https://www.emerce.nl/wire/bijna-75-ned ... ngst-gedoe
https://www.overstappen.nl/nieuws/bijna ... tprovider/
Bijna 75% van de Nederlanders stapt niet over van internetprovider door angst voor ‘gedoe’
Slechts één op de vier Nederlanders is de afgelopen drie jaar overgestapt naar een andere internetprovider.
De Nederlanders zijn hier niet verschillend met de Belgen.
Bijna 75% van de Nederlanders stapt niet over van internetprovider door angst voor ‘gedoe’
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 639 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Overstappen zou geen "gedoe" mogen zijn maar aangezien velen een e-mailadres van hun provider hebben wordt het "gedoe". Misschien een idee om, net als telefoonnummers, deze te laten behouden. Een @telenet.be adres kan perfect naar een @digi.be mailbox geforward worden. Of landelijk een @mail.be gebruiken die naar je provider wordt geforward.
Ik heb in elk geval geen problemen ondervonden met de switch van ISPs.
Ik heb in elk geval geen problemen ondervonden met de switch van ISPs.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 174 keer
Met uitzondering van ouderen ken ik niemand die zijn provider email gebruikt als voornaamste e-mail, hoogstens als een spambox,wanneer je je eerste email niet wil gebruiken. Komt daar nog bij dat heel wat b-merken het ook niet aanbieden.
Maar als alles goed werkt ga ik niet veranderen om bv. € 3 te besparen. Kijk bv. alleen al naar de hoeveelheid problemen die de eerste Digi-klanten hadden.
Mocht ik nu meer dan € 10 goedkoper uitkomen, zou ik het misschien overwegen(mits de provider een goeie naam/reviews heeft).
Maar zit sowieso al bij een goedkoper merk, maar misschien niet het goedkoopste.
Maar als alles goed werkt ga ik niet veranderen om bv. € 3 te besparen. Kijk bv. alleen al naar de hoeveelheid problemen die de eerste Digi-klanten hadden.
Mocht ik nu meer dan € 10 goedkoper uitkomen, zou ik het misschien overwegen(mits de provider een goeie naam/reviews heeft).
Maar zit sowieso al bij een goedkoper merk, maar misschien niet het goedkoopste.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 725 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Kijk gewoon eens op de gemiddelde camionette van de plaatselijke schrijnwerker/loodgieter/elektricien/...Met uitzondering van ouderen ken ik niemand die zijn provider email gebruikt als voornaamste e-mail,
Zo veel adressen met @skynet, @pandora,...
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 639 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Kijk naar het aantal bestelwagens met een @telenet.be adres. Als bedrijf is dat toch ontzettend dom om geen paar Euro aan je eigen domein te besteden. Sommigen hebben zelfs een website maar gebruiken toch een provider email... of godbetert een hotmail 

Bye, Maurice
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 634 keer
- Bedankt: 393 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Ik help soms in een contact center...en als ik émailadres vraag, kan ik al raden wat er komt na de @
Ga dan niet zeggen, je zou beter een cloudbased email nemen. Mijn taak niet, en je hebt er ook die het niet begrijpen of niet willen betutteld worden.
Ga dan niet zeggen, je zou beter een cloudbased email nemen. Mijn taak niet, en je hebt er ook die het niet begrijpen of niet willen betutteld worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
- Bedankt: 331 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Dat dient dan ook geen contradictie op te leveren dat het voornamelijk door "ouderen" gebruikt wordt.cadsite schreef: 1 dag geleden Kijk gewoon eens op de gemiddelde camionette van de plaatselijke schrijnwerker/loodgieter/elektricien/...
Zo veel adressen met @skynet, @pandora,...
Kijk gewoon naar de gemiddelde leeftijd van de plaatselijke schrijwerker/loodgieter/elektricien/fietsenmaker/.... m.a.w. zelfstandigen die nog hun technische job na lange jaren ervaring op het terrein in de vingers hebben en niet alleen maar van 09:00 tot 16:00 uur - liefst nog van thuis uit - achter een PC willen zitten tegen een ruim vast loon zonder daarbij eigen risico te nemen en vanuit hun eigen luie stoel en "theoretische ervaringen" anderen willen opdringen welk emailadres en provider ze het beste zouden nemen.

