FritzOS bug....nogal hard te vinden...

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Joop
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Het FritzOS heeft een nare bug, die nogal hard te vinden is.

Als je een modem in Bridge-mode gebruikt, dan moet die modem verdwijnen als de Fritzbox zelf de PPPoE verbinding doet.
Normaal moet de 'WAN' kant van de Fritzbox dan alle info van de provider krijgen, zoals IP's en DNS'sen.

Wel die DNS krijgt je dus niet altijd en dan krijg je een probleem met telefonie. Want de telefoonnummers gebruiken de WAN-DNS, die er niet is, is immers BRIDGED.
Normaal zou die de PPPoE DNS moeten krijgen of gewoon de interne DNS moeten gebruiken.

Dat doet die niet. Ik heb er niets anders op gevonden dan de 'andere router' dan maar via Static in te geven als Gateway en de beide DNS in te geven als 1.1.1.1 en 1.0.0.1 (voorbeeld). Dan doet die het wel.
Want als bridged geen DNS doet, dan werkt je telefonie niet, want die resolved niet, wat je verder ook zet in je resolve netwerk settings, die zal en moet de WAN DNS hebben die de Zyxel niet geeft.

Ik heb AVM er al over aangeschreven. Want ik wou mijn netwerk voorbereiden op een DrayTek met de Fritz als o.a. DECT router, maar de Zyxel wou niet meespelen en dacht dus de boel even terug te zetten. Niet dus. De gegevens zijn ook niet steeds te vinden, je zoekt je rot.

Dus als je telefoonnummers niet werken en je krijgt in de log DNS-ERROR op alle numers, het probleem zit daar dus, dat de WAN-DNS niet werkt, ongeacht dat alle andere netwerk resolving prima werkt. Telefonie negeert de LAN-DNS.....pffffff....altijd iets met AVM, maar ook Zyxel in dit geval.

Hopelijk is de Draytek beter, want de GUI van de Zyxel is ook waardeloos.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
MeshDevices Fritz 1260 / 3x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

ik snap het verhaal niet dadelijk ?

"als je een modem in bridge-mode gebruikt".... je zit dus op een coax verbinding? achter een coax-modem? (want waarom zou je een modem voor de fritzbox hebben?)
maar verderop zeg je "als de fritzbox zelf de pppoe verbinding doet".... en dan heb je dus gewoon de fritzbox op een dsl-verbinding ? maar waarom dan een modem ervoor?

normaalgezien:

- op coax: de coax-modem => de fritzbox => je intern netwerk (tenzij je een coax-fritzbox hebt, dan kan de coax-modem in principe ook weg)
- op dsl: de fritzbox => je intern netwerk

verder heb je ofwel dhcp op wan (en dan krijg je via de wan-port idd de gegevens) OF pppoe (en dan krijg je de gegevens via de pppoe verbinding, niet de wan-port zelf),
en bovendien kan je dns static instellen in de fritzbox.
(onder de account information => dns servers fixed dns servers)

ik vind het verhaal nogal onduidelijk uitgelegd, maar zie er in eerste instantie eigenlijk geen echte bug in? (meer misschien foutief aannames of gebruik van router-achter-router waar dat niet nodig is, of issues met de isp-dns?

in ieder geval: je spreekt over "een andere modem", een fritzbox, en bridging.
in principe zijn 2 van die 3 dingen overbodig op een dsl-verbinding (mits je natuurlijk een fritzbox met dsl aansluiting hebt).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Joop schreef: 3 dagen geleden Het FritzOS heeft een nare bug, die nogal hard te vinden is.

Als je een modem in Bridge-mode gebruikt, dan moet die modem verdwijnen als de Fritzbox zelf de PPPoE verbinding doet.
Normaal moet de 'WAN' kant van de Fritzbox dan alle info van de provider krijgen, zoals IP's en DNS'sen.

Wel die DNS krijgt je dus niet altijd en dan krijg je een probleem met telefonie. Want de telefoonnummers gebruiken de WAN-DNS, die er niet is, is immers BRIDGED.
Normaal zou die de PPPoE DNS moeten krijgen of gewoon de interne DNS moeten gebruiken.
Ik vind jouw verhaal ook zeer verwarrend en niet concreet
In Duitsland heeft AVM een router markt aandeel van 50% (of zelfs bijna 70% marktaandeel voor VDSL modems), ik schat dus dat er 20 miljoen FritzBoxen in omloop zijn alleen al in Duitsland.
Indien er echt zo'n enorme bug zou zitten in de Firmwxare, was dat al lang naar boven gekomen :-D

Kan je ons wat meer concreets geven?
  • Over welke Fritz!Box heb je het?
  • Welke Firmware?
  • Gebruik je een vooraf ingesteld provider profiel? Welke provider?
  • Indien niet, kan je wat details geven over uw internet instellingen?
  • welke modem gebruik je in bridge? Telenet CV8560E? Proximus BBox3? Proximus Internet Box?
  • IPv4 en/of IPV6?
Ik probeer, net als Splitter, jouw verhaal te begrijpen, maar ik geraak er ook geen wijs uit. Misschien een tekeningetje erbij posten?
  • Zelf gebruik ik een Fritz!Box 559 0Fiber, rechtstreeks op de Fiber (ONTP), ik kan jouw verhaal dus niet testen
  • Ik heb bij een van de dochters een Fritz!Box 6660 Cable, rechtstreeks op de coax, hier kan ik jouw verhaal ook niet testen
  • bij een andere dochter staat een Fritz!Box 7590 achter een Telenet modem in bridge. IPv4 en IPv6 (/57 Prefix) werken perfect, telefonie (WeePee) ook: géén DNS issues.
  • bij haar ex staat een Fritz!Box LTE, met een Telenet DATA SIM. Ook hier werkt alles perfect (zowel VPN als telefonie), niettegenstaande CGNAT (dus geen publiek IPv4 adres
  • bij een kennis (tandartsenpraktijk) staat een Fritz!Box 7590 achter een Proximus B-box3 op een VDSL2 lijn. Deze maakt zelf een PPPoE sessie via de B-box3. Zowel IPv4 als IPv6 (/56 Prefix) werken perfect, VPN en telefonie ook (4 DECT toestellen, analoge lijn + VoIP (WeePee), tussen 60 en 100 calls (in- en uitgaand) per dag, ook gelijktijdige gesprekken op verschillende lijnen; alles werkt perfect, geen DNS issues
Ik heb dus ervaring met alle mogelijke scenarios ...
Joop schreef: 3 dagen geleden .....pffffff....altijd iets met AVM, maar ook Zyxel in dit geval.
Hopelijk is de Draytek beter, want de GUI van de Zyxel is ook waardeloos.
AVM waardeloos, Zyxel waardeloos, Draytek waardeloos, ... :-D
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Joop
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Het is heel simpel. Zet gewoon een Fritzbox in bij een bestaand netwerk waar geen DNS servers zijn, of foutieve. Je geeft dan zelf de gateway, ip etc op waarlangs hij naar buiten moet gaan. Hij is dan onderdeel van een ander netwerk. Aangezien de Fritzbox een eigen interne DNS-proxy/server heeft kan die perfect resolven en dat doet die ook.
Behalve voor telefonie, de SIP verbindingen blijven DNS-fout geven ook al staat de DNS-fallback naar Open-online servers aan. Alles werkt, behalve telefonie, die kan NIET resolven. Zet ik daarna de Friztbox terug in PPPoE dat hij ZELF de verbinding weer opbouwt en de Zyxel terug in Bridge want de Zyxel firewall is niet te snappen....dat ter zijde. Dan pakt hij nog steeds de ingestelde DNS'sen voor Telefonie die dus NIET werken, tot je die zooi verwijdert en een backup terug zet, daarna werkt het allemaal weer. Ergo, voor Telefonie gebruikt hij NIET de interne DNS-proxy/server maar de externe van de 'provider' die ook de internet verbinding maakt, in mijn geval was dat de Zyxel. Hij doet dus ook geen DNS-fallback zoals je in je netwerk kan aangeven. Ik snap dat weinig mensen dit tegenkomen.

Ik was een voorbereiding aan het doen om de DrayTek het netwerk te laten doen alsook de DSL verbinding. Gezien de Zyxel dat ook kan, wou ik die van instellen en ook de Fritzbox instellen als netwerk-onderdeel en dus niet als modem/router gebruiken. Tot ik er achter kwam dat de firewall van de Zyxel ondoenlijk is en poorten niet openzet zoals ik wil. Dat dit geen gangbaar scenario is snap ik, maar er zit een bug in als je de boel terug zet en de DNS'sen staan verkeerd, je krijgt die niet terug gezet.

