Hi
Ik heb een huis gekocht. Daar staat nu een gaskachel en een gas vuur met elektrische oven.
Maar ga verwarmen met lucht lucht warmtepomp.
Ga de eerste winter dat ik daar woon de gaskachel laten staan. Voor moest de warmtepomp niet voldoende kunnen verwarmen.
Er komen ook zonnepanelen op het dak. Dus misschien op termijn het gas vuur vervangen door elektrisch vuur.
Ik heb gezien dat we huur van 17€ / maand betalen voor de digitale meter gas.
Er zijn 2 opties:
Gas laten afsluiten meter laten staan kost tussen de 75 @ 150€
Het gas volledig weg doen loopt al op tot 250€
Wat het best kiezen
digitale meter gas
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
gas wegdoen...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 160 keer
- Recent bedankt: 6 keer
- Uit dienst stellen van analoge gasmeter of langdurige (> 6 mnd) uitdienststelling van digitale gasmeter: 103,55 € (incl. btw)
- Sloop 1 gasmeter van bestaande aansluiting, aansluiting blijft behouden: 148,16 € (incl. btw)
Nettarieven (jaar 2025) gas (Gent als voorbeeld): 276,79€ / 12 maanden = 23.07€ (incl. btw)
Mijn keuze:
Gasmeter weg, maar aansluiting blijft.
Koken op inductie.
zéér handige tool:
https://www.fluvius.be/nl/tarieven-van-fluvius
Als je dit al veel geld vindt, dan zal je nog veel grote ogen trekken. Dat is nu eenmaal een huis hebben vs huren...
- Sloop 1 gasmeter van bestaande aansluiting, aansluiting blijft behouden: 148,16 € (incl. btw)
Nettarieven (jaar 2025) gas (Gent als voorbeeld): 276,79€ / 12 maanden = 23.07€ (incl. btw)
Mijn keuze:
Gasmeter weg, maar aansluiting blijft.
Koken op inductie.
zéér handige tool:
https://www.fluvius.be/nl/tarieven-van-fluvius
Als je dit al veel geld vindt, dan zal je nog veel grote ogen trekken. Dat is nu eenmaal een huis hebben vs huren...
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.0.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.0.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 57 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Er staat niet bij welk EPC je hebt en of je van plan bent dit zwaar te gaan corrigeren, wat denk ik ook een belangrijke zij het niet de belangrijkste factor is.
Misschien die beslissing nog uitstellen tot je je eerste winter met die Lucht lucht warmtepompen hebt gehad...
Ik heb ze hier ook hangen en hoewel mijn huis al matig geisoleerd is en overal goed dubbel glas schrok ik er toch van hoeveel die dingen verbruiken id winter...
De cop slaat echt tegen als het buiten 5° of minder is...
Het zou wel is kunnen zijn dat je na die winter vast stelt dat cv op gas een pak goedkoper is....
Uiteraard kan je dan volledig beginnen isoleren en dergelijke maar als je dat niet gebudgeteerd had...
Tom
Misschien die beslissing nog uitstellen tot je je eerste winter met die Lucht lucht warmtepompen hebt gehad...
Ik heb ze hier ook hangen en hoewel mijn huis al matig geisoleerd is en overal goed dubbel glas schrok ik er toch van hoeveel die dingen verbruiken id winter...
De cop slaat echt tegen als het buiten 5° of minder is...
Het zou wel is kunnen zijn dat je na die winter vast stelt dat cv op gas een pak goedkoper is....
Uiteraard kan je dan volledig beginnen isoleren en dergelijke maar als je dat niet gebudgeteerd had...
Tom
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 777 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 4 keer
En wat is het plan voor SWW?glda19 schreef: 1 week geleden Hi
Ik heb een huis gekocht. Daar staat nu een gaskachel en een gas vuur met elektrische oven.
Maar ga verwarmen met lucht lucht warmtepomp.
Ga de eerste winter dat ik daar woon de gaskachel laten staan. Voor moest de warmtepomp niet voldoende kunnen verwarmen.
Er komen ook zonnepanelen op het dak. Dus misschien op termijn het gas vuur vervangen door elektrisch vuur.
Wanneer je de CV van gas naar elektrisch overschakelt via een L/L WP zal je nog een alternatief voor je SWW moeten voorzien of alsnog de gasaansluiting behouden.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
En heb je al uitgerekend om met COP 1 (+ extra Captar) SWW aan te maken goedkoper is dan gas aanhouden?
Ga een jaar in je woning wonen en zie wat alles (CV + SWW) je dan aan gas kost.
Bereken aan de hand van je kWh verbruik (voor SWW, CV en koken op gas) wat verwarming (COP 3-4) je gaat kosten plus SWW (aan COP 1) en inductiekoken op COP1.
Beslis dan pas of je van gas wil overstappen naar full electric (en zoals reeds gevraagd wat is je EPC en ga je bijkomend isoleren of niet?).
Wanneer je zelf geen of onvoldoende data hebt over het totale verbruik van je woning op gas en wat je eventueel kan besparen door over te stappen of full electric + PV (levert je PV installatie in het stookseizoen voldoende op om je woning te verwarmen + SWW via COP 1 op peil te houden + elektrisch te koken?) zal niemand je hier een zinnig antwoord op je vraag kunnen geven.
Wat zegt je architect belast met de verbouwing hierover?
Ga een jaar in je woning wonen en zie wat alles (CV + SWW) je dan aan gas kost.
Bereken aan de hand van je kWh verbruik (voor SWW, CV en koken op gas) wat verwarming (COP 3-4) je gaat kosten plus SWW (aan COP 1) en inductiekoken op COP1.
Beslis dan pas of je van gas wil overstappen naar full electric (en zoals reeds gevraagd wat is je EPC en ga je bijkomend isoleren of niet?).
Wanneer je zelf geen of onvoldoende data hebt over het totale verbruik van je woning op gas en wat je eventueel kan besparen door over te stappen of full electric + PV (levert je PV installatie in het stookseizoen voldoende op om je woning te verwarmen + SWW via COP 1 op peil te houden + elektrisch te koken?) zal niemand je hier een zinnig antwoord op je vraag kunnen geven.
Wat zegt je architect belast met de verbouwing hierover?
Sol Invictus!
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Ik denk dat je niet goed de huidige toestand van de TS inschat (zie openingspost).ivob schreef: 1 week geleden Ga een jaar in je woning wonen en zie wat alles (CV + SWW) je dan aan gas kost.
- hij heeft géén CV op gas, maar één gaskacheltje die zijn ganse woning verwarmt (zoals dat vroeger gebruikelijk was in kleine oude woningen).
Hij gaat dus volgende winter verwarmen via de AIRCO (maar de gaskachel nog één winter laten staan, in geval hij de woning niet warm krijgt met zijn L/L WP). - hij heeft géén SWW op gas maar 2 elektrische boilers (COP 1à), één voor de douche en een kleine voor de keuken.
- hij kookt op gas, en is van plan om over te gaan op electrisch koken, nadat zonnepanelen geïnstalleerd zijn)

