Belgische Staat gebruikt auto als melkkoe

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 985
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 7 keer

België is koploper in Europa als het op belastingen aankomt voor de auto.
Relatief gezien staat dat bedrag voor 3.355 euro per voertuig in ons land, alweer het hoogste bedrag van heel Europa en vér boven het gemiddelde van 1.900 euro. Tweede in de rij is Oostenrijk met 2.651 euro per voertuig, voor Ierland (2.323 euro). Onze Franse (2.036 euro) en Nederlandse buren (1.954 euro) belasten hun auto’s beduidend minder.
Waar haalt onze overheid al die inkomsten?
  • BTW: 8,9 miljard euro
  • Accijnzen en taksen op brandstof en olie: 8,6 miljard euro
  • Jaarlijkse rijbelasting: 2,1 miljard euro
  • BIV: 0,5 miljard euro
En deze cijfers houden nog geen rekening met de belasting op het voordeel van alle aard bij bedrijfswagens, en ook niet met verworpen uitgaven of sociale bijdragen op het privégebruik van bedrijfswagens. 

https://www.fleet.be/acea-bevestigt-bel ... s-melkkoe/
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6611
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 781 keer
Bedankt: 340 keer
Recent bedankt: 5 keer

Iedere belasting is een herverdeling van middelen.
Voor iedere euro dat de een een voordeel krijgt (bv. via salarisauto) zal een ander die euro moeten betalen.
België kan dan wel koploper zijn in het innen van belastingen op privé autogebruik, anderzijds kunnen ze ook koploper zijn in het terug geven van deze belastingen aan een andere groep.

Het is dus maar tot welke groep (zoals bij iedere belasting) je behoort of je dat nu een nadelig of een voordelig gegeven vindt.

Wanneer je ziet hoeveel nieuwe en dure voertuigen er relatief op de Belgische Vlaamse wegen rondrijden is het ook maar normaal dat er veel BTW op de aankoop geheven wordt.
Nederlanders die de mogelijkheid hebben komen bv. dan weer in Vlaanderen brandstof tanken wegens redelijk hoge verschillen aan de pomp (in het voordeel van Vlaanderen). Met de accijnzen op brandstof zal het hier dus wel meevallen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
sukkelaar
Pro Member
Pro Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2020, 23:06
Bedankt: 4 keer

bedrijfswagens kosten de overheid tussen de 4 en 5 miljard per jaar,
de stelling lijkt niet te kloppen
DiffieHM
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 7 keer

ivob schreef: 2 weken geleden België kan dan wel koploper zijn in het innen van belastingen op privé autogebruik, anderzijds kunnen ze ook koploper zijn in het terug geven van deze belastingen aan een andere groep.
Ik denk dat dit wel een belangrijke opmerking is wanneer je gaat vergelijken tussen landen. Ik ben net terug van een autotrip en reed oa door Duitsland, Oostenrijk, Italië en Frankrijk. Waar Duitsland in weggebruik (geen tol, wat lagere brandstofprijzen) iets goedkoper lijkt was dit in Frankrijk en Italië toch wel een ander verhaal. Vele autosnelwegen heffen tol. In Oostenrijk had ik een vignet nodig om te rijden. Tunneldoorsteek tussen Italië en Frankrijk was bv ~ €50. In Frankrijk en Italië zijn de brandstofprijzen langs deze routes vaak > €2/L.

Zijn inderdaad allemaal dingen die je moet meenemen vooraleer straffe uitspraken te doen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6611
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 781 keer
Bedankt: 340 keer
Recent bedankt: 5 keer

Uiteraard klopt deze stelling wel.
Toch vanuit het uitgangspunt van de lobbygroep die ze publiceert. :-)

Het voorstellen dat de niet mee gerekende VAA en privé gebruik van bedrijfswagens als een extra druk omschrijven lijkt me dan weer heel erg bij de haren getrokken.
Wie VAA betaalt en het voordeel van een tankkaart/laadkaart heeft betaalt uiteraard ook geen BTW op aankoop van een auto noch belastingen op de gebruikskosten noch accijnzen op de brandstof.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1692
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 148 keer
Provider

DiffieHM schreef: 2 weken geleden Wie VAA betaalt en het voordeel van een tankkaart/laadkaart heeft betaalt uiteraard ook geen BTW op aankoop van een auto noch belastingen op de gebruikskosten noch accijnzen op de brandstof.
Nee, maar zijn werkgever betaalt die wel dus uiteindelijk krijgt de staat ze toch. BTW op auto's is in het beste geval voor 50% recupereerbaar, en brandstofkosten zijn ook maar beperkt aftrekbaar. En zelfs ALS ze aftrekbaar zijn, krijgt de werkgever er maximaal 25% van terug via lagere belastingen.
Dus de overheid wint sowieso.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6611
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 781 keer
Bedankt: 340 keer
Recent bedankt: 5 keer

Men kan niet gelijktijdig volhouden dat de overheid miljaren "wint" op belastingen op auto's en gelijktijdig miljarden verliest of minder inkomsten heeft door het toestaan van het voordeel van de salarisauto's.

