Belg verbruikt 10,1 gigabyte per maand aan mobiele data

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 634 keer
Bedankt: 392 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

https://datanews.knack.be/nieuws/teleco ... iele-data/
Gemiddeld verbruiken consumenten drie keer meer mobiele data dan vijf jaar geleden. We bellen ook meer. Dat doen we vooral via 4G en 5G, het 3G-netwerk loopt leeg.
Tweakers getipt. :wink:
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1073 keer
Bedankt: 677 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Wat is dan zakelijk gebruik? Mensen met een simkaart van het werk? Want dat is een serieuze hap uit het totaal, en zou die 10gb wel wat naar beneden brengen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Zakelijk gebruik, allerhande simkaarten in toepassingen?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider
Te Koop forum

devilkin schreef: 2 dagen geleden Wat is dan zakelijk gebruik? Mensen met een simkaart van het werk? Want dat is een serieuze hap uit het totaal, en zou die 10gb wel wat naar beneden brengen.
Denk je?
Hoeveel mensen hebben er geen sim-kaart van 't werk en doen er amper iets mee. Zoveel bedienden die een gsm+sim krijgen maar vooral op kantoor werken.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

devilkin schreef: 2 dagen geleden Wat is dan zakelijk gebruik? Mensen met een simkaart van het werk? Want dat is een serieuze hap uit het totaal, en zou die 10gb wel wat naar beneden brengen.
Waarom denk je dat?
Ik heb een gsm van het werk, tot voor 3j hadden we een datalimiet van 1GB, ik moest al moeite doen om daar over te gaan. Zowel thuis als op het werk standaard op de wifi...
Ondertussen is dat ik dacht iets van 10GB maar zie niet in waarom ik nu meer op die 5G zou gaan werken...
Het is niet omdat er iets in je loon in zit dat je dat dan automatisch meer gaat gebruiken, dat is toch zinloos...

Tom
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

... omdat die mensen dan mogelijks geen prive abonnement gaan afnemen?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

(Heb zelf een abonnement op Knack), dus ik weet niet hoeveel van de intro getoond wordt.
Maar in het artikel staat ook het cijfer voor zakelijk gebruik(zonder m2m) en das 8,4 GB/maand dus lager dan de 10,1 die door de consumenten verbruikt worden.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 56 keer

devilkin schreef: 2 dagen geleden ... omdat die mensen dan mogelijks geen prive abonnement gaan afnemen?
Daar ging het toch niet om, het ging om het verbruik. Die GSM die ik heb is zowel prive als zakelijk..
Het ging er om dat er gesuggereerd werd dat iemand die een gsm van het bedrijf heeft een veel hoger verbruik zou hebben dan het gemiddelde omdat dat mee in het loon zit..
Ik begrijp dat niet, het is toch niet omdat dat in je loon zit dat je meer uren op dat scherm zit te koekeloeren, je gaat er echt niet meer door verdienen, in tegendeel je verliest er tijd mee dat niet betaalbaar is...
Ondertussen heeft @stroper al in een vorig bericht gemeld dat het net het omgekeerde is...

Tom
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 79 keer
Te Koop forum

2 categorieën van mensen die een zakelijk nr hebben:

Zij die maar 1 nr hebben (het zakelijke): zij gebruiken logischerwijze de data van deze sim.
Zij die nog steeds een privénr behouden hebben (zoals ik en nog wel een aantal mensen, om werk-privé gescheiden te houden): Om geen VAA te hebben van de simkaart van het werk, mag ik deze sim niet privé gebruiken en gebruik ik dus de privé-sim voor data. De sim van het werk heeft 0 Mbyte/jaar ...
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

tom35 schreef: 2 dagen geleden Daar ging het toch niet om, het ging om het verbruik. Die GSM die ik heb is zowel prive als zakelijk..
Da's exact mijn punt! Is dit zakelijk, of privé gebruik? Onder welke noemer valt dit?