"Jongeren" om van onder af de technische job via ervaring op het terrein nog aan te leren zijn nog nauwelijks te vinden. Laat staan dat ze vele uren willen kloppen op de onmogelijkste uren om de klanten van dienst te zijn wanneer het dringend is.
Onder invloed rondhossen op een festivalweide met de aangegroeide smartphone (uiteraard verbonden met een low cost provider om de vele geconsumeerde GB engizins betaalbaar te houden) en een "cloudgebaseerd adres" is tenslotte veel belangrijker.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- VossyGamer
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 62 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Amai wat een niveau.. Zo'n veralgemeningen kun je toch niet als argument gebruiken in dit topic, dat jongeren zo zijn.
Internet & Mobiel: Telenet ONE for 1 Unlimited – €40/maand (studenten promo)
250/20 Mbps | Onbeperkt mobiel | Extra datasimkaart | eSIM voor Apple Watch
Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
250/20 Mbps | Onbeperkt mobiel | Extra datasimkaart | eSIM voor Apple Watch
Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
-
- Elite Poster
Bwa, wanneer "ouderen" zo zijn waarom anderzijds "jongeren" dan niet?
Om goed begrepen te worden pas je je best aan het al heersende niveau aan.

Om goed begrepen te worden pas je je best aan het al heersende niveau aan.

