Lensvervanging of refractive lens exchange (RLE)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 175 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Ouderdom brengt allerlei gebreken met zich mee waaronder een slechter zicht.

Ik heb ondertussen een jaar of 5 a 6 m'n eerste multifocale bril wat prima werkte (al heb ik nog altijd een hekel aan het dragen ervan) maar de laatste maanden merk ik toch dat deze niet meer voldoet. Na een bezoekje aan de oogarts kreeg ik plots een aantal alternatieven (naast een nieuwe bril) zoals multifocale lenzen en ook een operatie voor de vervanging van de lens door een multifocale.

Aangezien een ingreep aan de ogen toch speciaal is (al klonk dit als pure routine) wou ik toch eens horen of er hier nog mensen zijn die dit hebben laten doen en wat de ervaringen zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 607 keer
Bedankt: 735 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Ik begrijp je vraag, ogen zijn toch een cruciaal onderdeel en (goed) zien bepaalt toch veel in het leven. Ik heb een tijd lenzen gebruikt maar die kon ik niet een ganse dag inhouden als de dag wat uitliep en ik moe werd. Door mijn fotografiehobby ben ik terug overgeschakeld naar een bril. De bril kan je makkelijk afzetten of wat omhoog schuiven als ik door de zoeker wil kijken, met een bril gaat dat moeilijker maar de correctie op de zoeker is beperkt tot een aantal stops.

Een bril is vaak ook goedkoper dan lenzen want tegenwoordig willen ze je naar daglenzen duwen. Als je ook nog een kleine afwijking hebt in één oog lopen die kosten snel op. Uiteraard kan je ook dure brillen kiezen maar daar ben je vrij in.

Iedereen zal na een tijd wel last krijgen van slechter dichtbij of veraf zien maar zolang je het met lenzen en/of bril kan oplossen zou ik niet aan een operatie beginnen.

Ik ken een aantal mensen die het hebben laten doen, de meeste zijn content al was er ook iemand bij wie de eerste operatie niet gelukt was. Een tweede poging was beter maar ze vond het zich niet meer optimaal/perfect. Als je het overweegt zou ik toch wat rondvragen naar wie er goed in is want er is nog wel wat verschil tussen ziekenhuizen. Neem een ziekenhuis dat veel dergelijke operaties doet. In Gent zou AZ St Lucas een goede afdeling hebben voor oogbehandelingen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 105 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn vrouw werkt voor een oogarts.
De arts is geen voorstander van multifocale lenzen, mensen klagen van halo’s rond lampen en veel meer last van tegenliggers in de wagen.
Voor sommige mensen volstaan de lenzen maar er zijn er ook die nog steeds een leesbril nodig hebben.
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer
Provider
Te Koop forum

Hier al slechtziend sinds ik in de kleuterschool zat. Altijd een bril gedragen tot mijn 15 en dan lenzen beginnen dragen. Ik draag doordeweeks zachte maandlenzen met cilinder en in het weekend of op dagen dat ik bv ga zwemmen daglenzen zonder cilinder. Ik heb correctie van +5 en +5,5.
Ondertussen ben ik er 38 en draag ik ze nog steeds. Als ik een hele dag thuis voor de computer zou werken, draag ik mijn bril. Maar voor buiten te komen draag ik die zelden. Een bril is snel vies, bij regen spatten, slaat aan bij verandering van temperatuur, voor mijn hobby's geen optie en voor mijn job ook niet.
Ik heb een veiligheidsbril ook op sterkte, maar het wisselen bij mijn correctie is nooit feilloos en het zicht is niet wat het moet zijn. Jaren terug ook eens een zwembril op sterkte gekocht, zonde van het geld. Kon je geen 10minuten aanhouden.

Mijn oogarts heeft ook al meermaals operatie voorgesteld, maar ik durf niet.
Mijn Peter heeft het wel gedaan en heeft enkele jaren gesukkeld met de vochtigheid van zijn ogen, of het water liep eruit of hij moest constant druppels erin doen en amper 3 jaar later moet hij ook opnieuw een bril dragen. Hij werkt op een dispatching en zit dus wel een hele dag voor schermen.

Ik blijf zo lang als ik kan bij lenzen en zal dan erna toch moeten brillen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 175 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Nordic schreef: 1 dag geleden Mijn oogarts heeft ook al meermaals operatie voorgesteld, maar ik durf niet.
Het blijft inderdaad een cosmetische ingreep (bij cataract is dit anders) en heeft enkele risico's maar vooral het feit dat je niet meer terug kan doet me ook sterk twijfelen.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 79 keer
Te Koop forum

Ik heb de operatie ooit laten uitvoeren. Correctie van -8,5 en -8,75. Halo's: heel gekend probleem (zelfs niet met multifocaal te maken), maar stoort me eigenlijk niet. Enkel bij écht donkere situaties en amper storend.

Supercontent van (hoewel ik bijna 20 jaar later nu al terug een bril nodig heb omdat mijn ogen nog een tikske verslechteren).

Mijn oogarts wou me indertijd enkel opereren als mijn ogen stabiel waren. Ik zou nu niet nog eens opnieuw laten opereren aangezien het vermoedelijk toch maar voor tijdelijk zou zijn (omdat de ogen blijven verslechteren), maar vroeger zeker de moeite waard (veel plezier van gehad).

Zonder bril/lenzen vroeger was ik écht stekeblind. Veel mensen begrijpen dat niet, maar de nrplaat van een auto op 1m afstand niet kunnen lezen is erg. Erger zelfs: op 1m afstand zelfs niet zien dat er een nrplaat 1m van u afstaat ...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”