(En, net omdat je dit hebt, ga je dus geen privé abonnement afsluiten.)

Heb ik het nu zo onduidelijk geschreven? Als je een zakelijk abonnement hebt en je gebruikt dat privé dan heb je wss ook geen privé abonnement. Ergo, je gebruik is dan zakelijk geteld, neem ik aan.

Soit, het is een statistiek zoals een andere, eentje waar je niks en alles kan uit afleiden.
orionis
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 42 keer
Provider

- Gaming: PC, Quest 3 en Nintendo switch 2
- Domotica: Niko home control & philips hue & Nest
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik geraak zelden aan >1Gb.
Thuis: wifi.
Niet thuis: doe ik andere dingen dan op mijn GSM spelen -> in de auto Waze, op het werk: werken
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Lijkt mij ook logisch dat we meer verbruiken, aangezien de prijzen ook gezakt zijn, Ik weet nog dat Proximus met Generation Connect & 2GB veel was. Nu hebben de meeste providers al minstens 10 GB.
Ik stream tegenwoordig lossless mijn muziek, das al iets van 2 GB/uur zonder dat ik schrik moet hebben dat ik teveel verbruik.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 25 keer
Provider

heist_175 schreef: 1 dag geleden Ik geraak zelden aan >1Gb.
Ik dacht even dat ik hier het kneusje van UB was... 10Gb is ook voor mij waanzinnig hoog. Tot aan 4Gb beschouwde ik mezelf als een grootverbruiker, maar in de jaren daarna is mijn verbruik amper nog gestegen zonder dat ik minder gebruik ga maken van toepassingen of zo hé! Het enige waar ik op let is dat ik mijn Tidal-playlisten die ik wil beluisteren offline zet, dat mijn upload van foto's naar Nextcloud enkel via wifi gaat en dat ik de kaart van België in Magic Earth offline beschikbaar heb. Oh, en inderdaad op het werk en thuis standaard altijd op wifi.

Maar in het dagelijks leven merk je daar helemaal niks van. Er moeten toch een pak mensen zijn die gewoon zonder nadenken werken dan? En bijgevolg een pak data (en geld) gewoon door het raam gooien?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 14 keer

Je bent toch geen 'kneusje" wanneer je voor jezelf beslist geen of weinig mobile GB te verbruiken?
Ik heb niet eens een mobiel data abo.
Dus geen idee hoeveel mobiele data ik maandelijks verbruik.
Thuis eigen Wifi en dat is gemiddeld - streaming via TV inbegrepen - gemiddeld een 140 GB per maand (maar is geen mobiele data doch wifi via de vaste binnenkomende lijn).
Op verplaatsing gewoon inloggen op het gratis wifi netwerk om Spotify te streamen. Gemiddeld een 2 uur per dag.
En inderdaad de gps kaarten van Organic Maps van de Benelux, Frankrijk, UK en Duitsland staan gewoon op de harde schijf van de mobiele apparaten. In iedere smartphone zit een GPS module en die verbruikt geen mobiele data. Het zijn de online kaarten die de mobiele data verbruiken en dat kan je voorkomen door ze voorafgaandelijk te downloaden op de harde schijf van het mobiele toestel.
"Kneusjes" lijken me eerder diegenen die geen 5 minuten meer zonder hun smartphone meer kunnen en waarbij het "echte leven" zich nog alleen online lijkt af te spelen.
Een verslaving als een andere zeker? Er zijn er nl. ook die meer coke gaan verbruiken wanneer de prijzen zakken.
Laatst gewijzigd door ivob 1 dag geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 724 keer
Te Koop forum

Ik gebruik ook niet zoveel data, de data die ik heb bij MV volstaat ruimschoots en is erg uitgebreid mede door de vikingclan. Enkel op reis kan ik iets meer verbruiken, vooral door navigatie. Offline kaarten zet je met wifi in verblijf op je toestel voor vertrek en ook google maps laat ik de regio offline zetten. Dat neemt wel wat plaats in maar dat is maar tijdelijk en ik heb 256 GB dus plaats zat.