Sol Invictus!
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
- Bedankt: 763 keer
De ergsten zijn idd zij die wel een website met eigen domain hebben, maar toch gmail of telenet of dergelijke gebruiken als contact email adres.
Gewoonte zeker, een mailbox gebruiken die ze kennen vanuit hun prive?
Het lijkt mij alvast super onprofessioneel.
Ik heb ooit een opstartende groep studenten die events organiseerden geadviseerd om dat toch echt niet met een gmail adres te doen als ze een domeinnaam hadden, en ik werd vrij onvriendelijk geadviseerd om mij niet met hun zaken te moeien.
Vergeet niet, voor de jonge generatie zijn computers net als voor de oude generatie "magie".
Bij de ouderen is dat omdat ze het niet kenden als ze jong waren.
Bij de jongeren echter is dat omdat tegenwoordig toch wel echt vaak "computers just work", zonder te moeten gaan knoeien met configs en settings enzo; waardoor ze allang niet meer weten hoe zo'n ding werkt, alleen dat het werkt.
Vraag maar aan bedrijven, waar ik zo tal aan voorbeelden kan citeren.
- Jongere werknemers die nog nooit met een muis werkten (de laptop en tablet/gsm generatie)
- Jongeren die niet weten wat een file of folder is (en dat ook in IT gerelateerde opleiding op hogescholen trouwens), en het concept ervan ook niet snappen (omdat tablets en gsms dingen "gewoon saven" en dan terug een search doen naar wat ze nodig hebben)
- Jongeren die niet weten wat een filenaam is, of waarom ze die zouden moeten juist zetten (ramp voor bedrijven die daar policies in hebben zodat techies op de baan de juiste documenten kunnen vinden), opnieuw omdat ze nooit een file moeten zoeken maar gewoon de computer een search laten doen
- Jongeren die geen programma kunnen installeren omdat het een install popup opent en vragen stelt (dat kennen ze niet, want Android/iOS doet dat niet)
We laten niemand zomaar met een wagen de weg op, maar een PC duwen we in ieders handen zonder dat ze competentie moeten bewijzen.
Ik heb ooit een opstartende groep studenten die events organiseerden geadviseerd om dat toch echt niet met een gmail adres te doen als ze een domeinnaam hadden, en ik werd vrij onvriendelijk geadviseerd om mij niet met hun zaken te moeien.
Vergeet niet, voor de jonge generatie zijn computers net als voor de oude generatie "magie".
Bij de ouderen is dat omdat ze het niet kenden als ze jong waren.
Bij de jongeren echter is dat omdat tegenwoordig toch wel echt vaak "computers just work", zonder te moeten gaan knoeien met configs en settings enzo; waardoor ze allang niet meer weten hoe zo'n ding werkt, alleen dat het werkt.
Vraag maar aan bedrijven, waar ik zo tal aan voorbeelden kan citeren.
- Jongere werknemers die nog nooit met een muis werkten (de laptop en tablet/gsm generatie)
- Jongeren die niet weten wat een file of folder is (en dat ook in IT gerelateerde opleiding op hogescholen trouwens), en het concept ervan ook niet snappen (omdat tablets en gsms dingen "gewoon saven" en dan terug een search doen naar wat ze nodig hebben)
- Jongeren die niet weten wat een filenaam is, of waarom ze die zouden moeten juist zetten (ramp voor bedrijven die daar policies in hebben zodat techies op de baan de juiste documenten kunnen vinden), opnieuw omdat ze nooit een file moeten zoeken maar gewoon de computer een search laten doen
- Jongeren die geen programma kunnen installeren omdat het een install popup opent en vragen stelt (dat kennen ze niet, want Android/iOS doet dat niet)
We laten niemand zomaar met een wagen de weg op, maar een PC duwen we in ieders handen zonder dat ze competentie moeten bewijzen.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 725 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Straffer nog, de afgelopen jaren werd er 'informatica' gegeven op een "geïntegreerde wijze".
Vertaling: Elke leerkracht moest 1 les aanpassen van zijn vak zodat ze er een deeltje over "de PC" konden aanleren aan hun leerlingen.
De zever die mijn dochters zo kregen op school houd je niet voor mogelijk.
Leerkracht godsdienst die een les wijdt aan "favorieten in een browser", maar er zelf niet vanaf wist
Na 1.5jaar gebruik van een PC met een pennetje kregen ze een HALVE DAG (!!) een workshop over het gebruik van dat pennetje
Als ze word documenten krijgen dat ze moeten aanvullen, je wilt het niet weten... (koppen/harde-zachte return/tabellen om een foto te importeren...)
Dus ja, de mensen die het onze jeugd moeten aanleren kunnen het zelf niet.
Gelukkig dat ik mijn tijd er in steek zodat mijn dochters er wel wat mee weg kunnen, maar dat zou toch echt wel op school moeten gebeuren vind ik.
Vertaling: Elke leerkracht moest 1 les aanpassen van zijn vak zodat ze er een deeltje over "de PC" konden aanleren aan hun leerlingen.
De zever die mijn dochters zo kregen op school houd je niet voor mogelijk.
Leerkracht godsdienst die een les wijdt aan "favorieten in een browser", maar er zelf niet vanaf wist
Na 1.5jaar gebruik van een PC met een pennetje kregen ze een HALVE DAG (!!) een workshop over het gebruik van dat pennetje
Als ze word documenten krijgen dat ze moeten aanvullen, je wilt het niet weten... (koppen/harde-zachte return/tabellen om een foto te importeren...)
Dus ja, de mensen die het onze jeugd moeten aanleren kunnen het zelf niet.
Gelukkig dat ik mijn tijd er in steek zodat mijn dochters er wel wat mee weg kunnen, maar dat zou toch echt wel op school moeten gebeuren vind ik.
-
- Elite Poster
Om alle misverstanden te voorkomen, wat is voor jou oud?

