Fritzbox 7530 als fiber router

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Voyager
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer

Kan de Fritzbox 7530 (niet AX) gebruikt worden als router op een EDPnet fiber connectie? (fiber met boost 1000/500)

Ja of nee, wat zijn de ander/betere opties. Ik had Microtik hex S in gedachten voor latere upgrade naar hogere snelheid en wifi niet op de plaats van de router.
nerph
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Ja, de Fritzbox 7530 kan gebruikt worden als router bij een edpnet fiber connectie, zie: https://support.edpnet.be/hc/nl-nl/arti ... dem-router
Joop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

De 7530 kan veel, maar 1000/500 kan die niet aan.

Microtik of Draytek kan dit wel aan.

Je hebt het dan wel over apparaten die niet zo makkelijk te configureren zijn als een Fritzbox.

Voor Wifi7 is nog niks fatsoenlijks te krijgen, ik heb een Fritz 5690Pro (die heeft Wifi7), maar je kan er niks mee want er zijn geen deftige Wifi7 kaarten.

Wifi6 is leuk, ik heb er mee gespeeld, kan je beter een paar DrayTek AP805 of UbiquityAP's aan je 7530 hangen en die Wifi6 Mesh laten doen, dan haal je die snelheden wel.
Als je Voip ook gebruikt, want puur routing kan de 7530 het wel aan, zet je gewoon de Wifi uit :-)

Routers die het effectief kunnen Draytek Vigor 2136ax, maar dit zijn geen beginners routers. Anders gewoon een Fritzbox Fiber modem nemen, die zijn allemaal Wifi6.

Persoonlijk vind ik DrayTek Mesh de max, die onderbreken niet en zijn supersnel, sterker nog, goedkoper dan Fritz ook. Ik stream SAT-signalen van 1 box met meerdere aansluitingen naar andere boxen zonder schotel, het rauwe signaal gaat door Wifi en maar weinig AP's/routers verwerken dit goed.
De Fritzboxen met 3000AX al zeker niet.

Beter advies kan ik je niet geven.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865Lac
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
Plaats reactie