Microsoft's crackdown op local accounts verergert

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 255 keer
Bedankt: 779 keer
Recent bedankt: 5 keer

Microsoft maakt het gebruiken van local accounts weer moeilijker door een aantal technieken om de OOBE te bypassen uit te schakelen, in hun woorden "omdat de user anders cruciale setup stappen overslaat".
En dat in combinatie met de win10 support die gaat eindigen.
Microsoft explains: "While these mechanisms were often used to bypass Microsoft account setup, they also inadvertently skip critical setup screens, potentially causing users to exit OOBE [out of box experience, meaning initial setup] with a device that is not fully configured for use. Users will need to complete OOBE with internet and a Microsoft account, to ensure device is setup correctly."
https://www.techradar.com/computing/win ... ng-forward
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 520 keer
Bedankt: 1216 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ooit bereiken ze een punt dat mensen massaal afhaken.
Als ik geen lokale account kan hebben, zal het toch iets anders worden, vermoedelijk Linux Mint.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 607 keer
Bedankt: 735 keer
Provider
Te Koop forum

Denk het niet. De overgrote meerderheid ziet geen probleem in die accounts en zullen windows blijven gebruiken, ze kennen ook niets anders of het moet Apple zijn maar ook daar is het stevig wennen. Ben ook geen fan van die accounts en gebruik ook zelf local account maar ik vrees ervoor.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator

"Morgen" beslist één of andere zot in het Witte Huis dat alle US-bedrijven een bepaald beleid wel of niet moeten volgen en plots moet iedereen met een Windows-pc en dus Windows-account daar ook aan voldoen. Ik dacht het niet.
Android kan je gebruiken zonder Google Account, Windows ook nog, Apple weet ik niet want dat heb ik niet.
Strategische autonomie, maar toegang tot toestellen die ieders dagelijks leven mee vorm geven gaan we volledig uitbesteden aan de US?
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1100 keer
Bedankt: 700 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef: 1 dag geleden De overgrote meerderheid ziet geen probleem in die accounts en zullen windows blijven gebruiken
Dit.

Nobody cares. Wij zijn geen representatieve doorsnede van de maatschappij.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
heist_175
Moderator
Moderator

Daarenboven: iets Crowdstrike-achtig bij MS en iedereen loopt terug met pen en papier rond want geraakt niet aangemeld?
Niemand lag wakker van Crowdstrike, het was "iets van IT", tot het in de soep draait en ook "de business" snapt op welk niveau hun IT-afdeling controle uit handen gegeven heeft.
Je hoeft niet slim te zijn om te zien dat het gaat mislopen.
FredericV
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 16 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kan je de installer niet doorlopen, je MS account ingeven, en dan een bijkomende lokale account aanmaken, en dan de MS account terug uitloggen/ontkoppelen?

Ik vraag me trouwens af of de verplichte aanmaak van een account om een OS te mogen gebruiken, niet strookt met de AVG/GDPR.

Er is geen enkele technische reden waarom ze je persoonsgegevens nodig zouden hebben. Het afdwingen van services (MS beheert je PC instellingen, je backup data, je account, het recht of je in de toekomst nog aan je PC kan, ....) lijkt me dan ook weer misbruik van hun machtspositie.

Gaat MS dan opdraaien bij een hack? Bij een leak? Bij een crowdstrike achtig probleem? Ik denk het niet.

Ze zijn al op het matje geroepen voor Internet Explorer en in de EU dwingen ze Edge niet meer af door de DMA.

Ik vermoed dat de DMA tegen MS gebruikt kan worden, en de privacy wetgeving.

Maar ook al het feit dat Windows 10 ESU voor 1 jaar of betalend is, of je moet een backup maken, toont dat je data iets waard is, en het afstaan van je data is dus voor MS al zeker 30 euro waard.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer
Bedankt: 171 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Wordt steeds lastiger om nadien nog een lokaal account te maken maar inderdaad dat is mogelijk.
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

heist_175 schreef: 1 dag geleden Ooit bereiken ze een punt dat mensen massaal afhaken.
Als ik geen lokale account kan hebben, zal het toch iets anders worden, vermoedelijk Linux Mint.
Jep. Ikzelf, 30 jaar verknochte Windowsgebruiker heb enkele maanden geleden een dualboot-setup gemaakt met Windows 11 en Linux Mint. Gaandeweg heb ik gekeken wat kon overgebracht worden, op eigen tempo, en nu zit ik zelden nog in Windows te werken. Ik kan het alleen maar aanbevelen, Linux Mint.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 20 keer

Ik heb vorige week nog een nieuwe Windows geinstalleerd. Aan de Microsoft account kon ik niet ontkomen, maar een lokale account aanmaken was niet moeilijk.