Ik ben letterlijk "opgegroeid" pre Windows 3.1 en stap voor stap alles wat erna kwam.
De eerste schermen hadden alleen nog een oranje tekst (zonder grafische schil) en waren niet meer dan veredelde wordprocessors.
En als het een beetje vooruit moest gaan nam je beter je eigen PC mee naar het werk en zat je zelf te klooien met inklikken extra geheugen om het een beetje vooruit te laten gaan.
En dan nog, mijn vader is +90 jaar en werkt nog altijd vlot met een smartphone en een eigen tablet (en zelfstandig met een bankapp) en is nog opgegroeid met potlood en papier gevolgd door een porte-plume, vulpen, "Parker balpen", mechanische schrijfmachine, elektrische schrijfmachine, elektrische schrijfmachine met een "geheugen" van 2 lijntjes, bakbeest van een PC, laptop, tablet, smartphone.
Om maar te zeggen, vele "ouderen" hebben de hele evolutie van automatisering voetje voor voetje nog persoonlijk meegemaakt ipv er gewoon van de ene op de andere dag in te rollen.
Dat geeft doorgaans meer "inzicht" in de techniek dan gewoon een apparaat in de hand geduwd te krijgen waar je alleen nog maar de externe bedieningen van kent.
Ongeveer 80% van de mensheid houdt sowieso niet van verandering en "gedoe" en dat beperkt zich niet alleen tot technologie.
Statistisch gezien kan 75% van de bevolking ook niet uitsluitend tot de "jongeren" noch "ouderen" behoren.
Dat is ruim driekwart van de bevolking welke oud genoeg is om al met techniek om te gaan en zelf te kunnen beslissen om van provider of wat dan ook te veranderen.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
- Bedankt: 724 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Het ligt inderdaad niet aan de leeftijd. Toen de PC's op het werk verschenen waren het niet enkel de ouderen die weerstand boden. Integendeel, nu nog zijn er ouderen die beter nieuwe zaken oppikken dan sommige jongeren. Het ligt dus eerder aan een mentaliteit om open te staan voor verandering en dat is individueel. Het klopt wel dat met de leeftijd ook de kritischere geest opduikt en men zich, terecht of onterecht, afvraagt of een verandering ook een verbetering betekent. Dat betekent echter niet dat dit voor iedereen geldt en dat een loutere opdeling in jong/oud dus te scherp is.
Het gaat inderdaad ook verder dan puur IT want hoeveel mensen zijn nog in staat om hun weg te vinden zonder GPS/GSM? Dat zal zeker niet beter zijn bij jongeren die niet anders gekend hebben en kaartlezen is al helemaal niet meer "in". Rekenen doen we wel met een rekenmachine of app.
Tech en vernieuwing is goed maar het is beter als je het ook nog zelf kunt als die techniek om welke reden dan ook niet beschikbaar is en als je snapt hoe iets werkt. We merken dat nu fel bij AI waar men gewoon WIL aannemen dat dat alles weet en dat je het gewoon moet vragen. Net zoals destijds met zoekrobotten is een kritische ingesteldheid en enige technische kennis nodig om het echt goed te gebruiken. Hoeveel kunnen een zoekrobot echt gebruiken? Dat stemt niet tot positivisme
Het gaat inderdaad ook verder dan puur IT want hoeveel mensen zijn nog in staat om hun weg te vinden zonder GPS/GSM? Dat zal zeker niet beter zijn bij jongeren die niet anders gekend hebben en kaartlezen is al helemaal niet meer "in". Rekenen doen we wel met een rekenmachine of app.
Tech en vernieuwing is goed maar het is beter als je het ook nog zelf kunt als die techniek om welke reden dan ook niet beschikbaar is en als je snapt hoe iets werkt. We merken dat nu fel bij AI waar men gewoon WIL aannemen dat dat alles weet en dat je het gewoon moet vragen. Net zoals destijds met zoekrobotten is een kritische ingesteldheid en enige technische kennis nodig om het echt goed te gebruiken. Hoeveel kunnen een zoekrobot echt gebruiken? Dat stemt niet tot positivisme

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
En deze heb ik nu eens graag zie, liefst nog zonder eigen domein.ITnetadmin schreef: 1 dag geleden De ergsten zijn idd zij die wel een website met eigen domain hebben, maar toch gmail of telenet of dergelijke gebruiken als contact email adres.
Zij zijn enkel bezig met tijd te besteden aan hun vakgebied en beperken de andere kosten.
Waarom bijbetalen voor een mooie website en gelikt emailadres, het geleverde werk wordt er niet beter door ...

Maar de Belg betaalt natuurlijk graag ...
... en dan is "keeping up appearances" zonder dat het eindresultaat daar beter van wordt zeer belangrijk!

