maatregelen tegen geweld

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 17 keer

karine schreef: 3 weken geleden Niemand heeft iets tegen allochtonen die zich aan de regels houden.
Inderdaad, zeer zeker. Vermoedelijk ligt daar de kern van het probleem.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 332 keer
Bedankt: 743 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

Denk je?
Ik was vrijdag aan 't werk in de Spar aan de kassa.
Achter een oud koppel waarvoor ik bezig was stonden 4 Polen (vermoed ik).
" 't zijn vrèmde schat, hoordet? altijd die vrèmde, wa doetatier?".
Die mannen waren gewoon wat eten aan het kopen, niks verkeerd, maar toch was dat blijkbaar compleet verkeerd...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 340 keer
Recent bedankt: 4 keer

Klappe z'in Kurtraaik naai ooik al antwaaaaarps ?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 527 keer
Bedankt: 687 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Neeje, twoare vremde. Ge kost da horen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 322 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

"Minister van Gelijke Kansen Rob Beenders (Vooruit) laat de legalisering van pepperspray onderzoeken. Dat heeft hij aangekondigd in De Afspraak op VRT Canvas."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/10 ... -beenders/\

Aflevering van de afspraak (12:40): https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/de-afspra ... d20250910/
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 781 keer

Gelijke kansen?
Pepperspray voor vrouwen maar niet voor mannen en LGBT-mix, euh nog niet aan gedacht. :angel:

De man is weer een uur in het nieuws geweest. Mission accomplished.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 602 keer
Bedankt: 730 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Vond de mening van Housen beter. Hij beseft dat dit gewoon een makkelijke en goedkope "oplossing" is dat het probleem niet zal oplossen maar wel de verantwoordelijkheid/kosten bij de slachtoffers legt terwijl men dan rustig verder niets kan doen aan de dieper liggende problematiek. Illustratief voor de politiek van vandaag helaas.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1208 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bij de volgende moord/verkrachting: "ahja, maar ze had geen pepperspray bij".
Wat een achterlijk voorstel.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dat gaat het inderdaad zijn, waar was de pepperspray?

Het is hetzelfde als onveiligheid voor fietsers, verplicht een helm en klaar.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer
Bedankt: 171 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Dit voorstel zal weer juridisch een kluwen worden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik ben er nog niet aan uit.
Ik heb 2 dochters, 15 & 17. Eentje gaat volgend jaar studeren in Gent en er is een dag met les tot 21u. Dan moet ze fietsen naar het station, de trein nemen en fietsen naar huis.
Ik ben tegen de geweldspiraal, maar moet toegeven dat ik er wel al aan gedacht heb een busje te gaan kopen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Gent is zodanig druk geworden dat je nooit alleen zal fietsen en al zeker niet op dat uur. Het "gevaarlijkste" is dus het stuk naar huis en dan denk ik vooral aan het verkeer. Een busje zal er niet tegen helpen tenzij je een busje van de lijn bedoelt :)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Kortrijk stationsomgeving rond 22.30u?
Ik ben er geen fan van.
Denk dat ik er regelmatig ga staan.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Kortrijk is sowieso geen aangenaam station om te wachten. Ik kan het wel begrijpen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Stations zijn vaak niet de beste buurten, Gent is daarbij een uitzondering. Ik heb er zelf gewoond en je hebt er zelfs het miljoenenkwartier. Met +50.000 bezoekers per dag zit je er ook redelijk veilig. Kortrijk ken ik niet zo goed maar ik las net dat het project om het oude station af te breken niet door zou gaan. Zolang je niet de laatste trein neemt zou er toch ook in Kortrijk altijd volk rond dat station aanwezig moeten zijn als sociale controle.

Je kan ook je positie tijdelijk delen als je het niet vertrouwt maar dat geeft uiteraard andere problemen (privacy).

Soit, er zal helaas altijd geweld bestaan en een nulrisico is dus niet realistisch, ook niet met pepperspray.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

@Dizzy Het is ook het soort volk die in de avond rondloopt rond het station van Kortrijk dat je liever ontwijkt.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Wat ben je met een gedeelde locatie als bellen met de politie niet eens helpt...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

@cadsite Vorig jaar hadden ze bij het begin van het jjaar een mobiel politiecommando. Is dat nog steeds of hebben ze dat al afgevoerd?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dit jaar is het weer efkes windowdressing, zien hoe lang het deze keer duurt.

