Medicatie koelhouden

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Heeft er iemand een iets om medicatie koel te houden op reis (rondtrekken met de auto) ?

Ik zoch een soort mini coolbox op USB maar kan niet echt iets vinden (tenzij enorm duur of gewoon rommel met een ventilatortje).

Eventueel andere oplossingen/ervaringen niet op stroom zijn ook welkom.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Een Campingaz koelbox op 12v? Maar wat is koel houden? Op een bepaalde maximumtemperatuur of x-graden onder de omgevingstemperatuur?

Koelblokken in een tas en bubbelwrap rond de medicatie (zodat het niet per ongeluk de blokken raakt en bevriest) mits je uiteraard onderweg dagelijks de blokken kan invriezen ?

Er zijn ook van die packs die je kan breken en dan koel worden.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 310 keer
Bedankt: 649 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Als je op je accommodatie een diepvriezer hebt kan je een fles water van 1-1.5L invriezen 's nachts en blijft de inhoud van een frigobox koud genoeg (terzij je gaat rondrijden in 40° of de auto de hele dag in de zo parkeert.
Je kan ook koelblokken laten invriezen als je in hotel/b&b logeert, wil je specifiek de medicatie extra koel houden, steek ze dan met een koelblok in een klein(er) isomo "frigoboxje" in een frigobox.
Wij hebben een combo koelbox met verwisselbaar vast deksel waar we een ingevroren waterfles inzetten en waar we ook een deksel op 12V met ventilator kunnen op zetten. Dat doet geen wonderen maar de inhoud blijft wel fris. Als je natuurlijk 5-6° graden wil aanhouden lukt dat niet.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De uitleg is eigenlijk een beetje bizar... moet het nu koud zijn of niet ?
You can keep the pen for 8 weeks when stored at a temperature below 30°C or in a refrigerator (2°C – 8°C).
In ieder geval in een auto (in de zon) kan het best warm worden natuurlijk. Plaats voor een frigobox hebben we alvats niet (ik vermoed dat de wagen zo ie zo al zal vol zitten met andere spullen).
sandbert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 34 keer

DarkV schreef: 6 dagen geledenYou can keep . . .
Je geeft best wel veel van je privacy weg met deze uit de bijsluiter letterlijk gekopieerde tekst.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Provider

Als het gaat om de medicatie die ik denk dat het is, kan het ook geen kwaad om een paar weken over te slaan... kijk dat ook na voor je teveel moeite doet om ze koel te kunnen houden...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Uit de frigo zal het middel 8 weken effectief zijn indien het beneden de 30° bewaard kan worden.
Op voorraad houden in de frigo zal dit de vervaldatum zijn op de verpakking of tot je ervoor uit de frigo haalt dan nog 8 weken.
In de wagen zorgen dat de box waar die inzit niet warmer kan worden dan 30° zoals aangehaald, koelblokken, bevroren waterfles, e.a. in een geïsoleerde box.
Ik denk dat er deze week een actieve minikoelbox in aanbieding is in de aldi voor 40€, werkt op 12V. Zal niet koelen als een frigo maar zal zeker voldoen om die 8 weken te halen.

Als je natuurlijk pennen wil meenemen voor langer dan 8 weken dan is het een moeilijker verhaal.
Dan ga je bevroren blokken moeten gebruiken en rekening houden met de reistijd tot aan de frigo op locatie

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk

DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

sandbert schreef: 6 dagen geleden Je geeft best wel veel van je privacy weg met deze uit de bijsluiter letterlijk gekopieerde tekst.
Goh, het is geen groot geheim en alvast niet de code van m'n bankkaart.

Toegevoegd na 1 minuut 49 seconden:
bruma schreef: 6 dagen geleden Ik denk dat er deze week een actieve minikoelbox in aanbieding is in de aldi voor 40€, werkt op 12V. Zal niet koelen als een frigo maar zal zeker voldoen om die 8 weken te halen.
Bedoel je die Ambiano draagbare mini koelkast... ik had dergdelijk dingen al op internet gevonden maar eerder waardeloos (in zie dingen zat louter een ventilatortje in maar geen actieve koeling)
bruma schreef: 6 dagen geleden Als je natuurlijk pennen wil meenemen voor langer dan 8 weken dan is het een moeilijker verhaal.
We zijn drie weken weg... is dus maar voor twee weken dat het nodig is (al moet ik eens kijken of ik kan plannen net een pen op te hebben na die twee weken).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Is zoiets een optie ?