Mensen die aan veel meer komen zullen meer streamen, audio en zeker video zullen grotere happen nemen in hoge kwaliteit.

In EU-roaming landen kom ik dus makkelijk toe met een fractie van de data die ik kan verbruiken. Voor anderen bestemmingen gebruik ik Airalo en dan zit ik met een verbruik van 3 à 5 GB voor 3 weken, ondanks meer gebruik van GSM op die momenten steeds meer dan voldoende gebleken. Airalo laat ook toe om extra data toe te voegen mocht het ooit nodig zijn. Ik ben al blij dat je niet meer lokaal op zoek moet naar een fysieke sim-kaart die dan nog moet geactiveerd worden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

Aangezien het over een gemiddelde gaat zullen er altijd uitschieters zijn. Ik kom normaal toe met 200-300 MB (megabyte dus :-D ) per maand, op vakantie wat meer. Zij die veel meer dan het gemiddelde verbruiken zijn waarschijnlijk diegenen die je overal ziet naar filmpjes kijken en videobellen met hun telefoon vastgegroeid aan hun hand.
Hier zit het grote verbruik (1-1.5 TB) dan ook op de vaste verbinding.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
keerekeerweere
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Dataverbruik over mobiele netwerk hier vaak 5-15gb per maand.
Nog wat marge op een hey telecom promo destijds 40gb (nationaal en EU).

Redelijk wat ZeroTier vpn (achtig) verkeer vooral voor toegang thuisnetwerk en Reolink camera’s die op hun eigen vlan staan.

Op vakantie wat streamen o.a. Jellyfin en misschien ook wat geo-gelinkte content. Alhoewel die Jellyfin met degelijke reverse proxy ook zonder vpn zou kunnen en dus mee over wifi netwerken kan.

In de wagen vooral podcasts, maar da’s peanuts qua data. Alles van EV zelf gaat met Android Automotive over de 4g die bij de wagen zelf en nog steeds door de fabrikant wordt voorzien.
Per persoon is tegenwoordig niet hetzelfde als per sim kaart.
Telenet OneUp 1000/40 - Edpnet 100/40 - OPNSense
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 62 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Mijn gemiddelde per maand, maar ik ben dan ook 'Gen Z' :-D

IMG_7556.jpeg
Toegevoegd na 9 minuten 20 seconden:
Af en toe loop ik toch wel tegen die irritante FUP aan

tn one ss.png
Internet & Mobiel: Telenet ONE for 1 Unlimited€40/maand (studenten promo)
250/20 Mbps | Onbeperkt mobiel | Extra datasimkaart | eSIM voor Apple Watch

Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
DidierS
Plus Member
Plus Member
Provider

Het gaat er niet over hoeveel je KUNT verbruiken, het gaat er volgens mij over hoeveel je hoeft te verbruiken. Maar misschien is dat voer voor een ander topic? Als (bijvoorbeeld) 80% van die 56gig is door TT en IG in de trein, dan is dat terechte data, maar als dat (bv hé) voor 80% diezelfde apps thuis zijn, dan is het gewoon zonde van het geld van een duurder abonnement.

Snap je mijn redenering?
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 634 keer
Bedankt: 392 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

5 jaar terug zat ik dagelijks minstens 2 u. op de trein, en had ik 2-3 GB nodig. (prepaid). Nooit geen filmkes kijken. :-D
bigMODDER
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer
Provider

Zelf gebruik ik ( al 1 jaar ) Telenet Mobile Unlimited , super tevreden hiervan , ik kom "bijna" elke maand aan mijn 300GB , ik stream veel internet radio & Youtube Music , in auto , op werk en dan gaat het rap .
Ben ook even toen naar BASE 39 gegaan ( promo 29 euro per maand ) maar elke keer was ik dan aan het zien naar men internet verbruik en ik durfde zoveel niet meer streamen , je ziet ook je verbruik wel stijgen als je Youtube op je smartphone kijkt & Facebook enz ...
Voordeel Telenet Mobile Unlimited , kom je over je limiet , dan kunde nog verder doen aan lage snelheid , bij BASE 39 sja ...

