maatregelen tegen geweld
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 320 keer
- Recent bedankt: 3 keer
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/26 ... uisbezoek/
Na de moord op een OCMW-medewerker in Gent krijgen sommige OCMW-medewerkers een smartwatch. Typisch weer alle problemen proberen oplossen met 'apps'. Het zal zeker helpen in sommige situaties, maar in het geval van de OCMW-moord had men enkel sneller in de gaten dat hij vermoord was.
Ondertussen blijven alle soorten middelen om jezelf te verdedigen ten strengste verboden in België: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/25 ... igingsspr/
Na de moord op een OCMW-medewerker in Gent krijgen sommige OCMW-medewerkers een smartwatch. Typisch weer alle problemen proberen oplossen met 'apps'. Het zal zeker helpen in sommige situaties, maar in het geval van de OCMW-moord had men enkel sneller in de gaten dat hij vermoord was.
Ondertussen blijven alle soorten middelen om jezelf te verdedigen ten strengste verboden in België: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/25 ... igingsspr/
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
- Bedankt: 686 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Goh, hadden ze het echt sneller geweten ? ik heb er zelf geen ervaring mee maar valdetectie is toch niet erg betrouwbaar lees ik, veel false positives en niet gedetecteerde vallen. Er moet dan ook nog altijd iemand reageren op de meldingen he...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 651 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Terecht. Een opbod van "wapens" lost niets op. Integendeel, het kan de situatie laten escaleren en de kans is groot dat op het ogenblik dat je iets wil doen je "wapen" bij de dader terecht komt. De dader is voorbereid om iets te doen, een slachtoffer is verrast en reageert niet zoals het meestal tijdens een cursus of wat dan ook geleerd werd.MaT schreef: 1 dag geleden Ondertussen blijven alle soorten middelen om jezelf te verdedigen ten strengste verboden in België
Bye, Maurice
https://on4bam.com
- MaT
- Elite Poster
- Bedankt: 320 keer
Wat is dan wel de oplossing voor Lisa, Erik en de vele honderden die hen al voorgegaan zijn in gevallen van zinloos geweld? Zij waren compleet weerloos en de aanvaller was sterker en/of was wel voorzien van een wapen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
- lacer
- Elite Poster
- Bedankt: 197 keer
Met 2 zou een (duurdere) oplossing kunnen zijn maar dan alleen voor de moeilijke gevallen, dus vb. niet voor de bomma met een rollator.
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 192 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Het erge eraan is dat het meestal een dader met voorgeschiedenis is en dat mits juist optreden het ergste voorkomen had kunnen worden.
Het falen van de overheid dus. Zoals met ook recent in Helchteren waar de veroordeelde dader van familiaal geweld tijdens penitentiair verlof zijn ex in brand gestoken heeft.
In plaats van de slachtoffers en de maatschappij te beschermen tegen zo onmensen worden de daders toch weer losgelaten. Blijkbaar door misplaatste clementie of simpelweg onkunde en wanbeleid.
Het falen van de overheid dus. Zoals met ook recent in Helchteren waar de veroordeelde dader van familiaal geweld tijdens penitentiair verlof zijn ex in brand gestoken heeft.
In plaats van de slachtoffers en de maatschappij te beschermen tegen zo onmensen worden de daders toch weer losgelaten. Blijkbaar door misplaatste clementie of simpelweg onkunde en wanbeleid.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Het is maar hoeveel het mag kosten en het antwoord op die vraag zal afhangen van aan wie je het vraagt denk ik...lacer schreef: 1 dag geleden Met 2 zou een (duurdere) oplossing kunnen zijn maar dan alleen voor de moeilijke gevallen, dus vb. niet voor de bomma met een rollator.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 605 keer
ik vind het tegenwoordig heel simpel.... het mag allemaal wel veel strenger en strikter.
illegaal in het land en betrapt op eender welke (kleine) misdaad => buiten ipv gevang of vrij (hoewel er in theorie gewoon geen illegalen in het land zouden mogen raken)
illegaal in het land en moord gepleegd? => doodstraf, want duidelijk dat je niet in het land bent om een bijdrage aan het land te leveren
legaal in het land (legale migratie of geboren belg) en geweld gepleegd? => enkelband of celstraf (afhankelijk van de misdaad)
legaal in het land (legale migratie of geboren belg) en moord gepleegd => effectieve celstraf (zonder penitentiair verlof of vervroegde vrijlating), met doodstraf bij enige vorm van (al dan niet dodelijke) recidive
het is erg "gemeen/zwaar/....", maar ik denk dat het wel zowat de enige overgebleven optie is om het land nog een kans te geven op overleven zonder een burgeroorlog of co.
het enige probleem? de wet zou terug moeten aangepast worden om de doodstraf terug toe te laten, en dan zal ongetwijfeld europa weer komen janken dat het niet menselijk is.... ook al is "het goede europa" in grote mate verantwoordelijk voor wat er nu allemaal in datzelfde europa aan het gebeuren is.
illegaal in het land en betrapt op eender welke (kleine) misdaad => buiten ipv gevang of vrij (hoewel er in theorie gewoon geen illegalen in het land zouden mogen raken)
illegaal in het land en moord gepleegd? => doodstraf, want duidelijk dat je niet in het land bent om een bijdrage aan het land te leveren
legaal in het land (legale migratie of geboren belg) en geweld gepleegd? => enkelband of celstraf (afhankelijk van de misdaad)
legaal in het land (legale migratie of geboren belg) en moord gepleegd => effectieve celstraf (zonder penitentiair verlof of vervroegde vrijlating), met doodstraf bij enige vorm van (al dan niet dodelijke) recidive
het is erg "gemeen/zwaar/....", maar ik denk dat het wel zowat de enige overgebleven optie is om het land nog een kans te geven op overleven zonder een burgeroorlog of co.
het enige probleem? de wet zou terug moeten aangepast worden om de doodstraf terug toe te laten, en dan zal ongetwijfeld europa weer komen janken dat het niet menselijk is.... ook al is "het goede europa" in grote mate verantwoordelijk voor wat er nu allemaal in datzelfde europa aan het gebeuren is.
- Mortov Molotov
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 58 keer
@Splitter in jouw betoog merk ik een zoveelste voorstel om misdadigers, illegaal in België, terug te sturen. Overigens wordt dat soms ook voorgesteld indien het om legale allochtonen gaat.
Het probleem in dit soort kwesties is niet onze allerliefste boksbal genaamd de EU, maar de landen van herkomst. Terugstuurbeleid vereist bilaterale akkoorden met die landen, en die gaan daar evident niet met ons over gaan samenzitten.
Dus als een politicus of politiek commentator in de gazet dit soort voorstellen debiteert, weet je dat hij/zij ofwel gebrekkige kennis van zaken heeft, ofwel heel goed weet dat dit niet kan, maar zich niet geneert om aan symboolpolitiek te doen.
Het probleem in dit soort kwesties is niet onze allerliefste boksbal genaamd de EU, maar de landen van herkomst. Terugstuurbeleid vereist bilaterale akkoorden met die landen, en die gaan daar evident niet met ons over gaan samenzitten.
