capaciteitstarief via Mijn Fluvius niet correct

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
pwr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

heeft iemand dit al meegemaakt ?
zondag krijg ik een paar maal (terecht) een melding op mijn telefoon dat mijn stroomverbruik stijgt boven de 2500W.
vandaar toch maar eens gaan kijken bij Mijn Fluvius hoeveel piekvermogen er geregistreerd is geworden
wat bleek : ik had zo maar eventjes een max. piekvermogen van 9,233 kW voor deze maand..
ik heb in mijn appartement zelfs geen toestel dat zoveel stroom verbruikt laat staan tussen 00:00 en 00:15h terwijl ik sliep..
das een kleine 40A , dan springt mijn hoofdzekering (monofaze)
piekvermogen Mijn Fluvius.jpg
ben dan gaan kijken naar mijn digitale meter op het scherm 1.6.0 en daar verschijnt een piekvermogen voor de lopende maand van 1.866 kW :eek:
piekvermogen digitale meter.jpeg
uiteraard contact opgenomen met Fluvius en dit is onmiddellijk gecorrigeerd geworden op Mijn Fluvius
via Mijn Fluvius zie ik nu dezelfde waarde als via het scherm 1.6.0 van de DM
heb dan aan Fluvius de vraag gesteld waarom er verschil was tussen Mijn Fluvius en mijn DM maar daar ga ik vrees ik geen antwoord op krijgen ?
gesprek Fluvius.jpg
is het dan de bedoeling dat je elke laatste dag van de maand naar de DM gaat kijken hoeveel max. piekvermogen deze heeft geregistreerd en dit vergelijkt met de waarde die verschijnt bij Mijn Fluvius ??
dit zou toch niet mogen gebeuren ?
Mijn Fuvius moet toch exact weergeven wat de DM meet ?
ik vertrouw het niet meer..
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Het is inderdaad godgeklaagd dat die metertoestanden niet (meer) te betrouwen zijn en je dus best ergens zelf eea bijhoudt en/of meet.
De kracht van verandering zeker...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
yezzer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

pwr schreef: 2 dagen geleden
zondag krijg ik een paar maal (terecht) een melding op mijn telefoon dat mijn stroomverbruik stijgt boven de 2500W.
mag ik vragen van wie/hoe je een melding op uw telefoon gekregen hebt? Is dat een instelling binnen mijn fluvius misschien? of is dat via een of andere P1 meter app?

hartelijk dank!
pwr
Pro Member
Pro Member
Provider

die melding krijg ik van de kWh-meter die ik heb ingebouwd in mijn zekeringkast.
Is van Homewizard.
Maar kan dus inderdaad ook met de P1-dongle van Homewizard in de digitale meter.
Alleen heb ik geen WiFi in de omgeving van mijn DM (appartement) daarom dus dat ik een kWh-meter heb geplaatst.
yezzer
Pro Member
Pro Member

Bedankt pwr voor uw vlug antwoord hoor!..

Dan ga ik dat toch ook eens moeten bekijken, want ik heb ook de P1 dongle van Homewizard zitten in mijn digitale meter.
Maar zonder abo en ik heb dus ook geen extra Kwh meter ingebouwd in mijn zekeringskast (omdat ik er van uitga dat dit niet meer nodig meer is als je de P1 dongle hebt en bovendien geen zonnepanelen hebt om apart te monitoren)
Voordat ik een digitale meter had, toen had ik eens zo'n ("Aliexspress" hmm...) wifi Kwh meter in mijn kast gestoken, maar wegens inferieure wifi dekking in de garage viel die constant uit, en die verbrak zelfs dan telkens de stroomtoevoer. Dat was uiterst irritant en bovendien ook nog erg onveilig op de koop toe.
Ik neem aan dat uw Kwh meter van Homewizard dan die melding verstuurt en niet de software of de app?

Maar ik moet toch wel eens goed gaan zoeken of er met de free app van homewizard die bij de dongle hoort (dus zonder abo), berichten kunnen verstuurd worden als bijvoorbeeld de conditie zich voordoet van 'je gebruikt meer dan 2,5 Kwh'. Ik vermoed dat dit enkel met de betalende versie mogelijk is.
Misschien weet iemand hier het antwoord eveneens op?
Of...stel dat dit niet mogelijk is met de niet betalende app van Homewizard, dan is dat misschien via Home Assistant mogelijk dat je een push bericht krijgt: weet iemand hoe je dit integreert?
Bedankt!
pwr
Pro Member
Pro Member
Provider

ik heb inderdaad het betalende abonnement van 0,99 euro/maand bij Homewizard.
Die meldingen krijg je niet met de gratis versie..
IMG_1725.jpeg
yezzer
Pro Member
Pro Member

Bedankt pwr voor uw duidelijk antwoord.
Dus alleen met een P1 dongle en een betalend abo ga ik er ook niet komen me dunkt: de push up meldingen komen dus van de extra Kwh meter die u nog in uw meterkast zitten hebt.
Was dit misschien de reden dat u deze Kwh meter aangeschaft hebt om toch die meldingen te kunnen krijgen?
Want uw verbruik kunt u toch monitoren via de P1 dongle? (en ook via HA als de P1 meter in HA geïntegreerd is, wat bij mij het geval is)
Vandaar dat ik hier vroeg of er users zijn die bijvoorbeeld via HA een melding ontvangen als het totaal verbruik boven een bepaalde waarde gaat.
Niettemin, ik vind het helemaal geen slecht idee dat u op de hoogte gesteld wordt als een verbruik boven een vooraf ingestelde waarde piekt: da's eigenlijk zeer interessant!
pwr
Pro Member
Pro Member
Provider

waarom zou dit niet werken met uw P1-dongle van Homewizard?
Maakt niet uit of het een kWh-meter is of een P1-dongle.
Die P1-dongle haalt de waardes uit de DM en gaat even goed een melding triggeren die je zelf instelt.
Wel het betalend abonnement nemen natuurlijk.
De reden waarom ik een kWh-meter heb geplaatst is omdat ik geen WIFi- bereik heb bij mijn DM.
Anders had ik gewoon een P1-dongle geplaatst.Had veel simpeler en goedkoper geweest dan de kWh-meter.
yezzer
Pro Member
Pro Member

Dank u pwr, ik ga voor de zekerheid even bij Homewizard informeren, en als dat met mijn P1 meter van hen werkt, in combinatie met een betalend abo, dan ga ik ongetwijfeld zo'n abo nemen, gezien ik dat heel nuttige informatie vind. Bedankt voor uw screenshot en uw bijdrage hier: dat heeft voor mij zeker extra nuttige info opgeleverd
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider
Te Koop forum

@yezzer
Dat kan inderdaad gewoon met de P1 meter, ik heb die hier hangen, maar betaal niet voor het abonnement.
Als ik in de app ga kijken bij de functies die je er bij krijgt staat er:
Afbeelding
pwr
Pro Member
Pro Member
Provider

opvallend hoog stroomverbruik is dan nog een aparte functie die je kunt aanzetten en die los staat van de notificaties die je zelf kan instellen.
IMG_1726.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”