Radioamateur ON3

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 313 keer
Bedankt: 659 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Daar had ik geen last van na jaren microfoongebruik op 11 en 45m :angel: Ik vond het stressvoller om de eerste keer naar de lokale club te gaan.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 175 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

ITnetadmin schreef: 22 dec 2024, 16:32 mijn standpunt daarover vooral dat de ON3 een leuke instap is, maar te beperkt
En wat is er dan te beperkt aan een ON3... als je dit vergelijkt met een ON2 (of zelfs ON1) van destijds mag je bijna alles wat je kan bedenken.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Er staat ondertussen al een beetje info op onze website ( https://on6wl.be ). Je kan er ook de pdf lezen met meer info.
Ondertussen wordt er al overlegd in de club wie welke lessen gaat geven en hoe we het praktisch gaan regelen.
Bye, Maurice
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 252 keer
Bedankt: 775 keer

DarkV schreef: 1 week geleden
ITnetadmin schreef: 22 dec 2024, 16:32 mijn standpunt daarover vooral dat de ON3 een leuke instap is, maar te beperkt
En wat is er dan te beperkt aan een ON3... als je dit vergelijkt met een ON2 (of zelfs ON1) van destijds mag je bijna alles wat je kan bedenken.
Dat was een post van ongeveer een jaar geleden, die zelf een reply was op een post van een hele tijd daarvoor, dus ik heb me effe moeten inlezen, maar...

IIRC bedoelde ik daarmee dat ik het kennisniveau van ON3 net iets te laag vond.
Aangezien die geen CEPT niveau benadert, kan je hem niet in het buitenland gebruiken, en met Belgie als zakdoek groot, is dat niet handig.
Meenemen op verlof bv zou al onmogelijk zijn tenzij je in Belgie blijft.

En de "ON2" (de nieuwe) was (is?) afaik nog altijd niet fatsoenlijk uitgerold; tis te zeggen ik vond daar (tot dan toe) geen cursussen, opleidingen, of informatie over eventuele examens voor.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Dat je er niet mee naar het buitenland mag is idd. een nadeel maar het gaat dan ook om een "basisvergunning" die in het leven is geroepen om op een eenvoudige manier deel te nemen aan de hobby. Van wie meer wil wordt dan verwacht dat er meer moeite gedaan wordt.
Bye, Maurice
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

En dat zou niet zo erg zijn moest die CEPT novice er zijn, maar de basisvergunning heeft jarenlang in een vacuum bestaan (naast de Harec, maar da's al direct een grote stap); terwijl in vele andere landen er wel een basis CEPT vergunning bestaat.
Hier heb je dus geen keuze.
De basisvergunning is een laagdrempelige instap, maar er is geen opstapje naar een vergunning die wel internationaal is zonder direct voor de hoofdvergunning te moeten gaan.
Ik pleit dan ook niet voor nog meer permissions met de basisvergunning, wel voor een extra basisvergunning die wel voldoet aan CEPT voor zij die dat wensen.
En hoewel die er nu zou moeten zijn (veel te laat), is er in de praktijk nog altijd bitter weinig van te merken afaik.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Het is ooit de bedoeling geweest maar natuurlijk was het weer te moeilijk om dat internationaal geregeld te krijgen. ON3/PD en de novice in G zaten wat op hetzelfde niveau maar voor CEPT moet je natuurlijk alle landen meekrijgen.
Bye, Maurice
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ITnetadmin schreef: 1 week geleden De basisvergunning is een laagdrempelige instap, maar er is geen opstapje naar een vergunning die wel internationaal is zonder direct voor de hoofdvergunning te moeten gaan.
Goh, destijds was dat opstapje er wel in de vorm van een ON2 en een volledige HAREC licentie maar op zich was er amper verschil tussen beide.

Ik blijf erbij dat er vandaag de dag te weinig voordeel is om van een ON3 naar een HAREC te gaan... men kan gewoon te veel met een ON3 voor de moeite (wat amper meer is dan op je fiets stappen en naar een lokale club rijden) die je ervoor moet doen. Persoonlijk ben ik nog steeds voor het beperken van een ON3 licentie in de tijd (bv. 2 a 3 jaar geldig).
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Het grootste voordeel is dat je de grens over mag.

