hybride of niet

Hier kan je het hebben over niet-elektrische voertuigen
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 191 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kortom: een EV is de beste auto als je er zelf klaar voor bent. Er zijn duidelijk mensen die de EV niet lusten en die kan je niet overtuigen met rationele argumenten. De argumenten die ze zelf aanhalen zijn altijd weer dezelfde ook al zijn ze achterhaald of ronduit onwaar.
Het 12v verhaal hierboven was een nieuwe. Alsof een ICE geen 12v batterij heeft. LOL

Een houding die terug te brengen is tot "misplaatste nostalgie". De stoommachine was ook een pareltje van technologie (in zijn tijd).
Maar er is wel een trend zichtbaar: waar de BEV vroeger nog des duivels was en gekoppeld aan absolute woorden als "NOOIT" verzwakt het verhaal naar "misschien over 10 of 20 jaar". Voortschrijdend inzicht?

Het enige argument tegen de BEV dat vandaag nog relevant blijft is de prijs maar ook dat is snel aan het evolueren. En zeker als je de TCO bekijkt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 777 keer
Bedankt: 335 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zoals eerder aangehaald is er wel degelijk een verschil tussen de 12V van een ICE en een EV (indien kwalitatief product).
Om de 12V van een ICE op punt te houden moet je er nl. mee rijden (of aan het infuus hangen).
Bij een EV met een goed energiemanagement (en waar men de deuren niet continu laat open staan en de waarschuwingen* continu negeert) monitort de software van de EV ook de 12V batterij. Binnen bepaalde voorwaarden wordt de 12V accu dan bijgeladen vanuit de HV accu. Zie ik bij een ICE nog niet vlug gebeuren. Daar gebruiken ze nog steeds een archaïsche dynamo aangedreven door verbrande fossiele brandstoffen. Ah, die nostalgie. "Vroeger was alles beter". :angel:

* Wanneer een deur, koffer, laadpoort van onze EV blijft openstaan - zelfs niet slotvast is terwijl de aanwezigheid van de sleutel niet in het voertuig wordt gedetecteerd - krijg je gewoon een melding op de app (indien geïnstalleerd).
Een niet slotvaste deur kan je dan zelfs remote alsnog sluiten. Een openstaande deur uiteraard niet.
De gezondheid van de 12V accu wordt ook steeds op diezelfde app getoond.
Het leven kan - afhankelijk van de gemaakte keuzes - soms heel eenvoudig zijn hoor.

Dat men over eenzelfde traject met een EV over 1100 km er zes uur langer over doet dan met een ICE is gewoon terug te brengen tot bias georiënteerde flauwekul, hoogstens tot een wel zeer ongelukkig n = 1 verhaal waar men zijn eigen keuzes mee wil blijven verantwoorden. Kan en mag maar het blijft door de band genomen gewoon flauwekul.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Een punt van kritiek die momenteel nog is en binnenkort verboden wordt is dat je gewoon niet kan zien welke Max prijs je betaalt.

Daar is het iCE wel heel duidelijk in: je Mex bedrag staat op de pomp en kan je reduceren via bedrijfskaarten.

Bij EV is dat nog een beetje het wilde westen en gaan we ook in deze nieuwe manier een beetje te hard door analyseren. En rijden we dus met 15 paadpassen rond om tof zo goedkoop mogelijk te rijden. Bij Ice hebben we ons gemakkelijker gemaakt door maar met 1 kaart of zelfs geen rond te rijden.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 148 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

