xDSL modem informatie.

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Joop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Ik kwam dit tegen, want ik zag waarden in mijn DrayTek staan, waar van ik geen benul heb wat de meesten betekenen.
Ook in andere modems zie je er wel opduiken.

DrayTek heeft het mooi opgesomt wat het allemaal is en betekend:

https://www.draytek.co.uk/support/guide ... tatus-more

Wees nou eerlijk, dit zegt niemand iets :banana:
  • > vdsl status more
    ---------------------- ATU-R Info (hw: annex A, f/w: annex A/B/C) -----------
    Near End Far End Note
    Trellis : 1 1
    Bitswap : 1 1
    ReTxEnable : 1 1
    VirtualNoise : 0 0
    20BitSupport : 0 0
    LatencyPath : 0 0
    LOS : 0 0
    LOF : 0 0
    LPR : 0 0
    LOM : 0 0
    SosSuccess : 0 0
    NCD : 0 0
    LCD : 0 0
    FECS : 0 2575 (seconds)
    ES : 35 3 (seconds)
    SES : 3 1 (seconds)
    LOSS : 0 0 (seconds)
    UAS : 27 1861 (seconds)
    HECError : 0 0
    CRC : 126 31
    RsCorrection : 0 0
    INP : 230 160 (symbols)
    InterleaveDelay : 0 62 (1/100 ms)
    NFEC : 32 32
    RFEC : 16 16
    LSYMB : 16 16
    INTLVBLOCK : 32 32
    AELEM : 0 ----
Zoek je het op, dan zegt dit ineens toch wel iets meer:

UAS Un-Available Seconds - Line (UAS-L) & Unavailable Seconds - Line far-end (UAS-LFE)

Al is het nog steeds wel gokken wat de impact van dit getal is :eek:

Voor de duidelijkheid, dit zijn mijn waarden niet....is het voorbeeld op de website van DrayTek.

Was erachter aan het zoeken omdat mijn lijnsnelheid ineens daalde met een Full-rate-splitter te steken, om te zien wat het verschil is, en mijn lijnwaarden daalden van 145/42mbit dus 100/35mbit snelheid naar 115/40mbit en dus 85/35 profiel.
Door die waarden te bekijken kwam ik op modem-codes (verschillende firmware met andere modem instellingen) en vond ik de juiste die nu en mijn waarden zijn weer normaal, met splitter, misschien minder attenuatie in de andere modem-code, wie zal het zeggen.

Ter info, en dit wist ik niet, DLM regelt zichzelf vanaf 70/30 profiel, dus als je gezakt bent is een TBF aanvragen nutteloos....dit schreef EDPnet me hierover:
Vermoedelijk heeft DLM het profiel verlaagd omdat er in de laatste week/weken veel onderbrekingen zijn geweest die hebben geleid tot errors.

Een TBF zal hier geen verschil maken, dat helpt enkel als de lijn onder het provisioningprofiel van 70/30 zou zitten. Aangezien deze erboven zit, kan enkel DLM het nog corrigeren en zal een TBF geen verschil maken en het DLM proces zelfs nog kunnen verlengen.

Aangezien er dus nog errors op de lijn zijn geweest in de laatste week, kan het minstens nog een week duren voordat de snelheden hersteld zijn. Momenteel is de volgende evaluatiedatum 08/08
Ik pruts nogal veel.... :banana:

Hoe dan ook, ik wou het toch maar even delen, kan handig zijn als je vragen hebt bij bepaalde waarden en wanneer het profiel bv hersteld nadat je een storing hebt weten op te lossen.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865Lac
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
Joop
Pro Member
Pro Member
Provider

08/08 is gepasseerd en er is niets gebeurd.

Mijn waarden zijn perfect om te verhogen.
Schermafdruk op 2025-08-11 17-52-28.png
Nog even aankijken, want hij had hem moeten verhogen.

Jammer dat EDPnet geen nummer heeft zoals Proximus/Dommel/Evonet om zelf een TBF te doen, want dat was echt wel gemakkelijk.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865Lac
Drayek 3x AP805
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 233 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Kan je dat niet proberen? Ik dacht dat ik dat nog op een VDSL-lijn met edpnet geprobeerd heb.
Computer(k)nul
Joop
Pro Member
Pro Member
Provider

Nee dat gaat niet, want er hangt geen Proximus-telefoon-nummer aan die lijn die je kan invoeren.