Dus als een politicus of politiek commentator in de gazet dit soort voorstellen debiteert, weet je dat hij/zij ofwel gebrekkige kennis van zaken heeft, ofwel heel goed weet dat dit niet kan, maar zich niet geneert om aan symboolpolitiek te doen.
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 

- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 327 keer
- Bedankt: 731 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Dit wordt inderdaad constant vergeten.
Of wil je een veroordeelde buitenlander naar zijn/haar thuisland sturen waar ze de veroordeling in BE niet erkennen? Met andere woorden, ginder gewoon vrij laten?
Van straffeloosheid gesproken...
Of wil je een veroordeelde buitenlander naar zijn/haar thuisland sturen waar ze de veroordeling in BE niet erkennen? Met andere woorden, ginder gewoon vrij laten?
Van straffeloosheid gesproken...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 59 keer
Doodstraf terug invoeren, daar al mee beginnen
Dat heerschap komt er allemaal veel te makkelijk vanaf..
Gevangenissen die voor velen een luxeleven betekenen, het mag gaan stoppen..
Gsms drugs alles wordt daar binnen gebracht..jij moet maar is proberen een vlieger op te stappen en met een flesje spa water van 50cl door controle te geraken..
Politie is machteloos tegenwoordig,arresteren ze iemand dienen ze hem na 12u al te laten gaan al dan niet met een uitzettingsbevel... het zal helpen ...
Als het allochtonen zijn terug sturen..ja ik weet dat is simplistisch want die landen willen die criminelen niet en het zijn niet allemaal allochtonen maar t0% of meer vd huidige criminelen id gevangenis heeft niet de belgische nationaliteit..ik vraag me af of ze durven zeggen hoeveel van die andere 50% er een dubbele heeft...
Als morgen politie bij een achtervolging op een wagen schiet en er zit een kind is roept half belgie moord en brand naar de politie, dat die idioten weg vluchten met een kind in de auto..bwa is toch normaal..
Dat er ne kerel van 12j door een.park ligt te crossen met een elektrische step moeten we allemaal maar accepteren, daar loopt het ook al fout..
En kom aub nu niet zeggen dat het integratie is want de 3de of 4de generatie zijn meestal erger...
De hele maatschappij is veel te laks geworden...
Tom
Gsms drugs alles wordt daar binnen gebracht..jij moet maar is proberen een vlieger op te stappen en met een flesje spa water van 50cl door controle te geraken..
Politie is machteloos tegenwoordig,arresteren ze iemand dienen ze hem na 12u al te laten gaan al dan niet met een uitzettingsbevel... het zal helpen ...
Als het allochtonen zijn terug sturen..ja ik weet dat is simplistisch want die landen willen die criminelen niet en het zijn niet allemaal allochtonen maar t0% of meer vd huidige criminelen id gevangenis heeft niet de belgische nationaliteit..ik vraag me af of ze durven zeggen hoeveel van die andere 50% er een dubbele heeft...
Als morgen politie bij een achtervolging op een wagen schiet en er zit een kind is roept half belgie moord en brand naar de politie, dat die idioten weg vluchten met een kind in de auto..bwa is toch normaal..
Dat er ne kerel van 12j door een.park ligt te crossen met een elektrische step moeten we allemaal maar accepteren, daar loopt het ook al fout..
En kom aub nu niet zeggen dat het integratie is want de 3de of 4de generatie zijn meestal erger...
De hele maatschappij is veel te laks geworden...
Tom
-
- Elite Poster
Je kan toch niet ontkennen dat die hele maatschappij veel te laks geworden is, wat zijn ze zo braaf mr..
Als ik 20 was (ben der 55) dan was het zwijgen en luisteren als de politie iets ze, daar werd geen gsm.of camera boven gehaald ( ja die bestonden nog niet maar je weet wat ik bedoel).
Hulpdiensten die aangevallen worden, verdomd hard op reageren, geen compassie
Daarstraks id krant, die organisatie die illegale drifts organiseert stopt er mee..euh waarom zitten die nog niet achter slot en grendel
Die groene klimaatactivisten die met verfrissen rondlopen, zich vastketenen, voor een.miljoen euro schade aanbrengen aan een bedrijf ed...idem dito opsluiten
Zo zijn er tig voorbeelden waar mensen tegenwoordig vinden dat we veel toleranter moeten zijn...
Zelfs op school..iemand heeft een b attest, wacht even advocaat op afsturen en we lossen dat wel op..
Allemaal voorbeelden dat de slinger volledig is doorgeslagen..
Neen het is niet simpel maar ergens beginnen, straffen strenger maken...
Mensen die aan hun gsm komen id auto hub rijbewijs afpakken dat kunnen ze maar echte maatschappelijke problemen aanpakken daar lopen ze in een grote boog omheen.
Als ik 20 was (ben der 55) dan was het zwijgen en luisteren als de politie iets ze, daar werd geen gsm.of camera boven gehaald ( ja die bestonden nog niet maar je weet wat ik bedoel).
Hulpdiensten die aangevallen worden, verdomd hard op reageren, geen compassie
Daarstraks id krant, die organisatie die illegale drifts organiseert stopt er mee..euh waarom zitten die nog niet achter slot en grendel
Die groene klimaatactivisten die met verfrissen rondlopen, zich vastketenen, voor een.miljoen euro schade aanbrengen aan een bedrijf ed...idem dito opsluiten
Zo zijn er tig voorbeelden waar mensen tegenwoordig vinden dat we veel toleranter moeten zijn...
Zelfs op school..iemand heeft een b attest, wacht even advocaat op afsturen en we lossen dat wel op..
Allemaal voorbeelden dat de slinger volledig is doorgeslagen..
Neen het is niet simpel maar ergens beginnen, straffen strenger maken...
Mensen die aan hun gsm komen id auto hub rijbewijs afpakken dat kunnen ze maar echte maatschappelijke problemen aanpakken daar lopen ze in een grote boog omheen.
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 767 keer
- Bedankt: 156 keer
Wij busbestuurders van de Lijn gingen allemaal een bodycam krijgen na de vele agressie gevallen.
"a few years later.."
We krijgen just niks!
"a few years later.."
We krijgen just niks!
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- cadsite
- userbase crew
Nee, echt niet...tom35 schreef: 1 dag geleden Doodstraf terug invoeren, daar al mee beginnen
Stop met die belachelijke dooddoeners want je weet duidelijk niet waar je het over hebt.
Doodstraf? Nee, nooit never. Het risico dat er 1 iemand onterecht geëxecuteerd wordt kan nooit uitgesloten worden, dus onbespreekbaar.
Het leven in een gevangenis een luxeleven? Ik weet (beroepshalve) nogal goed hoe het er aan toe gaat. Nee, geloof die "club-med" verhaaltjes niet. Ik garandeer jou dat 99.9% van de gedetineerden meerdere keren ligt te bleiten in zijn/haar bed.
Ik had echt gehoopt dat de corona periode een klein beetje een licht zou doen schijnen bij al deze roepers, maar blijkbaar niet...
