papier en karton laten we ook enkele malen per jaar grof vuil, snoeihout (vanaf 2020) en steenpuin(vanaf 2020) ophalen.
de toegang tot het recyclagepark
Iedereen heeft ook afval dat de vuilniswagen niet aan huis ophaalt. Daarom krijg je als inwoner toegang tot het recyclagepark. Er worden op het recyclagepark nog veel meer verschillende afvalfracties selectief ingezameld.
de lediging en reiniging van de straatvuilbakjes
Iedere week maakt de gemeente een ronde langs de straatvuilnisbakken om deze te ledigen en te reinigen.
de algemene reinheid van de gemeente
Zwerfvuil wordt aanzien als één van de meest storende elementen in onze directe leefomgeving. Onze gemeente heeft daarom op vele vlakken de strijd aangebonden met zwerfvuil. We worden hierin geholpen door vrijwilligers, onze Mooimakers. Het fenomeen sluikstorten bestaat al lang en zal helaas ook blijven bestaan na het invoeren van DIFTAR. De gemeente zet samen met haar inwoners in op een consequent handhavingsbeleid met betrekking tot deze problematiek. En neen, DIFTAR zal niet leiden tot meer sluikstorten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 798 keer
- Bedankt: 348 keer
- Recent bedankt: 8 keer
De intercommunale werkt hier anders.
Ophaling PMD per blauwe zak, ophaling papier per (gele) container gratis, ophaling ongesorteerd (grijze bak) 0,32 cent/kg en 1,71 €/lediging.
(GFT verwerking we zelf ter plaatse tot compost, dus geen idee over het aantal vermeden kg en kost per ophaalbeurt via de container die hier niet verplicht is.)
In 2024 was dat voor de grijze bak in totaal 19,5 kg en één lediging => 7,71 €
PMD 15 cent x 15 = 2,25 €
Papier: 11 x 0 = 0 €
In 2025 is dat voor de grijze bak in totaal 38 kg en twee ledigingen => 15,85 €
PMD 15 cent x 11 (tot op heden) = 1,65 €
Papier: 9 x 0 (tot op heden) = 0 €
Geen flauw idee of dat in zakken veel goedkoper zou geweest zijn.
We spreken hier dan ook over een "maandkost" van minder dan één euro tot 1,5 euro voor een service om proper van de eigen rommel af te geraken.
Ik denk dat er na de volgende federale presentatie van de begroting (en ongetwijfeld de vele bijstellingen die daarop nog volgen) wel andere facturen gaan gepresenteerd worden dan jaarfacturen van enkele euro.
Wel mee eens dat de vaste kosten (gemeentebelasting, provinciebelasting) mogen verminderen en de werkelijke kosten (km-heffingen, vuilophaling per kg en per type, dumpen containerpark aanrekenen per kg en per soort, .....) gevoelig mogen stijgen.
Maar daar zullen anderen dan weer bezwaar tegen maken en zodoende blijft het zoals het is en dat tot er een andere meerderheid kan gevonden worden.
Ophaling PMD per blauwe zak, ophaling papier per (gele) container gratis, ophaling ongesorteerd (grijze bak) 0,32 cent/kg en 1,71 €/lediging.
(GFT verwerking we zelf ter plaatse tot compost, dus geen idee over het aantal vermeden kg en kost per ophaalbeurt via de container die hier niet verplicht is.)
In 2024 was dat voor de grijze bak in totaal 19,5 kg en één lediging => 7,71 €
PMD 15 cent x 15 = 2,25 €
Papier: 11 x 0 = 0 €
In 2025 is dat voor de grijze bak in totaal 38 kg en twee ledigingen => 15,85 €
PMD 15 cent x 11 (tot op heden) = 1,65 €
Papier: 9 x 0 (tot op heden) = 0 €
Geen flauw idee of dat in zakken veel goedkoper zou geweest zijn.
We spreken hier dan ook over een "maandkost" van minder dan één euro tot 1,5 euro voor een service om proper van de eigen rommel af te geraken.
Ik denk dat er na de volgende federale presentatie van de begroting (en ongetwijfeld de vele bijstellingen die daarop nog volgen) wel andere facturen gaan gepresenteerd worden dan jaarfacturen van enkele euro.

Wel mee eens dat de vaste kosten (gemeentebelasting, provinciebelasting) mogen verminderen en de werkelijke kosten (km-heffingen, vuilophaling per kg en per type, dumpen containerpark aanrekenen per kg en per soort, .....) gevoelig mogen stijgen.
Maar daar zullen anderen dan weer bezwaar tegen maken en zodoende blijft het zoals het is en dat tot er een andere meerderheid kan gevonden worden.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1011 keer
- Bedankt: 3786 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Hier heeft de stad beslist om de jaarlijkse vaste belasting van 62€ te schrappen vanaf volgend jaar.ivob schreef: 20 uren geleden Wel mee eens dat de vaste kosten (gemeentebelasting, provinciebelasting) mogen verminderen en de werkelijke kosten (.....) gevoelig mogen stijgen.
Dit ter compensatie van de meerkost voor diftar
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 750 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Maar als je de folder mag geloven gaan we met diftar (vanf 2026 in IMOG gebied) minder betalen.
Maar hun berekening klopt langs geen kanten. Ze vertrekken altijd vanaf het idee dat je niets sorteert. Maar als je al goed bezig was is het een dikke prijsstijging.