EDP zegt dat het niet nodig is. Ze zouden een TBF gewoon op hun MyEDP moeten hebben, dat je het zelf kan aanklikken en het gebeurt.

Ik vind het zeer vervelend @EDPnet steeds te moeten contacteren en dan te moeten uitleggen waarom ik een TBF wil.

Iemand die weet wat een TBF is, zouden ze gewoon standaard de TBF moeten uitvoeren, anders vraag je het niet.

Gewone gebruikers weten niet eens wat een TBF is, die bellen de helpdesk als er iets niet goed is.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865Lac
Drayek 3x AP805
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Joop
Pro Member
Pro Member
Provider

Ondertussen hebben ze een TBF uitgevoerd, en de snelheid is niet verandert, maar dat had ik verwacht.
Uit mijn ervaring in het verleden weer ik dat dan de DLM gerest wordt en nieuwe metingen gaat uitvoeren.
Doe je dat niet dan blijf je hangen op het profiel dat ze toewezen of verlaagden.
Zo was ik DrayTek modem-drivers aan het testen en de standaard drivers zijn niet goed, de MDM5 drivers wel.
Dus verwacht ik binnen een week of twee hogere waarden te kunnen posten.

Wat bv een service-profiel, je weet wel 8mbit ofzo als je het ook verkloot hebt, die krijg je OOK niet omhoog zonder TBF.

Daarom ben ik vrij zeker dat het verhaal van @edp-net niet klopt aangaande verhogingen.

Ik vermoed dat de DLM het profiel na testen maximaal hoog zet en bij errors steeds wat verlaagd maar NOOIT meer verhoogd tot een TBF het kreng reset.

Ik slurp nu al 25 jaar en meer xDSL en heb nooit het profiel meer zien verhogen uit zichzelf, het verlaagde altijd tot een TBF waarna een nieuw max profiel bepaald wordt na x-aantal dagen.

Vroeger deed ik de TBF zelf bij XS4ALL/EVONET (na natuurlijk het profiel zelf te verprutsen :banana: ) en daarna kwam het altijd weer in orde.

Ik geloof niet in het verhaal dat de DLM het profiel eens max bepaald weer verhoogd, maar enkel verlaagd.....iemand een betere ervaring, bv na ineens op 6 maand verlaagd te worden zonder reden....kwam die vanzelf weer omhoog? Ik heb het nog nooit gezien buiten na een TBF enkele dagen later.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865Lac
Drayek 3x AP805
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Joop
Pro Member
Pro Member
Provider

We zijn dus nu zondag, en ja hoor, vroeg in de morgen kwam DLM en die heeft de snelheid verhoogd naar 100/35Mbit zoals ik altijd al had.

Eens je profiel bepaald is kan die enkel dalen en niet meer stijgen, zoals ik al zei. Je profiel opzettelijk verlagen kan je met een 5690Pro, 7590 of DrayTek MDM-standaard doen en dan wachten tot DLM komt piepen. Veel errors maken helpt ook prima ze profiel te verlagen.

Daarna kan je enkel nog je lijnwaarden bekijken, en je probleem oplossen, maar je profiel krijg je NIET meer omhoog tot je een TBF hebt gedaan/laten doen.

Zie zelf, mijn profiel is weer in orde zoals verwacht, na de TBF en na een paar dagen op zondag-ochtend. :banana:
Schermafdruk op 2025-08-17 18-28-23.png
Laat je niks wijsmaken dat het vanzelf weer omhoog gaat, want dat doet het niet. Hou er rekening mee dat je lijnwaarden zo'n 10-15% hoger moeten liggen dat het profiel dat je verwacht. Dus bij 42mbit upload lijnwaarde krijg je geen 40mbit maar 35mbit.
Hetzelfde als je 100mbit down verwacht, je gaat echt wel boven de 110mbit lijnwaarde moeten zitten.

