Kreeg net een mail van Trends met een link naar dit overzicht:
https://financien.belgium.be/nl/Actueel ... acturering
en een berg aan info als je naar die map gaat:
https://www.minfin.fgov.be/myminfin-web ... b9b21aa2e7
Ben er nog steeds niet uit welk pakket.
Odoo is open source, en blijkbaar is er zelfs peppol access voor de community versie:
https://www.odoo.com/forum/help-1/peppo ... ion-239636
De hosted versie van Odoo met 1 app voor facturatie, om te starten en vertrouwd te geraken met de GUI, lijkt een optie.
Gratis/goedkope PEPPOL facturatie?
- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 369 keer
- Bedankt: 176 keer
- Recent bedankt: 1 keer
mijn boekhouder probeert mij billit aan te smeren(min 7,5 EUR per maand voor 300 documenten per jaar) maar ik kijk naar doccle (iets van een 4 EUR per maand). Odoo is zeker een optie maar ben er wat bang van naar setup en wat als er problemen zijn... ik hoor graag uw verdere ervaringen:)
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 750 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Hoe zit het dan met ontvangen rekeningen/facturen?
Ik heb een bijberoep, ik mag zaken zoals stroom, water, internet,... deels inbrengen maar heb enkel een pdf.
Ik heb een bijberoep, ik mag zaken zoals stroom, water, internet,... deels inbrengen maar heb enkel een pdf.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 17 keer
Momenteel bij Doccle pro een levenslange korting van 20% > https://vroegevogels.be/?utm_campaign=d ... ent=banner
Of anders https://e-invoice.be/ ? > €0,25 per factuur.
En zowel bij Doccle pro als bij e-invoice kan je uw bestaand (zelf gemaakt?) factuurprogramma blijven gebruiken. Je kan PDF’s of Word-documenten uploaden en zij doen dan de conversie en versturen via het Peppol-netwerk.
Of anders https://e-invoice.be/ ? > €0,25 per factuur.
En zowel bij Doccle pro als bij e-invoice kan je uw bestaand (zelf gemaakt?) factuurprogramma blijven gebruiken. Je kan PDF’s of Word-documenten uploaden en zij doen dan de conversie en versturen via het Peppol-netwerk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
- Bedankt: 195 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik ben geneigd om voor Doccle te gaan. Maar heeft iemand hier daar al ervaring mee?
De AI van Doccle interpreteert je PDF factuur om het naar XML om te zetten. Gebeurt dat feilloos? En heb je daar zicht op?
De AI van Doccle interpreteert je PDF factuur om het naar XML om te zetten. Gebeurt dat feilloos? En heb je daar zicht op?
- fryelectro
- Elite Poster
Ik ben er vrij zeker van dat daar veel fouten in gaan sluipen dus controle is belangrijk...
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 3 keer
Als je zelf aan de slag wil en er iets rond wil bouwen, dan is https://peppyrus.be/nl#about helemaal gratis te gebruiken. Je kan er geen facturen mee opstellen, maar als je iets hebt wat een UBL-bestand kan genereren, dan kan je het via Peppyrus met enkele API calls gratis op het Peppol netwerk zetten.
Full disclosure: ik ben geaffilieerd aan het bedrijf dat deze dienst aanbiedt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
- Bedankt: 195 keer
Als ik deze tekst goed begrijp is de kost 120% aftrekbaar en kunnen we dus beter voor een duur product kiezen. Of is dat weer "too good to be true"?
Artikel 64ter, eerste lid, 1°, WIB 92 - “Zijn ten belope van 120 % aftrekbaar:
1° de kosten, met uitzondering van deze die bestaan uit afschrijvingen, verbonden aan factureringspakketten voor het opstellen, verzenden en ontvangen van elektronische facturen in een gestructureerde vorm die automatische en elektronische verwerking ervan mogelijk maakt in het kader van de verplichtingen opgelegd overeenkomstig de wet van 6 februari 2024 tot wijziging van het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde en het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 wat de invoering van de verplichting tot elektronische facturering betreft;”
- fryelectro
- Elite Poster
Het eerste jaar zeker… ik geloof niet meer in die rechtsgeldigheid in België.