Heel de dag aan het zoeken geweest, uiteindelijk maar van ellende een backup terug gezet. Het probleem is dat telefonie niet de interne DNS-proxy gebruikt voor resolving.

Toegevoegd na 4 minuten 37 seconden:
Splitter schreef: 3 dagen geleden "als je een modem in bridge-mode gebruikt".... je zit dus op een coax verbinding? achter een coax-modem? (want waarom zou je een modem voor de fritzbox hebben?)
maar verderop zeg je "als de fritzbox zelf de pppoe verbinding doet".... en dan heb je dus gewoon de fritzbox op een dsl-verbinding ? maar waarom dan een modem ervoor?
De reden dat ik de Zyxel (DSL modem) in bridge-mode gebruik is omdat de Fritzbox niet bestand is tegen 1,5KW HF vermogen, tot een 500W gaat alles goed, maar erboven knalt VDSL verbinding eruit. De Zyxel is veel beter RFI-bestand en blijft foutloos werken. Daarom heb ik een modem VOOR de Fritzbox staan.
Maar omdat de Fritzbox nog andere beperkingen heeft en ik een DrayTek kon kopen aan een goede prijs, ga ik de Zyxel vervangen door DrayTek, ookal omdat die fall-back verbindingen kan via bv Wifi wat mijn 5690Pro (nog) niet kan. Om te zwijgen over de beperkte firewall van de Fritzbox. Ik loop gewoon steeds tegen de limieten van het ding aan. Geloof me de meeste andere mensen hebben hier allemaal geen last van.

Toegevoegd na 9 minuten 14 seconden:
philippe_d schreef: 2 dagen geleden bij een andere dochter staat een Fritz!Box 7590 achter een Telenet modem in bridge. IPv4 en IPv6 (/57 Prefix) werken perfect, telefonie (WeePee) ook: géén DNS issues.
Wel daar kan je het wel testen. Zet de telenet modem in gewone netwerkmode, maak de Fritzbox onderdeel van het netwerk maar vul verkeerde DNS-servers in voor die WAN/TELENET verbinding. In het netwerk onderdeel van de Fritzbox zet je DNS-fallback aan. Je gaat nu zien dat je telefonie niet meer kan resolven, maar de rest van je Fritzbox wel en ook alles wat er achter hangt.
Zet je de boel nu weer terug naar de vorige situatie, probeer dan maar eens die verkeerde DNS-instelingen ongedaan te maken, want alles gaat werken behalve telefonie omdat die weigert te resolven. Ik kreeg het niet ongedaan gemaakt.

Ik snap dan ook niet waarom de Fritzbox in zijn geheel niet de interne-DNS-proxy gebruikt, inclusief de fallback....want dat doet die niet. Misschien nu duidelijker? Neen ik had de DNS-servers niet express verkeerd gezet. Kreeg het daarna niet meer gefixed. Ze zouden eigenlijk een DNS pagina moeten hebben met 2 instellingen: Interne en Externe DNS-servers / versus automatic. Maar zo is het helaas niet en je kan op zoveel plekken DNS'sen instellen dat het makkelijk fout gaat.

Toegevoegd na 9 minuten 20 seconden:
EDPnet -> VDSL -> Zyxel (bridge) <- Fritzbox 5690pro PPPoE DHCP lokale/netwerk/telefonie/firewall/etc -----oude situatie...

Nieuwe situatie tot het probleem optrad:

EDPnet -> VDSL -> Zyxel PPPoE vast IP gateway/firewall/dhcp (behalve lage adressen dus niet Fritzbox wan) verder geen services <- Fritzbox onderdeel netwerk doet Wifi en Telefonie verder niks.

De Fritzbox is ingesteld met de hand op 192.168.1.2, Zyxel gateway 192.168.1.1, DNS servers voor WAN 192.168.1.2 en 192.168.1.50 (heb eigen DNS) en dat mag dus niet.....
Want die DNS'sen zijn lokaal en dat pikt die niet, hij neemt ze wel aan hoor. Maar er resolved niets.

Doe je een nslookup cnn.com 192.168.1.2 dan resolved die perfect....maar niet voor telefonie.

Daar de firewall-rules van de Zyxel ondoenbaar zijn, veel mensen vechten ermee, besloot ik de boel in de oude situatie terug te zetten, met als gevolg dat Telefonie niet meer wou werken. Ondanks de WAN-DNS terug gezet te hebben. Kreeg het niet voor elkaar buiten een backup te restoren.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
MeshDevices Fritz 1260 / 3x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”