Toen was het OnGeHoOrD dat mensen OPGESLOTEN zaten in hun huis. Onmenselijk was het! De klaagzang van mensen omdat ze een paar dagen langer op hun vakantiebestemming moesten blijven in een hotelkamer met room-service, het was ondraaglijk zwaar!

Al ooit eens in een cel gestaan met de idee dat je daar 23/24u moet zitten? Wil je douchen? Dan moet je dat aanvragen en hopen dat de cipier langskomt.
Bellen? Dan is dat aan de in-house tarieven (voilà, onmiddellijk de belangrijkste reden waarom gedetineerden een gsm proberen binnen te smokkelen)
Tjonge jonge... Ik kan hier een boek over schrijven.
Ik kan je aanraden om eens op bezoek te gaan naar:
https://gevangenismuseum.nl
Trek er zeker een hele dag voor uit. Je zal nog tijd te kort hebben.
En nee, ik kom niet de 'ocharme' kaart trekken, maar besef dat de straf 'vrijheidsberoving' is en dat dit echt wel een zware straf is.
- on4bam
- Moderator
Voor sommigen is het inderdaad simpel, in de middeleeuwen was het ook allemaal simpel. Helaas weten we ondertussen dat alles niet zo eenvoudig is dan een paar slogans roepen.
De doodstraf is met reden afgeschaft, je wil als rechtbank geen doodstraf uitspreken EN uitvoeren om dan later toch de echte dader te pakken te krijgen. Pech zeker? Voor de kosten is de doodstraf ook al niet interessant want voor zoiets definitiefs zijn er beroepsprocedures die jaren aanslepen.
Als we de US als voorbeeld nemen zien we in elk geval dat de doodstraf ook niet werkt als afschrikmiddel.
Met als voorbeeld dingen aanhalen als x-de generatie en "terugsturen" maakt ook al duidelijk van waar de wind komt
want ja, echte Vlamingen doen natuurlijk niets verkeerd (vraag het maar aan Dutroux, Haemers, Horion enz...)
Vroeger hebben we nog gewerkt in verschillende gevangenissen, Vorst, St-Gillis, Mechelen en Antwerpen, en ik kan cadsite bijtreden, 't is geen Club Med, het was ook niet wat ik voorheen dacht dat de gevangenis was.
De doodstraf is met reden afgeschaft, je wil als rechtbank geen doodstraf uitspreken EN uitvoeren om dan later toch de echte dader te pakken te krijgen. Pech zeker? Voor de kosten is de doodstraf ook al niet interessant want voor zoiets definitiefs zijn er beroepsprocedures die jaren aanslepen.
Als we de US als voorbeeld nemen zien we in elk geval dat de doodstraf ook niet werkt als afschrikmiddel.
Met als voorbeeld dingen aanhalen als x-de generatie en "terugsturen" maakt ook al duidelijk van waar de wind komt

Vroeger hebben we nog gewerkt in verschillende gevangenissen, Vorst, St-Gillis, Mechelen en Antwerpen, en ik kan cadsite bijtreden, 't is geen Club Med, het was ook niet wat ik voorheen dacht dat de gevangenis was.
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
Maar serieus uw reactie zegt toch ook genoeg..
Meer dan 50% van onze gevangenen zijn niet Belgen, dat kan je toch niet ontkennen.
Als je van die 50% 3/4 zou kunnen terug sturen naar oa de Oostbloklanden, Syrië enz... dan.los je de overbevolking op, je kan de budgetten verhogen en met dat extra geld meer bewaking voorzien enz.. opties genoeg maar er miet direct de label racist op geplakt worden want hoe durf je te spreken over een 3de of 4de generatie..
Het zijn allemaal vlamingen.zeker daar id drugswijk in Brussel waar de politie niet meer durft komen..
Dat men het id gevangenissen normaal vind dat men van buiten naar binnen pakjes worden gesmeten is blijkbaar ook normaal
Gsm drugs allemaal normaal daar
Het kot afbreken omdat ze is niet mogen gaan wandelen...
Een bewaker die bedreigd wordt.j.tja normaalste zaak
Een moordenaar die na 10j vrijkomt normaalste zaak
Uw reactie @on4bam zegt toch ook genoeg en daar zie je toch ook waar de wind vandaan komt... Dit is ook zo een dooddoener...alsof ik een racist ben... cijfers zijn wat ze zijn...je kan je kop ih zand steken maar dat gaat niks veranderen..
Doodstraf invoeren bwa neen ze
Strenger worden..bwa maar ..
Overal zijn er 1000 redenen om iets niet te doen...die Ilsa, enz zijn er 10tallen om het wel te doen..
If you keep on doing what you did you keep on getting what you got..maar soit blijkbaar wordt er nogal graag geroepen dat het simplistisch is is het niet in iemand kraam past...
Meer dan 50% van onze gevangenen zijn niet Belgen, dat kan je toch niet ontkennen.
Als je van die 50% 3/4 zou kunnen terug sturen naar oa de Oostbloklanden, Syrië enz... dan.los je de overbevolking op, je kan de budgetten verhogen en met dat extra geld meer bewaking voorzien enz.. opties genoeg maar er miet direct de label racist op geplakt worden want hoe durf je te spreken over een 3de of 4de generatie..
Het zijn allemaal vlamingen.zeker daar id drugswijk in Brussel waar de politie niet meer durft komen..
Dat men het id gevangenissen normaal vind dat men van buiten naar binnen pakjes worden gesmeten is blijkbaar ook normaal
Gsm drugs allemaal normaal daar
Het kot afbreken omdat ze is niet mogen gaan wandelen...
Een bewaker die bedreigd wordt.j.tja normaalste zaak
Een moordenaar die na 10j vrijkomt normaalste zaak
Uw reactie @on4bam zegt toch ook genoeg en daar zie je toch ook waar de wind vandaan komt... Dit is ook zo een dooddoener...alsof ik een racist ben... cijfers zijn wat ze zijn...je kan je kop ih zand steken maar dat gaat niks veranderen..
Doodstraf invoeren bwa neen ze
Strenger worden..bwa maar ..
Overal zijn er 1000 redenen om iets niet te doen...die Ilsa, enz zijn er 10tallen om het wel te doen..
If you keep on doing what you did you keep on getting what you got..maar soit blijkbaar wordt er nogal graag geroepen dat het simplistisch is is het niet in iemand kraam past...
Laatst gewijzigd door tom35 1 dag geleden, in totaal 1 gewijzigd.
- on4bam
- Moderator
Ik zeg nergens dat er niet streng mag opgetreden worden, ik maak echter geen onderscheid tussen mensen. Het probleem zit bij justitie. Wie opgepakt en veroordeeld wordt zou op een korte procedure moeten rekenen en geen jarenlange processen met uitstel, wraking van rechters, procedurefouten e.d.
Een straf in verhouding met de feiten (en doodstraf hoort daar niet en nooit bij) die direct en volledig uitgezeten wordt.
Opvolging is ook noodzakelijk (heb je je ooit afgevraagd waarom er Scandinavië zo weinig recidiven zijn?). Kijk naar het gevangeniswezen daar en vergelijk met onze middeleeuwse kerkers waar de deur toe gaat tot je er na xx tijd uitkomt en je verondersteld bent te kunnen functioneren in een veranderde maatschappij.
