Van cash naar aandelen

Plaats reactie
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 40 keer

Hallo,

Mijn vader, 76 jaar, heeft een deel van zijn geld in lange termijn aandelen staan bij de KBC bank.
Hij heeft nog 130k cash staan op zijn spaarrekening. De bank had hem gebeld om is langs te komen om dit geld te beleggen.
Mijn vader heeft me gebeld en ik ben persoonlijk geen voorstander dat hij dit geld gaat beleggen. Hij komt goed toe met zijn pensioen en heeft dit niet direct nodig maar als hij het nodig zou hebben en de markten zijn in een dal kan hij wel geld verliezen.
Ik kan hem dit natuurlijk niet verbieden ... tis zijn geld ...
Heeft er iemand een idee of er een formule is bij de KBC waar hij zijn geld kan beleggen en terug uithalen zonder al te veel kosten indien hij het nodig zou hebben ?
Ik heb zelf wel ervaring met eigen aandelen bij saxo maar dat zijn gewone aandelen, fondsen en ETF en dat is voor de lange termijn belegd.

Bedankt
yuan_lee86
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Wat bedoel je met lange termijn aandelen? Heb je voorbeelden?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 520 keer
Bedankt: 1216 keer
Recent bedankt: 12 keer

Misschien moet jij of uw vader eerst definiëren wat je wil?
Hoog rendement en dus hoog risico, of zo weinig mogelijk risico en dus ook beperkter rendement?
En op welke termijn wil je aan hoeveel geld vlot aankunnen?

Bij KBC krijg je 0,4%+0,2% op een spaarrekening.
Als je termijnrekeningen opent met verschillende looptijden pakt, gaat dat al meer zijn.

Dit geeft MeDirect op termijnrekeningen:

Code: Selecteer alles

3 m    	1.33%
6 m    	1.33%
1 jaar  1.40%
2 jaar  1.47%
3 jaar  1.61%
4 jaar  1.61%
5 jaar  1.61%
Vanaf 3 jaar kan je beter iets anders nemen, denk ik.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 529 keer
Bedankt: 691 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Het is ook wat je verstaat onder 'beleggen' ...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
heist_175
Moderator
Moderator

Joe de Mannen schreef: 6 dagen geleden Het is ook wat je verstaat onder 'beleggen' ...
Je kan daar vanalles onder verstaan, maar het is heel simpel: je koopt financiële producten die ondersteunen wat je wil bereiken?

Ik ken jonge mensen die stijf staan van de stress en meermaals per uur, van 's morgens tot 's avonds hun cryptoportefeuille consulteren. Ze nemen stress-medicatie om niet kapot te gaan. Dan mogen de crypto's nog een mooie opbrengst genereren, mij is het dat niet waard. Gemoedsrust is ook wat waard.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Meer dan je denkt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
yaris
Premium Member
Premium Member

heist_175 schreef: 6 dagen geleden Misschien moet jij of uw vader eerst definiëren wat je wil?
Hoog rendement en dus hoog risico, of zo weinig mogelijk risico en dus ook beperkter rendement?
En op welke termijn wil je aan hoeveel geld vlot aankunnen?

Bij KBC krijg je 0,4%+0,2% op een spaarrekening.
Als je termijnrekeningen opent met verschillende looptijden pakt, gaat dat al meer zijn.

Dit geeft MeDirect op termijnrekeningen:

Code: Selecteer alles

3 m    	1.33%
6 m    	1.33%
1 jaar  1.40%
2 jaar  1.47%
3 jaar  1.61%
4 jaar  1.61%
5 jaar  1.61%
Vanaf 3 jaar kan je beter iets anders nemen, denk ik.
Heist,
Ik wil niks. Wat mij betreft blijft dat geld daar gewoon staan. Pa is gebeld geweest om is langs te komen dus ik ga is mee horen.
Hoog risico is niet logisch aangezien zijn leeftijd.
Termijnrekening zou wel perfect zijn ook al is het rendement laag. Dan moet ik hem nog wel overtuigen om zijn geld te verplaatsen.
heist_175
Moderator
Moderator

yaris schreef: 6 dagen geleden Ik wil niks (...) dus ik ga is mee horen.
Zo kan je meteen KBC beoordelen: het gesprek hoort te starten met "wat kunnen wij voor u doen" of een alternatief daarop "wat wilt u met dat geld realiseren". En dus vertrekkende van de wensen, noden, vragen misschien zelfs, ... van de klant.
En dus niet: wij als KBC willen dit of dat.

