Moeten we ook de hand niet eens in eigen boezem steken?
Toch had ik graag eens een zicht gekregen - los van de media - over hoe ub'ers hier tegenover staan.
Eén ding is zeker: er moet bespaard worden en dat is geen gemakkelijke oefening. Voorgaande regeringen - overigens ook allemaal traditionele partijen - hebben deciennia boven hun stand geleefd en Europa heeft i.m.o. alleen maar aan de huidige toestand meer dan substantieel bijgedragen. En met welk resultaat?
Economische malaise in alle EU-landen, over veel topics is er onderlinge verdeeldheid tussen de lidstaten, militair staan we nergens en dat is de laatste dagen ook duidelijk geîllustreerd met nog eens een voorbeeld gisteren van rancken die zei dat België ook niet het materiaal heeft om drones boven Zaventem 'over te nemen' door het gps signaal uit te schakelen en de drones op een veilige plaats aan de grond te zetten en te elimineren op een veilige manier.
De besparingen:
1. in de sector bejaardenzorg: 30€ per maand extra kosten - met CD&V en Vooruit die zich als dè sociaal denkende partijen profileren met aandacht voor de zwaksten - die dit ongenuanceerd de revue laten passeren.
Mijn moeder zit in een W2C omdat thuisverzorging niet meer volstond en risicio's inhield. Het ouderlijk huis - als spaarpot is verkocht - en mijn moeder legt elke maand 1.000€ bij van haar spaarpotje om haar kosten in het WZC te kunnen betalen.
Buiten de opbrengst van het huis, is er geen kapitaal. Mijn ouders waren oorlogskinderen die respectievelijk vanaf hun 14 en 16 jaar moesten gaan werken om het gezin waarin ze geboren zijn, te helpen onderhouden. Geen hoge diploma's, arbeidersjobs in omstandigheden waarin nu niemand meer mag werken wegens 'onmenselijk' en 'ongezond' en dit gedurende meer dan 40 jaar.
Met de nodige budgettering en zeer zorgvuldig beheer van inkomen, kwamen ze maandelijks rond en konden ze mij en mijn zuster laten studeren. Een wagen, reizen restaurantbezoeken e.d.m. waren 'nice to haves' waarvan ze alleen maar konden dromen maar toch waren / zijn ze blij met het leven dat ze gehad hebben.
Nu slinkt de spaarpot van mijn moeder geleidelijk wegen maandelijks 1.000 € opleg noodzakelijk bovenop haar ambtenarenpensioen.
En met alleen maar ook toenemende vergrijzing, gaat men daar ook nog eens op inhakken.
Wie zei ooit: "de mate van beschaving van een samenleving wordt gekenmerkt door de mate waarin ze zorg draagt voor de zwaksten die er deel van uitmaken"?
I.m.o. zijn die 'sociaal bewogen traditionele partijen' niet wie ze pretenderen te zijn. En met de NVA - eigenlijk NVLD +++ - worden ze in dergelijk beleid alleen maar gesteund, wars van sociale en menselijke overwegingen.
En dan Gennez - il faut le faire

En ik benijd niemand niks maar mensen die er veel warmer inzitten dan de gemiddelde bewoner - en er zijn er meerdere met meerdere opbrengsteigendommen en dus ontegensprekelijk een grotere portefeuille - betalen juist hetzelfde met dat verschil dat zij, privaat, zich extra dienstverlening verschaffen omdat ze het zich makkelijk kunnen veroorloven, etc. etc.
Over klasse zorg gesproken met zgn. sociaal voelende partijen - CD&V en Vorruit - mee aan het stuur. Ik krijg weeral een neiging tot walging.
Nogmaals geen probleem en geen afgunst, maar de kloof tussen inkomensklassen neemt alsmaar toe.
Waarom prijzen voor WZC's niet koppelen aan vermogens opdat diegenen voor wie het allemaal moeilijker en moeilijker betaalbaar wordt, wat meer moeten betalen dan diegenen die maandelijks honderden of duizend en zelfs meer euro's moeten opleggen bovenop hun pensioen? Nogmaals, geen afgunst maar wel appreciatie voor een beleid dat iets meer humaner is en gericht op solidariteit. Het zijn trouwens hoger vermelde partijen die altijd spreken over 'de warme solidaire samenleving', niet?
2. Idem met de extra-wegentaks voor vervuilende vrachtwagens. Wie zal dit betalen. De eindconsument van producten en diensten. Prijsstijging zijn dus weer op komst met voornamelijk weer de grootste impact op de gezinnen die het al lastig hebben om de eindjes aan mekaar te knopen.
3. De renovatiepremie: onder meer alleenstaanden met ongeveer 42.000 bruto inkomen / j. vallen uit de boot en idem voor tweeverdieners met ongeveer 59.000 euro bruto / j. aan inkomen. Beschouwt men dit als hoge inkomensklasses ???
Ook hier een variant van het Trump-beleid: iedereen wordt aangemoedigd en zelfs verplicht om te renoveren. Gezien de verplichting wordt gerekend, geslecteerd en gerenoveerd om minimum normen te halen. Maar plots, andere spelregels weer ... En dan komt men lullen over een overgangsperiode van 6 maanden. Wie kan dit nog ernstig nemen? Dit is een 'Trumpie' in Vlaanderen.
En dit niet alleen met deze premie maar ook zonnepanelen. Het milieu, ecologische energie, energie-neutrale woningen, ... Velen leveren inspanning om hier in te investeren en later mag je dan ook nog eens zelf betalen voor de energie de je te veel produceert en terug op het net zet.
Hetzelfde met elektrische wagens ... Ook hier onder het motto 'alles voor het milieu' met zelfs premies er bovenop. Vorige week hoorde ik 'Fluvius-woordvoerders' in het nieuws al verkondigen dat ze de nodige elektriciteitslevering bij toename van het elektrisch wagenpark, op termijn niet meer zullen kunnen verzekeren.
Ik kan nog uren doorgaan zo maar is het finaal besluit niet dat 1. traditionele patijen opnieuw bewijzen dat ze niet zijn wie ze pretenderen te zijn. 2. dat ook hier In Vlaanderen - weliswaar in mindere mate en in andere opzichten dan de VS - het beleid niet altijd consistent is? en 3. dat we steeds meer evolueren richting elitaire zorg en elitarisme in het algemeen?
En ja, ik weet het, mijn plaat blijft hangen en ja, ik kan een eigen partij oprichten en ja, er zijn landen waar het nog veel slechter is en ja, niet alles in Vlaanderen / België is slecht en bedorven maar wordt het ook geen tijd dat we de realiteit - met een asociaal beleid door partijen die hun sociale ambities propageren als hun grootste ambitie - niet eens onder ogen gaan zien. Wordt het geen tijd om de hand niet eens in de spreekwoordelijke eigen boezem te steken?
Dus 'Trump onder Amerika' heeft nu zijn topic als tegenhanger'. Eens benieuwd naar de reacties en - conform de forumregels - met het nodige respect en zonder verwijten als het kan. Er zijn al genoeg grote en kleine oorlogen op deze wereldbol.