Aanbevelingen voor 5G router?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 45 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Nu EDPnet een gevoelige prijsverhoging heeft aangekondigd, lijkt het mij tijd om een gedachte in de praktijk te zetten waar ik al langer mee rondloop, namelijk de vaste internetaansluting stop te zetten en te vervangen door een 5G-verbinding. Ik weet welke consequenties dat kan hebben, maar mijn gebruik is van dien aard dat de negatieve aspecten beperkt zouden moeten blijven (ik game niet, stream geen video, geen netflix, etc.)

De vraag is dan naar welke vriendelijke geprijsde hardware ik kan kijken. Er zijn geen torenhoge verwachtingen, maar wel als absoluut minimum een ethernetpoort en toekomstgerichte WiFi (6 of 7) én uiteraard 5G ontvangst. Een leuke plus zou DECT-ondersteuning zijn, maar dat hoeft niet noodzakelijk.

Ik zag bijvoorbeeld de Fritzbox! 6860 5G langskomen, maar dat is toch een behoorlijk prijzig toestel. Iets fijns voor een euro of 200 zou mooi zijn.

Heeft iemand suggesties of, beter nog, positieve ervaringen?
x0f
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 17 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als je dat echt voor een permanente verbinding wil gebruiken, zou ik voor een duur model gaan zoals de Fritzbox of iets van Netgear. Welk abonnement zou je nemen?

Het is niet mijn bedoeling om je topic te kapen maar ik lees bij deze graag mee want ik ben ook op zoek naar een dergelijk toestel voor occasioneel gebruik. Of misschien naar een router/switch dat ik in combinatie met usb tethering (via smartphone) kan gebruiken.
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 45 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

De Netgear toestellen, zoals de Nighthawk reeks, hebben een prijskaartje van +/- 500 euro. Dat is mij teveel.
Qua abonnement kijk ik naar Hey mobile XL, 200 GB voor 25 euro, cf. https://www.heytelecom.be/nl/gsm-abonnementen
Joop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Je kan toch gewoon een 5G dongle in je huidige Fritzbox steken? De meeste kunnen dat. Gister getest met een 4G Dongle in de 5690Pro en dat ging prima, werd zo herkent.
Verder heb je 5G-modems met een CAT aansluiting die je zo aan je bestaande router kan hangen.

Maar als je niet gamed etc, zou ik een 4G USB dongle nemen, haal je vlotjes 150Mbit mee als je bereik goed is. Die dongles kosten nog geen 35 euro.

In praktijk is 4G net zo snel als 5G op dit moment, de meeste masten hebben slechts een 5G software update gehad zonder dat ze extra banden benutten, waardoor het verschil tussen 4G en 5G in de meeste gevallen nihil is.

Er zijn uitzonderingen, maar de meeste 5G banden liggen zo hoog in frequentie dat ze je toch niet bereiken, tenzij je een zichtverbinding ZONDER obstakels hebt.
Dan bedoel ik dat je met een zaklamp de zendmast moeten kunnen beschijnen om die banden te kunnen gebruiken, want ze gaan nergens doorheen.

Praktijktesten die ik heb gezien in Nederland, waar ze verder staan dan bij ons, wijzen nagenoeg geen verschil uit met 4G voor thuisgebruik.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865Lac
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”