Voor de rest mag je idd redelijk veel als ON3, zeker als je vergelijkt met wat mocht toen ik mijn vergunning haalde. ON2 had geen HF en beperkt vermogen, je mocht ook de grens niet over, daarna ON1 (nog steeds geen HF) met "vol" vermogen (150W). Met enkel CW had je dan de volledige HAREC. Technisch was het examen ON1 en ON4 hetzelfde.
Bye, Maurice
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ik zat toen niet in het milieu, maar was de huidige ON2 niet de vroegere ON3 basisvergunning die een stuk hoger van niveau lag?
IIRC hebben ze bij het invoeren van de huidige ON3 basisvergunning de toen bestaande ON3 users naar ON2 verhuisd.
Ik denk niet dat beide basisvergunningen tegelijk bestaan hebben.
Er was meer opdeling in de hogere structuren, dat wel.

Voor alle duidelijkheid: ik ga ook akkoord dat de huidige ON3 zeer permissief is.
Maar er is en blijft vooralsnog geen alternatieve tussenstap.
Eindelijk die CEPT in de praktijk brengen zou al een verschil maken; en dan mag een deel van de toelatingen van ON3 wat mij betreft gerust mee verhuisd worden naar die CEPT.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Ik weet niet meer hoe het just zat mar bij ons in de club zijn er ook twee mensen die hun ON3 naar ON2 hebben omgezet.
CEPT voor ON3 zal er enkel komen als men ook daar een eenduidig examenniveau voor uitwerkt EN er in al die landen dan ook een vergelijkbare instaplicentie is.

Als ze nu een CEPT ON moesten invoeren zitten ze weer met het probleem dat de huidige vergunningshouders niet gelijkgesteld kunnen worden.

Ik vraag mij wel af hoe lang de hobby in zijn huidige staat zal kunnen voortbestaan. Er is veel vraag naar frequenties door bedrijven met veel €€€€ en is is niet zo veel instroom van nieuwe amateurs.
Waar we vroeger in noodsituaties de enigen waren die commerciële communicatie is dat in vele landen niet meer zo. Gelukkig is er toch nog een "noodnet" en worden radioamateurs toch nog ingezet bij evenementen als de dodentocht.
Bye, Maurice
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Maar die *is* er al.
De nieuwe B vergunning (nieuwe ON2) zou dacht ik CEPT zijn, de examenmodaliteiten zijn 4 jaar geleden gepubliceerd op de BIPT site.
Alleen is die verder dode letter blijkbaar, want niemand weet van iets.

https://www.bipt.be/consumenten/publica ... ioamateurs
https://www.bipt.be/consumenten/faq/wel ... de-examens

PS: De Harec vergunning wordt in de 2011 reglementering nog B vergunning genoemd; in de nieuwe examentekst is dat de A vergunning geworden.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Ik bedoel dat zij die recent hun ON3 haalden (na de nieuwe ON2) niet plots een CEPT gaan krijgen zonder extra examen. Of het BIPT zit te wachten op nieuwe examens is ook de vraag, er is momenteel 1 (één) verantwoordelijke voor de radioamateurs, als die ziek is of vakantie heeft beurt er niets.

Begin dit jaar was er vertraging bij het versturen van de vergunningen, omdat we een korte vakantie in het vooruitzicht hadden heb ik een PDF met de vergunning 2025 verkregen (met bijhorende verklaring van het BIPT) zodat ik mijn portabel alsnog kon meenemen. Extra werk gaan ze daar zeker niet zien zitten...
Bye, Maurice
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Nee, dat klopt wel; dat hoeft ook niet want de C vergunning blijft gewoon behouden as is.
De nieuwe CEPT novice users zouden ON2 krijgen als callsign.
Ik citeer alleen maar hun eigen tekst, die intussen bijna 5 jaar oud is, en duidelijk spreekt over 3 niveau's met 3 examens.
Maar als je iets opzoekt over dat nieuwe niveau, vind je nougabollen terug.