Van het kortzichtige "steek ze lang weg" wordt niemand beter.
Een straf in verhouding met de feiten (en doodstraf hoort daar niet en nooit bij) die direct en volledig uitgezeten wordt.
Opvolging is ook noodzakelijk (heb je je ooit afgevraagd waarom er Scandinavië zo weinig recidiven zijn?). Kijk naar het gevangeniswezen daar en vergelijk met onze middeleeuwse kerkers waar de deur toe gaat tot je er na xx tijd uitkomt en je verondersteld bent te kunnen functioneren in een veranderde maatschappij.
Van het kortzichtige "steek ze lang weg" wordt niemand beter.
Bye, Maurice
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1201 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Aankondigingspolitiek.MaT schreef: 1 dag geleden Na de moord op een OCMW-medewerker in Gent krijgen sommige OCMW-medewerkers een smartwatch.
Vrouwen die écht last hebben, veelal van (ex)partner worden nog niet afdoende beschermd. Wat zou de politie plots wél adequaat kunnen reageren bij alle false-positives bij alle huisbezoeken van OCMW-medewerkers.
De cijfers met land van oorsprong van gedetineerden in België is beschikbaar op de website van de FOD Justitie: https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 023_NL.pdftom35 schreef: 1 dag geleden Maar serieus uw reactie zegt toch ook genoeg..
En dat kan je uw bewering wel ontkennen. Geen idee wat uw bron is, maar waarheidsgetrouw is het zeker niet. Nog niet benaderend.
Belgen: 56,4% (cijfers 2023)
Dus dan is het moeilijk dat 50+% uit het buitenland komt

Om de uitwijzingen omhoog te krijgen heb je geen Twitter of andere asociale media nodig, waarmee je wel de nieuwszenders haalt, maar meer diplomaten die andere landen kunnen overtuigen om hun criminele landgenoten terug te halen.
Overigens vertikte België dat zelf ook te doen, met landgenoten die in het Midden-Oosten voor Tarzan gingen spelen.
En mocht iemand echt criminaliteit in de gevangenissen willen verminderen, begin dan met deftige gebouwen. Er is ondertussen genoeg beeldmateriaal over de situatie in Belgische gevangenissen om zelf een beeld te kunnen vormen van de Middeleeuwse toestanden ginder. Met een massa veroordelingen van België bij allerhande instellingen op Europees niveau. Ook zo erg dat criminelen die in BE een misdaad begaan hebben, maar opgepakt worden buiten België, niet meer uitgeleverd worden wegens de schandalige toestanden in onze gevangenissen.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 605 keer
Mortov Molotov schreef: 1 dag geleden Het probleem in dit soort kwesties is niet onze allerliefste boksbal genaamd de EU, maar de landen van herkomst. Terugstuurbeleid vereist bilaterale akkoorden met die landen, en die gaan daar evident niet met ons over gaan samenzitten.
cadsite schreef: 1 dag geleden Of wil je een veroordeelde buitenlander naar zijn/haar thuisland sturen waar ze de veroordeling in BE niet erkennen? Met andere woorden, ginder gewoon vrij laten?
als de persoon die je terugstuurt ergens nog een nationaliteit bezit, moeten ze die daar terug aanvaarden, toch?
moest die persoon alles weggegooid hebben en niet meer "ergens" thuishoren... goed, dan is dat een uitdaging,
maar de oplossing is in ieder geval niet om die persoon dan vrij rond te laten lopen in belgie/de EU.
(wat dan wel de oplossing is, op korte termijn, kan ik zo niet zeggen)
wat betreft terugsturen "en daar dus vrijlaten", lijkt mij nog steeds een betere zaak dan hier kosten te laten maken,
want 1) onze gevangenissen zijn al veel te vol en 2) justitie kost de belastingbetaler ook gewoon geld.
dus als je een crimineel terugstuurt, en ze laten hem ginds vrij, is dat een "ginds probleem" (let op: er zou dan nog steeds zoiets kunnen blijven bestaan als een recidive-lijst, dat als die persoon toch terug zou komen, ipv een 2de keer terugmoet, gewoon ook bv de doodstraf zou kunnen krijgen)
daar was ik het vroeger 100% mee eens.cadsite schreef: 1 dag geleden Doodstraf? Nee, nooit never. Het risico dat er 1 iemand onterecht geëxecuteerd wordt kan nooit uitgesloten worden, dus onbespreekbaar.
ondertussen niet meer, als in: het moet natuurlijk ontegensprekelijk vaststaan dat iemand iets (opnieuw) gedaan heeft en er moet aan bepaalde strenge voorwaarden voldaan worden, maar doodstraf moet m.i. wel degelijk terugkomen voor misdaden zoals moord en (wederkerend) geweld.
want als dat niet zo is, zal het land altijd blijven te maken hebben met moord en geweld.
dat klopt inderdaad, en daar moeten meer middelen naartoe.on4bam schreef: 1 dag geleden Ik zeg nergens dat er niet streng mag opgetreden worden, ik maak echter geen onderscheid tussen mensen. Het probleem zit bij justitie. Wie opgepakt en veroordeeld wordt zou op een korte procedure moeten rekenen en geen jarenlange processen met uitstel, wraking van rechters, procedurefouten e.d.
anderzijds: het is ook wraakroepend dat je uitgeprocedeerd kan zijn, nog jaren illegaal in het land verblijft, en dan door een hongerstaking uiteindelijk nog je zin krijgt en toch mag blijven.
dat is het belonen van niet-gehoorzamen aan wetten en fatsoen, en dat doet belgie dus ook.....
verder vind ik echter niet dat personen die illegaal het land inkomen, uberhaupt recht hebben op een eventueel asiel, daarvoor zijn er ook procedures waaraan gehouden kan worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 39 keer
De meesten die dit doen hebben nu eenmaal andere waarden en normen of hebben in hun leven nooit iets anders dan geweld gezien.
Het begint meer en meer dagelijkse kost te worden.
Vorige week een (brave) collega wandelt om 21u naar zijn woning in Turnhout. Staat er onderweg een man met lange baard en gewaad beetje vreemd te doen. Collega vraagt alles in orde.
Die man heeft mijn collega zonder enige reden het ziekenhuis ingeslagen.
Vorige week wandelen twee vrienden van mijn zoon om 00u30 naar huis van een terrasje te doen in Geel. Ze worden onderweg door 4 kerels tegengehouden en 1 vriend wordt het ziekenhuis ingeslagen zonder reden.
Vandaag ook weer.
Amerikaans model (21) beschermt vrouwen op tram, maar betaalt daarvoor zware prijs
Meerdere messteken, vooral in het gezicht: John Rudat (21) betaalt een zware prijs voor de heldendaad die hij zondag verrichtte op een tram in de Duitse stad Dresden. Een van de mededaders werd opgepakt, maar ook snel weer vrijgelaten.
Paar uur later.
Jongeren slaan fietser (56) kaakbreuk in Beveren: “Ze vonden het geluid van zijn rem vervelend”
Afkomst van deze jongeren ga ik niet vernoemen.
En ik mag zogezegd voor mijn dochter geen pepperspray kopen.