ivob schreef: 1 week geleden Bij een EV met een goed energiemanagement (en waar men de deuren niet continu laat open staan en de waarschuwingen* continu negeert) monitort de software van de EV ook de 12V batterij. Binnen bepaalde voorwaarden wordt de 12V accu dan bijgeladen vanuit de HV accu.
Dat doet de mijne alleszins niet automatisch, want ik heb ook al eens een lege 12V accu gehad met nog 80% in de HV accu. Mijn eigen schuld overigens, lichten laten branden en dan de auto bijna een week niet gebruikt (corona-tijden). Volgens de handleiding wordt de 12V accu alleen bijgeladen als de wagen aan een lader hangt (er staat niet expliciet bij of het bij alle types lader werkt of enkel bij een AC lader) OF als het contact aan staat. Als de auto geparkeerd staat, is de HV accu niet actief. Ze kan enkel (tijdelijk) geactiveerd worden voor de klimaatregeling/preconditioning.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 777 keer
Bedankt: 335 keer
Recent bedankt: 4 keer

Correct.
De ene ICE is de andere niet en dat gaat eveneens op voor EV's onderling.
Hier wordt bv. de HV accu al heel actief door gewoon de V2L adapter in de laadpoort te pluggen.
De lichten onbeheerd laten branden kan hier zelfs niet. Na afsluiten deuren* doven die na een ingestelde preset time automatisch.

* En zoals eerder gezegd, portieren, laadpoort, koffer voor en achter vergeten af te sluiten kan ook niet langdurig zonder - toch indien zo ingesteld - een waarschuwing te krijgen op tablet en/of smartphone.

Toegevoegd na 15 minuten 47 seconden:
mgo72 schreef: 1 week geleden Een punt van kritiek die momenteel nog is en binnenkort verboden wordt is dat je gewoon niet kan zien welke Max prijs je betaalt.
Correct voor een AC lader en voor wie geen smartphone heeft en wars is van apps die je de bezetting en prijs aan iedere laadpaal tonen. Maar dat zijn dan rechtstreekse gevolgen voor wie zelf die keuze maakt.
Daar is het iCE wel heel duidelijk in: je Mex bedrag staat op de pomp en kan je reduceren via bedrijfskaarten.
Voor wie een tankkaart/laadpas/combi van het bedrijf heeft speelt de prijs sowieso al geen rol. Niet voor fossiel en niet voor elektriciteit.
Voordeel van thuisladen (met een EV) is dat je - indien je het wat slim aanpakt en het bedrijf er geen eigenaardige rekenmethodes op na houdt - er dan nog wat extraatjes in euro mee kan bijeen harken.
Bij ICE beperkt zich dat, voor zover ik nog mee ben in dat verhaal, tot zegeltjes voor prullaria of een eenvoudige bijstandsverzekering voor een paar weken.

Als privérijder kan je - toch wie genoeg km's maakt - eveneens een of meerdere abo bij een laadpaaluitbater afsluiten dat de prijs aan de laadpaal reduceert.
De meeste DC laadpalen vanaf 50 kW tonen overigens al jaren de prijs (in het begin idd niet want dan was het bv. voor de klant gewoon gratis laden) aan de paal en de gereduceerde prijs voor klanten.
En rijden we dus met 15 paadpassen rond om tof zo goedkoop mogelijk te rijden. Bij Ice hebben we ons gemakkelijker gemaakt door maar met 1 kaart of zelfs geen rond te rijden.
Wie is "we"?
Ik behoor daar in elk geval al niet toe.
Ik heb slechts twee laadpassen. Een hoofdlaadpas en een reserve. En daar kan ik de hele EU mee door.
Die laadpassen (en andere betaalmiddelen zoals creditkaart) kan je steeds meer aan HPC uitbaters koppelen (bv. Ionity en FastNed) waardoor je na eenmalig koppelen voor de rest overal binnen Europa aan die HPC kan autochargen.
Gewoon voor de laadpaal rijden, laadkabel inpluggen, een kwartiertje je ding doen en weer verder. Niet meer, niet minder.
Maar dat kom je uiteraard alleen te weten wanneer je al langer met een EV rijdt en de moeite doet om de steeds groter wordende mogelijkheden op te volgen en je daar aan te kunnen passen. Niet door vanaf de zijlijn te blijven steken in de online verhalen van gepatenteerde naysayers en door o.a. de fossiel lobby ondersteunde content droppers.