Nadien kreeg ik telkens na het opstarten de "Continue to sign in?" vraag. Na een ingreep in de startup applicaties (msedge.exe e.d.) ben ik daar vanaf. Ten slotte heb ik ook nog heel die Office 365 verwijderd (nooit om gevraagd). Ik werk nu met Textmaker -FreeOffice 2024- niet perfect maar veel beter dan LibreOffice.
Het hangt me wel stilaan de keel uit en ik overweeg een tweede PC, een NX100 met Linux, om te zien of het lukt. Jammer dat ze daar geen CaptureOne e.d. hebben.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 773 keer
Te Koop forum

heist_175 schreef: 1 dag geleden[...]
Android kan je gebruiken zonder Google Account
[...]
Android gebruiken zonder Google Account? Da's dan al uw apps sideloaden, want zonder Google account heb je geen toegang tot de Play Store? En dat wordt dan gebruikt als argument hier? Huh? Want sideloaden op Android is gemakkelijker dan inloggen met een account tijdens de OOBE en daarna een lokale account aanmaken en daarmee verder doen?

Rare tips worden hier gegeven 😀
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

heist_175 schreef: 1 dag geleden Als ik geen lokale account kan hebben, zal het toch iets anders worden, vermoedelijk Linux Mint.

Wat houdt je tegen om dat nu al te doen? Die lijn met "als ze dit doordrijven stap ik over" hebben we al vaak zien verschuiven, zelfde met de prijsverhoging van telecomproviders.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Dat is uit dezelfde kast als "dit jaar is het jaar van Linux op de desktop". Dat is ook al 25 jaar "deze keer échtig waar" 😀
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Weeral een typisch geval van enshittification zeker?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Linux is de SMR van de computerwereld :)

Hier is nu een Macbook air binnen en dat is ook al aanpassen, linux (welke?) zie ik dus niet snel overnemen van windows want de grote massa kent niets anders en wil ook niets anders. Je ziet dat trouwens ook binnen windows, hoe traag stapt men over op nieuwe versies. Velen redeneren van: if it ain't broken, don't fix it.

Veel mensen gebruiken een computer ook anders dan de gemiddelde UB'er. Het interesseert hen geen hol wat er voor techniek achter zit, als ze hun ding maar kunnen doen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer
Te Koop forum

Hier al eens gemeld.

En die truuk na het installeren van Windows en verplicht Microsoft account.
Werkt dan ook niet meer?

Shift+F10:
start ms-cxh:localonly

Gebruiker ingeven en poef je zit er in zonder MS account.

Zal dan ook niet meer werken?
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer
Provider

selder schreef: 1 dag geleden Dat is uit dezelfde kast als "dit jaar is het jaar van Linux op de desktop". Dat is ook al 25 jaar "deze keer échtig waar" 😀
Zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren. Overlaatst Ubuntu gebruikt en ik heb ontelbare keren het prompt venster nodig gehad. Die dromers hebben niet goed door dat de normale eindgebruikers niet zitten te wachten op een promptscherm. Dat is gebruiksvriendelijkheid van 40 jaar geleden.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 432 keer
Bedankt: 116 keer
Provider

Ik ben sinds een dikke maand volledig overgegaan naar Linux. Op m'n laptop gebruikte ik al meer dan 20 jaar Linux, als ik dan een nieuwe kocht gooide ik er direct Windows af en een Linux distro op. En nu is recent de Desktop ook gevolgd, daar staat Debian 13 op en als ik het vergelijk met vroeger zijn de Linux distro's echt veel gebruiksvriendelijker geworden.

Zo heb ik een nonkel die al meer dan 10 jaar Linux gebruikt, eerst Ubuntu daarna Linux Mint, de man is nu 85 jaar en zegt zelf dat het fijner werkt dan Windows.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

selder schreef: 1 dag geleden Android gebruiken zonder Google Account?
Kan perfect, bvb f-droid gebruiken ipv Play Store, zonder dat je ook maar ooit een Google account moet aanmaken. Ik ken genoeg mensen die dit doen. Of gebruik maken van GrapheneOS zonder Play store en zonder Google account.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 350 keer
Bedankt: 234 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Volgens AG Connect-artikel Microsoft maakt het onmogelijk om Windows 11 zonder account te installeren zou een unattended-installatie wél nog blijven kunnen:
Er bestaan nog manieren om de accountvereiste te omzeilen, zoals een unattended‑installatie, maar die zijn complexer en minder toegankelijk voor doorsnee gebruikers.
Ik heb recent een unattend gemaakt m.b.v. Generate autounattend.xml files for Windows 10/11 en kom daar een heel eind mee.
Enkel de vervelende (en overbodige en feitelijk veiligheidsverminderende) security-questions blijven nog, maar voor de rest... :banana:
Ik heb voor de volledigheid dit nog maar enkel toegepast op een Windows 11 Pro, geen Home.
Computer(k)nul
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Sinna schreef: 1 dag geleden Enkel de vervelende (en overbodige en feitelijk veiligheidsverminderende) security-questions blijven nog
Niets verplicht je om daar naar waarheid dingen in te zetten. Beter nog, je zet er dingen in die voor jou logisch zijn, meer niet.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ze zullen installen met local accounts nooit volledig kunnen verwijderen, bv domain join moet altijd kunnen op een pro, want als je daar met MS accounts moet gaan werken is het oorlog, denk ik.
Ik postte het eerder omdat het MS's koppigheid en richting weer ns aantoont, zeker nu win10 aan het einde van zijn support life komt.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