- Dizzy
- Elite Poster
Men geeft erdoor de indruk dat men niet in staat is zijn werk te organiseren. Een website lijkt me vandaag de dag een must, een bijhorend e-mailadres is ook geen rocket science of moeilijk te realiseren. Het komt dus erg onprofessioneel over en breekt eerder het gewenste imago van vakman af.
Het schept ook weinig vertrouwen want is die man wel ernstig bezig als een kleine investering al dat er al niet meer vanaf kan? Ziet hij het als tijdelijk projectje?
Er is ook geen enkel verband tussen een onprofessioneel e-mailadres en goed werk. Prutsers genoeg met een hotmail account.
Het schept ook weinig vertrouwen want is die man wel ernstig bezig als een kleine investering al dat er al niet meer vanaf kan? Ziet hij het als tijdelijk projectje?
Er is ook geen enkel verband tussen een onprofessioneel e-mailadres en goed werk. Prutsers genoeg met een hotmail account.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Dizzy
- Elite Poster
Het doet me denken aan een goede test voor restaurants, ga eens kijken op het toilet. Meestal is de keuken niet netter dan dat 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
En een gelikt emailadres is al zeker geen garantie op goed werk.Dizzy schreef: 7 uren geleden Er is ook geen enkel verband tussen een onprofessioneel e-mailadres en goed werk.
Maar je weet wel ZEKER dat je ervoor bij betaalt, dat uiteraard weer wel.
Zoals al gezegd betaalt de Belg zeer graag extra voor een beetje schone schijn …

- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1073 keer
- Bedankt: 677 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Laten we deze neven"discussie" begraven, ok? Je kan er van denken wat je wil.
Weet iemand of er in NL ook een mogelijkheid bedraagt om een mail adres bij te houden als je je ISP verlaat?
Weet iemand of er in NL ook een mogelijkheid bedraagt om een mail adres bij te houden als je je ISP verlaat?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
In Nederland moet de provider je na een overstap wettelijk gezien nog zes maanden gratis toegang geven tot je oude email adres.
Bij de providers Caiway, Freedom Internet, Solcon en KPN kan je na die zes maanden tegen betaling je oude email adres blijven gebruiken.
In België zijn de providers volgens de telecomwet verplicht je na opzeggen abo nog 18 maanden toegang te geven tot je oude emailaccount. Als klant moet je dat voor de opzeg wel aanvragen maar de periode van 18 maanden toegang is gratis.
Nadien kan men een beperkte vergoeding vragen van max. 1,5 €/maand.
Maar tot op heden vraagt Telenet noch Proximus die vergoeding na de periode van 18 maanden.
Bij de providers Caiway, Freedom Internet, Solcon en KPN kan je na die zes maanden tegen betaling je oude email adres blijven gebruiken.
In België zijn de providers volgens de telecomwet verplicht je na opzeggen abo nog 18 maanden toegang te geven tot je oude emailaccount. Als klant moet je dat voor de opzeg wel aanvragen maar de periode van 18 maanden toegang is gratis.
Nadien kan men een beperkte vergoeding vragen van max. 1,5 €/maand.
Maar tot op heden vraagt Telenet noch Proximus die vergoeding na de periode van 18 maanden.
Laatst gewijzigd door ivob 1 uur geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
In NL is er een wettelijke verplichting om toegang tot je providermail te behouden 6 maand na opzegging. Sommige providers geven dit terwijl anderen 12 maand geven en eventueel een losse emaildienst (tegen betaling toegang tot je mail).
Nu betwijfel ik sterk of men dit bedoeld met 'gedoe'. Ik denk dat de meerderheid gewoon geen zin heeft om moeite te doen en/of schrik heeft dat het misloopt met periodes zonder internet, dubbele betalingen, administratieve fouten, etc...
Nu betwijfel ik sterk of men dit bedoeld met 'gedoe'. Ik denk dat de meerderheid gewoon geen zin heeft om moeite te doen en/of schrik heeft dat het misloopt met periodes zonder internet, dubbele betalingen, administratieve fouten, etc...
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron