2 kasten mogelijk?
Ik heb een huis gekocht (1970) en zou deze in 2 fases willen renoveren. Fase 1 is de verdieping (slaapkamers), fase 2 is gelijkvloers (leefruimte, keuken en wasplaats)
Elektriciteit is afgekeurd en zag dan ook meteen de kans om domotica te gaan gebruiken.
De huidige elektriciteit bevindt zich beneden in de kelder.
Nu dacht ik om van daaruit een voedingskabel door de schoorsteen naar de zolder te brengen en daar een (primaire?) kast te zetten op de zolder. Op van daaruit de slaapkamers onder de zolder te voorzien van elektriciteit (houten roostering op zolder)
Als ik nu later aan fase 2 begin. De kast beneden in de kelder voor de gelijkvloers. Dien ik dan een 2de controller en modules te gebruiken voor de gelijkvloers of staat deze in verbinding met de kast op zolder?
Dat ik bv de rolluiken beneden met de module voor de rolluiken boven kan verbinden.
Zou me veel geld kunnen besparen
Niko Home Control 2 kasten
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 7 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Volgens guide.niko.eu:
Een installatie kan uit meerdere schakelkasten opgebouwd zijn. Verbind de schakelkasten zoals je railkoppelingen of voedingen binnen de kast verbindt, d.w.z. met vier draden. Als de kabelafstand tussen de schakelkasten groter is dan 20 m, moet de volgende kast met een voeding beginnen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 59 keer
vanwaar de keuze voor niko?
(uit interesse)
(uit interesse)
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 78 keer
Waarom geen Home Assistant als basis ?
Akkoord, de leercurve is steiler, maar is open source en je kan er zowat alles mee, itt tot een gesloten systeem zoals Niko.
Als je dan bij een bepaald merk blijft qua apparatuur zoals Shelly, valt dat nog heel goed mee.
Akkoord, de leercurve is steiler, maar is open source en je kan er zowat alles mee, itt tot een gesloten systeem zoals Niko.
Als je dan bij een bepaald merk blijft qua apparatuur zoals Shelly, valt dat nog heel goed mee.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 57 keer
Eerlijk, ik zou toch ook 2 keer nadenken voor je aan niko home control begint..
Probleem is dat je gebonden bent aan niko, als die beslissen er mee te stoppen heb je een giga probleem, daarnaast is het een bus systeem..Top maar dat ga je nooit kunnen vervangen door een traditioneel systeem als niko ooit een update doet die niet retro actief compatibel is.
Ik heb 25j geleden hier gekozen voor eib knx..ja dat is wat duurder maar vooralsnog een open bus systeem waar veel fabrikanten op zitten.
Achteraf bekeken twijfel ik of ik het nog zou doen.. Pas op een touch screen en timersturingen die dingen zijn leuk he maar... ik ben er ondertussen 56, wat als er binnen 10 of 20j iets faalt...ga ik de kennis nog hebben of ga ik een technieker moeten laten komen die tegen zijn zin dat gaat oplossen...
Allemaal dingen waar ik toch rekening mee zou houden..
Wat uw vraag betreft, ik dacht dat niko een bus systeem was dus in wezen 1 of 2 kasten zou niet mogen uitmaken dan..
Tom
Probleem is dat je gebonden bent aan niko, als die beslissen er mee te stoppen heb je een giga probleem, daarnaast is het een bus systeem..Top maar dat ga je nooit kunnen vervangen door een traditioneel systeem als niko ooit een update doet die niet retro actief compatibel is.
Ik heb 25j geleden hier gekozen voor eib knx..ja dat is wat duurder maar vooralsnog een open bus systeem waar veel fabrikanten op zitten.
Achteraf bekeken twijfel ik of ik het nog zou doen.. Pas op een touch screen en timersturingen die dingen zijn leuk he maar... ik ben er ondertussen 56, wat als er binnen 10 of 20j iets faalt...ga ik de kennis nog hebben of ga ik een technieker moeten laten komen die tegen zijn zin dat gaat oplossen...