Daar ik de waarden niet ken en Proximus het nergens verteld, is het gokken waar je op kan komen. Met afstand of zone etc heeft het niets te maken, puur de lijnwaarden vermoedelijk rekening houdend met het aantal errors dat optreden per seconde/minuut/uur etc.

Bij Draytek heb ik gemerkt dat de Modem-firmware (ze hebben meerdere firmware met aparte modem-instellingen) dat de Standaard (lees zeer voorzichtige instellingen) je lijnwaarden enorm laten dalen, waar de MDM5 met de meest agressieve instellingen de lijnwaarden enorm doen stijgen.

Je kan in dit een Fritzbox ook als je naar de DSL instellingen gaat van de 7590, 7490, 5690Pro etc (niet op de 7530!), daar kan je sliders verschuiven, zet ze allemaal naar links, je lijnwaarden gaan dalen en je profiel OOK. Zet je nu de instellingen terug na een paar uur/dagen, dan zal je zien dat je profiel laag blijft. Tot je een TBF aanvraagt/doet dan komt die de zondagochtend erop weer terug.

@EDPnet Team
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865Lac
Drayek 3x AP805
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Joop
Pro Member
Pro Member
Provider

Heb wel weer een nutteloze mail van EDPnet gehad, dat DLM dit ook zelf gedaan zou hebben.
Niet dus, want ik heb 2 weken gewacht om een TBF aan te vragen. Hij deed niks omhoog.
Na de TBF en de zondag erop ging die meteen naar maximaal-profiel.

@EDPnet Team

Het spijt me zeer voor EDPnet maar ze zitten grondig mis dat die vanzelf weer omhoog gaat, dat doet die NIET tot een TBF is gedaan.

Ze blijven me deze onzin schrijven, het klopt gewoon niet. Want ik zie nooit iets omhooggaan tot er een TBF is geweest.

Dus ik kan niet anders dan de conclusie trekken dan de DLM gerest wordt door de TBF en dan een nieuwe MAX-waarde bepaald.

Ik had dit ook al bij EVONET en DOMMEL, steeds hetzelfde....maar bij EDPnet blijven ze beweren dat de snelheid vanzelf weer omhoog gaat.

BIJ deze de vraag: IS ER IEMAND BIJ EDPNET WAAR DE SNELHEID WEER OMHOOG GING? Iemand? Niet na een TBF, maar vanzelf, iemand?

EDPnet blijft beweren dat het wel zo is, ik heb het nog nooit zien gebeuren, de DLM verlaagt na de MAX-waarde enkel en gaat nooit meer omhoog.

Ik zou graag van iemand horen waar het zonder TBF gebeurd is.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865Lac
Drayek 3x AP805
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 651 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

Ja, nadat ik mijn modem vernieuwd had heeft DLM zijn werk gedaan en mij na een tijdje op 100/35 gezet. Ik kreeg van EDPnet zelfs netjes alle meetwaarden met daarin ook het tijdstip dat DLM weer voorbij zou komen.
EDPnet heeft dus gelijk, DLM werkt autonoom.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Joop
Pro Member
Pro Member
Provider

DIe meetwaarden en alles kreeg ik ook en die waren prima om 100/35 te krijgen, toch deed de DLM niets om het te verhogen.
En ja, ik kreeg ook de datum dat die moest aanpassen en er gebeurde die dag......niets.
EDP gevraagd en die zeiden dat het mogelijk langer zou duren, dus nieuwe datum en weer.....niets.

Waarop ik een TBF aanvroeg, weer nieuwe datum en.....JA HOOR hij zette weer netjes 100/35.
EDP geloofd me niet, toch is het zo.

Misschien is onze wijkkast kapot? Want daar zijn al zoveel poorten uitgeblazen en de bliksem heeft die ook al zeker 10x te pakken gehad.

Als je hier een 7490 aansluit en je verandert de lijn-stabiliteit-sliders, dan knalt er een poort uit....eens getest met Evonet die me niet wou geloven, weg was de poort.
Of het nog zo is weet ik niet, heb geen 7490 meer.

Heb wel meer dingen meegemaakt die niet zouden mogen, maar toch gebeuren. De grondkabel hier heeft zoveel opgefikte aderparen dat het verwonderlijk is dat er nog paren werken :-D
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865Lac
Drayek 3x AP805
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”