Zijn er hier al gebruikers van stekker zonnepanelen?
Ik was aan het kijken om 2 paneeltjes van 860Wp (TSUN met 800W omvormer) west gericht bij te zetten om mijn bestaande installatie van 4200Wp oost gericht wat te ondersteunen zodat ook in de herfst/winter mijn verbruik iets meer wordt gedekt en wat langer 'plezier' heb van de zon. Ze zouden komen te staan op een groep die ik momenteel enkel gebruik om wat led verlichting te laten branden van de volle 5 Watt dus...
Voor-/Nadelen? Werkt zo'n setup goed met een thuisbatterij?
Stekker PV installatie
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 20 keer
Ik heb een bestaande zonnepaneelinstallatie met retrofit thuisbatterij, en eerder op het jaar uitgebreid met 2 stekkerpanelen. Ik heb een 3 fase net maar de zonnepanelen en retrofit thuisbatterij zitten op 1 fase.(ik had 10 jaar geleden te weinig verstand van zaken, anders had ik een 3 fase oplossing gekozen)
In het begin ging het niet helemaal goed met de stekkerpanelen in combinatie met de retrofit thuisbatterij. Bij de retrofit thuisbatterij werden er 2 energiemeters geplaatst: een 3 fase meter om het totale verbruik van de woning te meten, en een 1 fase meter om de opbrengst van de zonnepanelen te meten (met CT klemmen). Met de 2 energiemeters samen kan de thuisbatterij zien of hij moet ont- of opladen.
Ik had 2 fouten gemaakt met mijn installatie: de retrofit thuisbatterij kon de opbrengst van de stekkerpanelen niet zien, want er was geen CT klem op aangesloten. Dit had ik gecorrigeerd door zelf een CT klem aan te sluiten en te verbinden met de bestaande 1 fase energiemeter. Dit ging goed, maar wat de retrofit thuisbatterij als data binnenkreeg klopte niet, er was een mismatch tussen de 3 fase en 1 fase meter. Bleek dat het stopcontact waar de stekkerpanelen op aangesloten waren op een andere fase zaten dan de bestaande zonnepaneelinstallatie. Het stopcontact van de stekkerpanelen heb ik dan op de dezelfde fase als de bestaande panelen gezet en alles werkt sindsdien vlot.
Dus wel een klein aandachtspuntje om rekening mee te houden bij een bestaande batterijinstallatie i.c.m. stekkerpanelen
In het begin ging het niet helemaal goed met de stekkerpanelen in combinatie met de retrofit thuisbatterij. Bij de retrofit thuisbatterij werden er 2 energiemeters geplaatst: een 3 fase meter om het totale verbruik van de woning te meten, en een 1 fase meter om de opbrengst van de zonnepanelen te meten (met CT klemmen). Met de 2 energiemeters samen kan de thuisbatterij zien of hij moet ont- of opladen.
Ik had 2 fouten gemaakt met mijn installatie: de retrofit thuisbatterij kon de opbrengst van de stekkerpanelen niet zien, want er was geen CT klem op aangesloten. Dit had ik gecorrigeerd door zelf een CT klem aan te sluiten en te verbinden met de bestaande 1 fase energiemeter. Dit ging goed, maar wat de retrofit thuisbatterij als data binnenkreeg klopte niet, er was een mismatch tussen de 3 fase en 1 fase meter. Bleek dat het stopcontact waar de stekkerpanelen op aangesloten waren op een andere fase zaten dan de bestaande zonnepaneelinstallatie. Het stopcontact van de stekkerpanelen heb ik dan op de dezelfde fase als de bestaande panelen gezet en alles werkt sindsdien vlot.
Dus wel een klein aandachtspuntje om rekening mee te houden bij een bestaande batterijinstallatie i.c.m. stekkerpanelen

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
Ik heb maar 1 fase... Dus dat zou niet meteen een probleem mogen vormen denk ik maar inderdaad, als ik ooit zou overstappen naar 3 fase wel een extra aandachtspuntje. Verder tevreden van de opbrengst?
Ik mag ook max 5 kWp liggen hebben maar daar kom ik maar net aan met die extra paneeltjes.
Ik mag ook max 5 kWp liggen hebben maar daar kom ik maar net aan met die extra paneeltjes.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 20 keer
Mijn bestaande zonnepaneleninstallatie is naar het zuidwesten gericht. Daardoor vond ik dat we in de voormiddag te weinig opbrengst hadden, en was de keuze voor de stekkerpanelen snel gemaakt. Die heb ik op ons plat dak gelegd richting oosten. Ik zal later de opbrengst hier even neerpennen.SPR schreef: 1 week geleden Ik heb maar 1 fase... Dus dat zou niet meteen een probleem mogen vormen denk ik maar inderdaad, als ik ooit zou overstappen naar 3 fase wel een extra aandachtspuntje. Verder tevreden van de opbrengst?
Ik ga op een later moment wel 2 extra panelen op de omvormer van de stekkerpanelen aansluiten om wat meer opbrengst te behalen. Max output van de omvormer blijft dan 800 watt, maar bij bewolkte dagen merkte ik snel een opbrengst van minder dan 400 watt op wat ik met 2 extra panelen kan opkrikken. Nu de donkere dagen eraan komen zal de opbrengst sowieso erg laag zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
Helemaal correct, ik heb me laten vangen door mijn eigen cijfers, toevallig is mijn omvormer 4,2kW, net zoals mijn PV installatie zelf is in Wp.duizend schreef: 1 week geleden Neen je mag max 5kW omvormer vermogen hebben.
Je mag zoveel kwp panelen installeren als je maar wil.
Wel, dat had ik ook al gelezen om meer panelen te koppelen maar dan wordt het uiteraard wel een stukje duurder. Anderzijds heb je uiteraard meer opbrengst in de winter. In alle geval, op een dag als vandaag met wat bewolking in de voormiddag halen mijn oude 21 paneeltjes van 200Wp amper 500W opbrengst. Dan is 400W op een bewolkte dag nog veel.Matomatisch schreef: 1 week geleden Ik ga op een later moment wel 2 extra panelen op de omvormer van de stekkerpanelen aansluiten om wat meer opbrengst te behalen. Max output van de omvormer blijft dan 800 watt, maar bij bewolkte dagen merkte ik snel een opbrengst van minder dan 400 watt op wat ik met 2 extra panelen kan opkrikken. Nu de donkere dagen eraan komen zal de opbrengst sowieso erg laag zijn.

En dan ineens komt de zon er door en staat ze uiteraard al zo goed als westelijk gericht en brengen mijn oost gerichte paneeltjes ook niet veel meer op.