Het ontwerp van het nieuwe station zag er heel veelbelovend uit, maar dat is weer in de frigo. Nu kunnen er weer jaren studies gedaan worden zodat er niets hoeft te gebeuren.
Een mens zou er cynisch van worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Soit, het gebouw zal ook geen bescherming bieden, net zoals camera's dat niet doen. Sociale controle is in zo'n omgeving de beste bescherming maar ik ken de omgeving onvoldoende om erover te oordelen.

Gedeelde locatie kan helpen als je bijvoorbeeld iemand gaat oppikken, dan kan de ander zien waar je bent en er op tijd zijn zodat er niet nodeloos moet gewacht worden in een potentieel gevaarlijke buurt.

Ik vrees dat als de politie bellen niet helpt de pepperspray ook verloren moeite is. Niets is 100% zeker.

Er werd in de uitzending ook gesproken van smurfenspray die de aanvaller zou markeren voor bepaalde tijd. Dat heeft echter dezelfde nadelen als pepperspray, je moet de kans krijgen om het goed te gebruiken en als de daders met meerdere zijn heb je er niet veel aan.

Ik ken ook iemand die een soort van alarm in haar tas heeft dat ze kan activeren en dat erg luid geluid maakt. Dat trekt veel aandacht en is onaangenaam maar dan heb je weer sociale controle nodig. Het is een soort noodknop.

Niet alleen zijn is de beste bescherming. Ik heb ooit een vrouw tegengekomen die op me afstapte en deed of ze me kende. Bleek dat ze een vreemde kerel achter zich aan had. Doe alsof je me kent zei ze. Toen we verder praten gaf de ander het op een bepaald moment op. Het deed me wel nadenken over wat vrouwen tegenkomen want voorheen had ik daar niet zo bij stilgestaan.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Een gebouw geeft geen bescherming, maar nu zijn het 2 schimmige tunnels die de perrons verbinden en het nieuwe plan was om er een brede doorgang van te maken met meer openheid en zicht.
Dus veel meer sociale controle mogelijk.

Dat persoonlijk alarm lijkt me wel een goed idee. Dan blijf ik alvast legaal bezig.

En ja, je staat niet stil echt bij zo'n zaken tot je zelf een dochter hebt die alleen over 't straat loopt op momenten en plekken die ik niet aangenaam vind.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Tunnels zijn inderdaad vanzelf al angstwekkend, je zit letterlijk opgesloten. In GSP waren er vroeger ook tunnels die nu stapsgewijs gesloopt worden omdat ze gewoon te smal geworden zijn en het nieuwe station ook werkt met één grote ruimte. Daar is er echter altijd genoeg volk. Anderzijds kom ik heel vaak in Brussel oa zuidstation en ook daar heb ik nog niets voor gehad op 30 jaar tijd. Tijdens de nacht zou ik er echter ook niet gaan rondwandelen.

Zelf heb ik niet rap schrik maar je denkt er inderdaad pas aan als je het zelf ook ervaart. Ergste was in Quito daar werden toeristen overvallen terwijl ze voor de deur van hun hotel stonden te wachten tot men open deed. In het donker nam je best een taxi, zelfs voor korte afstand. We zijn daar snel in een taxi gestapt terwijl ze iemand op straat aan het aftuigen waren.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Eigenlijk zouden in de Grote stations gewoon altijjd een soort patrouille moeten lopen dag en nacht die je kan aanspreken. Dat dit middelen vergt kan ik zeker begrijpen maar het veiligheidsgevoel vergroot meteen. Die politieeenheden moeten misschien maar met 2 of 3 zijn met een shift die hen kan vervangen en misschien een noodagent. Maar Die fysieke aanwezigheid lijkt me echt opportuun voor grote stations zoals Brugge, Gent, Brussel en dergelijke maar ook kleinere toch merkbaar gevoelige stations zoals Oostende, Kortrijk, Aalst.