devilkin schreef: 1 dag geleden
selder schreef: 1 dag geleden Android gebruiken zonder Google Account?
Kan perfect, bvb f-droid gebruiken ipv Play Store, zonder dat je ook maar ooit een Google account moet aanmaken. Ik ken genoeg mensen die dit doen. Of gebruik maken van GrapheneOS zonder Play store en zonder Google account.
Yes, maar wat voor waarde heeft dat in de echte wereld?

Android zonder Google, allemaal goed, maar je mist dan wel een hele hoop van het moderne ecosysteem (álle bank apps, Itsme, 2FA, eID, enz.). Dan neem je toch beter een Nokia met toetsenbord 😀
heist_175
Moderator
Moderator

Bijlange niet.
Mijn kinderen hebben jarenlang een Android telefoon gehad die ze gebruikten als een veredelde MP3-speler. Maar met de handige interface van een smartphone en met de handige ondersteuning van een armada aan apps. Geen enkel ander platform biedt dat zo aan. De GSM had geen SIM-kaart en geen WiFi, dus apps hoefden niet per sé geüpdate te worden. Alles werd geïnstalleerd met sideloaden.
Een collega heeft een "vaste telefoon" in zijn auto, zodat hij altijd zeker is dat zijn kinderen bereikbaar zijn in de auto én kunnen bellen in de auto (lees: niet zelden vergeten ze hun telefoon thuis of is die plat). Een spreekwoordelijk vastgelijmde smarthpone in de auto dus. Hij gebruikt hiervoor een XDA-versie van LineageOS en installeert de apps via sideloaden.

IT hoort ten dienste te staan van de gebruiker, niet andersom.
Blijkbaar zijn heel wat mensen, ook Tweakers en UB'ers, dat principe of concept gaandeweg verloren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik denk dat veel mensen zich net ten dienste van IT zullen voelen als ze dat moeten opzetten, de meeste zullen het ook niet kunnen. Men neemt een smartphone voor het gemak... en voor kattenvideo's uiteraard :)
heist_175
Moderator
Moderator

Dizzy schreef: 14 uren geleden Ik denk dat veel mensen zich net ten dienste van IT zullen voelen als ze dat moeten opzetten, de meeste zullen het ook niet kunnen.
Niemand wordt verplicht om te sideloaden.
In de andere richting wordt het net wel telkens strakker aangetrokken: het is meer en meer een stel malloten in één of ander hoofdkwartier die beslissen wat jij en ik met "onze computer" mogen doen.
Dat is een héél kwalijke evolutie.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 218 keer
Provider

heist_175 schreef: 1 dag geleden Ooit bereiken ze een punt dat mensen massaal afhaken.
Zeker ook Zorin OS eens bekijken.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 616 keer
Recent bedankt: 6 keer
Te Koop forum

hier ondertussen al 4j geleden permanent overgeschakeld, idd naar mint (ik was al eeuwig een distrohopper en ook vaak een dual-booter, maar de laatste 4j is het dus enkel gewoon mint)
eid werkt, games (steam) werken, browsen kan je altijd, ....

alleen hier en daar een site met een of andere k*tplugin of drm die dingen blokkeert, maar dan laat ik die site meestal links liggen (of is er, als je goed zoekt, een oplossing zoals voor die connective id dinges plugin die "enkel werkt op windows")

nee, ik mis windows helemaal niet, de dagen dat windows nog goed/ok/leuk was liggen al een kwarteeuw ofzo achter ons imho, en nu zijn ze toch eigenlijk meer richting "we doen ook linux" aan het gaan maar dan met een "als jij je broek maar naar beneden doet" houding - die mogen ze dus van mij houden
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

heist_175 schreef: 13 uren geleden In de andere richting wordt het net wel telkens strakker aangetrokken: het is meer en meer een stel malloten in één of ander hoofdkwartier die beslissen wat jij en ik met "onze computer" mogen doen.
Dat is een héél kwalijke evolutie.
Klopt, het is nog altijd een PERSONAL computer.

Ben aan het overwegen om over te stappen op mac(mini). Heb nu bijna alles van Apple en ben niet meer zo bezig met de "alternatievere" computerzaken. Denk niet dat er veel is dat er niet op werkt maar het is wel aanpassen merk ik op de nieuwe macbook.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ik denk dat het vooral zit bij ITers die hun PC zien als een portal naar het internet, niet als een verlengstuk van het internet.
En in dat opzicht is een online account nodig hebben om je PC te bedienen onzin.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”