België onder de klassieke partijpolitiek

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 142 keer

Het moet me toch eens even van het hart. We zitten - terecht - kritiek te geven op onze goede vriend Donald en zijn beleid in Amerika waar heel veel over te zeggen valt en als je iets goed wilt zoeken, is het zoeken naar de spreekwoordelijke naald in de hooiberg met nog meer kans om op de Lotto te winnen dan die te vinden.
Moeten we ook de hand niet eens in eigen boezem steken?

Toch had ik graag eens een zicht gekregen - los van de media - over hoe ub'ers hier tegenover staan.

Eén ding is zeker: er moet bespaard worden en dat is geen gemakkelijke oefening. Voorgaande regeringen - overigens ook allemaal traditionele partijen - hebben deciennia boven hun stand geleefd en Europa heeft i.m.o. alleen maar aan de huidige toestand meer dan substantieel bijgedragen. En met welk resultaat?
Economische malaise in alle EU-landen, over veel topics is er onderlinge verdeeldheid tussen de lidstaten, militair staan we nergens en dat is de laatste dagen ook duidelijk geîllustreerd met nog eens een voorbeeld gisteren van rancken die zei dat België ook niet het materiaal heeft om drones boven Zaventem 'over te nemen' door het gps signaal uit te schakelen en de drones op een veilige plaats aan de grond te zetten en te elimineren op een veilige manier.

De besparingen:
1. in de sector bejaardenzorg: 30€ per maand extra kosten - met CD&V en Vooruit die zich als dè sociaal denkende partijen profileren met aandacht voor de zwaksten - die dit ongenuanceerd de revue laten passeren.

Mijn moeder zit in een W2C omdat thuisverzorging niet meer volstond en risicio's inhield. Het ouderlijk huis - als spaarpot is verkocht - en mijn moeder legt elke maand 1.000€ bij van haar spaarpotje om haar kosten in het WZC te kunnen betalen.
Buiten de opbrengst van het huis, is er geen kapitaal. Mijn ouders waren oorlogskinderen die respectievelijk vanaf hun 14 en 16 jaar moesten gaan werken om het gezin waarin ze geboren zijn, te helpen onderhouden. Geen hoge diploma's, arbeidersjobs in omstandigheden waarin nu niemand meer mag werken wegens 'onmenselijk' en 'ongezond' en dit gedurende meer dan 40 jaar.
Met de nodige budgettering en zeer zorgvuldig beheer van inkomen, kwamen ze maandelijks rond en konden ze mij en mijn zuster laten studeren. Een wagen, reizen restaurantbezoeken e.d.m. waren 'nice to haves' waarvan ze alleen maar konden dromen maar toch waren / zijn ze blij met het leven dat ze gehad hebben.
Nu slinkt de spaarpot van mijn moeder geleidelijk wegen maandelijks 1.000 € opleg noodzakelijk bovenop haar ambtenarenpensioen.
En met alleen maar ook toenemende vergrijzing, gaat men daar ook nog eens op inhakken.
Wie zei ooit: "de mate van beschaving van een samenleving wordt gekenmerkt door de mate waarin ze zorg draagt voor de zwaksten die er deel van uitmaken"?
I.m.o. zijn die 'sociaal bewogen traditionele partijen' niet wie ze pretenderen te zijn. En met de NVA - eigenlijk NVLD +++ - worden ze in dergelijk beleid alleen maar gesteund, wars van sociale en menselijke overwegingen.

En dan Gennez - il faut le faire :!: :!: :!: - de kosten in de WZC zullen niet stijgen, zo lang de pensioenen niet stijgen. Dat is dus een typisch voorbeeld waarbij we als 'man in de straat' beschouwd worden als idioten. Iedereen weet goed dat de WZC's - indien die 30 euro niet mag doorgerekend worden - zullen besparen op personeel, voeding (waarvan de kwaliteit en variatie al tout court niet de pan uit swingt), paramedische behandeling, verwarming, etc. bij mensen in een laatste levensfase die mee gezorgd hebben voor de - weliswaar afbrokkelende maar toch nog aanwezige - welvaart die wij genieten. Zij verdienen beter.

En ik benijd niemand niks maar mensen die er veel warmer inzitten dan de gemiddelde bewoner - en er zijn er meerdere met meerdere opbrengsteigendommen en dus ontegensprekelijk een grotere portefeuille - betalen juist hetzelfde met dat verschil dat zij, privaat, zich extra dienstverlening verschaffen omdat ze het zich makkelijk kunnen veroorloven, etc. etc.

Over klasse zorg gesproken met zgn. sociaal voelende partijen - CD&V en Vorruit - mee aan het stuur. Ik krijg weeral een neiging tot walging.

Nogmaals geen probleem en geen afgunst, maar de kloof tussen inkomensklassen neemt alsmaar toe.

Waarom prijzen voor WZC's niet koppelen aan vermogens opdat diegenen voor wie het allemaal moeilijker en moeilijker betaalbaar wordt, wat meer moeten betalen dan diegenen die maandelijks honderden of duizend en zelfs meer euro's moeten opleggen bovenop hun pensioen? Nogmaals, geen afgunst maar wel appreciatie voor een beleid dat iets meer humaner is en gericht op solidariteit. Het zijn trouwens hoger vermelde partijen die altijd spreken over 'de warme solidaire samenleving', niet?

2. Idem met de extra-wegentaks voor vervuilende vrachtwagens. Wie zal dit betalen. De eindconsument van producten en diensten. Prijsstijging zijn dus weer op komst met voornamelijk weer de grootste impact op de gezinnen die het al lastig hebben om de eindjes aan mekaar te knopen.

3. De renovatiepremie: onder meer alleenstaanden met ongeveer 42.000 bruto inkomen / j. vallen uit de boot en idem voor tweeverdieners met ongeveer 59.000 euro bruto / j. aan inkomen. Beschouwt men dit als hoge inkomensklasses ???
Ook hier een variant van het Trump-beleid: iedereen wordt aangemoedigd en zelfs verplicht om te renoveren. Gezien de verplichting wordt gerekend, geslecteerd en gerenoveerd om minimum normen te halen. Maar plots, andere spelregels weer ... En dan komt men lullen over een overgangsperiode van 6 maanden. Wie kan dit nog ernstig nemen? Dit is een 'Trumpie' in Vlaanderen.
En dit niet alleen met deze premie maar ook zonnepanelen. Het milieu, ecologische energie, energie-neutrale woningen, ... Velen leveren inspanning om hier in te investeren en later mag je dan ook nog eens zelf betalen voor de energie de je te veel produceert en terug op het net zet.
Hetzelfde met elektrische wagens ... Ook hier onder het motto 'alles voor het milieu' met zelfs premies er bovenop. Vorige week hoorde ik 'Fluvius-woordvoerders' in het nieuws al verkondigen dat ze de nodige elektriciteitslevering bij toename van het elektrisch wagenpark, op termijn niet meer zullen kunnen verzekeren.