Het is natuurlijk maar een soort voorstel.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 770 keer
Bedankt: 254 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Kan een stinkspray geen legaal alternatief zijn?
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 93 keer
Provider

Gk 1 mini met slugs ons dochters hebben recht op echte verdediging!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

boonpwnz schreef: 1 week geleden Eigenlijk zouden in de Grote stations gewoon altijjd een soort patrouille moeten lopen dag en nacht die je kan aanspreken. Dat dit middelen vergt kan ik zeker begrijpen maar het veiligheidsgevoel vergroot meteen. Die politieeenheden moeten misschien maar met 2 of 3 zijn met een shift die hen kan vervangen en misschien een noodagent. Maar Die fysieke aanwezigheid lijkt me echt opportuun voor grote stations zoals Brugge, Gent, Brussel en dergelijke maar ook kleinere toch merkbaar gevoelige stations zoals Oostende, Kortrijk, Aalst.

Het is natuurlijk maar een soort voorstel.
Wat denk je, dat dat nog niet het geval is? Er is vaak politie in stations en in Bxl-Z is er zelfs een politiekantoor. Is Brussel Zuid nu ineens veilig?

Je kan echter niet altijd en overal politie inzetten. De stations zijn trouwens groot en zelfs zo'n patrouille is niet overal tegelijk. Ik voel me veiliger als er veel volk is dan bij de idee dat er ergens een patrouille is.

De aanwezigheid van politie kan ook het onveiligheidsgevoel (subjectief) verhogen want als er politie nodig is moet het wel gevaarlijk zijn?

Ben net terug van Noorwegen. De eerste week geen enkele agent gezien, ik dacht zelfs bijna dat ze geen politie hadden maar je kan er je gsm op tafel laten liggen en veel Noren sluiten hun huis niet af. Het is een dunbevolkt land waarbij men meer afhankelijk is van mekaar maar toch, het geeft aan hoe ver we afgedreven zijn.
Kun
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 23 keer
Provider

Smurfenspray of "farb-gel" is een alternatief voor pepperspray en is niet legaal in België, maar wel in Nederland, Duitsland, Frankrijk.

In Denemarken hebben ze in 2018-2020 pepperspray gelegaliseerd als een experiment. Resultaat: criminelen gebruikten dat 1660 keren, burgers: 9 keren.

https://cphpost.dk/2020-10-02/news/dani ... ned-again/

Ik denk dat de kans zeer groot is dat smurfenspray legaal wordt, omdat het eigenlijk helemaal niet gevaarlijk is en het is al legaal in alle buurlanden.

Waarom is dit zelfs illegaal, het is gewoon verf dat je moeilijk kan wegwassen.
ISP+TV: TN
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik zal eens een busje op je leegspuiten, dat kan helpen bij het inzicht :)

In Canada kon je bearspray kopen voor wandelingen in regio's waar beren actief waren. Dat was eigenlijk ook een vorm van pepperspray. Je mocht er niet mee op bus of OV (logisch). Ik had mijn busje gehuurd waarbij ik een groot deel van mijn geld terug kreeg als ik het ongebruikt terug bracht. Gelukkig heb ik het niet nodig gehad maar ik ben wel beren tegengekomen. Op zo'n moment schrik je zodanig dat je niet direct in staat bent om die spray te bedienen, iets dat ook nog enige vaardigheid vraagt. Je moet ook opletten met de windrichting want als je niet oplet krijg je een pak in eigen gezicht. Bovendien trekken beren zich weinig aan van windrichtingen en al zeker niet als ze honger hebben :)
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 17 keer

Ik lees en hoor (en niet enkel aan een of andere toog) dat er nogal wat mensen de Rijkswacht graag zouden zien terugkomen?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik lees en hoor (en niet enkel in een Delhaize) dat er nog meer mensen daar niets meer van willen weten. De Rijkswacht komt ook niet terug want er waren goede redenen om ze op te doeken. Waarvoor zou die Rijkswacht terug moeten komen dan?
Kun
Pro Member
Pro Member
Provider

@Dizzy

Het is vrij letterlijk gewoon verf. Helemaal niet pijnlijk. Het is gewoon een verfspuitbus, maar in miniformaat.