Die "we" zijn dat dezelfde mensen die er met een EV over 1100 km zes (6) uur langer over doen dan met een ICE?

Goed om te vernemen dat men bij ICE tegenwoordig ook kan gaan tanken zonder tankkaart noch enige ander betaalmiddel en gewoon de slang in de vulopening proppen en dan je ding kan gaan doen zonder bij de auto te moeten blijven tijdens tanken. Deze evolutie heb ik - door al bijna 7 jaar full electric te rijden - niet meer meegemaakt.
Wel ga ik nog tanken met de motorfietsen. Maar ook dan - mea culpa waarschijnlijk volledig mijn fout - ben ik niet mee in het verhaal dat ik dan kan tanken zonder in het bezit te zijn van enig betaalmiddel dat bij een EV niet zou kunnen benut worden. :???:
Of het zou moeten zijn dat je het nog steeds heel nostalgisch vindt om te mogen tanken bij een bemand tankstation en nadien aan de kassa met cash mag betalen?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 598 keer
Bedankt: 727 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

De don Quichotes zijn nog altijd aanwezig in onze maatschappij. Hopeloos proberen tegen de tijd in te gaan, hopend dat het allemaal een slechte droom was :)

Naarmate de EV's aan aandeel winnen, en dat doen ze, zal de overheid ook meer pushen om ICE's te vervangen, zowel qua regels als financieel. De dalende verkoop van fossiele brandstof zal ook ergens economisch goedgemaakt moeten worden en dat is zelden door lagere prijzen. EV's waren inderdaad erg duur maar goedkopere modellen komen nu pas beschikbaar en de prijzen van batterijen daalt nog terwijl de techniek vooruit gaat.

Extra zonnepanelen waren bij mij niet nodig, de laadpaal via de werkgever en de eigen zonnepanelen worden nu meer gebruikt wat de investering nog beter maakt. Ik kan nu eigen opgewekte energie gebruiken waardoor laden elders minder nodig is, met tanken is dat onmogelijk.

Een EV maakt amper geluid en dat is prettig. Je kan makkelijker een gesprek voeren en muziek klinkt beter zonder storende geluiden. De wagen trekt op als een raket maar zonder het geluid. Ook voor anderen is dat prettig want dat motorgeluid waar sommigen op kicken is een aanslag op de rust van zoveel anderen. Dat komt naast de gevolgen van de uitstoot.

Uiteraard waren er tijdens de invoering van kleuren-TV ook mensen die zeiden dat de markt van zwartwit te groot was en dat men nog zou terugkeren, iemand nog wat van hen gehoord?

De revival van de ICE zal er evenmin komen als de revival van zwartwit televisie en zoveel andere verhoopte revivals. Nieuwe tech vervangt oude tech en oude opvattingen sterven mee. Sommigen zijn rapper mee dan anderen maar ook de grootste tegenstanders zullen de tijd niet kunnen omdraaien.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 53 keer

We = de “nieuwere” EV-rijders zoals ik.

In de EV-topics staan verschillende landen, verschillende providers die veel goedkoper worden. Ook met de zonnestroom prijzen zie je links en rechts super acties.

Dus als je wilt profiteren van prijzen die 75% goedkoper zijn dan normale snel stroomprijzen moet je dus app/ kaart hebben van die provider. Bij Ice zijn die promo’s niet zo groot en dus voor paar cent doe je al die moeite niet. VB Smappee laden aan 0.17 cent op zondag. Mijn laadpaal in appgebouw is 27 cent en kan de prijs zelf niet bepalen. Frankrijk zijn er ook heel wat super goedkope alternatieven.