https://www.bol.com/be/nl/l/compressor- ... rating=all

er even van uit gaand dat er 230V beschikbaar is waar je verblijft.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 148 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Als het maar een "pen" groot is: thermos vullen met gekoeld water (idealiter met wat ijsblokjes in), en dan de pen in een plastic zakje daarin stoppen? Dat houdt het wel een dag of twee denk ik. Die kleine koelboxen zijn bijna allemaal thermo-elektrisch en die hebben echt een belabberd rendement.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Ik had het inderdaad over de ambiano met peltier element, die zal geen frigo temp kunnen bieden maar uw pennen wel beneden de 30° kunnen houden
Dit soort koelboxen kunnen het vooraf gekoelde volume wel een hele poos koel houden echter zijn niet in staat om een volume te koelen (eigen ervaring met grotere koelbox met peltier)

Aanbieding was vorige week
https://www.aldi.be/app/nl/onze-aanbied ... ticle.html

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 93 keer
Provider

DarkV schreef: 6 dagen geleden De uitleg is eigenlijk een beetje bizar... moet het nu koud zijn of niet ?
Ik zou dit gewoon beschermd tegen directe stralingswarmte altijd op je persoon dragen. Dat de omgevingstemp +30 is geen zorg. Onbeheerd in je wagen achterlaten zou ik niet doen omdat de temp dan tehoog oploopt.

Je medicijnen dienen om te gebruiken en die bescherm je tegen extreme condities. Onderkoeling en oververhitting is een probleem maar optimale stockeringstemperaturen nastreven is een zinloze bezigheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Niet meteen goedkoop en de vraag is of het noodzakelijk is.
bruma schreef: 6 dagen geleden Aanbieding was vorige week
https://www.aldi.be/app/nl/onze-aanbied ... ticle.html
Die zijn dus waardeloos... zit enkel een ventilator in, geen actieve koeling.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het is maar wat je wil natuurlijk. Ik reik alleen maar een oplossing aan voor het gestelde probleem.
J.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

We hebben dit jaar ook een compressor koelbox gekocht voor in de auto na het beu zijn van zo'n peltier koeler.
Dat werkt langs geen kanten deftig, x graden onder de omgevingstemperatuur (dat ding blaast warmte in de koffer en vecht zo tegen zijn eigen warmte).
Staat het uit, heb je een gigantische koelrib die de warmte binnen laat...

Kost wel wat geld, rond de 150€ en kan zowel in de sigarettenaansteker als op het stopcontact en te temperatuur is zeer exact in te stellen.
Niet echt de moeite om tweedehands af te kijken, weinig profijt mee te doen.
Mijn probleem is de relatief beperkte hoogte van m'n koffer waarbij de meeste modellen net te hoog waren. Dat ding weegt best wel zwaar!
Je hebt de goedkopere Chinese van Alpicool en alle andere sticker-merken die hetzelfde zijn... Ja maar toch een beetje voorzichtig zijn qua stevigheid.
Je hebt het vast snel zitten bij een stootje tegen de ventilatieopening of een box die in de koffer niet vastgemaakt staat.
De echte kwalitatieve boxen zitten snel aan het dubbele van de prijs.

Meestal leg ik er 2 ijsblokken in bij vertrek, dit houdt ook de box op 0°C voor lange tijd aan zie ik op het display.
Als je op bestemming een vriezer hebt waar je 's nachts je blokken terug kan bevriezen ook prima.
Al is de vriescapaciteit van een gecombineerde ijskast-vriezer vaak geen succes overnachts, al zeker niet indien in een buitenkeuken (te warme omgeving?).
Een kwalitatieve gewone box doet vast ook al veel als medicatie enkel en alleen jouw doel is.

Het hatelijke is dat mijn EV geen 12V-aansluiting heeft in de koffer en dat de 12V-aansluiting enkel actief blijft tijdens het rijden of kort na het parkeren.
Zo veel verbruikt dit ook niet om startproblemen te veroorzaken op 1 nacht (er zit trouwens beveiliging in).
Tja dan zit je met ongeveer 60 kWh aan batterijen in je wagen, even de hulpaccu van 12V bijladen als de spanning te laag wordt is blijkbaar geen optie...
Valt ook niet aan te passen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer

Ik heb deze

https://www.steamycool.be/steamy-secx25 ... or-koelbox

Instelbaar tussen -20 en 20gr
Werkt op 230V en op 12V

Koelt fantastisch, vullen en een uurtje voor vertrek op 230V laten draaien en het is 4 gr
Na een nachtje zonder stroom in een hete (30gr) hotelkamer met defecte airco was het nog maar 10gr
Geen gesleur met ijsblokken nodig
Bij bol staat hij nu in promotie.

Thuis gebruiken we hem op -20 als extra vriezer indien nodig.

