EDPNET fiber 1 GBps: 59,95

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Stefaand
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Provider

Binnenkort zal ik aangesloten worden via Fiber Klaar, echter vind ik het frappant dat de 1 GBps abonnement 59,95 kost terwijl de concurrent maar 51,95 aanrekent.

Natuurlijk Digi-Belgium is helemaal de max qua prijs (heb wel mijn twijfels omtrent de service), maar waarom biedt EDPNET geen korting aan om vaste klanten die van VDSL naar Fiber gaan overstappen. Ik zou het fijn vinden als ze maar 51,95 vragen voor de 1 GBps (49,95 + 10 euro extra voor 1 GBps = 59,95) voor overstappers.

Fastfiber vraagt maar 51,95 voor een 1 GBps abonnement...
Freec
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 27 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik wou van edpnet overstappen naar fastfiber. (1000/500).

De prijsstijging van edpnet maakt hun veel te duur. Mijn ervaring bij edpnet is dat je niet moet blijven voor de service.... ze blijven 2de rangs bij problemen (we geven het door aan proximus). Bij problemen met de fiberkabel in de straat kwam ik meer te weten via mijn buurvrouw (die bij proximus zit) dan van edpnet

Ik wou deze maand overstappen, maar geen tijd gehad. Ik wacht een goed moment af.
Stefaand
Starter
Starter
Provider

Ik zit er ook aan te denken om naar fastfiber te gaan. Ik heb een simkaartje nu besteld bij digi Belgium voor een Hytera portable (POC-radio via Zello), want de prijs van maar 3 euro is echt onverslaanbaar (5 GB/maand). Als het goed is, stap ik ook met mijn 2 andere kaartjes over, scheelt me toch 15 euro ipv nu 2x11 dan maar 2x3 euro met nummeroverdracht. Jammer dat DIGI Belgium niet via Fiber Klaar gaat, maar een eigen kabel laat aanleggen (knettergek: de straat weer open en een nieuwe kabel trekken) en bovendien nog niet zit bij ons, want dan betaal je maar 15 ipv 51,95 bij Fastfiber of zelfs 59,95 bij EDPNET voor dezelfde 1 GBps aansluiting. Dat is wel 4x verschil !!!. Nu betaal ik tegen de 60 euro bij EDPNET voor een VDSL verbinding + 2 simkaartjes (8 GB data)......met overstap naar Fastfiber en 3 simkaartjes (5GB data, moet niet meer hebben, want 3 GB is net iets te weinig en 8 GB net weer teveel voor mijn gebruikm dus 5 GB zou ideaal zijn) zou ik 51,95 + 3x3 is ook rond de 60 euro, terwijl hetzelfde (laten we uitgaan van 8 GB, want de goedkopere 3 GB data is net te weinig voor mij): 59,95 + 3x11= 92,95.....het zou me toch meer dan 30 euro schelen.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 252 keer
Bedankt: 554 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Sommige mensen begrijpen precies echt niet dat een bedrijf:
1. Geen verplichting heeft om de goedkoopste te zijn
2. Dat 'de goedkoopste' zijn meestal géén duurzaam beleid is voor een bedrijf
3. Dat je meestal (niet altijd wel) betaald voor wat je krijgt ... DIGI of FastFiber mogen dan wel goedkoper zijn ... maar hebben zij ook zo een grote infra als EDPNET om alle pieken en DOS aanvallen e.d. op te vangen (spoiler: neen ...)

Maar OK, als je enkel kijkt naar die 1Gbps én de prijs én denkt dat een bedrijf ook maar iets van service kan verlenen voor producten aan 3EUR/maand ... dan moet je inderdaad best overstappen. Succes alvast.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Stefaand
Starter
Starter
Provider

Het moet ook niet de goedkoopste zijn (ik heb mijn twijfels met DIGI, tenzij de kwaliteit echt super is en ik heb nog altijd geen echte reviews omtrent de kwaliteit van hun internet, stabiliteit en service hier in België): ik ga waarschijnlijk toch bij EDPNET blijven, maar de prijssetting had wel iets scherper moeten zijn en meer in lijn met Fastfiber. In Nederland kost 1 GBPS na een promoperiode gewoon 52,95 per maand bij KPN (de grootste vergelijkbaar met het duurdere Proximus).....Voor een "budget" provider als EDPNET zou ik ook zeggen: 51,95 voor 1 GBps. Misschien niet de goedkoopste (moet ook niet), maar wel concurrentieel met vergelijkbare bedrijven.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1092 keer
Bedankt: 696 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

De Nederlandse markt kan je ook niet vergelijken met de Belgische.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
freddie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 28 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Sasuke schreef: 10 uren geleden 3. Dat je meestal (niet altijd wel) betaald voor wat je krijgt ... DIGI of FastFiber mogen dan wel goedkoper zijn ... maar hebben zij ook zo een grote infra als EDPNET om alle pieken en DOS aanvallen e.d. op te vangen (spoiler: neen ...)
https://issues.edpnet.be/?p=3099
Het ziet er naar uit dat EDPnet sinds hun DDOS aanval uit 2020 gebruik maakt van NaWas.