Vergeet niet dat er ook heel mensen met een EV zijn die freelancer zijn of bestuurder in eigen bedrijf. Dus elke eurocent dat ik bespaar is eentje voor mezelf. Dat wordt toch vaak over hoofd gezien. Het zijn niet allemaal salariswagens met een kaart zonder financiële rechtvaardiging
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 310 keer
Bedankt: 649 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Gelieve on-topic te blijven, er is al een EV topic
Bye, Maurice
https://on4bam.com
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Meerprijs voor plugin-hybrid is 5k-10k€ (afhankelijk van het merk). Wat denken jullie? Investering waard of sowieso niet? Waarom wél?
Toen ik de beslissing moest nemen was de PHEV versie 5k goedkoper dan de EV versie
Echter de PHEV had de motor nodig om te verwarmen of te koelen en bracht de motor altijd op temperatuur ook voor korte ritten, kon amper 50km rijden op EV en slechts 35km op de snelweg (20km snelweg van de 55km WW). Hoi rekening dat er een zeker % van de geïnstalleerde accu gaat om hybride te rijden. Het benzine verbruik bleef toch rond de 6l draaien voor lange ritten.
Eenmaal de batterij SOC te laag fungeert hij als hybride en verdwijnt de souplesse en trekkracht.

Anders eens proefrijden met een model dat de drie aandrijvingen heeft om wat ervaring op te doen

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk

mipa
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 9 keer

@ duizend
- Ik stoor mij veel meer aan het geluid dat mijn zonnebril onder het dashboard produceert
bij oneffen wegen(of de gesp van mijn madam haar handtas tegen de middenconsole)
dan het gebrom v/d motor. En dan is mijn wagen nog zeer comfortabel afgeveerd.
Hoe stiller een wagen hoe meer nevengeluiden je hoort. Zie bekende Tesla geluidseffecten
(klonk, kleine brom tussen 50-60, brom bij regeneratie, fluittoon vanaf 100)
En mijn minder belastte banden maken altijd minder lawaai.
- mijn wagen staat meestal lekker warm te niksen in de warme garage (volgens ivob)
maar is wel altijd direct beschikbaar en is tot nu toe nog nooit in staking gegaan.
- het is waar dat het verschil kleiner is geworden maar mijn Citroën C4 uit 2001
was 1 op 1 (identieke auto) 10.000 euro goedkoper in aanschaf.
Als ik nu een nieuwe zou kopen dan is dat volgens https://autotijd.be/prijzen/citroen/c4

Benzine Hybrid 136 Max €30.590
Elektrische 54 kWh Max €39.390

Maar daar zit nu (mildhybrid) dus een kleine motor en accu in.
Mijn kleinzoon bromt zelf met zijn Matchboxkes en daar zit geen benzinemotor in. :-D

Toegevoegd na 1 uur 31 minuten 39 seconden:
ivob schreef: 1 week geleden Goed om te vernemen dat men bij ICE tegenwoordig ook kan gaan tanken zonder tankkaart noch enige ander betaalmiddel en gewoon de slang in de vulopening proppen en dan je ding kan gaan doen zonder bij de auto te moeten blijven tijdens tanken. Deze evolutie heb ik - door al bijna 7 jaar full electric te rijden - niet meer meegemaakt.
Allee jong! Als ik dat zou willen blijf ik gewoon in de wagen zitten, geef mijn brandstofleverancier
50 euro met de mededeling 50 euro tanken en na enkele minuten kan ik ongeveer 500 km verder.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer

Je blijft gewoon met argumenten herhalen dat het rijgemak van een ICE "bijna" zo goed is als een EV
Ik steun je daar in.
Als je een tijdje met een EV gereden hebt dan denk je inderdaad
- ja ik hoor de motor, maar zo hard toch niet
- ja ik voel en hoor dat schakelen, maar dat valt nogal mee
...
en jij neemt je garage uiteraard overal mee naar toe zodat de auto daar warm in kan staan :angel:
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 310 keer
Bedankt: 649 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Gelieve on-topic te blijven, er is al een EV topic
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Niet-elektrische voertuigen”