Fiberklaar heeft een voldoende lange kabel binnengebracht tot in de garage, maar wil deze niet doortrekken tot in de living via een bestaande pvc buis.
De werken liggen stil omdat er geen signaal zit op de hoofdleiding in de straat (er moet nog een aansluiting gemaakt worden naar de overkant van de straat).
Mag ik deze fiberkabel zelf doortrekken tot in de living omdat mijn huidige modem (Bbox3) en alle aansluitingen zich in de living bevinden ?
Fiberkabel zelf doortrekken naar living.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1008 keer
- Bedankt: 3778 keer
- Recent bedankt: 23 keer
Een fiber installatie bestaat normaal uit 3 delen:Jan007 schreef: 10 uren geleden
Fiberklaar heeft een voldoende lange kabel binnengebracht tot in de garage, maar wil deze niet doortrekken tot in de living via een bestaande pvc buis.
Mag ik deze fiberkabel zelf doortrekken tot in de living omdat mijn huidige modem (Bbox3) en alle aansluitingen zich in de living bevinden ?
- het fiber aansluitpunt (ONTP): hier eindigt de fiberkabel die van straat komt.
- een fiber modem (ONT): deze zet het signaal om naar ethernet.
- een router (voorbeeld b-box3 of internet box).
- De ONT of (fibermodem) is een klein kastje dat meestal geplaatst wordt naast de ONTP. De verbinding tussen de ONTP en ONT gebeurt via een fiberpatchkabel.
- De router wordt dan via een ethernetkabel aangesloten op de ONT.
Waarom zou je die ganse rotzooi in de living willen hebben, daar heb je toch alleen de router nodig?
In jouw geval zou je dan kunnen kiezen tussen:
- je plaatst de ONT in de living, en je zorgt voor een glasvezlpatchkabel vanaf het aansluitpunt naar de living.
- je laat de ONT in de garage, en je zorgt voor een ethernetkabel vanaf de garage naar de living.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 199 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Als je absoluut de ONTP en de ONT in je living wilt hebben, mag je deze volgens mij zelf proper doortrekken door de wachtbuis naar de living.
Vermijd wel korte bochten en knikken van de glasvezelkabel.
Maar het voorstel van @philippe_d vind ik zeker te doen, zeker als je een garage hebt.
Offtopic: Ik heb hier thuis (rijwoning) zelf de fiberkabel binnengetrokken vanaf een zelfgeboord gat in de gevel naar valse plafond en via wachtbuis langs de zekeringskast- en meterkast.
Proximus was maar al te blij en zo veel gepruts vermeden.
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04