Ik kan nog uren doorgaan zo maar is het finaal besluit niet dat 1. traditionele patijen opnieuw bewijzen dat ze niet zijn wie ze pretenderen te zijn. 2. dat ook hier In Vlaanderen - weliswaar in mindere mate en in andere opzichten dan de VS - het beleid niet altijd consistent is? en 3. dat we steeds meer evolueren richting elitaire zorg en elitarisme in het algemeen?

En ja, ik weet het, mijn plaat blijft hangen en ja, ik kan een eigen partij oprichten en ja, er zijn landen waar het nog veel slechter is en ja, niet alles in Vlaanderen / België is slecht en bedorven maar wordt het ook geen tijd dat we de realiteit - met een asociaal beleid door partijen die hun sociale ambities propageren als hun grootste ambitie - niet eens onder ogen gaan zien. Wordt het geen tijd om de hand niet eens in de spreekwoordelijke eigen boezem te steken?

Dus 'Trump onder Amerika' heeft nu zijn topic als tegenhanger'. Eens benieuwd naar de reacties en - conform de forumregels - met het nodige respect en zonder verwijten als het kan. Er zijn al genoeg grote en kleine oorlogen op deze wereldbol.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1213 keer
Recent bedankt: 12 keer

koenraaddeconinck schreef: 2 dagen geleden onze goede vriend Donald
Nee, veroordeelde crimineel met nepotistisch beleid.
Moeten we ook de hand niet eens in eigen boezem steken?
Zeker. Er is zowel in Vlaanderen, België als Europa veel dat beter kan.
Helaas kom je altijd VI tegen: "vested intrests". En hoewel politici verkozen worden voor de gemeenschap, bedienen ze toch veel te graag zichzelf.
Strengere alcoholwetgeving komt er niet, omdat GLB (de Trump van Wallonië) niet wil dat de voetbalclubs minder inkomsten hebben reclame. Idem voor gokreclame: wordt niet echt aan banden gelegd omdat GLB niet wil dat de club waar hij voorzitter van is, minder inkomsten scoort.
Eigen belang boven 's lands belang.
En met de NVA - eigenlijk NVLD
Er is niets liberaal aan de NVA. Ze zijn voor giga-staatsinterventies, alleen wel aan de bedrijven en sectoren die doen wat zij willen. OVLD was toch nog wat meer tegen subsidies. Benieuwd of F DeGucht het liberale gedachtegoed terug leven kan inblazen. Ik betwijfel het.
Maar in deze wereld voor unilateralisme en vrijhandelshaat, hebben we wel echt meer mensen nodig die het liberalisme, de basis van de verlichting waar BDW terecht mee dweept (maar ze zelf niet uitvoert/uitdraagt) en de grondslag van onze welvaart (Vlaanderen, België, Europa én de wereld) op gebaseerd is, kunnen uitdragen.
Nogmaals geen probleem en geen afgunst, maar de kloof tussen inkomensklassen neemt alsmaar toe.
Nogmaals, geen afgunst maar wel appreciatie voor een beleid dat iets meer humaner is en gericht op solidariteit.
Is dat niet waar velen voor gestemd hebben? Als je een stem geeft aan NVA of GLB, weet je toch dat ze enkel voor de happy few gaan rijden?
Idem met de extra-wegentaks voor vervuilende vrachtwagens. Wie zal dit betalen. De eindconsument van producten en diensten. Prijsstijging zijn dus weer op komst met voornamelijk weer de grootste impact op de gezinnen die het al lastig hebben om de eindjes aan mekaar te knopen.
Dat is precies de bedoeling: alles duurder maken via vlaktaksen etc, zodat de zwakkeren zwaarder belast worden. En ook hier weer: dat is waar de Vlaming voor gestemd heeft.
Ik kan nog uren doorgaan zo maar is het finaal besluit niet dat (...)
Ik zie eerder, ook rond mij, een massa mensen die blijkbaar niet beseffen waar ze voor stemmen. Als je voor NVA/GLB stemt, dan kies je voor beleid om de zwakkeren verder in de shit te duwen en beleid dat enkel op maat van de happy few is. Vind je dat niet goed, zou ik adviseren om op een andere partij te stemmen. Mensen lijken niet te beseffen waar een partij in essentie voor staat.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 788 keer
Bedankt: 348 keer
Recent bedankt: 9 keer

Zoals ik in dat andere topic ook al schreef en in dit topic in de laatste paragraaf nog eens aangehaald wordt, mensen bestaan zowat overal uit hetzelfde DNA en gedragen zich in se ook niet veel anders.

Ook hier krijgt men gewoon aangeboden waar de meerderheid van de kiesgerechtigden voor heeft gestemd.
En hier kan je zelfs het argument niet boven halen dat je kiesrecht uitoefenen je moeilijk gemaakt wordt.
Integendeel het was en is nog deels verplicht en je moet er geen half land voor afreizen om te kunnen stemmen en dan nog probeert een deel er onderuit te komen of ziet volstrekt vrijwillig af van hun (voor)recht.
Idem voor wie om de zoveel jaar eens opgeroepen wordt om effectief een paar uur persoonlijk mee te helpen die verkiezingen te helpen organiseren en/of in goede banen te leiden.
Er zijn dan tafels en stoelen te kort waar ze kunnen onderduiken om aan dat (voor)recht te kunnen verzaken.

Maar het nadien vrijblijvend op de sociale media tot in den treure ten becommentariëren hoe ze het zelf allemaal veel beter zouden doen of hoe het allemaal veel beter zou moeten geregeld zijn, dan zijn ze er als de kippen bij.

Soit, ook hier heeft de democratische meerderheid zijn stem uitgebracht en beslist wie hem of haar de volgende legislatuur zal vertegenwoordigen.
Is dat niet volledig hoe men het zelf in gedachten had, tant pis en volgende keer beter en meer mensen proberen te overtuigen van je eigen standpunten en ondertussen gewoon verder je eigen ding doen.
Gelukkig kan dit tot op heden hier nog in alle rust en vrijheid.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 774 keer
Bedankt: 158 keer
Recent bedankt: 2 keer

koenraaddeconinck schreef: 2 dagen geledenEn ja, ik weet het, mijn plaat blijft hangen en ja
Er is niets om zich voor te schamen, je hebt een vrank en vrije mening en inkijk gegeven waarvoor hulde.

Ik denk dat iedereen vanaf een bepaalde leeftijd anders begint te kijken naar het leven van alledag en het politieke bestel dat ons leven moet 'lijden'..
Ik woon tegenover de hoofdingang van een WZC en zie hoe vaak de MUG en soms de begrafenisondernemer hier aan het werk zijn,
(gerucht gaat dat er hier in het WZC (OCMW) veel mensen overlijden, ik houd het bij.. een gerucht)

Wat ik wel kan zien is wie er langs de dienstingang naar binnen gaat (zorgpersoneel) ,ik zou daar vanalles over kunnen neerpennen hier maar uit respect voor het zorgpersoneel doe ik dat niet want heel veel van die mensen werken keihard en gaan na hun shift kapot gewerkt naar huis.
Gisteren nog gelezen... "ik krijg 8 minuten om een kamer te poetsen" ,kan je zich afvragen hoeveel minuten worden uitgetrokken om een uitgemergelde ouderlng te wassen of voeden.