Maar hun berekening klopt langs geen kanten. Ze vertrekken altijd vanaf het idee dat je niets sorteert. Maar als je al goed bezig was is het een dikke prijsstijging.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 529 keer
- Bedankt: 691 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Klopt dat was hier ook het geval voor huis aan huis ophaling.
Maar in het containerpark ben ik goedkoper af sinds we een weegbrug (=ook diftar) hebben, kan ik op één hand tellen hoeveel keer ik er heb moeten betalen.
Maar in het containerpark ben ik goedkoper af sinds we een weegbrug (=ook diftar) hebben, kan ik op één hand tellen hoeveel keer ik er heb moeten betalen.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 750 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ik vraag mij af wat dat gaat worden. Via de thuiscontainer is een ophaling €0.32 + €0.34/kg.
Keukenafval kost €1,25/ophaling. Hiervan moet je dus al meer dan 3kg hebben per ophaling voordat het goedkoper wordt. Tegen dat ik aan zo'n gewicht zit komen er al paddenstoelen en konijnen uit dienen bak.
Als ik naar het containerpark ga kost het storten van brandbaar of 'te storten' (voorlopig?) €0,20/kg.
Bon, dat wordt dus thuis opsparen en zelf naar 't containerpark brengen.
Keukenafval kost €1,25/ophaling. Hiervan moet je dus al meer dan 3kg hebben per ophaling voordat het goedkoper wordt. Tegen dat ik aan zo'n gewicht zit komen er al paddenstoelen en konijnen uit dienen bak.

Als ik naar het containerpark ga kost het storten van brandbaar of 'te storten' (voorlopig?) €0,20/kg.
Bon, dat wordt dus thuis opsparen en zelf naar 't containerpark brengen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 66 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Dat was dus hier ook...Ik moet wel zeggen, de eerste maanden zag ik hier grote vuilbakken voor brandbaar uitpuilende staan, dat is gedaan dus er zal wel degelijk beter gesorteerd worden maar tja..als iedereen dat doet moet die kilo prijs omhoog natuurlijk wnat die vuilkar moet nog altijd even veel rondrijden en evenveel bakken leeg maken...cadsite schreef: 18 uren geleden Maar als je de folder mag geloven gaan we met diftar (vanf 2026 in IMOG gebied) minder betalen.
Resultaat 4okg afval en 180kg groenafval..75e..
Daar komen dan de blauwe zakken nog bij natuurlijk.
Enkele jaren geleden kostte een zwarte vuilzak 2.5e en die zetten we dan 1 keer om de 2 maand buiten.
Nu hebben we een kleine bak genomen voor dat brandbaar want de huur van een grote ligt een pak hoger alsook de lediging. Daarnaast heb ik geen zin die vuilbak 6 maand te laten staan...Afval vd hond moet daar ook in
Nog een groot nadeel, het groenafval komen ze zelfs id zomer maar 1 keer om de 2 weken ophalen...de maden die er dan id bak zitten dat is ranzig...ook dat vuil begint gaan te gisten dus als die geledigd is moet die uitgewassen worden want je gaat over he nek van de ranzige stank..
Tom
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 16 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Telenet die vandaag wil langskomen tussen 17u en 20u om de modem na te zien, en om 18u30 krijg ik SMS dat ze onderweg zijn en blijf zeker thuis, en nadien niemand.
Geen notificatie / mail - niks nada rien.
Geen notificatie / mail - niks nada rien.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 79 keer
Schoonvader die 2 omvormers van 5kW/stuk heeft (hoog verbruik, zwembad, jacuzzi, ...).
Nu interesse in batterij. Ik schat 5-7kWh voldoende (ingeschat op nachtverbruik (effectief gemeten), aangezien alle grootverbruikers enkel overdag draaien, maar er nog voldoende is om batterij te laden om nachten te overbruggen). Idem in de winter als de grootverbruikers afliggen en er ook nog wel een beetje de batterij inkan
Installateur komt langs en wilt enkel offerte maken voor 20kW, want hij weet uit zijn uitgebreide ervaring dat je dat nodig hebt met zoveel panelen. Beseft die mens dan niet dat na de eerste nacht zijn 20kW-batterij nog altijd 60% gevuld gaat zijn? En niet willen geloven hé.
Triestig hoe sommige 'experts' er niks van kennen. En nog meer triestig dat er waarschijnlijk mensen dat geloven ...
Nu interesse in batterij. Ik schat 5-7kWh voldoende (ingeschat op nachtverbruik (effectief gemeten), aangezien alle grootverbruikers enkel overdag draaien, maar er nog voldoende is om batterij te laden om nachten te overbruggen). Idem in de winter als de grootverbruikers afliggen en er ook nog wel een beetje de batterij inkan
Installateur komt langs en wilt enkel offerte maken voor 20kW, want hij weet uit zijn uitgebreide ervaring dat je dat nodig hebt met zoveel panelen. Beseft die mens dan niet dat na de eerste nacht zijn 20kW-batterij nog altijd 60% gevuld gaat zijn? En niet willen geloven hé.
Triestig hoe sommige 'experts' er niks van kennen. En nog meer triestig dat er waarschijnlijk mensen dat geloven ...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
- Bedankt: 28 keer
Kortrijk laat ook nog vuilniszakken toe, al stijgen ze in prijs. Lijkt me toch stuk goedkoper en zelfde ophaaldienst.cadsite schreef: 17 uren geleden Ik vraag mij af wat dat gaat worden. Via de thuiscontainer is een ophaling €0.32 + €0.34/kg.