6P6C to 8P8C wiring diagram

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 252 keer
Bedankt: 775 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik vind niet direct nuttige info hierover, dus vraag ik het hier maar effe.

Als je een DSL lijn wil "extenden" over een UTP kabel, is er een voorkeur welke draadjes je met welke verbindt?
Dus een wiring diagram voor 6P6C naar 8P8C?
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 3 keer

luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Bij de 6-polige connector zitten de twee signaaldraden in het midden, pin 3 en 4. Deze zou je dan aan een twisted pair van de 8-polige kabel moeten verbinden: meestal pinnen 1-2, 3-6, 4-5 of 7-8 (T568B) bij een bestaande kabel. En aan de andere zijde van de kabel dat kunstje nog eens herhalen in de andere richting.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

De vraag was of daar een established wiring diagram voor bestaat?
Kwestie van niks te maken dat uiteindelijk niet compatibel is met professionele versies omdat ze niet dezelfde paartjes gebruiken?
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Voor de 6 polige connector is dat lijn/paar 1: pinnen 3 en 4, lijn/paar 2: pinnen 2 en 5 en lijn/paar 3: pinnen 1 en 6. Dat is de enige compatibiliteit die je nodig hebt. (Aangezien we maar 1 lijn hebben, is dat dus pin 3 en 4.)
Voor het DSL signaal op de ethernetkabel is er geen standaard voor zover ik weet. Hier dus zorgen dat elk lijnpaar verbonden is met een twisted pair van die ethernetkabel om storingen te verminderen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
Bedankt: 1968 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het is eenvoudig, monteer je UTP-kabels altijd met RJ-45 (8P8C) af volgens de T-568B-standaard.
Als je om VDSL of analoge telefonie aan te sluiten naar RJ-11 (6P4C) moet afmonteren maak je een patchkabel van RJ-45 naar RJ-11 met paar blauw/wit-blauw en paar groen/wit-groen in de RJ-11 aangesloten.
In principe zal je in België voor VDSL uitsluitend nog paar blauw/wit-blauw gebruiken in de middelste twee pinnen van een RJ-connector.
Zie ook onderstaand schema:
Afbeelding
bron: https://support.watel.nl/watel_schema_telecom_data.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bedankt.

Omdat we een technisch forum zijn waar veel dingen op gegoogeld worden, wil ik wel het volgende kwijt voor toekomstige zoekers:
Ik zie een paar fouten op de tekening.
Een RJ11 is een 6P2C connector, terwijl hier gewag gemaakt wordt van 4 contactpunten.
Technisch gezien is wat op de afbeelding RJ11 genoemd wordt een RJ14.
De RJ12 toont een 6P6C, en is dus eigenlijk een RJ25.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1008 keer
Bedankt: 3784 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

ITnetadmin schreef: 16 uren geleden Ik zie een paar fouten op de tekening
Ik zie geen fouten, en ik vrees dat jouw post bijdraagt tot nog meer verwarring :-(
ITnetadmin schreef: 16 uren geleden Een RJ11 is een 6P2C connector, terwijl hier gewag gemaakt wordt van 4 contactpunten.
Niet juist. Een RJ12 heeft 4 contactpunten, en is dus een 6P4C connector.
Soms worden er maar 2 draden aangesloten (6P2C), maar wordt ook RJ11 genoemd
ITnetadmin schreef: 16 uren geleden Technisch gezien is wat op de afbeelding RJ11 genoemd wordt een RJ14.
Neen, een RJ14 is een speciaal geval, met 2 rijen van 4 pinnen, gebruikt in sommige telefonie toepassingen
ITnetadmin schreef: 16 uren geleden De RJ12 toont een 6P6C, en is dus eigenlijk een RJ25.
Een RJ12 heeft dezelfde fysische afmetingen als een RJ11 (6 pinnen breed).
Hier worden alle 6 pinnen bedraad, een RJ12 is dus wel degelijk een 6P6C connector.

Een RJ45 is de connector die gebruikt voor erhernet, en heeft 8 aansluitingen.
Een RJ45 is dus een 8P8C connector.

Voor ISDN werd ook de RJ45 gebruikt, maar hier werden maar 4 contacten aangesloten
In feite dus een 8P4C
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
Bedankt: 1968 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik denk dat het wel klopt, de benaming RJ-14 is voor twee analoge telefoonlijnen, dus vier contactpunten. Dat is bijvoorbeeld nuttig om VDSL-bonding met twee koperparen te patchen.
Je zit dus wel safe om de T-568B-standaard te volgen en de middelste twee paren aan te sluiten in een 6P4C-connector.

Een derde telefoonlijn aansluiten lukt dan weer niet, daarin is de T-568B-standaard niet compatibel. Je gebruikt dus in België best alleen 6P2C en 6P4C en nooit 6P6C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Niet strikt gezien.
Strikt gezien in telefonie dient een RJ12 voor iets anders dan een RJ14, ook al ziet de fiche er anders uit (6P4C).
In standaard thuisopstelling heet het dus een RJ11/14/25 (resp 6P2C, 6P4C, 6P6C).
RJ12(C/W) 6P6C Establishes a bridged connection for one telephone line with key telephone system control ahead of line circuit
RJ14(C/W) 6P4C For two telephone lines (6P6C if power on third pair)
https://en.wikipedia.org/wiki/Registered_jack

De C staat altijd voor het aantal koperen aansluitpunten ("Contacts"), ook al steekt er geen draad in.
Een RJ45 is dus altijd 8P8C (8 Positions, 8 Contacts), ook al steken er maar 4 draadjes in.

Het is ook een misverstand dat een ethernetkabel een RJ45 fiche heeft (RJ45 is een telefoonstandaard, je moet hem dus eigenlijk 8P8C noemen, ook al is het knak dezelfde fiche).
Hetzelfde voor een vaste telefoon met hoorn, die met een 4P4C verbonden wordt (en dus niet met een RJ10, zoals vaak gezegd wordt, want dezelfde fiche maar hier niet gebruikt voor de telefoonlijn).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”