Met natuurlijk het gevolg dat die WZC's soms uitwassen van onze maatschappij over de vloer krijgen als sollicitanten, het resultaat konden we deze week nog vernemen van WZC Salvé in Brasschaat alwaar enkele oudjes (88 en 90) in elkaar werden geklopt. (1 vrouw is halfblind nu)

Dergelijke zaken kan je eigenlijk doortrekken naar de rest van onze samenleving, ik ga naar 31 als busbestuurder bij de Lijn en een vrouwelijke collega vertelde me daarstraks toen ik haar voertuig overname het volgende...

Een Afrikaanse man kwam aan haar vragen toen ze met een gelede autobus aan het rijden was of hij in een potje mocht pissen onderwijl haar een leeg Fanta blikje tonende.
Tijdens mijn laatste rit via de snelweg daarnet had ik een man helemaal los van de wereld die zich op de snelweg half begon uit te kleden en allerlei spastische bewegingen begon te maken al liggend voor de laatste afstapdeuren.

De wereld word alsmaar gekker, ik denk dat de aanvragen voor euthanasie de komende jaren nog behoorlijk gaan stijgen, welke ouderling kan zich de "zorg" immers nog permitteren en wil het zich.. "riskeren"?
Ik hoop dat ik na m'n pensionering zoveel mogelijk de vlucht kan nemen, al moet ik in het midden van de Kalmthoutse Heide gaan zitten, ik ben mensen en hun strapatsen behoorlijk zat.

Verwacht van de Politiek verder niets, links schuift op naar rechts en rechts schuift op naar links en na de verkiezingen heeft iedereen gewonnen, dus ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was...
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
sukkelaar
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 4 keer

koenraaddeconinck schreef: 2 dagen geleden Eén ding is zeker: er moet bespaard worden en dat is geen gemakkelijke oefening.
besparen op rusthuizen maar tegelijk miljarden in het leger steken?
Belgie is verre van failliet/insolvent en besparingen/investeirngen zijn louter politiek/ideologische keuzes. voor rechts is zorg een kost en voor links is zorg een investering. voor rechts is leger een investering en voor links is dat een kost.

ps
de EU geeft 3x zoveel aan defensie uit als Rusland maar pas als we 6x zo veel uitgeven zullen we veilig zijn? Samen met de VS geven we 15x zoveel uit aan het leger als Rusland. Ook als we 20x zoveel uitgeven kan Rusland nog altijd evenveel raketten onze kant uitsturen met dood en verderf
feiten en perceptie
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Inhaalslag van de navo is gedoemd om te mislukken, het zou beter zijn om Oekraïne te geven wat ze nodig hebben.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1690 keer
Bedankt: 1486 keer
Provider
Te Koop forum

Binnen een paar weken zal je te weten komen waar men federaal gaat moeten knippen in de zorg. Dat zijn nog veel meer duizelingwekkende bedragen die je daar hoort. https://www.knack.be/nieuws/belgie/poli ... heidszorg/

Uiteindelijk zijn er niet zo veel oplossingen voor de vergrijzingsfactuur:
- ofwel betalen we allemaal mee (dus de staat legt het geld bij) -> gebeurt onvoldoende
- ofwel betaalt het zorgpersoneel / de artsen het -> die zijn ondertussen ook al redelijk uitgewrongen geweest
- ofwel betaalt de patiënt het, hetzij letterlijk met extra centjes, hetzij met wachttijden en minder personeel rond zijn bed
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 2 dagen geleden Inhaalslag van de navo is gedoemd om te mislukken, het zou beter zijn om Oekraïne te geven wat ze nodig hebben.
Sinds wanneer valt Oekraïne onder de Belgische partijpolitiek?
Dat is toch geen Belgische provincie maar een voormalig deel van de Sovjet-unie.

Maar het komt ons voorlopig wel goed uit de die twee voormalige Oostbloklanden mekaar nu een kopje kleiner aan het maken zijn. Daar komen ze beiden verzwakt uit zonder dat we er zelf al te veel tijd in moeten steken en hopelijk niet al te veel geld.
Dan blijft er meer geld over om de focus terug naar de eigen problemen te verleggen en daar effectief iets aan te doen.

Soit, dat topic bestond al. :oops:

Toegevoegd na 3 minuten 17 seconden:
Goztow schreef: 2 dagen geleden Uiteindelijk zijn er niet zo veel oplossingen voor de vergrijzingsfactuur:
- ofwel betalen we allemaal mee (dus de staat legt het geld bij) -> gebeurt onvoldoende
- ofwel betaalt het zorgpersoneel / de artsen het -> die zijn ondertussen ook al redelijk uitgewrongen geweest
- ofwel betaalt de patiënt het, hetzij letterlijk met extra centjes, hetzij met wachttijden en minder personeel rond zijn bed
Ofwel probeer je daar zo lang mogelijk weg te blijven en vooral terug leren je eigen boontje te doppen.
Iets wat blijkbaar al geruime tijd ook niet meer leeftijdsgerelateerd is.
Velen zijn dat tegenwoordig precies verleerd en weten alleen nog maar hoe ze hun handje moeten ophouden en hoe de anderen het maar voor hen moeten oplossen.
Ik geef het je op een blaadje, in een WZC krijgen ze mij nooit levend binnen. Jamais.
En de kinderen die me daar zonder mijn toestemming proberen weg te stoppen gaan het dan ook geweten hebben. :nono:
En de Belgische partijpolitiek moet mij dat al helemaal niet opleggen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 2 dagen geledenSinds wanneer valt Oekraïne onder de Belgische partijpolitiek?
Dat is toch geen Belgische provincie maar een voormalig deel van de Sovjet-unie.
Ik reageerde op @sukkelaar 😉
Petrikske schreef: 2 dagen geleden Ik geef het je op een blaadje, in een WZC krijgen ze mij nooit levend binnen. Jamais.
Ik ben ook die mening toegedaan.
Kan je voor die maandprijs niet op hotel gaan? 🫣
Nee na een gans leven gewerkt en afgedragen te hebben wil ik me niet in elkaar laten kloppen in een WZC.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Geen idee wat een hotelkamer huren per maand zou kosten.
Maar Voor 2400 € huur je wel een penthouse in een aangename buurt ipv een afgeleefde kamer die meer op een ruime cel lijkt dan op een hotelsuite.
En voor het eten moet je het ook al niet doen.

Het zal in elk geval veel goedkoper zijn om in je eigen huis te verblijven inclusief reguliere maaltijdbezorging en occasioneel horecabezoek. :angel:
Hier in het dorp kan je zelfs dagelijks gaan lunchen voor 25€ en daar krijg je een verzorgde driegangenmaaltijd voor met bediening aan tafel. :beerchug:
Sol Invictus!
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

De meeste mensen die tegenwoordig naar een wzc gaan, dat is van moeten. Die hebben eerst een nachtje alleen op de grond gelegen van hun slaapkamer toen ze gevallen zijn om naar het toilet te gaan. Of weten 's middags niet goed meer wat ze' s ochtend gegeten hebben en hebben eens hun pillen van 's middags en' s ochtends vlak na elkaar genomen. In het leven heb je niet altijd te kiezen.

