Sinds gisteren vlot fiber op bureau - dankjewel proximustechnieker!
Er is een singleport ONTP aangelegd, hierop de fiberbox. Ik wil deze fiberbox graag bypassen. Thuis (edpnet) was dat geen probleem met de FB7530 AX ; ik heb nog een 'gewone' 7530, die ik op bureau zou willen gebruiken.
Kan de FB7530 ook rechtstreeks op de ONTP geplugd worden met netwerkkabel? Of kan enkel een FB7530AX dat en moet ik die toch op de Internetbox aansluiten? (Is momenteel zo) - ik vind niet direct terug of de 7530 maw een fibermodem aan boord heeft...
Ik heb hiervoor via Myproximus het macadres van de fiberbox ingegeven om dan in bridged mode te werken, maar dan geraakt de FB toch niet online. Ik geraak wel online door in de FB de aansluiting te kiezen 'via LAN' - ik heb de wifi van de internetbox uitgeschakeld - het werkt nu, maar ik hou van eenvoud, dus als de FB rechtsreeks in de ONTP zou kunnen : graag. Ik heb wel geen login/paswoord gekregen voor internet van proximus.
Proximus fiber : internetbox overslaan met FB7530?
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 3 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 108 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Uw 7530 kan de internetbox vervangen, die bij fiber enkel de functie van "router" heeft, maar u zult hierbij wel verder gebruik moeten blijven maken van de Proximus fibermodem
Cfr
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... uiken.html
-> de keuze hierbij is : eigen router gebruiken
Cfr
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... uiken.html
-> de keuze hierbij is : eigen router gebruiken
-
- Starter Plus
De laatste twee berichten spreken elkaar tegen?
Ondertussen ben ik eruit denk ik - correct me als nodig - graag!
Het bakje waar de fiber ingaat en ethernet uitkomt is geen modem - het is de ont (‘conversie naar ethernet’) - die staat er omdat de proximusmodem geen directe fiberaansluiting heeft : de internetbox van proximus is dus de fibermodem - aangezien de 7530 itt de 7530ax geen fibermodem aan boord heeft, moet ik dus de internetbox blijven gebruiken (of upgraden naar 7530 ax, of nog beter de 5530 die dan zowel modem als ont kan vervangen - die setup heb ik thuis).
So far so good - de internetbox blijft dus staan.
Als ik in bridge mode probeer te werken, geraakt de Fritz toch niet online - ik heb de mac nochtans ingegeven op Myproximus. In de fritzboxinstelling heb in diverse mogelijkheden geprobeerd- maar enkel als ik ‘bestaande lan-aansluiting’ kies, geraak ik online (met dubbele nat tot gevolg?)
Ondertussen ben ik eruit denk ik - correct me als nodig - graag!
Het bakje waar de fiber ingaat en ethernet uitkomt is geen modem - het is de ont (‘conversie naar ethernet’) - die staat er omdat de proximusmodem geen directe fiberaansluiting heeft : de internetbox van proximus is dus de fibermodem - aangezien de 7530 itt de 7530ax geen fibermodem aan boord heeft, moet ik dus de internetbox blijven gebruiken (of upgraden naar 7530 ax, of nog beter de 5530 die dan zowel modem als ont kan vervangen - die setup heb ik thuis).
So far so good - de internetbox blijft dus staan.
Als ik in bridge mode probeer te werken, geraakt de Fritz toch niet online - ik heb de mac nochtans ingegeven op Myproximus. In de fritzboxinstelling heb in diverse mogelijkheden geprobeerd- maar enkel als ik ‘bestaande lan-aansluiting’ kies, geraak ik online (met dubbele nat tot gevolg?)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 108 keer
- Recent bedankt: 2 keer
De laatste 2 berichten spreken elkaar niet tegen
Concreet moet u de Proximus fibermodem laten staan en kan de 7530 de internetbox (die enkel als router fungeert) desgewenst vervangen
https://www.proximus.be/manuals/nl/hand ... t-v1#fibre
Concreet moet u de Proximus fibermodem laten staan en kan de 7530 de internetbox (die enkel als router fungeert) desgewenst vervangen
https://www.proximus.be/manuals/nl/hand ... t-v1#fibre
-
- Starter Plus
Mijn excuses - ik begreep het niet goed en daardoor verwarring...
De ONTP (het zwarte vierkante bakje met fiber in en ethernet uit) : is dat ook de modem? Niet enkel een converter naar ethernet? Wat doet de Internetbox dan dat de Fritzbox niet kan? Ik dacht (moet dat niet doen misschien) dat de Internetbox de modem was...
Concreet : kan de Internetbox er vantussen - als ik een FB7530 (geen AX) gebruik?
Dus : Ondersteunt de 7530 VLAN (VLAN tag) WAN tagging en IPoE sessies? Hoe kan ik dan een IPoE-verbinding op de WAN-interface met VLAN-tag 20 instellen.
Toegevoegd na 14 minuten 20 seconden:
Chat gpt :
Juiste VLAN‑instellingen voor Proximus Fiber
Gebaseerd op gebruikerservaringen en forumdiscussies:
Voor internet via Proximus Fiber (met eigen router / zonder Internet Box) moet je gewoonlijk VLAN‑ID 20 gebruiken.
De verbinding gebeurt met IPoE / DHCP (dus niet PPPoE) in dat geval.