Groeten
DidierS
Plus Member
Plus Member
Provider

300, elke maand... wow...
Zou je het zien zitten om eens te kijken welke apps dan je top tien zijn met bijhorend verbruik? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, als je het liever niet deelt is dat ok geen probleem natuurlijk.
Maar bv die muziek van je: waarom dan niet gewoon een deel offline zetten daarvan? Je betaalt aan Youtube om dat te kunnen en je kan er mogelijk een goedkoper data-abo meer versieren? Online radio zal het alvast niet zijn, reken op een megabyte per minuut daarvoor :-).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

bigMODDER schreef: 13 uren geleden ik stream veel internet radio & Youtube Music , in auto , op werk en dan gaat het rap .
"Verbruikt mobiel internet dan meer dan internet via een vaste lijn?
De radio zit hier uitsluitend op internet en Spotify komt hier binnen via de TV (black modus) => optische verbinding naar de muziekinstallatie en dat staat hier meerdere uren per dag aan. Dat verbruikt nauwelijks iets aan streaming.

Ik zit 5 tot 6 dagen per week ook nog eens 2 tot 3 uur in de fitness en daar komt via de smartphone Spotify gewoon binnen via de gratis Wifi van het sportcentrum. Ik kan me niet voorstellen dat al die gebruikers (toch gemiddeld een 20 tot 50-tal) daar gelijktijdig allemaal zoveel GB binnen trekken om wat naar muziek te luisteren?

Verbruikt YT-Muziek dan zoveel meer GB dan internet radio en Spotify?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 62 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Aii.. Spotify via een "optische verbinding naar de muziekinstallatie", waarom niet Apple Music, als je zo van geluidskwaliteit houdt? Zij (Apple Music) bieden echt veel hogere audiokwaliteit aan, met véél minder compressie. Voor een lagere prijs zelfs. (@ivob)
Internet & Mobiel: Telenet ONE for 1 Unlimited€40/maand (studenten promo)
250/20 Mbps | Onbeperkt mobiel | Extra datasimkaart | eSIM voor Apple Watch

Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Ik verbruik makkelijk 30-40 GB per maand mobiele data. Chrome is de grootste dataslurper voor mij. (17 van de 29 GB momenteel)

Chrome 17 GB
Twitch 2,1 GB
Instagram 3,5 GB
Youtube music 2GB
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Provider
Te Koop forum

Zelfs thuis kom ik niet eens aan 300GB, ondanks dat we cordcutters zijn en ik 2 tienerdochters heb.
Op mobiel komen we amper aan de 5GB, we hebben elk een abonnement van 25GB.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

VossyGamer schreef: 12 uren geleden Aii.. Spotify via een "optische verbinding naar de muziekinstallatie", waarom niet Apple Music, als je zo van geluidskwaliteit houdt? Zij (Apple Music) bieden echt veel hogere audiokwaliteit aan, met véél minder compressie. Voor een lagere prijs zelfs. (@ivob)
Lagere prijs?
Ik gebruik de gratis versie van Spotify.
Krijg je bij "Apple Music dan geld toe? :angel:

Het enige betalend abo dat ik heb is Telenet basic aan 34,12€/maand en ik geraak maandelijks niet eens aan de 150 GB datalimiet. Smartphone loopt op Orange aan 61 cent per maand. :angel:

De optische verbinding zat gewoon standaard bij de Samsung TV.
TV geluid wordt trouwens ook via de optische verbinding afgespeeld op de Marantz hifi. Spaart weer een soundbar uit. :-D
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”