Naar een wzc ga je tegenwoordig als je echt zorg nodig hebt. Wat trouwens jammer is, er zijn tijden geweest dat mensen naar een wzc gingen om niet langer eenzaam tte zijn en terug in een gemeenschap van mensen van dezelfde leeftijd te leven.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Dat hoor ik ook vaak, helemaal op het einde van het leven als het echt niet meer anders kan is het WZC.
Voor mij dan de korte pijn aub.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef: 2 dagen geleden De meeste mensen die tegenwoordig naar een wzc gaan, dat is van moeten.
Dat is dan voor iedereen anders maar ik moet - ook niet op dat vlak - helemaal niets.
Dat moet iedereen dan maar voor zichzelf uitmaken.
Iedereen heeft de kans om zijn levenseinde zelf te kiezen.
De een doet dat zelf, de ander laat het betijen en weer anderen laten het aan anderen over.
Niet heel anders dan hun leven zelf dus.

En je hebt ook nog zo iets als een serviceflat (kostprijs een 800 € ipv 2400 €) waar je ook tussen leeftijdsgenoten zit maar nog wel recht hebt op een zelfstandig leven.

On topic, het spijtige is dat er in België nog altijd politieke partijen aan de knoppen zitten die menen dat hun geloofsovertuiging voorrang moet krijgen op die van de kiezers waardoor die kiezers een keuze moeten maken vroeger dan eigelijk nodig is. De "Clausmethode" dus.
Shame on them!
Gelukkig heb je af en toe nog wijze dokters die dan een oogje dichtknijpen en - op eigen risico - een handje helpen om het zelf gekozen einde een beetje fatsoenlijk te houden.
Sol Invictus!
sukkelaar
Pro Member
Pro Member

Petrikske schreef: 2 dagen geleden
ivob schreef: 2 dagen geledenSinds wanneer valt Oekraïne onder de Belgische partijpolitiek?
Ik reageerde op @sukkelaar 😉
je mist het punt
na wo2 had belgie ook begrotingstekorten, toch besliste de staat toen om een enorme welvaartsstaat op te bouwen.
vanaf het vlaams blok in 90 begonnen we rechts te stemmen en op die moment begonnen de regeringen die welvaartsstaat af te bouwen en af te breken

belgie in de jaren 50 maakte politieke keuzes
Belgie vandaag maakt politieke keuzes

minder investeren in ouderenzorg, onderwijs, gehandicaptenzorg ... is een politieke keuze, afblijven van industrie idem, massaal investeren in militair ook. we hebben een massaal tekort op de arbeidsmarkt dus krijgen alle 17 jarigen een brief om naar het leger te komen
deze afbouw verkopen als besparen klopt niet

dus als de vader vd topicstarter zijn rusthuis niet kan betalen dan is dat niet omdat er te weinig geld is, dat is een politieke keuze
Laatst gewijzigd door sukkelaar 1 dag geleden, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je moet het niet alleen bij de politiek zoeken maar ook bij de steeds groter wordende groep kiezers met een "bedelmentaliteit" die het gewoon zijn geworden te leven van subsidies ipv voor zichzelf te leren zorgen.

Zorg dat je zelf voor je eigen oude dag kan zorgen ipv er op te rekenen dat een ander dat later dan wel voor je zou doen.

De overheid dat zijn wij allemaal.
Wie vindt dat "de overheid" de factuur van zijn oude dag maar moet betalen vindt dus eigenlijk dat behalve hemzelf ieder ander die wel spaarzaam met zijn geld is omgegaan daar dan maar moet voor betalen.

Uiteraard is er altijd een klein deel van de bevolking dat door allerlei omstandigheden en tegenslag buiten de eigen wil om al onze steun verdient. Maar in een gezonde maatschappij is dat een heel klein betaalbare minderheid en niet een steeds groter wordende groep die denkt dat alles in het leven hen door een ander moet aangereikt worden.

En het is gelukkig nog altijd de vrije keuze van jongeren of ze onmiddellijk willen gaan werken in het bedrijfsleven of eerst het eens willen proberen in gemeenschapsdienst. En ook de keuze voor gemeenschapsdienst mag dan behoorlijk vergoed worden. If you pay peanuts .......
Je kan beter je eigen inkomsten besteden aan een deel van de eigen bevolking die nog bereid is terug te leren voor zichzelf en eigen land op te komen ipv het gewoon "weg te geven" aan een potentiële toekomstige vijand.

Moest ik nog een 17jarige zijn, ik zou er geen twee keer moeten over nadenken om op die uitnodiging in te gaan.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 605 keer
Bedankt: 733 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

@sukkelaar heeft gelijk, er is geld genoeg maar je kan het geen 2 keer uitgeven en dus is kiezen noodzakelijk. Dat kiezen verloopt echter niet volgens algemeen belang maar volgens het eigenbelang dat het best zijn invloed kan verkopen.

Veel geld gaat verloren door inefficiëntie of door misbruiken en problemen die soms zelfs gesubsidieerd worden. Vandaag lees ik dat de betrokken minister klaagt over misbruik van managementvennootschappen en auteursrecht, dat zijn legale ontwijkingsmethodes die de politiek zelf voorzien heeft. Soms geven ze er zelfs de handleiding bij of komen ze het persoonlijk eugh... toelichten.

Maar laat het ons ook niet allemaal op de politiek steken, de burger doet ook zijn duit in het zakje en uiteindelijk hebben wij deze politici gekozen en gebruiken wij de uitwassen ook. Logisch, iedere mens heeft een instinkt voor zelfbehoud. De verandering moet van anderen komen opdat wij gewoon verder kunnen doen zoals voorheen.

Toevallig ben ik net terug van een verblijf in Noorwegen. Het was één van de armste landen nog niet zo lang geleden maar nu leeft men er op dezelfde of zelfs comfortabeler manier dan hier. Dat komt door de vondst van grondstoffen die ze kunnen verkopen maar dat is maar de helft van het verhaal. Hier was er ook steenkool en er zijn veel landen met grondstoffen MAAR die kozen om de opbrengsten privé te houden of binnen een kleine groep eigenaars. In Noorwegen gaat het geld via een fonds naar ALLE Noren. De Noorse overheid heeft daardoor geld genoeg om alles te bekostigen en daarnaast ook een erg sterk vangnet te voorzien voor wie pech heeft of hulp nodig heeft. Een vrouw kan na een bevalling bvb een jaar thuis blijven en de werkuren zijn korter dan hier. Ook op gebied van infrastructuur is het indrukwekkend, het aantal tunnels die je op 1 dag doorkruistte was vaak ontelbaar en velen waren nieuw. Politie was er dan weer amper, ook geen nood aan want sommigen hadden zelfs geen sleutel voor hun huis. Dan vraag je je toch af, waar zijn wij ergens verkeerd afgeslaan?