De overheid an sich wint ook niets.
Ze int belastingen om deze vervolgens te herverdelen. Wat de ene verliest wint de andere.
De ene keer behoor je tot de betalers en de andere keer tot de ontvangers/gebruikers.
Het is dus een melkkoe waar je soms niets van krijgt, soms alleen maar mag melken en soms zelf aan de uier mag hangen.

Of je zou voor de overheid moeten werken. Dan win je blijkbaar altijd. :P Maar dat is ook weer een vrije keuze. :wink:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 63 keer
Recent bedankt: 6 keer

sukkelaar schreef: 2 weken geleden bedrijfswagens kosten de overheid tussen de 4 en 5 miljard per jaar,
de stelling lijkt niet te kloppen
Sorry maar die stelling klopt niet...ze hebben minder inkomsten maar dat is iets helemaal iets anders dan subsidies...daarnaast misbruikt de regering die salariswagens voor de electrificatie van ons wagenpark iets wat prive nooiiiit zal lukken..
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16504
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1206 keer
Recent bedankt: 5 keer

tom35 schreef: 2 weken geleden iets wat prive nooiiiit zal lukken.
Nu er meer en meer elektrische firmawagens rondrijden, waaronder ook de mijne, zie ik meer mensen ook privé de afweging maken.
En met wat zonnepanelen op uw dak, rijd je een groot deel van het jaar "gratis".
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3446
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

Het kost de Staat geld momenteel door die salariswagens als je het complete plaatje nu bekijkt, maar weet wel dat bij een later pensioen dit de Staat geld bespaart. Een salariswagen telt niet mee voor een pensioenberekening. Denk ook dat de bedrijven nu minder bijdragen dan loon te moeten uitbetalen, dus iedereen in dit systeem heeft ooit wel een voordeel: de werknemer moet geen auto kopen en onderhouden, de werkgever betaalt minder bijdragen dan op gewoon loon en de Staat moet minder pensioen betalen.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  MacBook Air M4 13" (2025) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6611
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 781 keer
Bedankt: 340 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ook dat is relatief.
Vanaf een bepaald bruto loon betaal je wel nog relevante pensioenbijdragen maar dat zie je later NIET meer terug in je pensioen.

En dan nog, ik heb liever gedurende de vele jaren van een actieve loopbaan wat meer netto inkomen/voordelen dat tijdens het beperkt aantal pensioenjaren. Voor wie voor zijn pensioen een beetje heeft gerekend en geïnvesteerd zijn vanaf het pensioen de grootste kosten al lang verleden tijd en doen die paar euro minder er al lang niet meer toe.
Gezien de trend neigt naar altijd langer werken worden de actieve jaren ook steeds langer in de tijd en de opvolgende pensioenjaren steeds korter.

Ieder zijn eigen situatie maar gedurende vele jaren om de vier jaar een nieuwe auto waar je zelfs nauwelijks iets aan moet bijdragen (in het bedrijf waar ik naar refereer max. 100 €), geen omniumverzekering, onderhoud, bijstand, brandstof,...) voor moet betalen is een veel groter voordeel dan vele jaren later een paar euro extra pensioen.
En zoals gezegd, heb je zelf PV dan kan je minstens 8 maanden per jaar al rijdend nog extra cash verdienen die de eigen bijdrage al gevoelig naar beneden haalt. :banana:

Of je combineert het gezinsinkomen, de ene een bedrijfsauto en de ander een relatief hoog pensioen.
De kleine nadelen van de ene periode worden dan ruimschoots gecompenseerd in een volgende.

En dan blijft natuurlijk nog de onzekerheid hoelang de Staat over tientallen jaren ruime pensioenen kan blijven betalen.
Gehad is gehad en kunnen ze je niet meer afnemen. De rest moet je nog afwachten (en zorg je NU dus beter al zelf grotendeels voor).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12699
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 602 keer
Bedankt: 730 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Bekijk het aantal wagens en het zal wel meevallen met dat gemelk, bovendien genieten koeien ook van het melken maar dat is een andere zaak :)

Wagens worden net zoals zowat alles belast. Is die belasting te hoog volgens eigen mening dan kan je alternatieven overwegen. Zelf heb ik altijd geopteerd voor 1 wagen, dat heeft me over al die tijd al veel uitgespaard en gaf minder kans tot melken. De fiets levert daar nog eens gezondheidsvoordelen bij op.