Eens uw bank zelfs niet meer kan verbergen dat jij er bent om hen rijk te maken, zou ik vertrekken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De bank heeft wel een punt dat geld op een spaarrekening door inflatie in waarde vermindert (uiteraard om zijzelf het vertikken om deftige intrest te geven).

Uw bank kan u alleen de indruk geven dat je er niet alleen bent om hun rijk te maken, als ze het staalhard ontkennen, dan liegen ze :)
J.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 798 keer
Bedankt: 348 keer
Recent bedankt: 8 keer

KBC wil naar goede gewoonte een dubbelslag slaan.
Enerzijds dat je (zicht)rekeningen aanhoudt waar ze kosten voor aanrekenen en anderzijds een deel van dat geld van de ene rekening (waar ze maar eenmaal kosten voor kunnen aanrekenen) doorsluizen naar hun fondsen waar ze voor hetzelfde geld extra beheerskosten voor kunnen aanrekenen.

En oudere mensen zijn voor KBC daarin een meegaand publiek en makkelijke doelgroep want die denken nog altijd dat KBC de bank van hun dorp is waar "Jef van de bank" het beste voor heeft met hun vermogen.

Ieder zijn ding maar waarom op +70-jarige leeftijd nog gaan beleggen voor de lange termijn?
Leef je geld op of schenk het al (deels) weg aan je kinderen, vrienden, ..... zodat er zo weinig mogelijk successierechten betaald worden. Uiteraard wel rekening houden met het reservatair erfdeel.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
heist_175
Moderator
Moderator

Die 70-jarige zou zomaar morgen dood kunnen vallen, net als wij allemaal. Of nog leven tot 110.
Begin daar maar voor te plannen :). Een WZC is ook niet goedkoper geworden.
Ik zou zeker niet alles wegschenken, net om die "oude dag" nog allerlei "extra's" te kunnen blijven betalen.

Een termijnrekening biedt alvast bijna 3 keer zoveel opbrengst, met 0 risico.
Als je richting (zelfs conservatieve) ETF's gaat, zal dat nog meer zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Daarom dat er ook "deels" stond.
En zoals eerder elders al aangehaald, niet iedereen wil zijn laatste spaargeld besteden aan een WZC. Vandaar dat er ook stond "ieder zijn ding".

Of je kan - uiteraard ook weer niet voor "iedereen" beschikbaar - voldoende vermogen voor jezelf beschikbaar houden dat meer opbrengt dan op een zicht-/spaarrekening/termijnrekening bij de bank, niet afhankelijk is van de schommelingen op de beurs, niet onderhevig is aan extra kosten en relatief vlug opvraagbaar is wanneer de situatie daar om vraagt.

Een termijnrekening die je - door omstandigheden - vlugger moet opvragen dan de vooropgestelde termijn brengt ook geen drie keer meer op. En drie keer meer van bijna niks is nog steeds nauwelijks iets. :-D
Een termijnrekening is ook onderhevig aan de RV van 30%.