Allemaal dingen waar ik toch rekening mee zou houden..
Wat uw vraag betreft, ik dacht dat niko een bus systeem was dus in wezen 1 of 2 kasten zou niet mogen uitmaken dan..
Tom
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 59 keer
Niko : ik zou me niet laten vangen in hun eco-systeem.
EIB konnex, heb daar een certificaat voor gehaald in een vorig leven. Ondertussen zou ik ook niet meer mee zijn. Lijkt me voor een particulier niet de eerste keus. ETS kost een hoop geld.
Als budget toch ook een grote rol speelt ... gewoon klassiek met shelly erachter. Kost verwaarloosbaar ... Is er een shelly kapot of de communicatie weg kan je tenminste lokaal nog verder
EIB konnex, heb daar een certificaat voor gehaald in een vorig leven. Ondertussen zou ik ook niet meer mee zijn. Lijkt me voor een particulier niet de eerste keus. ETS kost een hoop geld.
Als budget toch ook een grote rol speelt ... gewoon klassiek met shelly erachter. Kost verwaarloosbaar ... Is er een shelly kapot of de communicatie weg kan je tenminste lokaal nog verder
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 33 keer
Het traditionele systeem met schakelaars en drukknoppen gaat binnen 50 jaar nog werken.
Echte domoticasystemen ga je daartegen al een paar keer vervangen hebben.
Zoals eerder geschreven, Shelly is handig om het wat slimmer te maken.
Wil je toch domotica, zou ik voor Loxone gaan.
Dit kan op een vrij klassieke manier opgebouwd worden met gewone drukknoppen.
Gaat het ooit mis ( met Loxone) dan kan het makkelijk omgebouwd worden.
Trouwens ik heb ooit de volgende uitspraak gehoord van een verkoper van Dominica.
In mijn eigen huis ga ik het niet gebruiken.....ik wil geen ruzie met de vrouw
Mvg
Echte domoticasystemen ga je daartegen al een paar keer vervangen hebben.
Zoals eerder geschreven, Shelly is handig om het wat slimmer te maken.
Wil je toch domotica, zou ik voor Loxone gaan.
Dit kan op een vrij klassieke manier opgebouwd worden met gewone drukknoppen.
Gaat het ooit mis ( met Loxone) dan kan het makkelijk omgebouwd worden.
Trouwens ik heb ooit de volgende uitspraak gehoord van een verkoper van Dominica.
In mijn eigen huis ga ik het niet gebruiken.....ik wil geen ruzie met de vrouw
Mvg
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 45 keer
Iedere knop kan iedere module bedienen, zolang ze op dezelfde controller zitten. Een 2e kast is hetzelfde te programmeren als een 2e din-rail in dezelfde kast. Een tailkoppeling erbij en alles via de buskabel verbinden.DDK schreef: 1 week geleden Bedankt!
Maar dit maakt voor mij nog niet duidelijk of de modules die bovenaan op zolder in de kast zitten ook kunnen dienen voor punten op de beneden verdieping die ik later ga toevoegen op de kast in de kelder
Ik heb overal de 4 aderige groene buskabel getrokken. Nhc gebruikt er maar 2, maar als ooit het systeem moet vervangen worden moet je niet overal nieuwe kabels trekken.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 37 keer
12j geleden voor knx gekozen. Zou het zo opnieuw doen. Als je het zelf doet en je kijkt beetje uit waar je alles koopt, is dit niet veel duurder dan home control. Open systeem, decentraal en gigantische community voor support.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
@charlez
Heb je een tip voor een controller met TCP gateway, en een relais (DIN-rail) om eens mee te experimenteren?
Als ik het goed begrepen heb, heb je geen licentie nodig voor de software als je enkel de relais individueel wil aansturen vanuit Home Assistant.
