Instantbetalingen: geld binnen paar seconden op je rekening

Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Ik heb het 1 keer geprobeerd toen ik wel heel laat was met mijn btw betaling (de dag ervoor). Bleek dat de bank van de FOD Financiën het niet ondersteunde :eek:
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ikzelf heb een rekening bij ING en bij VDK Bank. Bij beide banken kan ik vlotjes overschrijven naar elkaar en het na max 1 minuut op de andere rekening zien zonder extra kosten.

Werkgever zit bij Fortis en schrijft over naar VDK Bank : zou ook niet "instant" gebruiken, maar het is wel instant.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 132 keer
Bedankt: 109 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Nooit gebruikt bij Belfius. 1,25 € - te duur.
Gratis cloudopslag bij Filen.io
20 GB i.p.v. 10 GB met deze invite
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 142 keer
Provider

60 cent bij Fortis blijkbaar. Ik zal wel blijven betalen via gewone overschrijving.
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 69 keer

Bij ING is het inbegrepen en daar ben ik wel blij om. Altijd handig bij verkoop van spullen op 2dehands.
FullHD
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Fallschirmjaeger schreef:60 cent bij Fortis blijkbaar. Ik zal wel blijven betalen via gewone overschrijving.
Op een zakelijke rekening bij BNP 1,50€ (ex. BTW). Dat vind ik er vér over...
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1100 keer
Bedankt: 700 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Dat is niet inbegrepen op een zakelijke rekening? Wat een zever.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Fallschirmjaeger schreef:60 cent bij Fortis blijkbaar. Ik zal wel blijven betalen via gewone overschrijving.
Plus dat het beperkt is tot € 1000/dag en rekening, ik weet niet of dat zo is bij andere banken en enkel mogelijk via Easy Bank App en niet via Web.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 674 keer
Bedankt: 403 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

BELFIUS:

"Beste klant

Omdat we het belangrijk vinden dat u gemakkelijk en vlot uw betalingen kan doen, hebben we goed nieuws: zeer binnenkort worden al uw SEPA-overschrijvingen in euro via Belfius Direct Net en Belfius Mobile standaard én kosteloos als instantbetaling uitgevoerd. Deze aanpassing gebeurt volledig automatisch, u hoeft hiervoor niets te doen.

Concreet betekent dit dat vanaf 15 juni alle overschrijvingen die u invoert via Belfius Direct Net standaard als instantbetaling behandeld worden. Voor overschrijvingen via Belfius Mobile geldt dit vanaf de eerstvolgende update van de app, beschikbaar vanaf 23 juni.
Uw overschrijvingen worden dan onmiddellijk uitgevoerd, dag en nacht, ook tijdens weekends en op feestdagen.

U kan bepaalde instellingen naar wens aanpassen:
U beslist zelf welke standaardinstelling voor betalingen u het handigst vindt:
Doet u niets, dan blijven instantbetalingen standaard actief
Of u kiest voor niet-instantbetalingen, deze worden dan uitgevoerd op de volgende bankwerkdag na het invoeren van uw overschrijving.
Ongeacht welk type betaling u als standaard hebt ingesteld, kan u bij het invoeren van uw overschrijving nog steeds kiezen of die uitgevoerd moet worden als instantbetaling of als niet-instantbetaling
Kiest u zelf een specifieke uitvoeringsdatum?
Uw overschrijving wordt dan 'instant' uitgevoerd op de gekozen datum, ook in weekends en op feestdagen. Zorg dat het saldo op uw rekening voldoende is.
Wil u graag een limiet bepalen voor uw instantbetalingen?
Ook dat kan eenvoudig. Kies een limiet afgestemd op uw gewoonlijke betalingen. Algemene limieten voor uw betaalrekeningen bestaan sowieso al. Meer informatie hierover vindt u op belfius.be/limieten.

Instantbetalingen kan u niet annuleren , controleer dus altijd zorgvuldig alle gegevens van uw begunstigde en het bedrag voor u bevestigt.

We hopen dat deze verbetering uw dagelijkse betalingen eenvoudiger maakt.