Neem een model met slechts 1 vak.
Geen koel/vries combinatie met 2 vakken.
Het koelvak koelt dan namelijk niet actief maar neemt de koude van het vriesvak.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 763 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Hoeveel kost het om een koelwagen te huren?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 770 keer
Recent bedankt: 7 keer

MOD Tips:
1) Gebruik de URL tags om te vermijden dat te lange URLs afgeknipt worden, zeker in quotes gebeurt dat nog sneller met URLs die in de originele post niet afgebroken werden.
Ik heb alvast de ganse pagina hier gefixed omdat geen enkele gequote URL nog werkte, en sommige andere ook niet (zie issue 2).

Vb van het afbreken van een te lange URL, hier gevonden:
afgebroken: https://www.bol.com/be/nl/l/compressor- ... rating=all
niet afgebroken want getagged: https://www.bol.com/be/nl/l/compressor- ... rating=all

2) Tweede issue: *altijd* je URL met http(s) beginnen wanneer je een URL typt, anders maakt userbase er by default een relative link van en komt zijn eigen domein ervoor te staan (ongeacht gebruik van tags of niet).
vb:
www.steamycool.be/steamy-secx25-compressor-koelbox
geeft als je hem aanklikt een link naar

Code: Selecteer alles

https://userbase.be/forum/www.steamycool.be/steamy-secx25-compressor-koelbox
terwijl je eigenlijk wil surfen naar
https://www.steamycool.be/steamy-secx25 ... or-koelbox
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 79 keer
Te Koop forum

honda4life schreef: 4 dagen geleden Het hatelijke is dat mijn EV geen 12V-aansluiting heeft in de koffer en dat de 12V-aansluiting enkel actief blijft tijdens het rijden of kort na het parkeren.
Zo veel verbruikt dit ook niet om startproblemen te veroorzaken op 1 nacht (er zit trouwens beveiliging in).
Tja dan zit je met ongeveer 60 kWh aan batterijen in je wagen, even de hulpaccu van 12V bijladen als de spanning te laag wordt is blijkbaar geen optie...
Ik had hetzelfde probleem. Ik gebruik mijn compressorkoelbox zeer veel (het hele jaar door) en heb daarom een ecoflow river3 powerstation gekocht om de 12v wegval van de EV op te vangen. Duur voor een enkele keer, maar in mijn geval wel te verantwoorden.
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb zelf diabetes type 1 en ik heb een koelbox die ik vul met 6 flessen water uit de diepvries. Blijft wel 2-3 dagen goed koud en eens ter plaatse leg ik mijn insuline in de frigo.
Ik moet niet gaan kamperen in the middle of nowhere voor 3 weken.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

honda4life schreef: 4 dagen geleden Tja dan zit je met ongeveer 60 kWh aan batterijen in je wagen, even de hulpaccu van 12V bijladen als de spanning te laag wordt is blijkbaar geen optie...
Dat heb ik ook nooit begrepen... enfin, uiteindelijk gekozen voor een Dison Care ( https://www.amazon.nl/-/en/DISONCARE-In ... 9ZNP2?th=1 ) wat hopelijk volstaat voor max. 12u (langer zijn we vermoedelijk nooit onderweg tot een volgende locatie)
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Provider

In uw poging om uw medicijnen te redden ze dan maar zelf eigenhandig naar de klote helpen?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer

DarkV schreef: 3 dagen geleden
honda4life schreef: 4 dagen geleden Tja dan zit je met ongeveer 60 kWh aan batterijen in je wagen, even de hulpaccu van 12V bijladen als de spanning te laag wordt is blijkbaar geen optie...
Dat heb ik ook nooit begrepen...
Tja, dat komt ervan als je geen full Chinees koopt, maar eentje “Europees” samengesteld met Chinese onderdelen :angel:

Anders had je voor minder geld meer dan 80 kWh aan batterijen gehad met een 12V monitoring die de hoofdbatterij efkes terug aanschakelt als de 12V soc wat te laag wordt.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

9livesuni schreef: 3 dagen geleden In uw poging om uw medicijnen te redden ze dan maar zelf eigenhandig naar de klote helpen?
Kan je even verklaren wat je hiermee wil zeggen?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 777 keer
Bedankt: 335 keer
Recent bedankt: 4 keer

Is niet inherent aan EV en het aantal kWh batterijen dat er in zit maar meer inherent aan merk/type EV.
Bij sommige merken is "Utillity mode" een optie en bij bepaalde uitvoeringen zelfs standaard.
Je kan er zelfs kiezen om dan aan 5, 12 (DC) tot 230V (AC) in de wagen aan energie af te nemen. Ook wanneer de auto niet in drive mode en stil staat.
En die keuzeoptie vind je trouwens ook buiten China.
Andere keuzes leveren andere gevolgen en mogelijkheden op.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ygeffens schreef: 2 dagen geleden Kan je even verklaren wat je hiermee wil zeggen?
Een thermofles , een icepack en een product dat je zeker niet moogt onderkoelen moet ik dat uitleggen?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”