Berenspray bevat min of meer 2% Capsicum, normale pepperspray bevat meestal 15% capsicum. Interessante verschil.

Anyways, ik denk dat de overheid smurfenspary sowieso zullen legaliseren. Er is geen reden om dat niet te doen en helaas stijgt het onveiligheidsgevoel in heel Vlaanderen en zeker Brussel.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik dacht dat het punt was dat het niet gemakkelijk te verwijderen is. Een dader zou zo dus langer herkenbaat zijn. Daarvan zie je niets in de video.

Dat is allemaal leuk maar ik ken niet veel daders die gelijk de dame in de video mooi gaat blijven staan om bespoten te worden, dat is ook het probleem met beren. Als je al de tijd en kans krijgt om die spray klaar te maken dan nog moet je goed mikken en hopen dat de beer stopt of gaat lopen.

Een ander punt is dat dit ook extra agressie kan opwekken want als je dat gebruikt is dat ook een aanval en actie en reactie volgen vaak op mekaar maar nu zit je dus met een zeer boze aanvaller die zich bedreigt voelt. Ik betwijfel of dat altijd beter is. Dat is ook de raad die je bij beren krijgt, blijf rustig en ga langzaam weg in een andere richting zodat de beer zich niet bedreigt voelt. Lopen helpt toch niet want die beren zijn verdomd snel en ze kunnen ook in bomen klimmen. Als die beer u wil pakken heb je dus weinig kans, geen enkele reden om hem nog bozer te maken dus.

Soit, ik denk niet dat dit het echte probleem (gedrag) gaat oplossen net zoals wapens de inbraken niet oplossen of de overvallen. De boeven gaan zich gewoon sterker bewapenen en zijn klaar om die wapens te gebruiken. ipv bestolen ben je dan bestolen en dood.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

@Dizzy

Degene die meer wapens willen die zorgen dat dit zichzelf in stand houd.

Dus het zou juist beter zijn mocht de oorzaak aangepakt worden en niet de symptomen.

Uiteindelijk is (behalve bij drugsgeweld) een effectief manier om te investeren in de wijk/regio en niet weg te kijken van problemen.
Kun
Pro Member
Pro Member
Provider

@Dizzy Deze “short” gaat over hoe het werkt. Ze heeft een andere, ze zegt dat haar gezicht 5 dagen lang rood bleef, dus ja het werkt best wel goed.

Criminelen identificeren 10/10.

Als een crimineel jouw tas of gsm wilt stelen dan is de kans 50/50 dat die wegloopt of jouw neus breekt.

Als een crimineel je wilt doden ofzo … dan zal het niet echt effectief zijn.

Dit verhoogt puur het veiligheidsgevoel.

België kan misschien ook eens experimenteren met pepperspray.

Het lukte in Oostenrijk. Misschien kunnen we Oostenrijk volgen.

“Dierenspray” met 15% capsicum is legaal in Duitsland, Belgen kunnen dat makkelijk bestellen. Dus ik denk dat criminelen dat al hebben.

Ik heb geen statistieken, maar ik ben vrij zeker dat veel vrouwen al pepperspray hebben. Zeker in Brussel.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

In BXL voelen veel vrouwen zich dan terug veilig?
Zie je dat terug in de statistieken?

Toch raar dat het jaren geduurd heeft voor de Belgische politie dit wapen mocht dragen en dan pas nadat ze daarvoor een opleiding gekregen hebben en dan gaat het zelfs dan soms nog mis.
Pepperspray heeft trouwens ook geen effect op mensen met een bepaalde huidskleur.
Is iedere gebruiker daarvan op de hoogte?

We moeten ook niets gaan veronderstellen, we hébben immers de cijfers.
En die cijfers (bv. uit de VS) tonen aan dat het slechts in heel uitzonderlijke gevallen is dat wapenbezit uitdraait in het voordeel van het slachtoffer, terwijl in het overgrote deel van de gevallen de vrije wapens onschuldige slachtoffers maken.
Om nog maar te zwijgen van het juridische wespennest waarin men zich steekt. Zelfverdediging moet immers spontaan gericht zijn op een uitlokking en proportioneel aan de vorm van de aanval. Preventief een wapen dragen maakt het al twijfelachtig of de verdediging dan spontaan is want je loopt al gewapend rond voor er nog maar iets gebeurd en je weet zelfs niet of het gebruik proportioneel zal zijn.
Of gaat men een cursus met examens aan de aankoop van pepperspray koppelen? (retorische vraag.)