Soit, we kunnen er elk onze eigen mening op nahouden maar finaal is het de vader van Yaris die zal moeten belissen.
Benieuwd of deze met UB vertrouwd is (dan kon hij de vraag hier toch ook zelf stellen?) en het voor hem een steekhoudend argument is dat hij zijn geld moet verplaatsen want het stond zo op UB?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 195 keer
Recent bedankt: 2 keer

In het kader van risicospreiding is een cashreserve een goede keuze. Ik weet niet wat het cashaandeel is van je vader zijn vermogen, maar het is niet omdat een ambitieuze kbc-verkoper zijn bonus probeert te halen dat je dat als betrouwbaar advies moet beschouwen.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het is ieder voor zich om uit te maken waar ze hun geld in steken natuurlijk maar als je niks van aandelen kent, je kan voor etf's gaan die meer spreiden maar toch... dan zou ik daar weg van blijven. Je moet toch al wat meer risico nemen om de inflatie voor te blijven wat betekent dat je ook kan geld verliezen...
Belfius heeft momenteel een obligatie op 2.5j aan 2.6% of eentje van 1.5j aan 2.2% Anderzijds hebben ze ook een spaarrekening die 1.4% op brengt inclusief de getrouwheidspremie maar daar gaat dan roerende voorheffing vanaf gaan...
Fortis wou mijn ouders (80/79j) een kasbon van 10J aansmeren aub...

Schenkingen kunnen onder voorwaarde dacht ik, de vraag is of uw vader zoiets ziet zitten natuurlijk want hij verlies wel een deel onafhankelijkheid..
Een buurvrouw van ons heeft dat gedaan, grotendeels alles aan de kinderen uitgedeeld en eigenlijk wat ver gesprongen, resultaat is dat ze het nu financieel lastiger heeft en de kids zien niet meer om, zelfs niet uitgenodigd voor de communie van de kleinkinderen....

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 6 dagen geleden In het kader van risicospreiding is een cashreserve een goede keuze.
Een cashreserve van - als ik het goed begrepen heb - 130K bij één bank lijkt me om te beginnen al geen te goede risicospreiding.
En waarom zou je 130K cash als "reserve" op +70-jarige leeftijd moeten aanhouden?

Toegevoegd na 7 minuten 29 seconden:
tom35 schreef: 6 dagen geleden Schenkingen kunnen onder voorwaarde dacht ik, de vraag is of uw vader zoiets ziet zitten natuurlijk want hij verlies wel een deel onafhankelijkheid..
Schenkingen kan aan iedereen en ongeacht de verwantschap betaalt men - indien bij akte geregistreerd bij een notaris - dan maar 3% schenkingbelasting in rechte lijn en 7% voor de rest.
De enige beperkende voorwaarde is dat je maar 50% van je vermogen vrij mag wegschenken.
En die andere 50% moeten - na overlijden van de schenker - dan ook nog eens opgevraagd worden door de wettelijke reservataire erfgenamen. Doen deze dat niet vervalt ook deze voorwaarde.
Ik heb het dan over roerende schenkingen en niet over onroerende.

Of men dan zijn onafhankelijkheid verliest hangt af van hoeveel van zijn vermogen men nog voor zichzelf wil houden en op welke voet men verder wil leven.
En uiteraard wat de band met de nabestaanden is. Zit het al scheef voor je schenkt moet je daar twee keer over nadenken. Of juist wel gaan schenken maar dan goed rekenen. :-D
Sol Invictus!
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Waarom zou je geen ETF aanraden voor je vader? Als hij bij de KBC wenst te blijven kan dit via Bolero.
THeoMj
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

yaris schreef: 6 dagen geleden Hallo,

Mijn vader, 76 jaar, heeft een deel van zijn geld in lange termijn aandelen staan bij de KBC bank.
Hij heeft nog 130k cash staan op zijn spaarrekening. De bank had hem gebeld om is langs te komen om dit geld te beleggen.
Mijn vader heeft me gebeld en ik ben persoonlijk geen voorstander dat hij dit geld gaat beleggen. Hij komt goed toe met zijn pensioen en heeft dit niet direct nodig maar als hij het nodig zou hebben en de markten zijn in een dal kan hij wel geld verliezen.
Heeft er iemand een idee of er een formule is bij de KBC waar hij zijn geld kan beleggen en terug uithalen zonder al te veel kosten indien hij het nodig zou hebben ?
Ik heb zelf wel ervaring met eigen aandelen bij saxo maar dat zijn gewone aandelen, fondsen en ETF en dat is voor de lange termijn belegd.