Ik zou eens willen experimenteren.
Heb je een tip voor een controller met TCP gateway, en een relais (DIN-rail) om eens mee te experimenteren?
Als ik het goed begrepen heb, heb je geen licentie nodig voor de software als je enkel de relais individueel wil aansturen vanuit Home Assistant.
Ik zou eens willen experimenteren.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
Ik heb het idd ook over KNX, en Home Assistant kan verbinden met een KNX Controller dacht ik. Ik zoek dus een controller en een basic relais (KNX).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 32 keer
Heb ervaring met niko home control 2, prima systeem hoor. Ik heb reeds 25j ervaring met Niko domotico (toen nikobus).
Niet het goedkoopste systeem maar wel betrouwbaar, je kan 1 controller kopen met modules en de eerste kast en later gewoon modules bijplaatsen in de 2e kast. Enkel een voeding en buskabel heb je daar dan nodig als voeding.
Niet het goedkoopste systeem maar wel betrouwbaar, je kan 1 controller kopen met modules en de eerste kast en later gewoon modules bijplaatsen in de 2e kast. Enkel een voeding en buskabel heb je daar dan nodig als voeding.
Int.: BASE: 200/20 Mbps -> €36
TV: BASE TV app -> €9
Tel.: Hey Telecom: 25GB en onbeperkt bellen -> €9 €4
Totaal = €36 + €9 + €4 = €49
TV: BASE TV app -> €9
Tel.: Hey Telecom: 25GB en onbeperkt bellen -> €9 €4
Totaal = €36 + €9 + €4 = €49
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 17 keer
@StarWing Home Assistant is leuk, maar niet geschikt (=op lange termijn stabiel) om als basis te dienen voor zoiets elementairs als drukknoppen in je huis die de lichten aan/uit kunnen schakelen. Waar het wel in uitblinkt is dienen als laagje bovenop je domotica-systeem om andere systemen te integreren. Op die manier heb je altijd "graceful degradation": als HA onbeschibkaar is (server kapot, herstarten na een update, komt niet goed terug online na stroomuitval, ...) dan werken je drukknoppen nog zoals gewoonlijk. Denk ook aan de herverkoopwaarde van je huis: hoeveel mensen willen/kunnen/hebben de interesse in zoiets complex als HA gebruiken?
Zelf heb ik gekozen voor het domotica-systeem Velbus: ook een Belgisch product, dat zich bovendien al langer heeft bewezen dan Niko. Die laatste heeft al een volledige generatie aan producten zomaar afgeschreven, de eerste ondersteunt nog steeds alle modules die het al produceerde. Wat ik ook als een extra voordeel beschouw is dat er geen centraal brein is bij Velbus dat kapot kan gaan: zolang de bus (=kabel) tussen de drukknopmodule en de relaymodule/dimmermodule niet defect is, zal je knop altijd werken.
Zigbee-knoppen, radio, etc zijn via home assistant verbonden met mijn domotica-systeem.
/TL;DR: kies een eenvoudig domotica-systeem zoals Niko Home Control of Velbus als basis om de drukknoppen/verlichting/screens in je huis slim te maken, met eenvoud voorop. Alle slimmigheid kan je later toevoegen met zoiets als Home Assistant er bovenop te leggen.
Zelf heb ik gekozen voor het domotica-systeem Velbus: ook een Belgisch product, dat zich bovendien al langer heeft bewezen dan Niko. Die laatste heeft al een volledige generatie aan producten zomaar afgeschreven, de eerste ondersteunt nog steeds alle modules die het al produceerde. Wat ik ook als een extra voordeel beschouw is dat er geen centraal brein is bij Velbus dat kapot kan gaan: zolang de bus (=kabel) tussen de drukknopmodule en de relaymodule/dimmermodule niet defect is, zal je knop altijd werken.
Zigbee-knoppen, radio, etc zijn via home assistant verbonden met mijn domotica-systeem.