Ben net terug van Noorwegen. Daar kennen ze iets van melken en van EV's. Zowat alle nieuwe wagens zijn EV en niet "gegoven" door de overheid al bestonden er ook daar lang "voordelen". De overheid melkt daar zowat alles om over bvb (alcoholische) drank te zwijgen die enkel in een vinmonopolet wordt verkocht tegen prijzen die de onze goedkoop maken. Wegen zijn erg beperkt beschikbaar en geregeld met tol en (betalende) veerdiensten. Parkeren is zo goed als overal betalend, zelfs op een parking in the middle of nowhere aan de start van een wandeling. Je wagen wordt gescand en de rekening volgt automatisch, een vorm van automatisch melken dus :)

Elk land is anders en heeft andere regels, belastingen en voordelen. Ondanks dat het erg leuk is in Noorwegen als toerist in de tijd dat ook het weer mee wil werken, overweeg ik dus geen deelname aan het programma van Annemie Struyf over Belgen die vertrekken naar Noorwegen.

Punt is dat wagens nadelen veroorzaken en dat er teveel zijn om goed te zijn. Het is dus logisch dat de overheid zo'n consumptiegoed belast. Het is veel minder logisch dat ze daarnaast ook de files en andere problemen subsidieert. Overheid en logica, het botst wel vaker.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 63 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bwa maar Noorwegen is toch zowat het meest hypocriete land ter wereld... Ze hebben 100den miljarden verdiend aan olie en gas oppompen en gaan dan even het heilige boontje uithangen dat het allemaal evs moeten zijn... Is het trouwens niet zo dat daar ook heel veel subsidie gegeven zijn voor ev's tor 2023 betaalde je er geen btw op evs sindsdien wel.... Hun staatsfondsen is het grootste der wereld bijna 1000miljard dankzij die olie waarvan ze nu zeggen dat ze er mee gaan stoppen en dus Europa nog meer afhankelijk maken van andere ..
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 6719
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 313 keer
Bedankt: 656 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

tom35 schreef: 2 weken geleden Bwa maar Noorwegen is toch zowat het meest hypocriete land ter wereld...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12699
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 602 keer
Bedankt: 730 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Elk land is hypocriet op een bepaalde manier. De Noren hebben het gewoon goed aangepakt en eens voor de verandering hun geld geïnvesteerd ipv verbrast. Daar plukken ze nu de vruchten van en anderen laten ze betalen voor die vruchten, waarom zouden ze ze ook gratis wegschenken aan landen die het toch maar zouden verbrassen?

Dat ze hypocriet zijn werd ook duidelijk na een gids in Bergen die uitleg gaf over de Hanzestad Bergen. Eerst vroeg hij of er Duitsers in de groep zaten en pas toen geen enkele durfde toegeven dat hij Duitser was, begon hij te lachen met hun regeldrift... en dat in een land waar de regels van overal lijken te komen en waar je de controle voelt alsof je in een dorp woont met maar 5 huizen (vaak realiteit in Noorwegen). Het duurde bvb meer dan een week tegen dat ik de eerste keer het bestaan van politie zag... maar die is niet nodig als iedereen politie speelt voor een ander :)

Je loopt in het lijntje en doet zoals iedereen al deed. Past dat niet dan zijn er kansen genoeg om ergens in een uithoekje moederziel alleen je eigen zin te doen, niemand zal van je bestaan merken, zelfs de lijkgeur gaat zo ver niet.

Voor de rest vond ik het nogal een eilandmentaliteit hebben. Ze werken wel samen want anders is er niet te overleven in dat klimaat maar toch blijven ze afstandelijk en gereserveerd. Vaak vond ik het lijken op robotten die hun taken netjes en braaf uitvoeren maar vooral niets meer dan dat. Vervelende klussen laten ze over aan anderen, de enige reden om gekleurden te dulden.

Het ziet er dus inderdaad beeldig uit en soms vraag je je af of zelfs een Noorse mesthoop lekker zou ruiken :) Maar onder dat formidabel mooie laagje zitten helaas nog wat andere, iets minder idyllische. De dorpen met 5 huizen tellen vaak één leegstaand omdat de bewoners dood of vertrokken zijn naar een plaats waar er wel iets te beleven valt. Ze sterven maw uit ondanks dat de overheid grote gezinnen steunt met oa riante zwangerschapsverloven. Je ziet er dus meer dan hier gezinnen met minstens 3 kinderen.