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 57 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hey Philippe,
een terechte opmerking maar zoals ik ook al heb aangehaald gisteren, ik zou die oude schoenen toch niet weg smijten voor je zeker weet dat die nieuwe je perfect passen.
Het heeft nog niet zo veel te maken of die arico's het halen of niet maar wel met wat dat gaat kosten om dat huis warm te krijgen...
Als die L/L warmtepomp zou aantonen deze winter dat het verbruik heel hoog ligt kan het misschien veel verstandiger zijn die gas toch niet af te sluiten en cv op gas te voorzien of zwaar bij te isoleren natuurlijk maar daarvoor ontbreekt de info over het EPC niveau en of hij dat wilt naar een A/B terug dringen...
Tom
een terechte opmerking maar zoals ik ook al heb aangehaald gisteren, ik zou die oude schoenen toch niet weg smijten voor je zeker weet dat die nieuwe je perfect passen.
Het heeft nog niet zo veel te maken of die arico's het halen of niet maar wel met wat dat gaat kosten om dat huis warm te krijgen...
Als die L/L warmtepomp zou aantonen deze winter dat het verbruik heel hoog ligt kan het misschien veel verstandiger zijn die gas toch niet af te sluiten en cv op gas te voorzien of zwaar bij te isoleren natuurlijk maar daarvoor ontbreekt de info over het EPC niveau en of hij dat wilt naar een A/B terug dringen...
Tom
-
- Elite Poster
Afgaande op zijn vorige posts begin ik daar toch een redelijk goed beeld van te krijgen.philippe_d schreef: 6 dagen geleden Ik denk dat je niet goed de huidige toestand van de TS inschat (zie openingspost).

