Rekeninguittreksels van 4000 Belfius klanten belanden bij de buren

Plaats reactie
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Bron: https://www.hln.be/binnenland/belfius-h ... ~a069ace0/

Daarnet ook op VTM Nieuws.

Hoeveel geld heeft je buurman op zijn rekening staan? Dat konden duizenden Belgen deze zomer onbedoeld te weten komen, zo wordt bevestigd aan de redacties van VTM NIEUWS en HLN. Door een fout bij Belfius belandden talloze rekeninguittreksels en andere financiële documenten in de verkeerde bus.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 47 keer

Gebeurd meer of we denken. Doet me denken aan dit:

https://www.hln.be/binnenland/exclusief ... n~a544e87d

Zou Belfius die mensen nu ook afdreigen?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je ziet hoe veel die privacywetgeving in de praktijk waard is. Een bank deelt zijn vertrouwelijke gegevens met een Colruytdochter om er verwerking en afhandeling van te doen. Onderling een contract opgesteld waarin ze vertrouwlijkheid beloven en nog enkele NDA-tjes en alles is schijnbaar in orde.
Tot de verwerking in handen komt van minder goed opgeleid personeel dat misschien al een een briefing gemist heeft, een slechte dag heeft of tegen een burnout aanzit.
Maar op papier is alles dus in orde... wees gerust.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 602 keer
Bedankt: 730 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Dat is te streng, het probleem is niet de privacywetgeving wel het feit dat er fouten zullen gebeuren zolang er mensen bij betrokken zijn. De wetgeving moet dit soort zaken net beperken tot een minimum. Dat er aandacht voor dit soort zaken komt is dus positief en zorgt ervoor dat men maatregelen neemt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 162 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Oei, een reden dus om de maandelijkse/jaarlijkse kosten te verhogen
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.3_7
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.0.9
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 527 keer
Bedankt: 686 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik ben er geen klant, maar als dat een verhoging tot gevolg heeft dan zal mijn betoog als volgt zijn:

Jullie krijgen al mijn geld, tot ik het zelf nodig heb mogen jullie ermee doen wat jullie willen, tegen een verwaarloosbare vergoeding die de kosten die jullie ervoor aanrekenen nog niet dekt.
Als jullie daar niet aan uit kunnen, zeg het dan, dan kom ik stante pede alles halen en stopt de samenwerking. Geen dank.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 21 keer

Gelukkig weiger ik al +30 jaar rekeninguittreksels en al zeker als ze (betalend) opgestuurd moeten worden.
Ik doe al PC-banking sinds 1991 (bij de ASLK of was het toen reeds Fortis?).
Toen was het offline betalingen klaarmaken en dan online doorsturen via inbelmodem, terzelfdertijd beschikbare uittreksels downloaden.
De toenmalige software was gebaseerd op 'Jezabel' voor ondernemingen dat ondersteund werdt door meerdere bankinstellingen.

Ik ben nu willens nillens (niet mijn keus) bij Belfius wegens onze hypothecaire lening.
We hebben de lening zeer voordelig gekregen (in 2020, mijn deel aan 0.96% op 10 jaar, het deel van mijn vrouw aan 1.12% op 25 jaar), dat laat je niet zo maar liggen.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”