Tot op heden is wapendracht in België wettelijk voorbehouden aan de ordediensten en onwettig aan criminelen.
Door minstens de helft van de bevolking wettelijk het recht te geven zich preventief te bewapenen open je een doos van pandora waar het einde niet meer in zicht is.

En het enige wat je - in het beste geval - ermee bereikt is dat je goedmenende burgers een VALS gevoel van veiligheid geeft.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Kun
Pro Member
Pro Member
Provider

@ivob Pepperspray is legaal in Polen, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Spanje,…

Geen enkel probleem daar.
En die cijfers (bv. uit de VS) tonen aan dat het slechts in heel uitzonderlijke gevallen is dat wapenbezit uitdraait in het voordeel van het slachtoffer, terwijl in het overgrote deel van de gevallen de vrije wapens onschuldige slachtoffers maken.
Met vrije wapens bedoel je zeker vuurwapens en niet pepperspray? Ik denk dat geen enkele crimineel pepperspray gebruikt als je makkelijk een pistool kan kopen. Je vergelijkt hier appelen met peren.
Pepperspray heeft trouwens ook geen effect op mensen met een bepaalde huidskleur.
Blanke mensen kunnen capsicum sneller absorberen via de huid dan Aziaten, maar als dat in uw ogen of luchtpijp komt. Dan ga je toch direct wenen en hoesten ongeacht jouw huidskleur. De absorptie-rate is verschillend per huidskleur maar het effect blijft hetzelfde als je in iemands gezicht sprayt.

Zoals ik zei, we kunnen zoals Denemarken een paar jaren experimenten en als het misloopt terug alles illegaal maken.

Het parlement moet het wetsvoorstel gewoon goedkeuren. We moeten de grondwet niet aanpassen om dit legaal te maken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Maar wij zijn geen Polen, etc. maar Belgen.
Vuurwapenbezit is overigens wijdverspreid in de VS. En dat vinden ze daar doorgaans ook geen probleem.

En ik vergelijk geen appelen met peren maar voorbereid crimineel gedrag tov onvoorbereid gedrag van onzekere burgers met een onveiligheidsgevoel. Dat ga je niet oplossen door de wet zo te schrijven dat slechts een bepaald deel van de bevolking zich mag bewapenen. Haal je peppersparay uit de wapenwet en maak je het legaal verkrijgbaar dan zullen - volgens het juridisch gelijkheidsbeginsel - alle burgers boven een bepaalde leeftijd dit mogen aankopen.
En wat dan met de burgers beneden die leeftijdsgrens? Dat mogen zich onveilige slachtoffers blijven voelen?
Of ben je voorstander om alleen personen met een identiteitskaart die hen identificeert als "V" en vanaf elke leeftijd zo'n wapen mogen aanschaffen?
En ga je daar een cursus aankoppelen hoe daar mee om te gaan, in welke omstandigheden het wel en niet geoorloofd gebruik is of ga je dat volkomen vrij laten aan de eigen beoordeling van iedere "V" (of bij uitbreiding "M" en "X")?
Ik denk dat je wel weel waar je wil beginnen maar geen flauw benul hebt van waar dat gaat eindigen.

Je moet al heel kalm en goed voorbereid zijn om effectief met pepperspray te kunnen omgaan en dat tegen crimineel gedrag dat alleen al daardoor een stap voor is op het potentiële slachtoffer. Criminelen weten uiteraard ook dat in voorkomend geval potentiële slachtoffers mogelijk voorzien zijn van een pepperspray en zullen hun gedrag alleen al daardoor preventief veranderen.
In het wilde weg en in een panieksituatie heeft pepperspray doorgaans weinig tot geen effect.
Het lokt alleen maar meer agressie uit van de crimineel en geeft potentiële slachtoffers vooral een VALS veiligheidsgevoel. Het is gemakkelijke symptoombestrijding op de korte termijn. Geen moeilijk beleid dat op langere termijn de oorzaak aanpakt. Integendeel zelfs.