Bedankt

Wil je dat Kbc er beter van wordt gaan.
Wil je dat jezelf er beter van wordt daar wegblijven.
Kun
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Investeer in Oracle, misschien gaan ze weer plots 40% stijgen in 1 dag.
ISP+TV: TN
yaris
Premium Member
Premium Member

Inderdaad Johan ik zou ook liever bij een bolero gaan maar dan moet ik dat gaan beleggen en ik wil geen toegang tot zijn geld. Ik heb nog broers en niet dat er geen vertrouwen is maar ik wil dat toch gescheiden houden. VDK bank geeft hoge intrest maar je kan maar 500 euro per maand storten dus dat is het ook niet.

Ik zal , zoals Heist suggereert, die medewerker van KBC zijn uitleg laten doen.

Toegevoegd na 7 minuten 8 seconden:
THeoMj schreef: 6 dagen geleden
yaris schreef: 6 dagen geleden Hallo,

Bedankt

Wil je dat Kbc er beter van wordt gaan.
Wil je dat jezelf er beter van wordt daar wegblijven.
Mijn pa zijn pa, mijn grootvader, heeft nog gewerkt voor een onderneming die is opgegaan in KBC en mijn pa heeft een "emotionele" band met KBC daardoor.
Hij betaalt maandelijks voor zijn autoverzekering en voor zijn brand. Auto zal zo jaarlijks iets van een 950 ( kleine omnium, auto 9 jaar oud ) zijn en brand iets van een 1200. Dat kan natuurlijk veel voordeliger ergens anders maar het moet bij KBC blijven :-).
Zijn argument is dat hij goed toekomt met zijn geld en dat kan en wil blijven betalen :-). Ja het zijn vermoeiende gesprekken ... .
Zijn telenet en elek hebben we al kunnen optimaliseren ... telenet betaalde hij rond de 200 euro ... .
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

ivob schreef: 6 dagen geleden
R2D2 schreef: 6 dagen geleden In het kader van risicospreiding is een cashreserve een goede keuze.
Een cashreserve van - als ik het goed begrepen heb - 130K bij één bank lijkt me om te beginnen al geen te goede risicospreiding.
En waarom zou je 130K cash als "reserve" op +70-jarige leeftijd moeten aanhouden?

Toegevoegd na 7 minuten 29 seconden:
tom35 schreef: 6 dagen geleden Schenkingen kunnen onder voorwaarde dacht ik, de vraag is of uw vader zoiets ziet zitten natuurlijk want hij verlies wel een deel onafhankelijkheid..
Schenkingen kan aan iedereen en ongeacht de verwantschap betaalt men - indien bij akte geregistreerd bij een notaris - dan maar 3% schenkingbelasting in rechte lijn en 7% voor de rest.
De enige beperkende voorwaarde is dat je maar 50% van je vermogen vrij mag wegschenken.
En die andere 50% moeten - na overlijden van de schenker - dan ook nog eens opgevraagd worden door de wettelijke reservataire erfgenamen. Doen deze dat niet vervalt ook deze voorwaarde.
Ik heb het dan over roerende schenkingen en niet over onroerende.

Of men dan zijn onafhankelijkheid verliest hangt af van hoeveel van zijn vermogen men nog voor zichzelf wil houden en op welke voet men verder wil leven.
En uiteraard wat de band met de nabestaanden is. Zit het al scheef voor je schenkt moet je daar twee keer over nadenken. Of juist wel gaan schenken maar dan goed rekenen. :-D
Je kan je cash verdelen over 2 banken idd, als de bank omvalt ben je maar tot 100K gegarandeerd maar het is ieder voor zich of je cash blijft houden of niet...
Waarom zou je obligaties nemen die amper iets meer opbrengen en je geld vast staat. 0.1% of 0.3% procent meer geeft een verschil van 300e op 100K het zal je niet rijk maken...Aandelen moet je toch al wat meer vertrouwd mee zijn, ETF's verdelen inderdaad het risico maar het is en blijft een hoger risico, ieder zijn keuze...
Als je er niks van kent en je gaat naar de bank om advies ga je gegarandeerd iets krijgen waar de bank veel aan verdiend, weinig risico heeft en jij het restje krijgt...