Met vriendelijke groeten

Belfius Connect"
Joop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 45 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Ik zit bij KBC en die schrijven instant over, ook al is het 10000 euro. Echter, bij grotere bedragen naar ONBEKENDE rekeningen gaan ze eerst even checken of het allemaal wel klopt, dan kan het een paar uur duren. Maar eens het een gekende rekening is, bv mijn kinderen ook al zitten die bij andere banken, dan schijven ze instant over.

Heb geen klagen van KBC....buiten Kate....de zeur AI van KBC :-D
Groeten Joop.

Fastic 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
nerph
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

vandaag bericht gekregen van MeDirect dat zij nu ook uitgaand instantoverschrijvingen ondersteunen.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 392 keer

iedereen is verplicht dit te doen vanaf 09/10/2025
iphone 16 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
ZTE MU5001 5G proximus 450GB
minimac : flex
macbook air 2024
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 607 keer
Bedankt: 735 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Ook bericht van Argenta gekregen, je kan zelf kiezen voor instant of klassiek. Limiet van 500 EUR is geschrapt maar daglimiet blijft.

Gaat nu voor hele sepa zone om instantbetalingen te doen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
FredericV
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 16 keer

Joop schreef: 3 maanden geleden Ik zit bij KBC en die schrijven instant over, ook al is het 10000 euro. Echter, bij grotere bedragen naar ONBEKENDE rekeningen gaan ze eerst even checken of het allemaal wel klopt, dan kan het een paar uur duren.
Door KBC al gebeld geweest na een overschrijving ter waarde van enkele duizenden euro's naar een buitenlandse rekening. Al jaren klant bij die leverancier.

KBC persoon was iemand die vreemd Nederlands sprak, dus dichtgelegd nadat hij ook mijn gemeente fout uitsprak. Nadien naar KBC teruggebeld, en was wel degelijk KBC die belde.

In de media wordt steeds herhaald dat de bank nooit belt (e.g. al die fake card stop calls) ...
Laatst gewijzigd door FredericV 6 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 607 keer
Bedankt: 735 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Belden doen ze ook nooit, bellen soms ;)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 798 keer
Bedankt: 348 keer
Recent bedankt: 8 keer

FredericV schreef: 1 week geleden KBC persoon was iemand die vreemd Nederlands sprak, dus dichtgelegd nadat hij ook mijn gemeente fout uitsprak. Nadien naar KBC teruggebeld, en was wel degelijk KBC die belde.

In de media wordt steeds herhaald dat de bank nooit beld (e.g. al die fake card stop calls) ...
Daar zal je anno 2025 rekening mee moeten houden: enerzijds personen die vreemd Nederlands spreken en anderzijds personen die vreemd Nederlands schrijven.

De media durft het een en ander ook nogal eens door elkaar te haspelen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 195 keer

:-D Vreemd Nederlands? Dat kan iemand van Userbase geweest zijn dus... :-D
Moonboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 35 keer

Wass, ies de problemm, :cop:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 6 dagen geleden :-D Vreemd Nederlands? Dat kan iemand van Userbase geweest zijn dus... :-D
In schrijven, niet in spreken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Joop
Pro Member
Pro Member
Provider

FredericV schreef: 1 week geleden KBC persoon was iemand die vreemd Nederlands sprak, dus dichtgelegd nadat hij ook mijn gemeente fout uitsprak. Nadien naar KBC teruggebeld, en was wel degelijk KBC die belde.
Je had beter even geluisterd naar wat die te zeggen had, want het is KBC Security die belt. Maar ze vragen enkel of de persoon xxx xxxxxx degene is waarnaar je het wil overschrijven, of je zeker bent wat je doet EN of je het zelf gedaan hebt.
Daarna vragen ze je of je zeker bent de overschrijving door te laten gaan, want als je dan JA zegt kunnen ze het niet meer tegenhouden.
Ik had dit van de week naar Polen over te schrijven.

Ze stellen nooit rare vragen als je pin-pas, pincode o.i.d.. Ze maken heel duidelijk dat het een CHECK is op je overschrijving om jou te beschermen.