Waar gaan we naartoe?
Het begint meer en meer dagelijkse kost te worden.
Vorige week een (brave) collega wandelt om 21u naar zijn woning in Turnhout. Staat er onderweg een man met lange baard en gewaad beetje vreemd te doen. Collega vraagt alles in orde.
Vorige week wandelen twee vrienden van mijn zoon om 00u30 naar huis van een terrasje te doen in Geel. Ze worden onderweg door 4 kerels tegengehouden en 1 vriend wordt het ziekenhuis ingeslagen zonder reden.
Vandaag ook weer.
Amerikaans model (21) beschermt vrouwen op tram, maar betaalt daarvoor zware prijs
Meerdere messteken, vooral in het gezicht: John Rudat (21) betaalt een zware prijs voor de heldendaad die hij zondag verrichtte op een tram in de Duitse stad Dresden. Een van de mededaders werd opgepakt, maar ook snel weer vrijgelaten.
Paar uur later.
Jongeren slaan fietser (56) kaakbreuk in Beveren: “Ze vonden het geluid van zijn rem vervelend”
Afkomst van deze jongeren ga ik niet vernoemen.
En ik mag zogezegd voor mijn dochter geen pepperspray kopen.
Waar gaan we naartoe?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 779 keer
- Bedankt: 338 keer
Lijkt wel een HLN rant of godbetert een toespraak van een lokale VB would be politicus.tom35 schreef: 1 dag geleden Doodstraf terug invoeren, daar al mee beginnen
....

Het verstand komt blijkbaar niet altijd met de jaren?
Gevangenissen voor velen een luxeleven?
Ofwel roep je maar wat na wat anderen je voorwauwelen of je hebt geen flauw idee waar je het over hebt.
Al ooit in een nog actieve Belgische gevangenis geweest zodat je weet waarover je praat?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 767 keer
- Bedankt: 156 keer
Vrouwelijke collega stond vrijdagavond laat tijdens Turnhout kermis klaar aan de Warande om het vertrek naar Antwerpen te doen met Lijn X41.karine schreef: 1 dag geledenVorige week een (brave) collega wandelt om 21u naar zijn woning in Turnhout. Staat er onderweg een man met lange baard en gewaad beetje vreemd te doen. Collega vraagt alles in orde.
Sprong er net toen ze wilde vertrekken een manspersoon wiens afkomst we niet mogen vernoemen achteraan op de bus en blokkeerde de deur waardoor het voertuig niet kon vertrekken.
Reden: vriendinnetje moest nog van de kermis komen...
Collega doet een oproep naar dispatching.
Bleken er nergens geen controleurs beschikbaar, (weekend, Turnhout kermis...)
Toen ze uiteindelijk toch in Antwerpen was geraakt stonden er enkele controleurs op het eindpunt haar op te wachten en kreeg ze de vraag.. "zitten ze er nog op?"
Controleurs kwamen van... Mechelen.
Slechts 1 van de vele verhalen..
Laatst gewijzigd door Petrikske 23 uren geleden, in totaal 1 gewijzigd.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
Zolang er tussen de twee landen geen bilateraal akkoord is moeten ze helemaal niets. En dan nog.Splitter schreef: 1 dag geleden als de persoon die je terugstuurt ergens nog een nationaliteit bezit, moeten ze die daar terug aanvaarden, tonie
Ga je er dan nu van uit dat mensen voor de zwaarste misdrijven lichtzinnig veroordeeld worden en men na de veroordeling later wel zal zien of deze gerechtvaardigd was?ondertussen niet meer, als in: het moet natuurlijk ontegensprekelijk vaststaan dat iemand iets (opnieuw) gedaan heeft en er moet aan bepaalde strenge voorwaarden voldaan worden, maar doodstraf moet m.i. wel degelijk terugkomen voor misdaden zoals moord en (wederkerend) geweld.
Zo werkt het natuurlijk nu ook al niet. Wanneer men iemand veroordeeld is dat op basis van buiten gerede twijfel.
Dat houdt in dat als de rechter/jury iemand veroordeelt, men er nooit helemaal zeker van zijn dat de veroordeling terecht is. Alle bewijs kent onzekerheid en dat geldt voor elke strafzaak. Dat betekent dat de rechter met elke veroordeling een zeker risico neemt dat hij iemand ten onrechte veroordeelt.
Je zal er inderdaad mee moeten leren leven dat geen enkel land noch eender welk juridisch perfect is.Want als dat niet zo is, zal het land altijd blijven te maken hebben met moord en geweld.
Ieder land bevolkt door mensen zal dus altijd met een zekere mate van moord, geweld en andere delicten geconfronteerd worden.
Moord wordt overigens in het overgrote deel van de gevallen gepleegd door een partner of bekende van het slachtoffer. Slechts zelden door een onbekende.
Asiel mogen aanvragen is een fundamenteel universeel mensenrecht en an sich nooit illegaal.verder vind ik echter niet dat personen die illegaal het land inkomen, uberhaupt recht hebben op een eventueel asiel, daarvoor zijn er ook procedures waaraan gehouden kan worden.
Mensen die elders asiel aanvragen zitten doorgaans in de illegaliteit want het zijn doorgaans geen toeristen met een toeistenvisum die na hun toeristisch bezoek aan een land het daar zo leuk vinden dat ze asiel aanvragen om daar wat langer te kunnen blijven.
Akkoord dat de asielprocedures eenvoudiger en korter moeten maar dat vraagt voldoende mankracht en investeringen en kost op termijn zelfs minder dan het probleem te laten verrotten.
Sommige politieke partijen willen dat juist niet en leven van het creëren van een onveiligheidsgevoel, chaos, onzekerheid en het inspelen op het primaire buikgevoel van de mens.
En, zoals we zelfs in dit topic al meermaals kunnen lezen, met aardig wat succes.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 197 keer
- Bedankt: 98 keer
daar is helemaal niks te vinden over 'land van oorsprong'heist_175 schreef: 1 dag geleden De cijfers met land van oorsprong van gedetineerden in België is beschikbaar op de website van de FOD Justitie: https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 023_NL.pdf
Die cijfers houden totaal geen rekening met dubbele nationaliteit, als je het aantal Belgen bepaalt op basis van enige nationaliteit, zakt dit al snel beduidend onder de 50%. En op basis van geboorte-nationaliteit, zakt dit nog wat lager.heist_175 schreef: 1 dag geleden En dat kan je uw bewering wel ontkennen. Geen idee wat uw bron is, maar waarheidsgetrouw is het zeker niet. Nog niet benaderend.
Belgen: 56,4% (cijfers 2023)
Dus dan is het moeilijk dat 50+% uit het buitenland komt.
Maar ja, dan zal wel snel de racisme kaart getrokken worden of het 'VB speech-niveau' als tegenargument bovengehaald worden.
Toegevoegd na 18 minuten 18 seconden:
Re: Mijn kleine frustratie van de dag ...
ja, natuurlijk, het is maar een 'onveiligheidsgevoel', een 'buikgevoel'.ivob schreef: 1 dag geleden Sommige politieke partijen willen dat juist niet en leven van het creëren van een onveiligheidsgevoel, chaos, onzekerheid en het inspelen op het primaire buikgevoel van de mens.