België is nog altijd een rijk land met relatief rijke burgers (gemiddeld ja) maar wij verspillen zoveel geld dat het een mirakel is dat de tekorten niet groter zijn. Welk land van onze oppervlakte heeft zoveel regeringen? Elke instelling elders hebben wij -tig keer incl al de kosten uiteraard. Logisch dat er dan geen geld meer is. Daar komt nog bij dat deze regeringen vooral bezig zijn tegen elkaar ipv in het belang van het land. Het is zelfs zo belachelijk dat de huidige premier ook de grote man is van de grootste partij met als art. 1: het einde van het land. Ik vertel dat graag in het buitenland want daarmee krijg je werkelijk iedereen plat van het lachen.

We lachen hier graag met Trump en hoe hij alles behalve de VS weer great again maakt maar terwijl verwachten wij dat wel zelf van iemand die het land vooral kapot wil. Daarom blijf ik bij de stelling, je krijgt wat je verdient.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ook hier kiezen de kiesgerechtigden ervoor om zoveel regeringen te hebben want ze willen "zelfbestuur".
Dat dit meer kosten met zich meebrengt is inherent aan hun eigen kiesgedrag.
Zoals altijd, leren leven met de gevolgen van de eigen keuzes.

En wie het in Noorwegen zoveel beter vindt dan hier en geleerd heeft zelfstandig te zijn en niet volgens de keuzes van anderen kan altijd naar ginder verkassen.

Maar dan zou ik er toch eerst een tijdje op proef gaan wonen tussen de Noren ipv je te baseren op toeristische ervaringen.
En die Noren zijn ook niet zo ecologisch bewust als ze zich willen voordoen. Ze exporteren gewoon hun eigen vuiligheid naar het buitenland om er zich intern een groen image mee te laten betalen.
Maar dat is weer voer voor nog eens een nieuwe afgesplitst topic.

Je leeft hier immers niet in een ingebeeld "land of the free" maar in een werkelijk land of the free. Je bent vrij te gaan en staan waar je wil, te werken voor een bedrijf of voor de overheid, te studeren op eigen kosten of op die van de gemeenschap, steun te ontvangen waneer het al eens tegenzit of zelfs wanneer het meezit, gezondheidszorg is nog steeds beschikbaar voor iedereen, je hebt een onuitputtelijke keuze om je geld te besteden aan wat je maar wil,.je mag de hele dag lopen zagen over alles en nog wat, ....

Vergeleken met de kleine nadelen die er hier zijn verzinken de echte problemen buiten dit bevoorrecht deel in een al bevoorrecht deel van de wereld in het niets.
Alleen lijken er velen dat - zo verwend en gepamperd dat ze het als iets vanzelfsprekend zijn gaan beschouwen - dat niet meer te beseffen en willen ze zich zelfs nog meer terugplooien op hun eigen kleine gemeenschap om nog meer voorrechten binnen de eigen groep te kunnen houden. Meer is blijkbaar voor sommigen nog altijd niet genoeg.
Wie in de kleine bevoorrechte gemeenchap het vuile werk dan nog voor hen gaat moeten doen - waar ze hun gemanicuurde handjes niet meer aan willen vuilmaken - daar hebben ze blijkbaar nog niet bij stilgestaan.
Waarschijnlijk denken ze dat ChatGTP & Co dat voor hen gaat oplossen. :lol:
Laatst gewijzigd door ivob 1 dag geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Je hebt mijn post slecht begrepen, dat het de kiesgerechtigde burgers zelf zijn die veel zaken veroorzaken was nl de boodschap.

Noorwegen is niet veel beter, ook dat was de boodschap niet, maar ze maakten wel enkele andere keuzes die dus ook andere gevolgen hebben. Dat was een reactie op een vorige poster die aangaf dat het een kwestie is van keuzes maken. Daarnaast heeft Noorwegen, net zoals elk land, haar eigen problemen en issues.

Er is de reeks het Hoge Noorden op VRTmax waar je de ervaringen van Belgen die naar Noorwegen verkast zijn kan volgen. De reeks gaat over meerdere jaren en geeft dus een goed beeld van de voor- en nadelen en die zijn er zeker. Dat doet echter totaal niets af van het feit dat het land een keuze maakte in algemeen belang en dat heeft zo zijn gevolgen. Andere keuzes zijn minder nobel maar dat geldt voor elk land. Punt is dat een keuze een enorme invloed kan hebben, zowel positief als negatief.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb je boodschap heel goed begrepen.
Eigen keuzes, eigen gevolgen.
In een topic over de Belgische partijpolitiek.
Sleur er dan Noorwegen, Oekraïne, de VS,..... whatever weer niet bij.

En voor wie het nog niet wist, TV is geen reality show maar van A tot Z gescript en in scene gezet. Ook al wordt het aan de goedgelovigen onder ons verkocht als reality. :roll:
Tegen betaling kan je als kijker in het gezelschap van de "presentator" het allemaal nog eens zelf "herbeleven".

Of ben jij ook een van die kijkers die denkt dat "kamp & reizen Waes" een weerspiegeling van de realiteit is? :nono:
Laatst gewijzigd door ivob 1 dag geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik ben me goed bewust van het feit dat niets op TV is wat het lijkt, ik heb zelf al aan een aantal programma's deelgenomen en dan krijg je een goede blik achter de schermen en de werking.

Dat geldt echter niet voor elk programma in dezelfde mate. Uiteraard zal iedereen er zelf zo goed mogelijk uit willen komen maar dat kan gecorrigeerd worden door de keuze van de makers.

In dit specifiek programma gaat het dus niet over Vlamingen die België beu zijn en vertrekken naar het veel betere Noorwegen. Neen, men toont net ook de desillusie van enkelen onder hen en de nadelen die deze verandering met zich meebrengt. Een aantal is daarom met hangende pootjes teruggekeerd. Het is dus geen eenzijdige goednieuwsshow waarbij de problemen verborgen worden en de voordelen aangedikt.

Ik ben me ook bewust van het mogelijke vertekend beeld dat je kan krijgen door een korte vakantie maar na mijn kort verblijf had ik al verstaan dat, net zoals na alle talrijke vorige bestemmingen, ik er niet zou willen wonen. België is niet perfect maar we kijken soms ook teveel naast de vele voordelen die hier wel degelijk zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

In dit specifiek topic gaat het over de klassieke Belgische partijpolitiek.
Niet over Noorwegen en nog minder over een VRT programma over Noorwegen en nog minder aan TV-programma's waar je al dan niet hebt aan deelgenomen.

Wanneer dat de bedoeling is kan je beter een eigen topic opstarten: "This is Dizzy's life".
Waar men er dan ook van in het begin beter van uitgaat dat zelfs "Dizzy" (hopelijk) geen realiteit is maar weer iemand die zijn eigen naam niet durft te gebruiken om zijn meningen te verkondigen.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

De reactie was een direct gelinkt naar de opmerking van @sukkelaar rond het belang van keuzes. Ik bevestigde dus enkel die opmerking met een voorbeeld.