Je kan dit steeds verwachten als je veel overmaakt naar een rekening die ze niet kunnen verifiëren. Verder vragen ze niets.

BTW, je kan in je KBC app op knopje duwen: Check je gesprek? Duw er maar eens op, ook al bellen ze niet :-)
Groeten Joop.

Fastic 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado
GSM 2x Digi 5€
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Deze KBC check kan je uiteraard alleen maar uitvoeren wanneer de KBC Mobile app op het toestel staat waarop je toevallig gebeld wordt (of het toestel waarop de app staat dan toevallig in de buurt is).
Sol Invictus!
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

Ik vraag me wel af waarom keytrade de wet niet moet volgen ? We zijn 09/10/2025 maar geen instant betaling.
mercedes e220 OML
macbook air 2024
nerph
Pro Member
Pro Member
Provider

Ze moeten het wel volgen en ik veronderstel dat ze een boete zullen krijgen of zo iets?
sukkelaar
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 4 keer

Joop schreef: 6 dagen geleden Je had beter even geluisterd naar wat die te zeggen had, want het is KBC Security die belt.
wat frederic deed was correct
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-spoofing
ik zal er ook nooit ingaan als een onbekende mij opbelt en mij wil uitvragen over mijn financiën, maakt niet uit wat hij beweert.
Joop
Pro Member
Pro Member
Provider

Als je niet antwoordt op KBC Security houden ze je betaling tegen en wordt niet niet uitgevoerd.
Ze bellen enkel bij grote bedragen om zeker te zijn dat je niet opgelicht wordt.

Je kan in je app checken of KBC je belt. Dus ik snap de reactie niet.

Toegevoegd na 6 minuten 37 seconden:
proximusboyke schreef: 1 dag geleden Ik vraag me wel af waarom keytrade de wet niet moet volgen ? We zijn 09/10/2025 maar geen instant betaling.
Hierom:
Keytrade Bank, Belgisch bijkantoor van Arkéa Direct Bank SA (Frankrijk) is gevestigd te 1170 Brussel Vorstlaan 100. Arkéa Direct Bank is een kredietinstelling onderworpen aan toezicht van de Franse autoriteit (Autorité de contrôle prudentiel et de résolution – "ACPR", www.acpr.banque-france.fr) en de Belgische autoriteiten (Banque Nationale de Belgique (« BNB », www.bnb.be) en Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (« FSMA », www.fsma.be) als kredietinstelling die onder een andere Lidstaat van de Europese Economische Ruimte ressorteert en een in België geregistreerd bijkantoor heeft.
Ergo, het is een Franse bank die onder de Franse wetgeving valt en als Frankrijk die EU-wetgeving nog niet opgenomen heeft in hun eigen wetten dan hoeven ze dat in Belgie niet te doen.
Gaat wel komen hoor, van zodra het in Frankrijk ook wet is. Er zijn wel meer landen waar het nog niet in orde is.
Groeten Joop.

Fastic 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado
GSM 2x Digi 5€
Yvekes
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 13 keer

Kan ik een instantoverschrijving doen vanaf mijn Keytrade Bank zichtrekening?

Helaas nog niet. Er is een tijdelijk uitstel van de instantoverschrijvingen vanaf een zichtrekening bij Keytrade Bank door de vertraagde oplevering van een veelomvattende ‘upgrade’ van onze IT-systemen voor dagelijks bankieren bij Keytrade Bank. De lancering van deze upgrade was oorspronkelijk gepland voor het begin van oktober 2025 en zou instantbetalingen mogelijk maken vóór 9 oktober 2025. Echter, enkele stresstests met betrekking tot operationele en beveiligingsrisico’s hebben geleid tot de beslissing van onze bank om de oplevering van dit compleet nieuwe IT-systeem uit te stellen. We houden u uiteraard op de hoogte en bieden onze oprechte excuses aan voor de vertraging.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 46 keer
Provider