Dus allemaal verbeelding .... van ongetwijfeld uitsluitend VB-stemmers
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Maakt het uit welke nationaliteit uw aanvaller heeft ? Ben je minder dood als het een belg is ?
J.
J.
-
- Elite Poster
Nee, niet "ongetwijfeld uitsluitend VB-stemmers".DIBO schreef: 21 uren geleden Dus allemaal verbeelding .... van ongetwijfeld uitsluitend VB-stemmers
Maar een deel van de mensen is nu eenmaal heel vatbaar voor populisme en het afschuiven van problemen op een makkelijke zondebok. Het lost niets op, in tegendeel verergert alleen maar het probleem.
Het enige dat het doet is dat men de moeite niet meer moet nemen om trachten een begin te maken met het oplossen of verminderen van complexe problemen en daar de aandacht van kan blijven afleiden.
Om terug on topic te komen: burgers bewapenen heeft nog nooit tot minder geweld geleid. Alleen tot nog meer onschuldige slachtoffers. Het geeft alleen een vals gevoel van onveiligheid aan wie het goed meent en een extra legaal middel aan wie het niet zo goed voor heeft met een ander.
Om van de doodstraf nog maar te zwijgen. Het middel bij uitstek om het onderbuikgevoel van wraak en een "oog om een oog en tand om tand" principe even te stillen. Maar ook niet meer dan dat.
In landen waar burgers zich mogen bewapenen en de doodstraf nog van toepassing is geeft geen enkele serieuze wetenschaoppelijke studie aan (ik weet het, onderbuikgevoel en ratio gaan niet meer samen maar doet niets af aan de feiten zelf) dat er minder moorden en minder geweld wordt gepleegd op personen. Integendeel zelfs.
Het valt uiteraard ook weer op dat niemand in zijn weerwoord ook maar iemand heeft beschuldigd van racisme.
Maar dat er zich blijkbaar sommigen weer aangesproken voelen en in een automatisch verdedigingsmechanisme schieten van het type "ik ben geen racist maar....." Die "maar" zegt doorgaans al veel.
(Ik kan je aanraden het boek met dezelfde titel (uitg. Borgerhoff & Lamberigts, Gent.) van Meike Vroom eens te lezen. Verhelderend studieboek over identiteiten, stereotypen en residuen van onderliggend racisme.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Ja, en wat is uw punt terzake?
Op een platitude als "veel van die gasten" kan je ook geen gedegen beleid voeren. Dat is goedkoop populisme dat niets aan de grond van het probleem doet maar de aandacht afleidt om vooral zelf (in deze would be beleid) niets te moeten doen dat echte moeite kost.
Dus nogmaals, het is niet om dat een deel van de burgers (o.a. het deel dat jij omschrijft als "die gasten") de wet overtreedt dat de rest zich gewonnen moet geven en als tegenmaatregel de wet dan maar moet suprimeren en iedereen als tegenzet het recht geeft om zich te bewapenen.
Dat is letterlijk het domste wat je kan doen.
Het is niet omdat je je als burger kan bewapenen dat iedereen met slechte bedoelingen het dan maar gaat laten.
Integendeel ze zullen zich nog sterker gaan bewapenen en nog beter voorbereid zijn voor ze hun misstappen overwegen en omzetten in daden.
Je gaat er geen moorden en geweld (tegen personen) mee voorkomen maar de geweldspiraal zelfs opdrijven en vooral de lichamelijke gevolgen nog verergeren.
Je bekomt dus gewoon het omgekeerde van je doel.
Anderzijds moeten politici eens stoppen met de gemakkelijkste non-oplossingen te blijven verkondigen als iets dat resultaten zou kunnen opleveren en de moed terug opbrengen om gedegen beleid beginnen voorop te stellen en de nodige budgetten en personeel voorzien om dat terdege te handhaven.
Maar dat horen veel kiezers dan weer niet graag. Die willen liever minder overheid, minder kosten en horen dat als je een deel van het probleem deporteert buiten de eigen grenzen de complexe problemen dan mee uitgewezen worden zonder dat het hen iets gekost heeft.
M.a.w. plat populisme en non-beleid.
Op een platitude als "veel van die gasten" kan je ook geen gedegen beleid voeren. Dat is goedkoop populisme dat niets aan de grond van het probleem doet maar de aandacht afleidt om vooral zelf (in deze would be beleid) niets te moeten doen dat echte moeite kost.
Dus nogmaals, het is niet om dat een deel van de burgers (o.a. het deel dat jij omschrijft als "die gasten") de wet overtreedt dat de rest zich gewonnen moet geven en als tegenmaatregel de wet dan maar moet suprimeren en iedereen als tegenzet het recht geeft om zich te bewapenen.
Dat is letterlijk het domste wat je kan doen.
Het is niet omdat je je als burger kan bewapenen dat iedereen met slechte bedoelingen het dan maar gaat laten.
Integendeel ze zullen zich nog sterker gaan bewapenen en nog beter voorbereid zijn voor ze hun misstappen overwegen en omzetten in daden.
Je gaat er geen moorden en geweld (tegen personen) mee voorkomen maar de geweldspiraal zelfs opdrijven en vooral de lichamelijke gevolgen nog verergeren.
Je bekomt dus gewoon het omgekeerde van je doel.
Anderzijds moeten politici eens stoppen met de gemakkelijkste non-oplossingen te blijven verkondigen als iets dat resultaten zou kunnen opleveren en de moed terug opbrengen om gedegen beleid beginnen voorop te stellen en de nodige budgetten en personeel voorzien om dat terdege te handhaven.
Maar dat horen veel kiezers dan weer niet graag. Die willen liever minder overheid, minder kosten en horen dat als je een deel van het probleem deporteert buiten de eigen grenzen de complexe problemen dan mee uitgewezen worden zonder dat het hen iets gekost heeft.
M.a.w. plat populisme en non-beleid.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 170 keer
Hier volg ik je volledig in @ivob populisme en whataboutism zijn 2 zaken die gewoon niemand vooruit helpen.
Het is beter dat een overheid uitgebreider en efficiënter is in die uitbreiding dan de afbraak van een overheid.
Het overheidsbeslag is groot maar met deze som geld kan enorm veel gebeuren. Het is echter jammer dat mensen nog minder overheid willen terwijl de problemen niet structureel worden aangepakt. Dat ga je niet enkel oplossen met minder overheid.
Het is beter dat een overheid uitgebreider en efficiënter is in die uitbreiding dan de afbraak van een overheid.
Het overheidsbeslag is groot maar met deze som geld kan enorm veel gebeuren. Het is echter jammer dat mensen nog minder overheid willen terwijl de problemen niet structureel worden aangepakt. Dat ga je niet enkel oplossen met minder overheid.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 312 keer
- Bedankt: 17 keer
Het kan alleszins niet ontkend worden dat veel van die gasten buitenlanders zijn, al dan niet illegalen of asielzoekers of personen met een dubbele nationaliteit.
Jaren geleden waren er zoveel niet, en was er evenmin overbevolking in de gevangenissen.