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 750 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Dit dus. En aangezien het wisselen van systeem waarschijnlijk niet zo handig is zou ik graag onmiddellijk bij een deftig systeem belanden.
Voor mij, als leek & (héél) klein bijberoep hoeft het niet veel te zijn, ik kijk momenteel naar docle en odoo.
Voor mij, als leek & (héél) klein bijberoep hoeft het niet veel te zijn, ik kijk momenteel naar docle en odoo.
- fryelectro
- Elite Poster
mijn BV is halvelings in slapende toestand, beperkte inkomsten maar wel in documentenaantallen meer dan de 300 stuks/jaar want veel zelfstandigen denken hier niet bij na maar elke (Belgische B2B) factuur die aangemaakt wordt op uw BTW nummer gaat automatisch via peppol in dat systeem belanden. Dat wil zeggen, elke factuur die je ook niet in je kosten boekt of ook die aangemaakt zou worden doordat iemand uw BTW nr gebruikt aan de kassa. Dus ja ik kijk ook naar iets a la doccle omdat ik voorlopig niet meer nodig heb en omdat ik budgetwise de controle moet houden.
BTW overschakelen ga je best per boekjaar doen lijkt me.
BTW overschakelen ga je best per boekjaar doen lijkt me.
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik heb alleen inkomende facturen en voor Doccle gekozen.
Ging en gaat prima. De facturen van Proximus komen al binnen en van
KBC had ik ineens meer 200 documenten in het archief.
Onlangs een mailtje gehad:
Activeer nu e-facturatie via DocclePro, profiteer van 20% korting levenslang én maak kans op een droomreis naar Japan.
Maar ik blijf thuis
Ging en gaat prima. De facturen van Proximus komen al binnen en van
KBC had ik ineens meer 200 documenten in het archief.
Onlangs een mailtje gehad:
Activeer nu e-facturatie via DocclePro, profiteer van 20% korting levenslang én maak kans op een droomreis naar Japan.
Maar ik blijf thuis

-
- Plus Member
- Bedankt: 16 keer
Vandaag stelde de boekhouder Billtobox voor. Het zou gratis zijn wanneer we dit platform via hen zouden gebruiken.
Echter als ik de google reviews lees ( score 2.9 op 5) , dan zijn er veel problemen.
Gezien boekhouders niks meer gaan moeten overtypen, is het te verwachten dat de kwartaalaangiftes goedkoper kunnen? Of gaan ze de besparing in hun eigen zak steken?
Ze moeten wel nog inboeken wat voor type factuur het is, maar de grootste moeite, het manueel overtyp werk, waar ze uren mee bezig zijn, daar zijn ze verlost van.
Echter als ik de google reviews lees ( score 2.9 op 5) , dan zijn er veel problemen.
Gezien boekhouders niks meer gaan moeten overtypen, is het te verwachten dat de kwartaalaangiftes goedkoper kunnen? Of gaan ze de besparing in hun eigen zak steken?
Ze moeten wel nog inboeken wat voor type factuur het is, maar de grootste moeite, het manueel overtyp werk, waar ze uren mee bezig zijn, daar zijn ze verlost van.