Keytrade heeft inderdaad andermaal bewezen zéér voorspelbaar te zijn in hun onbetrouwbaarheid en heeft de deadline op meesterlijke wijze niet gehaald. De verplichting geldt immers voor de gehele EU, ook in Frankrijk: https://www.leparisien.fr/economie/votr ... OJVIZQ.php
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

tuurlijk het is voor de ganse sepa zone, dus heeft keytrade er zich aan te houden punt.
mercedes e220 OML
macbook air 2024
nerph
Pro Member
Pro Member
Provider

Joop schreef: 20 uren geleden Ergo, het is een Franse bank die onder de Franse wetgeving valt en als Frankrijk die EU-wetgeving nog niet opgenomen heeft in hun eigen wetten dan hoeven ze dat in Belgie niet te doen.
Dit klopt dus helemaal niet hé
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

@ joop

Vanaf 9 oktober 2025 moeten alle Europese banken uitgaande instant betalingen aanbieden, waardoor geld binnen enkele seconden op de rekening van de begunstigde staat, 24/7, ook in het weekend en op feestdagen. Deze deadline is onderdeel van de Instant Payments Regulation (IPR) en omvat ook een verplichte IBAN-naamcontrole om te controleren of het opgegeven rekeningnummer en de naam van de begunstigde overeenkomen.

denk dat dit vrij duidelijk is
mercedes e220 OML
macbook air 2024
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

nerph schreef: 18 uren geleden
Joop schreef: 20 uren geleden Ergo, het is een Franse bank die onder de Franse wetgeving valt en als Frankrijk die EU-wetgeving nog niet opgenomen heeft in hun eigen wetten dan hoeven ze dat in Belgie niet te doen.
Dit klopt dus helemaal niet hé
Joop schrijft wel meer onzin. :eek:
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 369 keer
Bedankt: 176 keer
Provider

Ik had er in ieder geval naar uitgekeken dat ik vanaf vandaag instant payments kon doen via Keytrade. Nu hou ik een Argenta rekening aan speciaal voor dit.

Ik heb natuurlijk liever dat ze hun systemen goed testen maar langs de andere kant weten ze al heel lang dat deze dag ging komen.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
sukkelaar
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 4 keer

Joop schreef: 20 uren geleden Als je niet antwoordt op KBC Security houden ze je betaling tegen en wordt niet niet uitgevoerd.
Ze bellen enkel bij grote bedragen om zeker te zijn dat je niet opgelicht wordt.
Je kan in je app checken of KBC je belt. Dus ik snap de reactie niet.
banken drillen me al jaren dat ze mij nooit uit zichzelf zullen opbellen = fraude, 100% zeker en per definitie.
plots belt de bank mij zelf op uit "veiligheidsoverwegingen", wat is dan mijn reflex?

btw
hoeveel mensen gebruiken geen bankapps?
hoeveel mensen gebruiken hun bankapp en weten dat de functie bestaat of waar ze dit terug kunnen vinden?
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hoe lang duurde het niet voor ze Payconiq functionaliteiten lieten werken? (Groepspot maken, geld ontvangen,...) Hun maestro kan ook niet gekoppeld worden met Google Wallet,... Betalen via hun app (wat Argenta, Belfius wel aanbiedt)
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 369 keer
Bedankt: 176 keer
Provider

Het grappige is dat Payconiq gewoon werkte totdat ze overschakelde naar nieuwe debetkaarten waardoor deze feature gewoon wegviel.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

fryelectro schreef: 17 uren geleden Ik had er in ieder geval naar uitgekeken dat ik vanaf vandaag instant payments kon doen via Keytrade. Nu hou ik een Argenta rekening aan speciaal voor dit.

Ik heb natuurlijk liever dat ze hun systemen goed testen maar langs de andere kant weten ze al heel lang dat deze dag ging komen.
eigenlijk ook zever dat hun systeem goed moet werken, ze weten het al lang genoeg en moesten er gewoon veel vroeger aan beginnen.
Als je het natuurlijk maar wilt aanbieden den dag dat in werk moet gaan, ben je hopeloos te laat.
Hier al eens gepost geweest, den aldi van de banken, ik zou het moeten geloven.
mercedes e220 OML
macbook air 2024
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”