Niet al de bestaande zonnepanelen werken met nieuwe omvormers.

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

De voorbije week ontdekt dat mijn Sunpowers 318WP panelen van 15 jaar oud niet werken met de nieuwe hybride omvormers.
Ik had 5 offertes aangevraagd voor een batterij met nieuwe hybride omvormer en 1 firma wist mij te vertellen dat de hybride omvormer nooit op de bestaande panelen kan aangesloten worden omdat deze positief moeten geaard worden wat de nieuwe omvormers blijkaar niet meer ondersteunen. Deze ondersteunen enkel negatieve aarding.
Na contact met de firma die de panelen geplaatst heeft werd dit nogmaals bevestigd.
Zorgwekkend is wel dat de 4 firma's een hybride omvormer wilden komen plaatsen en zich van geen kwaad bewust waren.
In mijn geval zal ik dus altijd afhankelijk zijn indien ik een batterij wil van een retrofit installatie naast mijn bestaande installatie.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Waar kan je zoiets terug vinden in de datasheets van je panelen eigenlijk?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1208 keer
Recent bedankt: 7 keer

Of je flikkert die oude panelen eraf en steekt er nieuwe, die 450Wp opbrengen?
Misschien is dat wel goedkoper dan allerlei andere knutselarij?
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 162 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Als ik het goed heb heeft Karine nog GSC, dus dan mogen ze niet vervangen worden neem ik aan
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.3_7
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.0.10
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
karine
Elite Poster
Elite Poster

Blijkbaar hadden de Sunpower panelen van voor 2012 sowieso allemaal positieve aarding.
Ik heb nog 5 jaar GSC en het zou natuurlijk ook zonde zijn om de dure Sunpowers die nog prima presteren weg te gooien.

Ik weet niet of zaken zoals plaatsen van een PID box een degelijke oplossing kunnen zijn.
Daarnaast zijn er blijkbaar enkele minder bekende spelers die positieve aarding nog ondersteunen.
Ik veronderstel dat ik zeker niet de enige ben die de komende jaren tegen dit probleem gaat aanlopen.

Wanneer ik dit in Chatgpt gooi krijg ik het volgende, maar dan ben je al met vreemde merken bezig.
Conclusie
De Phocos PSW-H 5 kW / 48 V lijkt de meest geschikte keuze voor jouw situatie, gezien de expliciete ondersteuning voor positieve aarding, compatibiliteit met 48 V batterijen en off-grid functionaliteit.

De Growatt SPF 3000T HVM-G2 en SPF 5000 ES zijn ook mogelijke opties, maar het is belangrijk om te bevestigen of ze positieve aarding ondersteunen voordat je een definitieve keuze maakt.
Laatst gewijzigd door karine 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
flt
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Als je aanpassingen wilt doen aan een installatie met GSC neem je op voorhand best even het volgende document door. Er zijn strikte voorwaarden als je GSC wilt behouden.

https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... luvius.pdf
-> 4.2.2 Vervanging van omvormers, panelen of productiemeter (groenestroomteller)
Laatst gewijzigd door flt 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Betreft de GSC was het de bedoeling om de oude omvormer te laten hangen en daarnaast een hybride omvormer retrofit te plaatsen wat mag van Fluvius. Na einde GSC zouden de panelen dan op de hybride omvormer worden aangesloten en valt de retrofit weg.
Dit was de beste oplossing maar nu brengen de huidige panelen dit in het gedrang.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1008 keer
Bedankt: 3779 keer
Recent bedankt: 24 keer
Provider

karine schreef: 1 week geleden Betreft de GSC was het de bedoeling om de oude omvormer te laten hangen en daarnaast een hybride omvormer retrofit te plaatsen wat mag van Fluvius.
Jij gaat er dus van uit dat een hybride omvormer, waar er (voorlopig) alleen batterijen aanhangen, toegelaten is, en kan gekeurd worden, als een pure batterij (retrofit) omvormer?
Ik ben ervan overtuigd dat dit niet zo is.