Ik zoek zelf al jaren om te upgraden naar die nieuwe ON2 CEPT, maar nog altijd geen idee over cursussen, materiaal, hoe wie wat waar, etc...

Eerlijk?
Belgie is de amateurs op alle vlakken liever kwijt dan rijk lijkt het soms.
Kijk naar het vliegwezen.
In Belgie heeft het gemiddelde lokale vliegveld een kantine, en de portable radio op de toog is tegelijk het vliegveld station.
In NL hebben massa's kleine vliegveldjes een toren, met ingebouwd radiosysteem en computer infrastructuur, en zelfs een on-site brandweerwagen.
Hier zijn we dat liever kwijt, maar omdat het nu eenmaal bestaat laten ze het schoorvoetend toe zonder verder enige steun.
Bij de radio amateurs krijg ik datzelfde gevoel; het bestaat, maar dat wordt niet in dank afgenomen en eerder als een last gezien door de relevante instanties.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ITnetadmin schreef: 5 dagen geleden Ik zat toen niet in het milieu, maar was de huidige ON2 niet de vroegere ON3 basisvergunning die een stuk hoger van niveau lag?
Zoals ik al eerder schreef was het ON2 examen quasi identiek aan het HAREC examen... dacht dat enkel lampen (en misschien nog enkele kleine dingen) niet tot de leerstof behoorden. Maw. als je in staat was een ON2 te halen dan moest een HAREC evenzeer lukken... als je dat vergelijkt met een ON3 dan is het eigenlijk lachwekkend (als je daar tot 10 kan tellen dan kan je ook een ON3 halen).
on4bam schreef: 5 dagen geleden Ik vraag mij wel af hoe lang de hobby in zijn huidige staat zal kunnen voortbestaan.
Radioamateurs zijn net als duivenmelkers een uitstervend ras. De tijd dat de meeste nog zelf een zender of een PA konden bouwen is trouwens al lang voorbij, de technologie is vandaag de dag ook totaal anders... de meeste zijn tegenwoordig dan ook salon amateurs en vinden het zelfs teveel moeite om aan een activiteit van hun lokale club deel te nemen (waar is de tijd naartoe dat er bijna gevochten werd om te mogen deelnemen aan een contest).

Nu pleit ik zelf ook schuldig trouwens... wegens verhuis geen antenne's meer thuis, vanwege een bedrijfswagen teveel problemen om een transceiver te installeren en vanwege andere prioriteiten ook al geruime tijd de club niet meer bezocht. Spijtig trouwens want ik heb best mooie herinneringen aan de hobby.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Bij ons in de club is er nog redelijk wat activiteit maar de gemiddelde leeftijd is wel redelijk hoog.
We hebben maandelijks een vergadering en maandelijks een workshop.

Ik ga weinig naar de workshop aangezien ik geen zelfbouwer ben maar werk wel mee aan ons laatste project (geautomatiseerde vossenjacht). Er werden nieuwe vossen gebouwd, er zijn "fobs" om draadloos de vossen te loggen, er wordt draadloos doorgegeven wanneer de jagers mogen vertrekken en op het einde loggen de fobs af en geven de tijdstippen door wanneer vossen gevonden werden. Dit alles komt op een website waar jagers ook ingeschreven en vrijgegeven worden om te starten.
Dit alles werkt reeds (na hindernissen die bij veldtesten ondervonden werden).
Volgende stap is dat elke vos in RTTY doorstuurt wie, wanneer de vos vond zodat tijdens de vossenjacht aan de start al kan gevolgd worden hoe ver de jagers zitten.

We proberen ook voordrachten te houden, er staan nog enkele op stapel en we geven er ook zelf (gebruik van de Matrix server + Element software bv.).

De volgende weken (vanaf morgen) nemen we deel aan de ON contest.
Er wordt nu en dan een artikel aangeboden voor CQ-QSO...

Ook de velddag in september staat altijd op het programma.
Bye, Maurice
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Persoonlijk wil ik me nog altijd ns verdiepen in de 44/8 wereld van IP over radio.
En dingen als emergency broadcasts interesseren mij ook wel, maar dan merk je dat de B-EARS bv vooral waals zijn qua activiteiten?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”