De huizen zijn mooi onderhouden, de straten zijn proper en de wegen liggen er goed bij... als ze niet door een landslide zijn weggespoeld. Dat alles heeft echter ook een prijs en die is niet min. Zowat alles kost er meer dan hier, en we zijn zogezegd de gemelkten. Op restaurant drinken velen gewoon water want de rest is te duur en denk al helemaal niet aan wijn. Ze blijven dus thuis waardoor er amper horeca is, betaalbare horeca is nog zeldzamer. Meer nog, alcohol in het openbaar is een nono. Vergeet dus ook dat terrasje tenzij voor een vers ijsje van geitenmelk en chocolade trollenkeutels.

Maar zelfs binnen ontsnap je niet aan de regels. Zo gingen we een nieuwe hippe foodmarket bezoeken in Oslo. We bestelden een local biertje en dachten dat een tafel verder (de enige die vrij was) op te drinken samen met een elandhamburger. Dat was buiten de waard gerekend die in paniek afgelopen kwam. Don't drink here!!! Waarom, je hebt het ons net verkocht 5 meter verder? Zijn licentie ging maar 3 meter ver bleek en dus moesten we binnen de perimeter blijven. Gelukkig was het geen Duitser :)

Dus ja, Noorwegen is een plaatje maar een duur plaatje en met zijn eigen hypocriete manieren... net zoals elk land.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
THeoMj
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 1 maand geleden
Bedankt: 1 keer

ivob schreef: 2 weken geleden
Ieder zijn eigen situatie maar gedurende vele jaren om de vier jaar een nieuwe auto waar je zelfs nauwelijks iets aan moet bijdragen (in het bedrijf waar ik naar refereer max. 100 €), geen omniumverzekering, onderhoud, bijstand, brandstof,...) voor moet betalen is een veel groter voordeel dan vele jaren later een paar euro extra pensioen.
Op korte termijn en zolang je een salaris wagen voor de deur heeft, klopt uw stelling.
Maar eens op pensioen en dan nog een auto zelf te betalen.
Of uw stelling dan nog klopt.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12699
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 602 keer
Bedankt: 730 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Hoe zit dat men mensen die heel hun leven zelf hun wagen hebben betaald? Een wagen is een redelijke kostenpost als je hem zelf moet betalen. Het feit dat men het steeds meer als vanzelfsprekend begint te beschouwen dat je wagen gesubsidieerd wordt, zegt veel.

Het komt altijd op hetzelfde neer, je kan een voordeel gebruiken of je kan het voordeel(minder kosten) deels opsparen voor later. Wie alles nu spendeert kan later tekort komen, dat is het gevolg van eigen keuzes.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6611
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 781 keer
Bedankt: 340 keer
Recent bedankt: 5 keer

THeoMj schreef: 2 weken geleden Op korte termijn en zolang je een salaris wagen voor de deur heeft, klopt uw stelling.
Maar eens op pensioen en dan nog een auto zelf te betalen.
Of uw stelling dan nog klopt.
Op korte termijn?
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar de meeste werknemers hebben geen korte termijn loopbaan.
Tientallen jaren een salarisauto is tientallen jaren een behoorlijk bedrag uitgespaard aan aankoop, BIV, onderhoud, verzekeringen, wegenbelastingen, tanken/laden,.....
Dat je vanaf pensioen zelf nog een auto moet betalen kan wel zijn (en is afhankelijk van ieders keuze en mogelijkheden) maar verschilt dan niet van wie nooit een salarisauto heeft gehad (maar wel lopende kosten op langere termijn).
De salarisautoloze werknemer moet - in een gelijkaardige situatie - dan ook nog een (nieuwe) auto kopen of de reeds betaalde auto verder oprijden en hopen dat deze heel zijn pensioen nog blijft meegaan.

En nogmaals, na je pensioen (en afhankelijk van de situatie) sta je er doorgaans financieel al beter voor dan nog aan het begin van een carrière staat. De grootste kosten (kinderen, huis, wereldreizen,.... whatever) liggen dan immers al achter je.
Ik heb mijn gezinspensioen overigens al voorbereid en een loft gekocht aan de rand van een historisch stadscentrum.
Daar heb je niet echt meer een auto nodig: winkels, openbaar vervoer, horeca, cultuur,..... allemaal op wandel- en fietsafstand. :-D Een eigen auto wordt dan eerder een luxeoptie om het pensioen tijdig op te krijgen. :wink:

En het is ook geen "stelling" maar een individueel uitgangspunt (gelieve in het onderschrift mijn disclaimer te lezen).

Nu wie - en daar gaan we weer :-D - persoonlijk vindt dat een salarisauto geen al te grote voordelen oplevert en liever altijd een eigen auto betaalt zodat ie daar later hopelijk een hoger pensioen aan over houdt moet dat vooral niet laten.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”