Andere VLAN’s zoals 10 en 30 worden gebruikt voor / hebben te maken met VoIP / TV bij Proximus.
Hoe instellen op FRITZ!Box 7530 (niet AX), Proximus Fiber
Met die gegevens kun je de FRITZ!Box als volgt configureren:
Verbind je externe ONT (fiber modem) met de LAN1‑poort (of WAN‑poort indien aanwezig) van de FRITZ!Box.
Ga in je FRITZ!Box webinterface naar “Internet → Toegangsgegevens / Accountgegevens / Internet” (of iets vergelijkbaars, afhankelijk van taal/firmware).
Kies bij “Provider” voor “Andere Internetprovider” (of “Other ISP”), niet de standaard Proximus DSL‑optie.
Zet de aansluiting op “met extern modem / via LAN” of “Aansluiten op modem/ONT” (dus niet via DSL of de telefoonlijn).
Vink aan “VLAN voor internettoegang gebruiken” / “Use VLAN for Internet access”.
Vul het VLAN‑ID in: 20.
Kies het type verbinding: DHCP / IPoE (dus automatisch IP via DHCP), niet PPPoE.
Laat PBit / prioriteit op standaardwaarde (vaak 0) als er niet anders gevraagd wordt.
Sla de wijzigingen op (“Toepassen / Apply”).
De ONTP (het zwarte vierkante bakje met fiber in en ethernet uit) : is dat ook de modem? Niet enkel een converter naar ethernet? Wat doet de Internetbox dan dat de Fritzbox niet kan? Ik dacht (moet dat niet doen misschien) dat de Internetbox de modem was...
Concreet : kan de Internetbox er vantussen - als ik een FB7530 (geen AX) gebruik?
Dus : Ondersteunt de 7530 VLAN (VLAN tag) WAN tagging en IPoE sessies? Hoe kan ik dan een IPoE-verbinding op de WAN-interface met VLAN-tag 20 instellen.
Toegevoegd na 14 minuten 20 seconden:
Chat gpt :
Juiste VLAN‑instellingen voor Proximus Fiber
Gebaseerd op gebruikerservaringen en forumdiscussies:
Voor internet via Proximus Fiber (met eigen router / zonder Internet Box) moet je gewoonlijk VLAN‑ID 20 gebruiken.
De verbinding gebeurt met IPoE / DHCP (dus niet PPPoE) in dat geval.
Andere VLAN’s zoals 10 en 30 worden gebruikt voor / hebben te maken met VoIP / TV bij Proximus.
Hoe instellen op FRITZ!Box 7530 (niet AX), Proximus Fiber
Met die gegevens kun je de FRITZ!Box als volgt configureren:
Verbind je externe ONT (fiber modem) met de LAN1‑poort (of WAN‑poort indien aanwezig) van de FRITZ!Box.
Ga in je FRITZ!Box webinterface naar “Internet → Toegangsgegevens / Accountgegevens / Internet” (of iets vergelijkbaars, afhankelijk van taal/firmware).
Kies bij “Provider” voor “Andere Internetprovider” (of “Other ISP”), niet de standaard Proximus DSL‑optie.
Zet de aansluiting op “met extern modem / via LAN” of “Aansluiten op modem/ONT” (dus niet via DSL of de telefoonlijn).
Vink aan “VLAN voor internettoegang gebruiken” / “Use VLAN for Internet access”.
Vul het VLAN‑ID in: 20.
Kies het type verbinding: DHCP / IPoE (dus automatisch IP via DHCP), niet PPPoE.
Laat PBit / prioriteit op standaardwaarde (vaak 0) als er niet anders gevraagd wordt.
Sla de wijzigingen op (“Toepassen / Apply”).
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1011 keer
- Bedankt: 3786 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Enkele definities
Toegevoegd na 19 minuten 3 seconden:
Concreet heb je dus 3 mogelijkheden om een FB 7530 te gebruiken.
- ONTP = wit bakje van Proximus of Fiberklaar waarop de glasvezel van buiten getermineerd wordt.
Hierop wordt de fibermodem aangesloten met een fiber patch kabel. - ONT = fibermodem. Zwart bakje van Proximus die glasvezel omzet naar Ethernet, en zorgt voor de synchronisatie met de OLT.
- Internet box = router.
- Een Fritzbox Fiber (vb 5590) of een andere compatible fibermodem (vb GPON SFP module) kan de ONT vervangen.
- Elke Fritzbox aangesloten op de ONT (via WAN) - of elke router die VLAN op WAN ondersteunt - kan de Proximus Internet box vervangen.
- Elke Fritzbox of router kan gebruikt worden achter de Proximus Internet box, zowel met dubbele NAT als in bridge.
Toegevoegd na 19 minuten 3 seconden:
Concreet heb je dus 3 mogelijkheden om een FB 7530 te gebruiken.
- Direct op de ONT:
- VLAN 20, DHCP (= geen PPPoE login) - Achter de Internerbox (dubbele NAT)
- internet via WAN, geen VLAN - Achter de Internetbox (bridge)
- internet via WAN, geen VLAN
- FB aansluiten op Internet box LAN1/bridge)
- WAN MAC ingeven in My Proximus
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter Plus
(De verwarring mijnerzijds rees omdat google me wijs maakte dat de 7530 ax een fibermodem aan boord heeft, en de 7530 niet - en dat ik ervan uitging dat het ONT-werk gedaan werd door de proximus internetbox (of de third party fibermodem).)