/TL;DR: kies een eenvoudig domotica-systeem zoals Niko Home Control of Velbus als basis om de drukknoppen/verlichting/screens in je huis slim te maken, met eenvoud voorop. Alle slimmigheid kan je later toevoegen met zoiets als Home Assistant er bovenop te leggen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 57 keer
Hey
Velbus, Niko, teletask zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek, namelijk 1 constructeur voor dat systeem.
Als die failliet gaat of stopt of whatever ben je altijd de pineut...
Als je echt wilt automatiseren denk dan inderdaad aan bv teleruptoren of iets dergelijks eventueel nog met een extra laag er boven om dingen te sturen..
Als het verlichting is zou je ook kunnen overwegen voor een traditioneel systeem te gaan met slimme lampen zoals die hue van phillips of dingen die via google home of alexa of aan te sturen zijn...
Shelly kan je ook gebruiken maar die zou ik dan proberen te steken thv de lampen zelf zodat in geval vn noog je nog kan omschakelen naar een traditioneel systeem...
Zoals gezegd, ik het EIB/KNX, het is makkelijk maar er zijn nadelen aan....
Veel dingen kan je via traditionele setup ook, de software van knx is duur (1000e) en je moet zien dat je meeblijft.
KNX is een systeem dat je programeert maar waar je het programma niet terug kunt uithalen, dus als j je project kwijt speelt kan je opnieuw beginnen..
Succes met je keuze maar ik zou toch echt 2 keer nadenken over een bussysteem zoals Niko, Velbus, Teletask, KNX... en mss is praten met mensen die van hun traditioneel systeem via HA een volledig geautomatiseerd systeem gemaakt hebben...
Misschien is op tweakers forum kijken ?
Tom...
Velbus, Niko, teletask zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek, namelijk 1 constructeur voor dat systeem.
Als die failliet gaat of stopt of whatever ben je altijd de pineut...
Als je echt wilt automatiseren denk dan inderdaad aan bv teleruptoren of iets dergelijks eventueel nog met een extra laag er boven om dingen te sturen..
Als het verlichting is zou je ook kunnen overwegen voor een traditioneel systeem te gaan met slimme lampen zoals die hue van phillips of dingen die via google home of alexa of aan te sturen zijn...
Shelly kan je ook gebruiken maar die zou ik dan proberen te steken thv de lampen zelf zodat in geval vn noog je nog kan omschakelen naar een traditioneel systeem...
Zoals gezegd, ik het EIB/KNX, het is makkelijk maar er zijn nadelen aan....
Veel dingen kan je via traditionele setup ook, de software van knx is duur (1000e) en je moet zien dat je meeblijft.
KNX is een systeem dat je programeert maar waar je het programma niet terug kunt uithalen, dus als j je project kwijt speelt kan je opnieuw beginnen..
Succes met je keuze maar ik zou toch echt 2 keer nadenken over een bussysteem zoals Niko, Velbus, Teletask, KNX... en mss is praten met mensen die van hun traditioneel systeem via HA een volledig geautomatiseerd systeem gemaakt hebben...
Misschien is op tweakers forum kijken ?
Tom...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
Ik zou zowiezo overal in de verlichtingskringen 5 aders voorzien ipv 3. geeft je veel meer vrijheid naar de toekomst toe.
En als je verbouwt, voorzie diepe inbouwpotjes, ook veel meer mogelijk naar de toekomst.
Verder is het een keuze die je zelf maakt gebaseerd op wat je wil.
Tenzij je nu al plannen hebt om te verkopen zou ik daar het minst rekening mee houden.
J.
En als je verbouwt, voorzie diepe inbouwpotjes, ook veel meer mogelijk naar de toekomst.
Verder is het een keuze die je zelf maakt gebaseerd op wat je wil.
Tenzij je nu al plannen hebt om te verkopen zou ik daar het minst rekening mee houden.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...