Laatst gewijzigd door FredericV 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 32 keer
Ik gebruik Dexxter; eigenlijk geen boekhouder nodig, ondersteunt PEPPOL. Erg tevreden van, geeft ook een xml file voor de btw aangifte. Gaat duurder worden, naar 240 euro per jaar of zo. Als er iemand wil gebruiken, dan kan ik wel een referral code geven.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 22 keer
heeft er iemand ondertussen al een keuze gemaakt en waar heb je positieve ervaringen? Ik zie hier ook enkele keren teamleader vermeld staat, is dit dan teamleader one?
https://www.one.teamleader.eu/nl-be#
https://www.one.teamleader.eu/nl-be#
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 150 keer
120% aftrekbaar betekent dat je daar 120%*25% belastingen uitspaart. Als je 100 eur (excl btw) uitgeeft aan een pakket is je vennootschap na verrekening van de aftrekbaarheid nog altijd 70 eur minder waard. Die 70 eur wordt nog wel wat minder tegen dat je ze eruit haalt (divident/VVPR bis/...) maar het is niet zo dat je er geld aan toekrijgt he, het vermindert enkel je belastingen...R2D2 schreef: 1 week geleden is de kost 120% aftrekbaar en kunnen we dus beter voor een duur product kiezen. Of is dat weer "too good to be true"?
Ikzelf heb trouwens Odoo genomen.
-
- Plus Member
Er is ook nog Teamleader One.
https://support.focus.teamleader.eu/hc/ ... vs-Dexxter
Teamleader One kost in het eerste jaar slechts € 1,- en daarna € 99,- per jaar voor zelfstandigen, waarbij het een 120% fiscaal aftrekbare facturatiesoftware is die compatibel is met Peppol.
Een leverancier van ons die twee bedrijven beheert, heeft de duurdere versie ervan (Teamleader Focus) met CRM.
Maar voor enkel facturatie lijkt de One te volstaan.
Wat Odoo betreft, is één app wel degelijk gratis, maar wat als het fout loopt, waar kan je dan terecht voor support? Ik vermoed dat het dan gaat oplopen.
Mijn boekhouder verwacht dat alle documenten electronisch komen, in een formaat die ze direct in hun pakket kunnen importeren. PDF's kunnen ze niet importeren.
Wat doe je dan met inkomende documenten die geen peppol factuur zijn, bvb:
1. betalingsbewijzen verzekering voertuigen
2. bonnekes zonder factuur
3. abonnementen zoals amazon prime voor snellere shipping
4. internationale facturen
Ik denk dat het in totaal over 20 a 30 documenten per kwartaal gaat, waarvoor geen reguliere factuur werd opgemaakt/
De boekhouder wil deze liefst niet in PDF ontvangen, omdat er dan extra werk is ivm de nummering.
Ook al te horen gekregen dat de overstap naar efacturatie geen significante besparing gaat opleveren.
https://support.focus.teamleader.eu/hc/ ... vs-Dexxter
Teamleader One kost in het eerste jaar slechts € 1,- en daarna € 99,- per jaar voor zelfstandigen, waarbij het een 120% fiscaal aftrekbare facturatiesoftware is die compatibel is met Peppol.
Een leverancier van ons die twee bedrijven beheert, heeft de duurdere versie ervan (Teamleader Focus) met CRM.
Maar voor enkel facturatie lijkt de One te volstaan.
Wat Odoo betreft, is één app wel degelijk gratis, maar wat als het fout loopt, waar kan je dan terecht voor support? Ik vermoed dat het dan gaat oplopen.
Mijn boekhouder verwacht dat alle documenten electronisch komen, in een formaat die ze direct in hun pakket kunnen importeren. PDF's kunnen ze niet importeren.
Wat doe je dan met inkomende documenten die geen peppol factuur zijn, bvb:
1. betalingsbewijzen verzekering voertuigen
2. bonnekes zonder factuur
3. abonnementen zoals amazon prime voor snellere shipping
4. internationale facturen
Ik denk dat het in totaal over 20 a 30 documenten per kwartaal gaat, waarvoor geen reguliere factuur werd opgemaakt/
De boekhouder wil deze liefst niet in PDF ontvangen, omdat er dan extra werk is ivm de nummering.
Ook al te horen gekregen dat de overstap naar efacturatie geen significante besparing gaat opleveren.
Laatst gewijzigd door FredericV 3 dagen geleden, in totaal 4 gewijzigd.