Ik had het niet over Aziaten.
Op bepaalde bevolkingsgroepen heeft pepperspray nul effect.
Ook jouw reactie geeft aan dat je daar niet van op de hoogte bent. Laat staan de eerste de beste onvoorbereide burger die in de eerste de beste shop een pepperspray aanschaft zonder enige notie hoe deze het best te gebruiken in een crisissituatie.

Eenmaal het misloopt draai je de knop niet meer terug. Je krijgt deze wapens nooit meer van de markt.

Het parlement moet niets en liefst al geen beslissingen nemen op basis van opfalkkerende emoties en al zeker niet op basis van de roep vanuit de straat.

Ze kunnen - om te beginnen - wel een studie laten uitvoeren waaruit zou moeten blijken dat bv. in Brussel het onveiligheidsgevoel bij vrouwen grotendeels verdwenen is nadat velen zich daar - volgens jouw ervaringen - al een pepperspray hebben aangeschaft.
Worden daar bv. alleen nog maar vrouwen lastig gevallen/belaagd zonder pepperspray?
Sol Invictus!
Kun
Pro Member
Pro Member
Provider

Vuurwapenbezit is overigens wijdverspreid in de VS. En dat vinden ze daar doorgaans ook geen probleem.
Ik zie bijna geen enkel artikel over pepperspray gebruik of misbruik in Polen, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje en Italië. Heb jij ooit een artikel gelezen over misbruik daar?

Ik zie elke dag een artikel over vuurwapen gebruik en misbruik in de VS. Er is altijd iets daar.
Dat ga je niet oplossen door de wet zo te schrijven dat slechts een bepaald deel van de bevolking zich mag bewapenen.
Pepperspray legaliseren voor 1 gender is hoogstwaarschijnlijk tegen de grondwet. Je schendt natuurlijk de antidiscriminatiewet.
en vanaf elke leeftijd zo'n wapen mogen aanschaffen?
Vanaf 18, zoals andere EU landen.
En ga je daar een cursus aankoppelen hoe daar mee om te gaan
Richten en schieten is simpel. Je moet natuurlijk rekening houden met de wind. Trouwens pepper-gel bestaat ook, mogelijk beter dan pepperspray.
in welke omstandigheden het wel en niet geoorloofd gebruik is of ga je dat volkomen vrij laten aan de eigen beoordeling van iedere "V" (of bij uitbreiding "M" en "X")?
Enkel voor zelfverdediging.
Ik denk dat je wel weel waar je wil beginnen maar geen flauw benul hebt van waar dat gaat eindigen.
Zoals ik zei, we kunnen experimenteren.
Op bepaalde bevolkingsgroepen heeft pepperspray nul effect.
Incorrect, vraag maar aan ChatGPT. Ik ga me niet herhalen.
Laat staan de eerste de beste onvoorbereide burger die in de eerste de beste shop een pepperspray aanschaft zonder enige notie hoe deze het best te gebruiken in een crisissituatie.
Denk je dat enkel ervaren pepperspray gebruikers pepperspray kopen in Frankrijk of Italië? Wat denk je?
Eenmaal het misloopt draai je de knop niet meer terug. Je krijgt deze wapens nooit meer van de markt.
Criminelen kunnen de trein nemen naar Parijs of Berlijn en pepperspray/dierenspray daar kopen. Je moet gewoon 18 jaar zijn.