Jaren geleden waren er zoveel niet, en was er evenmin overbevolking in de gevangenissen.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1201 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Het probleem is er al meer dan 40 jaar.Emile51 schreef: 11 uren geleden Jaren geleden waren er zoveel niet, en was er evenmin overbevolking in de gevangenissen.
https://www.nieuwsblad.be/regio/brussel ... 65222.html
Op 6 september 1987 brak een grote opstand uit in de gevangenis van Vorst.
Bovendien was de graad van overbevolking er altijd torenhoog. Gevangenen zaten soms met drie opgesloten in een cel van amper 9 vierkante meter waarbij een van de celgenoten op de grond moest slapen, soms zonder (stinkende) matras.

-
- Elite Poster
De globalisering en outsourcing van niet meer gewenste arbeid door verwende autochtonen is volledig aan je voorbij gegaan?Emile51 schreef: 11 uren geleden Het kan alleszins niet ontkend worden dat veel van die gasten buitenlanders zijn, al dan niet illegalen of asielzoekers of personen met een dubbele nationaliteit.
Vergeet er vooral niet bij te vertellen dat vele allochtonen op onze vraag naar hier gekomen zijn om dat werk te verrichten.
En om dat "velen van die gasten" (waarbij mij precies "buitenlanders" viseert?) zich gewoon aan de wet houden en niet dienen afgerekend te worden op de minderheidsgroep waar het misloopt.
Je komt nooit tot een oplossing door het wangedrag van individuen te gaan spiegelen op een hele gemeenschap en dat te presenteren als de ultieme oplossing.
En om het bij de cijfers te houden:
Op 01/01/2025 was 64,0% van de Belgische bevolking een Belg met Belgische achtergrond, 22,1% was een Belg met een buitenlandse achtergrond en 13,8% was een niet-Belg. (bron: Statbel dd12 jun 2025 - data op basis van de gegevens per 1/1/25).
De groep Belg met een buitenlandse achtergrond is dan ook nog eens zeer divers en verschillend van gewest tot gewest.
In Vlaanderen is zelfs 71,9% een "echte Belg" en slechts 11% zijn "niet-Belgen".
Geregistreerde nationaliteit zegt ook maar weinig over migratie. Om migratie beter te duiden kan je beter rekening houden met het geboorteland van de persoon die zich nu in België bevindt.
Dan blijkt al vlug dat van de Belgen met een Belgische achtergrond 98,4% in dit land werden geboren maar ook 68,4% van de Belgen met een buitenlandse achtergrond en 14,4% van de niet-Belgen werden in België geboren.
Van de buitenlanders in België is het geboorteland overigens ook nog eens een groot deel een land binnen de EU-zone.
De overbevolking in de gevangenissen is overigens nog zo'n symptoom van de problemen niet aanpakken met doordacht probleemgericht lange termijn beleid maar het boeltje laten rotten om vooral niet te veel te moeten doen en het nadien ook nog eens als bliksemafleider te kunnen inzetten.
Wie denkt de problematiek van criminaliteit te kunnen oplossen door mensen als voorwerpen op elkaar te stapelen in iets dat meer op een vergeetput lijkt dan op een instelling erop gericht mensen gedegen en verbeterd voor te bereiden om een terugkeer naar de maatschappij geeft blijk niet al te veel begrepen te hebben van de problematiek.
Dat blijkt ook al uit het feit dat men met weinig zeggende algemeenheden pareert (in de trant van "veel van die gasten", "jaren geleden",....) die vooral niets duiden maar wel veel sentiment opwekken/pogen op te wekken.
Zoals veel van deze halslachtige maatregelen (ook op andere vlakken) kosten deze op korte termijn schijnbaar minder dan gedegen probleemgericht beleid maar zijn ze op de langere termijn altijd veel duurder en dan nog eens zonder of bijna zonder echt blijvend resultaat.
Sol Invictus!
- cadsite
- userbase crew
De overbevolking van de gevangenissen is een gecreëerd probleem dat al decennia bestaat.
Straffen werden gegeven met in het achterhoofd, na 1/3 komen ze vrij. Wet verandert erna waardoor zelfs 2/3 eerder uitzonderlijk is. Gevolg: veel langere straffen dan initieel bedoeld.
De algemene bevolking is gegroeid, de capaciteit niet, dus procentueel minder plaatsen. Gevolg: plaatsen te kort.
Straffen tot 3 jaar werden decennia niet uitgezeten, sinds een paar jaar wel. Gevolg: meer gedetineerden
Werken aan rehabilitatie is een lachertje. De mensen die dat doen, doen hun best, maar er zijn amper hulpmiddelen. Dus: draaideurcriminelen.
en ga zo maar door...
Justitie & detentie beter organiseren kan miljoenen besparen en onnoemelijk veel leed voorkomen, maar ja.
Elke € die erin geïnvesteerd wordt, wordt bekeken met "jamaar, mijn bomma betaalt €2.500 in een rusthuis en zij heeft het er minder goed".

Straffen werden gegeven met in het achterhoofd, na 1/3 komen ze vrij. Wet verandert erna waardoor zelfs 2/3 eerder uitzonderlijk is. Gevolg: veel langere straffen dan initieel bedoeld.
De algemene bevolking is gegroeid, de capaciteit niet, dus procentueel minder plaatsen. Gevolg: plaatsen te kort.
Straffen tot 3 jaar werden decennia niet uitgezeten, sinds een paar jaar wel. Gevolg: meer gedetineerden
Werken aan rehabilitatie is een lachertje. De mensen die dat doen, doen hun best, maar er zijn amper hulpmiddelen. Dus: draaideurcriminelen.
en ga zo maar door...
Justitie & detentie beter organiseren kan miljoenen besparen en onnoemelijk veel leed voorkomen, maar ja.
Elke € die erin geïnvesteerd wordt, wordt bekeken met "jamaar, mijn bomma betaalt €2.500 in een rusthuis en zij heeft het er minder goed".

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 93 keer
Dat word lachen, pollekes uit het venster bwaam elk botje gebroken van die mongool die dacht dat de wereld naar zijn pijpen danst.tom35 schreef: 1 dag geleden
Het zou geweldig zijn dat er wat meer de taal gesproken die het gespuis begrijpt, een knieke, een matrakse of een balleke of twee.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 39 keer
Niemand heeft iets tegen allochtonen die zich aan de regels houden.ivob schreef: 11 uren geledenDe globalisering en outsourcing van niet meer gewenste arbeid door verwende autochtonen is volledig aan je voorbij gegaan?Emile51 schreef: 11 uren geleden Het kan alleszins niet ontkend worden dat veel van die gasten buitenlanders zijn, al dan niet illegalen of asielzoekers of personen met een dubbele nationaliteit.
Vergeet er vooral niet bij te vertellen dat vele allochtonen op onze vraag naar hier gekomen zijn om dat werk te verrichten.
Met de eerste generatie waren ook geen of weinig problemen mee en die waren ook niet opgegroeid met of in een oorlog.
Nu lopen er veel gefrustreerd rond die uit oorlogsgebieden komen en bij de minste vonk ontploffen ze.