Ook de vermelding van het programma is daarmee verbonden.

Iedereen gebruikt hier eigen ervaringen om meningen te vormen en als argument, ik mag dat dus even goed als jij. De enige die er hier een persoonlijk verhaal van maakt ben jij dus. Blijf on topic over partijpolitiek en stop met anderen persoonlijk te viseren. Je kan ook kiezen om zelf je volledige naam te gebruiken of iedereen die dat niet doet terecht te wijzen.
THeoMj
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Soms is men gefrustreerd over bepaalde zaken.
De politieke partijen worden met de vinger gewezen.
Heb niemand gehoord bij de massale invoering van de salariswagens. (minder inkomsten voor de staat als gevolg)
Heb niemand gehoord bij de invoering van de woonbonus.(minder inkomsten voor de staat als gevolg)
Heb niemand gehoord bij de invoering van de zonnepanelen certificaten.(minder inkomsten voor de staat als gevolg)
Heb niemand gehoord bij de invoering het mogelijk maken om te schenken aan verminderd tarief. (minder inkomsten voor de staat als gevolg)
En vandaag moet er bespaard worden en ondertussen een kleine 300 miljard slapend geld op spaarrekeningen.

En dan nu afgelopen week die 3 € meer per maand meer voor de zorgverzekering.
Weet u dat er een voorstel op tafel lag om de verhoging inkomens afhankelijk te maken.
Waarom is die 3 € uiteindelijk doorgegaan omdat anders de 1 miljard investering naar de zorg algemeen niet was doorgegaan.
De media doen natuurlijk heel erg hun best om het negatieve te benadrukken.
Dat positieve (1 miljard) zwijgen ze als vermoord.
En alle beslissingen is een compromis tussen de verschillende partners rond de tafel.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Welke 1 miljard naar de zorg? Geef daar eens meer uitleg over?
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 200 keer
Bedankt: 141 keer

Mooie post koenraaddeconinck

Ik vind dat inderdaad dat de zelfreflectie voor Europa blijkbaar zeer moeilijk ligt. Eerst liefst miljardenboetes uitdelen aan om ter meeste Amerikaanse bedrijven en dan komen wenen dat Amerika importtarieven gaat overwegen.... Om die golf van Chinese auto's vijf jaar geleden te stoppen die zo massaal de Europese hadden overgenomen moest er ook een importtarief komen ;-)

Militair: Ik denk eerder dat die beruchte uitspraken van Trump echt wel was om iedereen hier wakker te schudden, na talloze keren te zijn weggelachen, zelfs onder Obama

https://www.hln.be/default/obama-over-n ... ~aeb4244a/

Trump: "Brussels? It's gonna be a hell hole!

10 jaar geleden werd dit weggelachen, nu staat de subsidiekraan volledig open de overlast aan te pakken.

1. WZC's en pensioenen

In de jaren negentig was bijwerken nog een taboe en stukbelast, want de staat stond garant voor je oude dag. Laat die kansen aan de jeugd.
Ik kan me die beelden over het zilverfonds nog herinneren, maar er is geen probleem voor de pensioenen. Integendeel, de rendementen zijn schitterend.

2. kilomterheffing: De klassieke melkkoe

3. renovatie: Schaf dan ineens het hele systeem af dan bespaar je echt, nu moet je nog ambtenaren hebben die alles nakijken en hele structuur in leven houden(klinkt wel wat chainsaw )?

Nu ben ik er me ook wel van bewust dat politiek 90% van de tijd brandjes blussen is en misschien 10% visie. Maar ga dan niet op nationale TV scholen bezoeken tijdens de verkiezingstijd en allemaal loze beloften maken. Voor de werkende mens, erfenisbelasting is diefstal e.d. , eten op school voorzien, want dat is pas kiezertjes winnen.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
ivob
Elite Poster
Elite Poster

THeoMj schreef: 1 dag geleden En dan nu afgelopen week die 3 € meer per maand meer voor de zorgverzekering.
Weet u dat er een voorstel op tafel lag om de verhoging inkomens afhankelijk te maken.
Waarom is die 3 € uiteindelijk doorgegaan omdat anders de 1 miljard investering naar de zorg algemeen niet was doorgegaan.
Geen reden om gefrustreerd te zijn maar de waarheid heeft ook haar rechten.
Waar haal je die 3 €?
De meerderheid van de werkende bevolking heeft geen recht op een verlaagde zorgpremie.
In de tijd dat men mij leerde rekenen was 100 - 64 nog altijd 36 € en geen 3 €.
En die zorgpremie is ooit begonnen aan tien (10) euro :!:
En voor wie geen recht heeft op een verlaagde zorgpremie is de kans klein dat men ooit gebruik kan maken van een uitkering op basis van die bijdrage.
De kans dat de verhoging van de zorgpremie - of het nu 3 of 36 € is - ooit gaat gebruikt worden voor de zorg is nog kleiner. Hoogstwaarschijnlijk verdwijnt het in de bodemloze put of gaat het eerder naar het defensiebudget of naar de aanbesteding van nieuwe nucleaire centrales die nooit één euro winst zullen genereren.

Wees dan transparant en zeg dat Vlaanderen de belastingen te betalen door de werkende middenklasse gaat verhogen en de bedrijven zoveel mogelijk zal ontzien.
Logisch gezien de partij die het in Vlaanderen nu volledig voor het zeggen heeft zelf aangeeft de politieke uitvoerende vleugel van Voka te zijn.
En dat had elke kiesgerechtigde voor de laatste verkiezingen kunnen weten.
Sol Invictus!
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 313 keer
Bedankt: 659 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

ivob schreef: 1 dag geleden
THeoMj schreef: 5 uren geleden
En dan nu afgelopen week die 3 € meer per maand meer voor de zorgverzekering.
Waar haal je die 3 €?
De meerderheid van de werkende bevolking heeft geen recht op een verlaagde zorgpremie.
In de tijd dat men mij leerde rekenen was 100 - 64 nog altijd 36 € en geen 3 €.
In mijn tijd was €3 per maand €36 per jaar.

Rustig lezen en niet binnen de 5 milliseconden reageren zorgt er voor dat je tijd hebt om eerst na te denken. :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Helemaal correct.
Nu weten we waar die 3 € vandaan komt, nl. 36/12 :roll:
Maar de zorgverzekering - zowel nu als vroeger - wordt en werd dan ook niet per maand maar per jaar aangerekend. :!:
Ik ken ook niemand die binnen de 5 milliseconden kan reageren. :nono:
Tijdsbesef blijkt ook al niet je sterkste kant.