Zie het experiment van Denemarken, toen ze dat weer illegaal hebben gemaakt daalde het pepperspray-misbruik naar het niveau van voor 2018.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Vanaf 18, zoals andere EU landen.
Ha, onder de 18 jaar heb je dus geen onveiligheidsgevoel en moet men zich niet kunnen "verdedigen"?
Die groep laten we dus maar aan hun lot over want jij staat duidelijk aan de zijde van symptoombestrijding en dan nog eens voorbehouden voor een beperkte groep.
En is in al die landen binnen de EU - net zoals in BXL - waar pepperspray is toegelaten of illegaal verspreid is onder het vrouwelijke deel van de bevolking dat onveiligheidsgevoel dan plots verdwenen en de criminaliteit gevoelig gedaald?
Incorrect, vraag maar aan ChatGPT.
Laat ons in het vervolg gedegen wetgevend werk dan maar over laten aan "ChatGPT" :roll:
Criminelen kunnen de trein nemen naar Parijs of Berlijn en pepperspray/dierenspray daar kopen. Je moet gewoon 18 jaar zijn.
Het gaat er in deze niet over wat criminelen doen maar hoe je daar als maatschappij op wil reageren.
Je als maatschappij bij voorbaat gewonnen geven en als "oplossing" dan maar aanreiken dat het grootste deel van de bevolking dat nog binnen de wet opereert zich als verweer dan maar moet aanpassen aan het gedrag van criminelen en dat dient te kopiëren lijkt me een combinatie van een stepping stone en als maatschappij de handdoek bij voorbaat al in de ring gooien.
Het is niet omdat het criminele milieu zich van alles kan veroorloven dat je dat als oplossing dan maar moet uitbreiden naar de rest van de bevolking. :roll:
Ben je er dan ook voorstander van dat de bevolking zich moet gaan bewapenen met vuurwapens, het verspreiden van drugs, intimidatietechnieken, granaten naar elkaar gooien, enz...... want dat kunnen criminelen zich nu ook al blijkbaar veroorloven en daar moeten ze zelfs niet voor naar het buitenland.
Richten en schieten is simpel. Je moet natuurlijk rekening houden met de wind. Trouwens pepper-gel bestaat ook, mogelijk beter dan pepperspray.
Je hebt duidelijk - net zoals R. Beenders - geen idee waarover je het hebt en laat je leiden door korte termijn emoties en niet op een gedegen aanpak van de bron van het probleem.
R. Beenders is nog zo eerlijk om aan te geven dat hij zelf geen idee heeft en daarom eerst nog eens - de zoveelste - studie heeft besteld.

Dat is uiteraard iedere verdere discussie zinloos.
Het lijkt me beter dat je dan verder in discussie gaat met ChatGTP.

Soit, jij bent duidelijk voor, en ik duidelijk tegen.
Dat was het dan ook maar.
Sol Invictus!
Kun
Pro Member
Pro Member
Provider

Ha, onder de 18 jaar heb je dus geen onveiligheidsgevoel en moet men zich niet kunnen "verdedigen"?
Als je te bang bent om een bus, trein of fiets te nemen dan moet je gewoon verhuizen naar een betere buurt. Mensen hebben weinig keuze als ze naar een stad of universiteit moeten reizen.
Laat ons in het vervolg gedegen wetgevend werk dan maar over laten aan "ChatGPT" :roll:
Doen ze al in Albanië: https://nos.nl/artikel/2582112-albanie- ... -corruptie
Je hebt duidelijk - net zoals R. Beenders - geen idee waarover je het hebt en laat je leiden door korte termijn emoties en niet op een gedegen aanpak van de bron van het probleem.
R. Beenders is nog zo eerlijk om aan te geven dat hij zelf geen idee heeft en daarom eerst nog eens - de zoveelste - studie heeft besteld.
Richten en schieten is voldoende in Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Italië, Letland, Spanje, Roemenië, Oekraïne,...

Ze hebben geen enkele cursus nodig, waarom hebben Belgen dat wel nodig?

Brussel: 30% leeft onder de armoedegrens https://www.vivalis.brussels/nl/armoede ... id-brussel,

Ongeveer 37,6 procent van de Brusselse bevolking loopt een risico op armoede of sociale uitsluiting https://www.bruzz.be/actua/economie/bij ... 2024-02-10

Ze hebben niet genoeg geld om hun schumanplein te renoveren. Ze gaan dit probleem nooit oplossen, dus helaas zal pepperspray noodzakelijk worden.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/13 ... saertwijk/

Letterlijk een paar minuten geleden, het wordt echt steeds erger in Brussel. Misschien moeten leerkrachten ook pepperspray krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”