https://www.nbip.nl/actueel/samenwerkin ... ar-belgie/
NaWas is ook beschikbaar via BelgiumIX sinds 2021.. Dus zeggen dat alleen EDP over de nodige infra beschikt is niet correct.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 44 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Sasuke schreef: 10 uren geleden 3. Dat je meestal (niet altijd wel) betaald voor wat je krijgt ... DIGI of FastFiber mogen dan wel goedkoper zijn ... maar hebben zij ook zo een grote infra als EDPNET om alle pieken en DOS aanvallen e.d. op te vangen (spoiler: neen ...)
Edpnet vangt toch geen (grote) (D)DoS aanvallen op? Die sturen de traffic dan toch door NaWas? Of vroeger toch eens, misschien hebben ze nu een andere implementatie. (https://datanews.knack.be/nieuws/edpnet ... ware-ddos/)

Alsook, is edpnet niet van Citymesh? En DIGI ook, dus dan zouden beide ongeveer even capabel moeten zijn ivm DDoS aanvallen. Aangezien de upstream van DIGI van RCS & RDS (oude naam voor DIGI) is, vermoed ik dat ze daar wel bescherming van zullen krijgen.

Ipv fastfiber zou je fastic kunnen nemen, deel van Localitel, die zullen ook wel iets van bescherming hebben, en zoals de post hierboven, BelgiumIX is ook van Localitel, dus ze hebben ook NaWas beschikbaar.

Maar in realiteit maakt het tegenwoordig allemaal vrij weinig uit als je ziet welke enorme aanvallen sommige providers op zich krijgen... laatst 22Tbps op Cloudflare, voor zo'n aanvallen moet je al met een extern bedrijf werken in veel gevallen.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
freddie
Plus Member
Plus Member
Provider

freddie schreef: 8 uren geleden https://issues.edpnet.be/?p=3099
Het ziet er naar uit dat EDPnet sinds hun DDOS aanval uit 2020 gebruik maakt van NaWas.
viewtopic.php?p=840046#p840046

Toegevoegd na 19 minuten 23 seconden:
datakiller schreef: 7 uren geleden Alsook, is edpnet niet van Citymesh? En DIGI ook, dus dan zouden beide ongeveer even capabel moeten zijn ivm DDoS aanvallen. Aangezien de upstream van DIGI van RCS & RDS (oude naam voor DIGI) is, vermoed ik dat ze daar wel bescherming van zullen krijgen.
edpnet(AS9031) gebruikt DIGI (nog?) niet als upstream.

Citymesh inderdaad wel:
viewtopic.php?p=1010555#p1010555
viewtopic.php?p=1011723#p1011723
datakiller schreef: 7 uren geleden Ipv fastfiber zou je fastic kunnen nemen, deel van Localitel, die zullen ook wel iets van bescherming hebben, en zoals de post hierboven, BelgiumIX is ook van Localitel, dus ze hebben ook NaWas beschikbaar.
Fastfiber of Fastic maakt niet zoveel uit. Het zijn slechts merknamen. Als Localitel(/Level27) scrubbing via NaWas actief heeft(wat het geval is) zit je bij beide goed.
https://level27.be/nl/actua/cloudflare: ... -aanvallen
Voor een aanval van langere duur of hogere capaciteit, kunnen we gebruikmaken van NaWas, de Nationale Wasstraat tegen DDoSaanvallen. De NaWas biedt providers zoals Level27 unieke bescherming tegen DDoS aanvallen. Dit type aanvallen vormen een groeiend probleem voor de digitale infrastructuur. Deelnemers werken samen om de kosten van DDoS mitigatie laag te houden en de beschikbaarheid en kennis over dit onderwerp hoog te houden.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 44 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

freddie schreef: 5 uren geleden edpnet(AS9031) gebruikt DIGI (nog?) niet als upstream.
Klopt dat claimde ik ook niet, zal nog wel even zijn zoals het nu is, zo lang het hun niet teveel extra kost of als ze geen grote DDoS'en krijgen is er geen reden om te switchen, en mogelijks hebben ze nog lopende contracten.
freddie schreef: 5 uren geleden Fastfiber of Fastic maakt niet zoveel uit. Het zijn slechts merknamen. Als Localitel(/Level27) scrubbing via NaWas actief heeft(wat het geval is) zit je bij beide goed.
https://level27.be/nl/actua/cloudflare: ... -aanvallen
Ah ik dacht dat fastfiber een ander bedrijf was? Fastfiber koopt wel in bij Localitel, dat wist ik wel.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
freddie
Plus Member
Plus Member
Provider

I know, maar ik dacht dat je schreef dat edpnet (D)DOS-bescherming genoot via DIGI.

En Fastfiber is ook een ander bedrijf (CENTREA BV) maar aangezien Localitel(AS48408) hun upstream netwerk is zullen zij ook wel onder die beschermingsparaplu vallen.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”