On topic, brengt die 100/36 extra € per jaar pp nu 1 miljard extra op per jaar of niet en gaat deze integraal naar de zorg?
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 175 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Ik denk dat je daar zelf het antwoord wel op weet... het is gewoon de zoveelste verkapte belasting die niet op de juiste plaats terecht komt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad, het was dan ook een retorische vraagstelling. :wink:
En het lijkt er steeds meer op dat M. Depraetere een politiek lichtgewicht is en C. Rousseau een salonsocialist die op het punt staat een partijkaart van de NVA aan te vragen. Dan is hij tenminste op zijn plaats en schept dat de nodige duidelijkheid voor de kiezers.
De cdenv schept tenminste duidelijkheid en is zoals steeds consequent en voert haar voornaamste partijstandpunt getrouw uit: whatever it takes, join the party.
Sol Invictus!
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 105 keer

Tja, il faut le faire zegt men soms. We hebben de hoogste belastingen en toch nog geld tekort.

Ligt dit aan de vele regeringen (er zijn er trouwens maar 2 van tel voor de vlamingen)? Denk het niet eigenlijk, want een land als Frankrijk heeft dan wel één regering, ze hebben nog 18 regios, 100 departementen, 342 arrondissementen, 2054 kantons en als laatste de gemeenten. Op ieder niveau zitten daar mandaten die moeten betaald worden. Gemeentefusies kennen ze daar niet en je hebt daar zelf soms in de kleinste gehuchten een burgemeester. Die weddes van die vlaamse ministers zijn maar een druppel op hete plaat.

Waar ligt het dan misschien wel aan:
- ons land heeft een gigantische staatsschuld waarop enorme intresten verschuldigd zijn. In de jaren 70 kon het niet op om schulden te maken. Vlamingen en Walen kwamen enkel overeen als iedereen veel geld kreeg toebedeeld
- ons land telt enorm veel 'zieken' en werklozen. In sommige gevallen kunnen ze wel in het zwart gaan bijklussen.
- duizend en één kotjes om extra geld te krijgen van de overheid: subsidies verdelen is een nationale sport

Wat zien we vandaag: zelfs die progressieve steden als Gent gaan ook massaal aan het besparen omdat die weggeefpolitiek gewoon niet werkt. Gent koopt toch ook geen wapens en toch veel geld tekort?

Wat ik ook niet begrijp is dat er steeds verwezen wordt naar die 'sterkste schouders'. In praktijk zijn dat niet die 'rijke zelfstandigen' of CEO's waar sommigen aan denken, maar de mensen die keihard werken en daardoor keihard gestraft worden. Waarom zou iemand, die bewust beslist heeft om heel weinig te werken, bvb veel minder moeten betalen in een WZC dan iemand die wel veel gewerkt heeft en heel veel belastingen heeft afgedragen?
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 7 keer

Even voor alle duidelijkheid..begin jaren 90 heeft jean luc dehaene een deftige sanering doorgevoerd, hij is de enige trouwens die de schulden in harde cijfers heeft laten dalen. Eind jaren 90 was de staatschuld onder kontrole, de tekorten op de begroting waren weg gewerkt.. De regering daarna paars en co met verhofstadt hebben zowat alles verkocht om dat te kunnen behouden terwijl ze gretig geld hebben uitgedeeld..
Resultaat was dat de sale en lease back ons nadien heel veel geld gekost heeft en dat daar het fundament gelegd is voor de hele financiële shit waar we inzitten.
Dan hebben we de bankencrisis gehad na die regering en dat ons geld gekost heeft maar de vorige regering de croo heeft door sinterklaas te spelen zowat 120miljard extra schulden bij gemaakt en een giga tekort achter gelaten.
Tja ook de regering Michel heeft boter op zijn kop door die niet gefinancierd hervormingen maar dat waren peanuts..
Sinds 1999 bekijken ze de staatschuld in % bbp wat er op neerkomt als jij als gewone burger elk jaar na de indexatie van je loon naar de bank zou lopen en zeggen please sir may i have some more... Een gewone burger denkt top..dan kan ik wat beter leven ondanks die hypotheek maar onze politici zien het net even anders..
Veel linkse economisten zoals een Paul de grauwe vind trouwens die staatschuld geen probleem... er zijn er zelfs die vinden dat een begroting op orde zeer slecht beheer is... Deze regering wil naar een tekort van 3% gaan...kan je het voorstellen dat je jaarlijks 3% meer uitgeeft dan er binnen komt, onze politici slagen er al jaren in... Nu naar die 3% gaan zal al pijn doen...laat staan naar een evenwicht.. de oefening van dehaene was dan een walk id park..
Hoe je het ook draait of keert, het is niet de jaren 70 die ons in deze miserie hebben gebracht maar wel de regering verhofstadt en de regering de croo heeft de doodsteek gegeven...

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster

@lithion : de vergelijking met Frankrijk is toch wel ongelukkig gekozen.
Het is - en niet toevallig - een land dat ook gebukt gaat onder een grote staatsschuld en regeringen/politici die vlugger vallen dan dat ze gevormd kunnen worden.
Daarmee vergeleken hebben wij zelfs - de laatste tijd toch - redelijk stabiele overheden.

En ons veel kleiner land heeft buiten twee overkoepelende overheden ook nog gemeentes, provincies, intercommunales,....

En dat "keihard werken" zou ik toch ook maar met een zakje zout nemen.
Dat is iets wat de Vlamingen graag over zichzelf vertellen terwijl het in de praktijk meestal nergens op slaat.
Het echte keiharde werk laten ze tegenwoordig liever over aan geïmporteerde werkkrachten dan het zelf te doen.
Dat geeft de Vlaming de tijd om vanachter zijn PC wat te dromen en te gamen en vooral meerdere uren per dag zijn mening over alles en nog wat op allerlei fora te ventileren. :angel:

We kunnen met zijn allen dan wel graag klagen en zagen over onze politici (in onze buurlanden is dat niet anders, dat weet iedereen die het eens waagt om af en toe eens over de eigen haag te kijken) en de beschikbare overheidsbudgetten slinken zienderogend maar de gemiddelde "brave burger" in België en zeker in Vlaanderen behoort nog altijd tot één der rijksten ter wereld. De grote berg slapende spaartegoeden van de brave "keihard" werkende burgers is daar een sprekend voorbeeld van.
Eén van de problemen in dit land is dat men de grote (fianciële) verantwoordelijkheden bij het federale niveau blijft leggen maar dat er relatief gezien jaar na jaar een grote zak geld naar de regio's gaat. Die daar blijkbaar maar weinig mee doen want visie ontbreekt daar volledig.

Jaar na jaar blijkt dat wat "we zelf doen" helemaal niet beter is. Dan krijg je visieloze schrapers als een M. Diependale aan het roer die trots is dat hij de belastingen voor het eigen volk (inderdaad ook op dat vlak blijkbaar eigen volk eerst) weer eens mag verhogen of, het summum van goed bestuur, een BLG Weyts die nu eens zijn kans mag wagen om het Vlaamse departement van begroting & financiën volledig om zeep te helpen.