Maar ... als je toch gelijk hebt, dan zou ik:
  1. nu de hybride omvormer met batterijen installeren als retrofit (AC laden).
  2. voorlopig niets veranderen aan de panelen (zolang GSC).
  3. binnen 5 jaar de bestaande panelen vervangen door nieuwe moderne panelen die passen bij de omvormer.
Je maakt nu al een probleem van iets dat zich past stelt binnen 5 jaar ???
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 33 keer

Je moet gewoon een PID box plaatsen.

Deze zorgt ervoor dat de PID spanning die overdag opgewekt wordt, snachts wordt afgevoerd.
Zodat de panelen hub volledige vermogen kunnen leveren.

Ik had een vijftal jaren geleden één van mijn twee omvormers stuk, omvormers met trafo omdat de panelen aan de positieve kant geaard zijn, en anders de differentieel afvalt.

Deze omvormer is vervangen door een transfoloze omvormer. ( een hybride omvormer)
Er is een PID box geplaatst en alles werkt normaal.

Mvg
karine
Elite Poster
Elite Poster

Dit lijkt mij ook de beste oplossing.
1 nu de hybride omvormer met batterijen installeren als retrofit (AC laden).
2 voorlopig niets veranderen aan de panelen (zolang GSC).
3 binnen 5 jaar de bestaande panelen vervangen door nieuwe moderne panelen die passen bij de omvormer.

Je maakt nu al een probleem van iets dat zich pas stelt binnen 5 jaar ???
Als ik het nu al kan voorkomen waarom niet hé?
Maar een PID box en wie weet wat nog daartegen zullen we dan wel weer zien.

Als ik aan 5 firma's de vraag stel om een hybride omvormer + batterij naast de bestaande omvormer te plaatsen en zij zeggen allemaal dat dit mag en ze de nodige formulieren voor Fluvius erbij leveren veronderstel ik dat dit wel in orde is ja.
Detail opmerking van één firma:
Accessoire: CT-clamp of FoxESS Smart Meter
• Nodig om injectie te beperken tot maximaal 5 kVA AC op uw monofase aansluiting
• Verplicht bij parallel gebruik van SMA en FoxESS omvormer
• Belangrijke aandachtspunten:
• Parallel gebruik van omvormers is toegestaan, mits het totale AC-vermogen niet gelijktijdig boven 5 kVA uitkomt
• Zero-export of exportlimiting wordt geadviseerd om conform de regelgeving te blijven
• Melding bij Fluvius en een elektrische keuring zijn verplicht bij deze uitbreiding
• Uw GSC’s blijven behouden zolang de SMA actief blijft en de PV-panelen niet worden gewijzigd
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 33 keer

Een Pid box ga je zowiezo moeten plaatsen bij deze panelen.
Doe je dit niet, dan ga je binnen een aantal maanden zien dat je opbrengst behoorlijk is gezakt.
Als je niets doet is dit uiteindelijk onomkeerbaar.
( dit moet alleen bij de oudere Sunpower panelen. Omdat dit HR panelen zijn werd de verbinding tussen de cellen op een andere manier gemaakt waardoor er een PID spanning optreed als deze niet naar de aarde wordt afgeleid. Helaas is niet elke installateur hiervan op de hoogte)

Als je de batterijen ook uit het net wil opladen, als je voor een dynamisch contract gaat,
Moet de groenestroom teller ook vervangen worden door een bidirectionele teller..
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1008 keer
Bedankt: 3779 keer
Recent bedankt: 24 keer
Provider

karine schreef: 1 week geleden Als ik aan 5 firma's de vraag stel om een hybride omvormer + batterij naast de bestaande omvormer te plaatsen en zij zeggen allemaal dat dit mag en ze de nodige formulieren voor Fluvius erbij leveren veronderstel ik dat dit wel in orde is ja.
Deze discussie hadden we hier al
Het heeft niet veel zin om dezelfde discussie dubbel te hebben :wink:
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad, de zaak is gesloten nu alles duidelijk is.
Ik weet hoe de installatie nu moet gebeuren en ga deze ook zo uitvoeren.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”