- fryelectro
- Elite Poster
Is die teamleader one geschikt voor bv’s of enkel voor eenmanszaken? En is ook een mogelijkheid tot automatisch inladen van rekening uittreksels rechtstreeks van de bank (en liefst niet via coda)?
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 14 keer
Is de documentatie van de API beschikbaar zonder je aan te melden? Aanmelden vereist een BTW nummer, wat ik (voorlopig nog) niet hebGerry schreef: 1 week geleden Als je zelf aan de slag wil en er iets rond wil bouwen, dan is https://peppyrus.be/nl#about helemaal gratis te gebruiken. Je kan er geen facturen mee opstellen, maar als je iets hebt wat een UBL-bestand kan genereren, dan kan je het via Peppyrus met enkele API calls gratis op het Peppol netwerk zetten.
- cyberbug
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
- Bedankt: 188 keer
- Contacteer:
Kan je niet gewoon BE0886.776.275 (BTW nummer Van Tigron zelf) ingeven als het toch maar voor registratie is en niet om effectief iets mee te kopen.
Ik doe dit zelf ook af en toe en nog nooit problemen mee gehad. (natuurlijk nooit iets laten factureren op een btw nr die niet van jou is)
Ik doe dit zelf ook af en toe en nog nooit problemen mee gehad. (natuurlijk nooit iets laten factureren op een btw nr die niet van jou is)
Greetz cyberbug

-
- Plus Member
Vandaag liet de boekhouder weten dat alle inkomende facturen / bonnekes / betalingsbewijzen digitaal aangeleverd zullen moeten worden bij hen, dus ook alle zaken die niet via PEPPOL binnenkomen. Hier gaat het dan o.a. over internationale facturen die gewoon een PDF zijn. Want het platform dat zij aanraden en mee samenwerken (bill2box), kan bestaande PDF's en bonnekes omzetten in een formaat wat het pakket van de boekhouder direct kan inlezen.
Benieuwd of dit echt afgedwongen kan worden, of eerder een kostenbesparing voor de boekhouder, gezien ze verwachten dat alles in een standaard formaat wordt aangeleverd. Er is enkel een verplichting om facturen tss Belgische bedrijven via PEPPOL te sturen en te ontvangen.
Er is momenteel geen enkele verplichting voor buitenlandse bedrijven.
Het pakket voor uitgaande facturatie bevat ook meestal een peppol inbox, maar hoe kan je PDF's van buiten België digitaal aanleveren aan de boekhouder, zonder dat ze de PDF zelf moeten parsen/OCR'en/overtypen ?
Bij teamleader kan je manueel een inkoopfactuur toevoegen, maar dan doe je het werk van de boekhouder want je moet zaken overtypen, en OCR kost 20 cent ...
https://www.teamleader.eu/nl-be/blog/in ... je-te-werk
De discussie ging ook over de nummering, als een deel via peppol binnenkomt en gedeeld met de boekhouder en een deel via PDF, dan zou de nummering niet meer kloppen.
Benieuwd of dit echt afgedwongen kan worden, of eerder een kostenbesparing voor de boekhouder, gezien ze verwachten dat alles in een standaard formaat wordt aangeleverd. Er is enkel een verplichting om facturen tss Belgische bedrijven via PEPPOL te sturen en te ontvangen.
Er is momenteel geen enkele verplichting voor buitenlandse bedrijven.
Het pakket voor uitgaande facturatie bevat ook meestal een peppol inbox, maar hoe kan je PDF's van buiten België digitaal aanleveren aan de boekhouder, zonder dat ze de PDF zelf moeten parsen/OCR'en/overtypen ?
Bij teamleader kan je manueel een inkoopfactuur toevoegen, maar dan doe je het werk van de boekhouder want je moet zaken overtypen, en OCR kost 20 cent ...
https://www.teamleader.eu/nl-be/blog/in ... je-te-werk
De discussie ging ook over de nummering, als een deel via peppol binnenkomt en gedeeld met de boekhouder en een deel via PDF, dan zou de nummering niet meer kloppen.