Schenkingen kunnen inderdaad aan iedereen, heb ik ergens iets anders geschreven ?
Ik heb alleen gezegd pas op... Ik heb nu op 56 al een stuk aan de zoon gegeven, de dochter krijgt ook nog maar zal zorgen dat er genoeg opzij blijft staan voor ons later dat we vrijheid hebben in doen en laten, zelfs als dat meer zal zijn dan die 130K...
Je relatie kan goed zijn maar dat wilt niet zeggen dat ze daarna niet kan verzuren, is niet de eerste keer dat dat gebeurd

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De bedoeling op +70 lijkt me niet om nog rijker te worden maar om goed rond te komen zonder je ergens zonder over te moeten maken noch dagelijks je crypto en beleggingen te moeten opvolgen noch dat door een bank te laten doen die alleen op eigen winst uit is.
Zoals gezegd ieder zijn ding en dat is mijn mening erover. Niet meer, niet minder.

En emoties en geld is doorgaans geen goede match. Maar ook dat is ieder zijn ding.

Ik houd doorgaans maar een 10 tot 20K cash aan. Alles wat daarboven gaat dat gaat inderdaad op korte termijn in opvraagbare bedrijfsobligaties (die wel wat meer opbrengen dan een percentje na de komma verschil en geen plus zes maanden vaststaan wanneer je ze nodig hebt). En alles wat boven een bepaald bedrag gaat (meer dan je van het rendement zelf gezond opkrijgt) dat wordt inderdaad bij leven weggegeven.
En doorgaans is dat op die leeftijd ook maar een reserve/aanvulling op het pensioen.
En met wat planning heb je naast het pensioen en de beleggingen ook nog wat onroerend goed achter de hand zodat je zelf geen huurkosten meer hebt en een reserve die - indien nodig - veel meer in waarde stijgt dan de inflatie.

Maar idd, dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.
Wie zijn geld liever aan zijn lievelingsbank, providers, energiemaatschappijen, whatever weggeeft moet dat vooral doen. Het is en blijft tenslotte je eigen geld en daar doe je mee wat je wil.
Sol Invictus!
x0f
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 6 keer

@yaris KBC (zoals elke andere bank) wil gewoon meer verdienen aan het geld van je vader. Ga best eerst eens langs bij de notaris voor advies en bepaal dan zelf de beste strategie voor jullie situatie.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 20 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben er zeker van dat KBC je naar hun fondsen zal sturen. Dat brengt het meeste op voor hen en je vader zal snel overtuigd zijn, want als je 20, 30 fondsen beheert, zijn er altijd enkele bij die het al enkele jaren goed doen. Andere worden "samengevoegd" of opgedoekt om de prestaties uit te wissen.

Ik zou een deel van het geld in een gespreid indexfonds beleggen (bij Bolero in dit geval). Bv. MSCI World. Als dat achteruitgaat (en dat kan), dan gaan alle gespreide fondsen achteruit. En door de beheerskost die de bank aanrekent, nog meer.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 141 keer

Ik denk dat je beter eerst gaat horen bij een onafhankelijke instelling zoals immotheker/finotheker.

Maar gezien de leeftijd denk ik dat het meest interessant is om al een deeltje te schenken aan kinderen/kleinkinderen?

KBC zal wss een actief beheerd fonds proberen verkopen.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Eerste advies bij een notaris kost je ook niets hoor.
Immo/Finothekers werken trouwens op een percentage voor het aanbrengen van klanten.
Ze zijn dus ook niet zo onafhankelijk en werken, net zoals iedereen, in de eerste plaats voor eigen rekening.
Sol Invictus!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 750 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Alles is beter dan de belachelijke intrest die KBC geeft...
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”