Het is vooral opvallend dat men 10 jaar geleden na 22u nog vrij kon rondlopen in Turnhout en vandaag de dag men zelfs overdag al moet opletten waar men loopt.
In ieder geval toch goed nieuws vandaag.
Beelden tonen hoe Poolse politie verdachten van moord op Herwin (56) oppakt: “Onderschept na heftige achtervolging”
-
- Elite Poster
Niemand heeft iets (of beter zou moeten hebben) tegen wie dan ook van waar dan ook die zich aan de regels houdt.
Mensen waar dan ook geboren die zich niet aan de regels houden moeten daarvoor gestraft worden en dat volgens de wettelijke regels en procedures en niet op basis van land van afkomst, geloofsovertuiging, RAL-code of wat dan ook.
De tweede en volgende generaties zijn overigens in België geboren. In welke oorlog zijn ze dan precies opgegroeid?
En dat ordehandhavers iemand die in de auto een GSM aanrkaart stande pede de bestuurder zijn rijbewijs afnemen en met een grote boog rond andere problemen rondlopen is onzin en niets anders dan primair populisme en stemmingmakerij.
Dat ordehandhavers met steeds meer taken belast worden (wegens bezuinigingen bij andere overheidsdiensten) en daarbij steeds meer basistaken niet meer voor 100% kunnen uitoefenen laat staan handhaven is eveneens een feit.
Maar dat is een al langer aanslepend etterend probleem en daarvoor moet je niet bij de ordehandhavers gaan aankloppen maar bij de politici die de grote lijnen uitzetten, de middelen voorzien (of beter niet meer voorzien) en bij de kiezers die keer op keer en in steeds grote getale voor politici kiezen die veel beloven maar waarvan men al op voorhand en op basis van hun track record kan weten dat het niet meer dan hol gekraai is en geen langzame weg vooruit.
Ik heb tientallen jaren terug ook in Belgische steden gewoond waar de straatcriminaliteit en verloedering hand over hand toenam. Maar waar het nu, decennia later, wel redelijk (100% veiligheid kan niemand je garanderen) veilig en aangenaam vertoeven is en waar door daadkrachtig optreden van de lokale beleidsploeg en dit jaren onafgebroken aanhouden de verloedering gekeerd is. Ondanks eerder kiezersverzet tegen elke bestuursmaatregel en geklaag van lobby-groepen die niet verder konden kijken dan de eigen voordeur.
Het is dus onzin dat criminaliteit en verloedering van de gemeenschappelijke ruimte iets recent is en dat het vroeger "allemaal beter was". Het kan net zo goed ten goede keren.
Maar terug on topic: jij zou je na 22:00 uur in Turnhout op straat dus gewapend veiliger voelen wetende dat iedere persoon binnen de publieke ruimte en in je omgeving eveneens gewapend zou kunnen zijn? Of wil je wapendracht in de publieke ruimte uitsluitend voorbehouden aan burgers van een welbepaalde afkomst, geloof, kleur, whatever?
Of vind je dat wanneer bepaalde personen - naar je gevoel - te kort in je eigen omgeving komen en je daar een onveiligheidsgevoel van krijgt je het wettelijk recht krijgt om preventief een kniestootje te geven, een welgerichte wapenstokslag uit te delen, een paar vingerkootjes te breken, of ultiem een balleke of twee in zijn of haar richting te sturen, ...... en dat ook dit recht alleen is voorbehouden aan, tja wie?
De praktische resultaten zouden op termijn wel eens flink kunnen tegenvallen. Men is dus beter voorzichtig met wat men wenst. De praktische resultaten van burgers die gewapend hun recht in eigen handen nemen zie je bij regelmaat van de klok in de media opduiken met de US als "lichtend" voorbeeld. En dat zijn dan nog maar de extreme gevallen die de internationale pers halen.
Het werkt meestal net andersom dan men eerst in gedachte had.
Mensen waar dan ook geboren die zich niet aan de regels houden moeten daarvoor gestraft worden en dat volgens de wettelijke regels en procedures en niet op basis van land van afkomst, geloofsovertuiging, RAL-code of wat dan ook.
De tweede en volgende generaties zijn overigens in België geboren. In welke oorlog zijn ze dan precies opgegroeid?
En dat ordehandhavers iemand die in de auto een GSM aanrkaart stande pede de bestuurder zijn rijbewijs afnemen en met een grote boog rond andere problemen rondlopen is onzin en niets anders dan primair populisme en stemmingmakerij.
Dat ordehandhavers met steeds meer taken belast worden (wegens bezuinigingen bij andere overheidsdiensten) en daarbij steeds meer basistaken niet meer voor 100% kunnen uitoefenen laat staan handhaven is eveneens een feit.
Maar dat is een al langer aanslepend etterend probleem en daarvoor moet je niet bij de ordehandhavers gaan aankloppen maar bij de politici die de grote lijnen uitzetten, de middelen voorzien (of beter niet meer voorzien) en bij de kiezers die keer op keer en in steeds grote getale voor politici kiezen die veel beloven maar waarvan men al op voorhand en op basis van hun track record kan weten dat het niet meer dan hol gekraai is en geen langzame weg vooruit.
Ik heb tientallen jaren terug ook in Belgische steden gewoond waar de straatcriminaliteit en verloedering hand over hand toenam. Maar waar het nu, decennia later, wel redelijk (100% veiligheid kan niemand je garanderen) veilig en aangenaam vertoeven is en waar door daadkrachtig optreden van de lokale beleidsploeg en dit jaren onafgebroken aanhouden de verloedering gekeerd is. Ondanks eerder kiezersverzet tegen elke bestuursmaatregel en geklaag van lobby-groepen die niet verder konden kijken dan de eigen voordeur.

Het is dus onzin dat criminaliteit en verloedering van de gemeenschappelijke ruimte iets recent is en dat het vroeger "allemaal beter was". Het kan net zo goed ten goede keren.
Maar terug on topic: jij zou je na 22:00 uur in Turnhout op straat dus gewapend veiliger voelen wetende dat iedere persoon binnen de publieke ruimte en in je omgeving eveneens gewapend zou kunnen zijn? Of wil je wapendracht in de publieke ruimte uitsluitend voorbehouden aan burgers van een welbepaalde afkomst, geloof, kleur, whatever?
Of vind je dat wanneer bepaalde personen - naar je gevoel - te kort in je eigen omgeving komen en je daar een onveiligheidsgevoel van krijgt je het wettelijk recht krijgt om preventief een kniestootje te geven, een welgerichte wapenstokslag uit te delen, een paar vingerkootjes te breken, of ultiem een balleke of twee in zijn of haar richting te sturen, ...... en dat ook dit recht alleen is voorbehouden aan, tja wie?
De praktische resultaten zouden op termijn wel eens flink kunnen tegenvallen. Men is dus beter voorzichtig met wat men wenst. De praktische resultaten van burgers die gewapend hun recht in eigen handen nemen zie je bij regelmaat van de klok in de media opduiken met de US als "lichtend" voorbeeld. En dat zijn dan nog maar de extreme gevallen die de internationale pers halen.
Het werkt meestal net andersom dan men eerst in gedachte had.
Sol Invictus!