Langdurige EU roaming

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
Plaats reactie
ym2003
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 14 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ga binnenkort in Nederland studeren, en zal daar ook door de week verblijven. Ik weet dat in principe "roam like at home" enkel geldt als je minder dan 50% van de tijd in het buitenland verblijft, maar wordt dit effectief gehandhaafd door de Belgische providers? Heeft iemand hier ervaring mee? Specifiek met de providers die ik gebruik, of aanraders voor providers die dit toelaten?

Ik heb op dit moment 3 actieve simkaarten:
1) Hey Telecom S --> normale telefoonnummer, en data voor kleine gsm.
2) Digi --> vnl. voor data op grote gsm.
3) Telenet One datasimkaart --> data op tablet, zeer beperkt verbruik, maar is wel fijn om te hebben.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer
Recent bedankt: 1 keer

je kan altijd een abo in nederland aangaan.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 62 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Veel succes in NL met studeren, en met de andere leuke dingen die bij studeren horen, natuurlijk. :-) @ym2003 Je zegt dat je daar door de week zal verblijven. Kom je dan in het weekend bv. altijd terug nr BE (pendelen), of zal het bv. 3 jaar aan een stuk zijn dat je in NL bent? Want naar mijn ervaring kan je bv. een heel jaar lang van ma-zaterdag roamen, en 1 dagje (zondag) weer niet-roamen (zijnde in BE zijn), en 'reset' die zogezegde onzichtbare roam-like-at-home-teller dan altijd.

Het wordt eigenlijk niet berekend over bv. een heel jaar ofzo, maar hoelang je aan één stuk roamt. Ik denk zelf dat Hey in zijn geheel niet zal 'caren' over hoelang je roamt, DIGI hoogstwaarschijnlijk ook niet want hun roamingsysteem staat nog niet 100% op punt. Telenet daarentegen zou het wel kunnen handhaven (gierig bedrijf), al heb ik daar nog niets concreets over gezien online.

Ik zou zelf niet aanraden op de klantendienst te contacteren (behalve als je veel tijd en geduld hebt), want je komt toch uit bij een eerstelijns-medewerker, die gewoon een programma heeft met een script. Alleen via de back-office zou je misschien een bruikbaar antwoord kunnen verkrijgen. Ik zou zeggen: test het. Je zou een van de eersten zijn hier die er informatie over zou kunnen verstrekken, om anderen in de toekomst te helpen. Je hebt de 3 providers (op de 3 verschillende netwerken), dus dat is zeer handig.

Toegevoegd na 5 minuten 6 seconden:
proximusboyke schreef: 1 dag geleden je kan altijd een abo in nederland aangaan.
Voordelen van dat NIET te doen:

- Je kan als je roamt gemakkelijk switchen tussen meerdere netwerken als je met het ene minder bereik hebt. Iets wat locals niet kunnen zonder meerdere abo's af te sluiten.
- Je kan gratis internationaal bellen naar BE-nummers.
- Je kan gratis lokaal bellen naar NL'se nummers.

Voordelen van dat WEL te doen:

- Je 06 geven is een ding in NL. Mensen zijn minder geneigd naar een "+32 Belgisch nummer" te bellen, omdat ze dan vaak moeten internationaal bellen, ook al ben jij in NL.
- Lokale diensten kunnen gebruiken.

Op het veruit beste netwerk (KPN, geloof me dat je geen Vodafone of Odido wilt gebruiken):

https://www.simyo.nl/
https://www.budgetthuis.nl/
https://www.lebara.nl/
https://www.youfone.nl/

Zelf een afweging maken.
Internet & Mobiel: Telenet ONE for 1 Unlimited€40/maand (studenten promo)
250/20 Mbps | Onbeperkt mobiel | Extra datasimkaart | eSIM voor Apple Watch

Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
ym2003
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 14 keer
Recent bedankt: 2 keer

VossyGamer schreef: 1 dag geleden Veel succes in NL met studeren, en met de andere leuke dingen die bij studeren horen, natuurlijk.
Bedankt!
VossyGamer schreef: 1 dag geleden Het wordt eigenlijk niet berekend over bv. een heel jaar ofzo, maar hoelang je aan één stuk roamt.
Fantastisch als dat zo is! Ik ben idd van plan om in het weekend meestal gewoon naar huis te komen, dus dan is er helemaal geen probleem voor mij.
VossyGamer schreef: 1 dag geleden Je 06 geven is een ding in NL. Mensen zijn minder geneigd naar een "+32 Belgisch nummer" te bellen, omdat ze dan vaak moeten internationaal bellen, ook al ben jij in NL.
Dat is wel een goed punt. Mischien dat ik sim 2 dan toch door een Nederlandse vervang, dan heb ik een 06 nummer als dat nodig zou zijn. Dan moet ik me eens deftig inlezen in de Nederlandse abbonementen, want op het eerste zicht lijken ze een stuk duurder dan mijn €5 voor 15GB.

Toegevoegd na 5 minuten 8 seconden:
VossyGamer schreef: 1 dag geleden Ik zou zelf niet aanraden op de klantendienst te contacteren (behalve als je veel tijd en geduld hebt), want je komt toch uit bij een eerstelijns-medewerker, die gewoon een programma heeft met een script.
De Hey sim geactiveerd krijgen was al erg genoeg 😜.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”