Dat maakt zijn huidige vraag al overbodig.
- hij heeft géén CV op gas, maar één gaskacheltje die zijn ganse woning verwarmt (zoals dat vroeger gebruikelijk was in kleine oude woningen).
Hij gaat dus volgende winter verwarmen via de AIRCO (maar de gaskachel nog één winter laten staan, in geval hij de woning niet warm krijgt met zijn L/L WP).
Hij zal dus sowieso nog minstens zes maanden een gasaansluiting nodig hebben.
Dat is dus al de meest nadelige oplossing. Zeker wanneer er (nog) een gasaansluiting aanwezig is.[*]hij heeft géén SWW op gas maar 2 elektrische boilers (COP 1à), één voor de douche en een kleine voor de keuken.
Hij zou dan bv. ook al kunnen berekenen wat elektrisch SWW hem via elektriciteit nu kost en wat hem dat zou kosten bij behoud van gas (de aansluitkost is er nu sowieso al en of deze verdwijnt daar is nu geen antwoord op te geven maar ten vroegste pas NA volgende winter

Begrijp me niet verkeerd. Persoonlijk ben ik geen voorstander van gas maar van zoveel mogelijk omschakelen naar elektrisch verbruik. Maar dan wel op basis van gedegen rekenwerk en niet op wat vrijblijvende hints hier en daar bijeengesprokkeld op het internet. Doorgaans ga je een woning niet grondig (energitisch) verbouwen op basis van de vrijblijvende meningen van een ander die je woning nog nooit van dichtbij gezien heeft.
Het EPC is ook nog altijd niet prubliek gemaakt (alhoewel dat bij een verkoop een verplichting is).
Zoals eerder aangehaald zou van op afstand dat al meer inzicht in de mogelijkheden geven.
Niet elke woning is al geschikt om economisch van gas naar full electric over te schakelen.
En eenmaal gas buiten is het te laat of brengt het weer extra overbodige kosten met zich mee.
Tja als je alleen "adviezen" wil die de eigen - niet onderbouwde? - standpunten onderschrijven heb je uiteraard niets aan advies. Het versterkt alleen de eigen mening en of deze goed of minder goed is doet er dan waarschijnlijk niet toe.[*]hij kookt op gas, en is van plan om over te gaan op electrisch koken, nadat zonnepanelen geïnstalleerd zijn)[/list]
Gelieve dus deze uitgangspositie voor ogen te hebben bij eventuele adviezen
In dat geval heb je gelijk. Of dat een goed advies is - alleen rekening houden met meningen die de eigen mening bijtreden - is een ander uitgangspunt.
Maar het kan - mijn mening - nooit kwaad om zelf eens te gaan narekenen of je "plannen" in de praktijk economisch wel zo'n verstandig plan zijn. Als er sprake is van enig plan
Waar zit de architect in dit verhaal?
Of is het de bedoeling een woning te gaan renoveren zonder voorafgaande (energetische) studie, geen rekening te houden met de isolatiewaarden, laat staan deze aan te passen voor een overschakeling naar verwarmen via een WP en maar wat te doen op basis van wat het internet zegt dat goed voor je is?

Is dat het geval zullen er na uitvoering van de "geplande werken" nog heel veel posts met klachten over systemen die niet voldoen aan de verwachtingen volgen.

Sol Invictus!