En het is ook niet omdat iemand bewust ervoor gekozen heeft om minder of minder lang te werken automatisch minder (financieel) zou bijdragen/hebben bijgedragen aan de samenleving. Die twee gaan niet noodzakelijk samen.
Het is zelfs niet zo dat iedereen die bijdraagt er later ook op staat om dan in een WZC te mogen verblijven.
Je kan dan beter die bijdragen afschaffen (of besteden aan wat de core business van een overheid zou moeten zijn) en ieder - naar eigen inzicht - zelf laten sparen voor o.a. zijn zorg en pensioen. Dan kan je zelf bepalen welke kwaliteit je zorg (later) moet hebben of hoe hoog je pensioen moet zijn. En kan men vooral de schuld voor het ontbreken daarvan niet meer op "de anderen" steken.
Uiteraard met uitzondering voor de minderheid die onafhankelijk van de omstandigheden geboren zijn met minder fysieke en psychische vermogens. Het is één van de verantwoordelijkheden van de overheid om daar voor in te staan.
Maar dan ook weer niet de verantwoordelijkheid van de overheden om te mogen beslissen wie wel moet geboren worden en wanneer je mag sterven.
Sol Invictus!
THeoMj
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

ivob schreef: 1 dag geleden
THeoMj schreef: 1 dag geleden En dan nu afgelopen week die 3 € meer per maand meer voor de zorgverzekering.
Waar haal je die 3 €?

Je weet goed genoeg dat die 3 € extra per maand is.
De inkomsten afhankelijke verhoging is hier blijkbaar weer niet van toepassing om te reageren.
Ware veel eerlijker geweest.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Het is nu 100 € per jaar. Per persoon.
En je zou moeten weten dat dit een extra belasting van 3 € pp/pm is (en niet per gezin!) en er geen enkele garantie is dat dit extra te besteden inkomsten zijn voor de zorg.
Integendeel het dient om reeds geschapen tekorten deels mee aan te vullen. Het wordt dus nergens in geïnvesteerd.
Maar voor de Vlaming die graag betaalt en zich graag iets laat wijsmaken uiteraard weer geen probleem.
Arm Vlaanderen.
Eerst zichzelf verkopen als het sterke broertje van België maar daarbij vergeten dat ze zichzelf laten besturen door dezelfden die ook België besturen en bezig zijn dezelfde putten te graven.

En dan gaat de Vlaming die graag betaalt deze verhoogde belasting braafjes spreiden over de maanden van het jaar om dat aan zichzelf te kunnen verkopen. En faut le faire.

Ik besef inderdaad maar al te goed dat het gewoon een nieuwe belasting is. Of je die nu per maand wil bijeen sparen of per jaar maakt finaal niets uit.
En toegegeven, als netto ontvanger en iemand die niet zal kiezen voor een WZC zal het voor mij uiteindelijk weinig verschil uitmaken. Ik zal het wel ergens anders dubbel en dik recupereren.
Het netto betalen laat ik dan wel met plezier over aan diegenen die dat graag doen. :beerchug:
Sol Invictus!
kurtcockaert
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Volledig eens met Tom! Die arrogante Verafstoot heeft zoveel schade berokkend aan België.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Geen idee over wie je het hebt en inderdaad ieder zijn eigen mening.

Mijn mening is nog altijd dat ik liever leef in een relatief arm land met relatief zeer rijke inwoners dan te moeten leven in een zeer rijk land met een meerderheid aan (ver)arm(d)e inwoners.
Of nog erger, te leven in een arm land met - op de kleine bovenlaag na - allemaal arme inwoners

Zelfs onder jatenlange Belgische partijpolitiek zit de meerderheid van de Belgen - en zeker de Vlamingen - er individueel nog altijd heel warmpjes in en moeten ze zich maar weinig ontzeggen.

Men kan zich zelfs de tijd en luxe veroorloven om heler dagen met elkaar daarover van mening te verschillen ipv keihard te werken om toch maar de maand rond te komen.
En dat in een nog steeds overwegend aangenaam klimaat.

Indien je het - zoals ik vermoed - hebt over G. Verhofstadt hoop ik dat de arme man op tijd zijn verblijf in het oude Toscane (huidige Umbrië) van de hand heeft gedaan. Het klimaat is daar jaar na jaar immers minder te harden.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

De Vlaamse zorgverzekering is er gekomen als gevolg van de wil om alles te regionaliseren. De sociale zekerheid is één van de ankers van het federale België en dat moet dus gesloopt worden. Wat we zelf doen, doen we beter was de slogan maar het blijkt dat we het zelden beter doen, wel vaak een pak duurder. Nu betalen we dus al 100 EUR voor iets dat voorheen gewoon in de gratis verplichte verzekering zat, wat een verbetering. Oh ja, de eisen zijn een pak strenger dus de kans dat je er ooit wat aan hebt is ook nog een pak lager.

Die versnippering kost ons pakken geld en levert niets op buiten degene die er een post aan over houden. Elk bedrijf weet dat je op schaalvergroting mikt om kosten te laten dalen, wij doen het omgekeerde, tja.

En daar komt nog bij dat we de soc zekerheid compleet ondergraven door allerlei uitzonderingen waardoor de rekening niet meer klopt en steeds schever wordt. Dat is ook een bewuste politieke keuze en geen ongeluk, starve the beast noemt men dat. Zorg dat alles zo slecht mogelijk draait opdat we het nadien kunnen opdoeken. En er zijn Vlamingen die daarop stemmen in de hoop dat het land beter zou draaien :lol:

Maar ook binnen Vlaanderen loopt het niet beter. De Lijn was een paradepaardje en een poging om aan te tonen dat we het zelf beter kunnen, het is ondertussen als de soc zekerheid een ondergeschoven kind dat zo snel mogelijk kapot moet om verdeeld te kunnen worden onder de vrienden van de privé.

De regionale luchthavens is nog zoiets. We hebben Zaventem maar dat is niet genoeg, wij moeten ons geld weggooien aan totaal onrendabele luchthavens op een steenworp van datzelfde Zaventem. :bang:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Binnen Vlaanderen wil de spreekbuis van de verkozen rechtste regionale overheid (voor een groot deel van de masochistische Vlamingen zelfs nog niet rechts genoeg) op de ingeslagen weg verder: de eigen kiezers dom houden door ze vooral niet te laten weten waar ze recht op hebben en vooral, de eigen regelneverij indachtig, een register aanleggen om voor iedereen een plafond op sociale voordelen te kunnen instellen.
Daar gaat je 100€ "zorg"premie. :-D
Sol Invictus!
sukkelaar
Pro Member
Pro Member

schuld is op zich geen probleem zolang de rente draagbaar blijft en de economie groeit. schuld misbruiken om, politiek/ideologisch, de welvaartsstaat af te breken is wel een probleem. een jarenlang discours dat de overheid een gezin zou zijn dat teveel uitgeeft is simpelweg populisme en demagogie. investeren in alle facetten van de maatschappij is een politieke keuze die tussen de jaren 50 en 90 bewezen heeft dat het de verstandigste aanpak is. maar goed, blijkbaar is dit een dizzy/ivobtopic, ik zal dit dus respecteren
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”