Hallo, ik heb een vraag omtrent de keuze van een eigen modem.
Momenteel zit ik bij Telenet en wil switchen naar Orange. Het valt me op dat niet 1 toestel in de verschillende fora (userbase, Telenet Netweters, Orange Forum Tribe) naar boven komt dat bruikbaar is voor beide providers. Wat ik nu terugvind is het volgende (dus met succes in de praktijk):
1) ARRIS CM3500B voor Orange. Die staat niet in de lijst van Telenet (https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... modem.html). Te kopen via https://www.werner-electronic.de/kabelm ... s-lan-port
2) Fritz!Box 6660 Cable voor Telenet. Orange heeft niet echt een duidelijke lijst van eindproducten wat ondersteunt is, maar ik vermoed dat de Fritzbox ook zal werken op Orange. Maar dit is weer een combi-toestel wat niet mijn voorkeur heeft.
Dus ik ben op zoek naar een modem-only toestel dat zowel werkt op Orange als Telenet. De specificaties zoals benoemd op Telenet en Orange zijn bepalend. Maar zoveel kennis heb ik niet.
Daarom mijn vraag: is de ARRIS CM3500B zo eentje ondanks dat het niet in het Telenet lijstje staat? Ik vermoed van wel namelijk omdat het werkt bij Orange. Maar mijn ervaring heeft geleerd dat "assumption the mother of f*ckups is". Dus misschien hebben experten met meer kennis van zaken een meer definitief antwoord.
Eigen modem wisselen tussen Telenet en Orange?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 32 keer
Is er een reden waarom je die kost zou willen maken?
Mijn Orange modem/router staat gewoon in bridge modus met daarachter mijn eigen (Unifi) netwerk. Dit werkt perfect en heb controle over mijn volledig netwerk.
Mijn Orange modem/router staat gewoon in bridge modus met daarachter mijn eigen (Unifi) netwerk. Dit werkt perfect en heb controle over mijn volledig netwerk.
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Draadje kan dicht. Arris en Commscope worden door elkaar gebruikt. Dus de CM3500B is ondersteunt door Telenet.
Redenen:
1) Omdat het kan en ik dat wel leuk vind
2) Het is een gokje, maar de Telenet modem gebruikt nu constant 10-15W, dat is tussen 87.6 en 131.4 kWh per jaar. Ik vermoed dat de Arris minder verbruikt
3) Future readiness met 2.5GbE richting mijn firewall
4) Geen gedoe met een provider switch om weer te vragen om geen wifi-model te willen of welk ander model. Laat ze maar installeren wat ze willen, ik gooi het toch in de schuif.
5) Geen "oeps momentjes" als ze weer leuke features op hun eigen modems activeren zoals Safespot (ja dat kan je uitzetten, maar ik wil daar niet met bezig zijn).
Misschien zijn er nog wel voordelen aan die ik nu nog niet kan inschatten. Misschien ook nadelen, maar dan kan ik altijd terugswitchen.
Redenen:
1) Omdat het kan en ik dat wel leuk vind

2) Het is een gokje, maar de Telenet modem gebruikt nu constant 10-15W, dat is tussen 87.6 en 131.4 kWh per jaar. Ik vermoed dat de Arris minder verbruikt
3) Future readiness met 2.5GbE richting mijn firewall
4) Geen gedoe met een provider switch om weer te vragen om geen wifi-model te willen of welk ander model. Laat ze maar installeren wat ze willen, ik gooi het toch in de schuif.
5) Geen "oeps momentjes" als ze weer leuke features op hun eigen modems activeren zoals Safespot (ja dat kan je uitzetten, maar ik wil daar niet met bezig zijn).
Misschien zijn er nog wel voordelen aan die ik nu nog niet kan inschatten. Misschien ook nadelen, maar dan kan ik altijd terugswitchen.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1085 keer
- Bedankt: 691 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Het enige waar je best nog mee oppast is als je tussen 2 providers gaat wisselen je best het originele toestel (zijnde dat van Orange of Telenet) eerst terug actief laat zetten.
Dit om te vermijden dat je eigen toestel nog ergens in de systemen als actief blijft staan, met activatie problemen van dien.
Het zou niet mogen dat dit nodig is, maar het lijkt me geen slecht idee.
Dit om te vermijden dat je eigen toestel nog ergens in de systemen als actief blijft staan, met activatie problemen van dien.
Het zou niet mogen dat dit nodig is, maar het lijkt me geen slecht idee.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
- Recent bedankt: 1 keer
@devilkin, eens. Dit is het proces dat ik in gedachten had bij een wissel in de situatie dat mijn eigen modem actief staat voor internet
1) Provider CPE die ik verlaat terug aansluiten en actief zetten voor internet
2) Standaard aanvraagproces nieuwe provider inschieten zonder specials (e.g. modem only, bridging etc.)
3) Installatie nieuwe CPE laten uitvoeren
4) Eigen modem formullier invullen bij nieuwe provider en wachten op activatie
5) Swappen provider CPE naar eigen modem
6) Gooi provider CPE in een schuif/doos
Repeat op het moment dat er een betere deal is bij een andere provider
1) Provider CPE die ik verlaat terug aansluiten en actief zetten voor internet
2) Standaard aanvraagproces nieuwe provider inschieten zonder specials (e.g. modem only, bridging etc.)
3) Installatie nieuwe CPE laten uitvoeren
4) Eigen modem formullier invullen bij nieuwe provider en wachten op activatie
5) Swappen provider CPE naar eigen modem
6) Gooi provider CPE in een schuif/doos
Repeat op het moment dat er een betere deal is bij een andere provider
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 779 keer
- Bedankt: 338 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Een goede gokcwegh schreef: 1 week geleden 2) Het is een gokje, maar de Telenet modem gebruikt nu constant 10-15W, dat is tussen 87.6 en 131.4 kWh per jaar. Ik vermoed dat de Arris minder verbruikt

Op basis van continu metingen heeft een Telenet modem/router en verbruik van 360 Wh per etmaal (wat overeenkomt met een gemiddeld verbruik van 15W).
De Telenet extender verbruikt bv. continu 1,5 W en een linksys accespoint 3W.
(Geen cijfers over een Arris).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 237 keer
- Bedankt: 143 keer
De Arris verbruikt ~10W, gemeten tijdens een grote download op 300/20 Telenet.