Pizzaoven hout / gas

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Ik overweeg een pizzaoven aan te kopen.
Het lijkt me wel zijn charme hebben deze op te stoken met hout (goed hout geen probleem) om dan die lekkere pizzasmaak uit een houtskooloven te bekomen.
Uiteraard voor het gemak liefst een hybride versie met gas (of enkel een gasgestookte variant).

Alle ovens goedkoop of duur worden zogezegd allen 500 graden en wegen allemaal even veel (thermische massa), maar wat is nu een goede koop prijs/kwaliteit?
't moet wel de bedoeling zijn dat je met minstens 2 gelijktijdig moet kunnen eten, niet zo'n prul om één keer te gebruiken en dan een eeuwigheid in 't schuurtje verdwijnt.

Iemand ervaringen, suggesties, ...?
Niet in het oneindige budget, het moet gewoon z'n geld waard zijn om eens iets anders te doen dan te gas-bbq'en of op een doordeweekse weekdag iets gezonder trachten klaar te maken dan een overconsumptie aan vlees.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 98 keer
Provider
Te Koop forum

Hier ervaring met de ooni koda 12 (gas).

De oven is ondertussen drie jaar oud, we bakken (twee personen) bij goed weer quasi weklijks pizza.
Hout (pellets) zou ik niet voor gaan, veel werk voor het aantal pizza’s dat je bakt. (Dixit collega)

Op tweakers is ook een heel topic te vinden, ik heb de indruk dat de elektrische modellen de laatste tijd populair zijn (winter).

Ik vind de ooni heel gezellig buiten, in de winter bakken we niet (nadeel?). We hebben ook een gas bbq, altijd twee flessen gas in huis om te kunnen wisselen. Neem zeker grote bussen met een ouderwetse ontspanner, veel goedkoper dan de ‘opklik’ ontspanner qua gas.

Het nadeel van de ooni koda 12 is dat de ruimte beperkt is. De pizza gaat er net in, als de oven te warm is, bakt hij snel aan. Het is (zeker in het begin) een beetje zoeken, veel pizzas de vuilbak in gegaan :D.

Ondertussen heb ik het onder controle, de ene pizza lukt nog altijd beter dan de andere, maar p/q vind ik het een goede oven.

Als ik niet naar het budget moest kijken, zou ik voor een mooie gozney gaan maar dan zit je 1k+
IMG_3969.jpeg
IMG_3968.jpeg
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Zou hout niet z'n charme hebben als je bijvoorbeeld pizza bakt als je bezoek hebt (of is dat dan weer geen doen 4 à 6 pizza's?
Geen pellets, echt hout.
Zou het in de winter niet te doen zijn in de open veranda te bakken met gas?
Gas in flessen genoeg, inderdaad er bestaat luxe gas als je de prijs per kg even vergelijkt...

1k€ wil ik er nu ook niet aan geven, eerst zien of het mij voldoende bevalt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 15 keer

In de familie is iemand met een houtgestookte pizza-oven. Heerlijke pizza's levert dat op :).

Hij kan er 3 pizza's tegelijk in kwijt, maar handiger is om met 2 pizza's tegelijk te werken. Er zijn al familiefeesten gehouden met 30+ man.
Prijs? Geen idee.

https://pizzaovens.shop/complete-pizzao ... ven-steen/
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

houtgestookt is leuk als je lang kan bakken, dat is net zo bij een bbq op kolen.
als het maar voor 2 personen is, is dat vuur redelijk overkill voor wat je eigenlijk nodig hebt.
just my 2cts.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Provider
Te Koop forum

Ik denk dat hout zijn charmes heeft, maar ook niet meer dan dat.
De pizza's zitten kort in de oven, qua smaak maakt het niet uit. Het is imo vooral meer gedoe, je bakt niet snel even een pizza.

Dat is het fijne aan gas.

Qua bakken in een veranda: ik heb al wel eens pizza's geabakken in de garage, gaat prima. Het enige wat je hebt: overal zwarte spikkels, WAF is laag :-).
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

Ik ben niet zeker of het haalbaar is maar heb een 10 tal jaar geleden geholpen met het metselen van een pizza oven op hout. fantastisch resultaat. Feestje met 20 of 100 personen? No problem!

Google & Youtube vind je plannen en tutorials.. Maar ik snap dat dit niet de meest gemakkelijke oplossing is..
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

silentkiller schreef: 4 dagen geleden Qua bakken in een veranda: ik heb al wel eens pizza's geabakken in de garage, gaat prima. Het enige wat je hebt: overal zwarte spikkels, WAF is laag :-).
Bedankt voor de tip!
Zwarte spikkels, niet gedacht dat dat kon.
Door het schouwtje? Verbrande bloem?
Je hebt wel een punt dat ze er niet lang genoeg in staan om de smaak te absorberen, soms denk ik ook dat de smaak komt door in een houtgestookte oven te staan en er wat op de pizza valt of aan de bodem blijft kleven.
Misschien is het ook niet zo gezond (om die reden ben ik ook geen fan van houtskool BBQ maar ja het heeft wel iets met kolen en de smaak)
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Provider
Te Koop forum

Ik heb geen schouwtje op mijn model, ik denk idd dat het verbrande bloem (semola) is
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 15 keer

Of gewoon roet als je niet heet genoeg stookt?
Diezelfde die een "echte" oven heeft, had voor op reis een 1-pizzaformaat pelletoven mee. In het begin was dat niet heet genoeg en plakte de bovenkant meteen vol roet. Soms viel dat van "het plafond" af en lag dat op de pizza. De oplossing was om constant met een blaasbalg de temperatuur omhoog te jagen.
Hebben we dus maar 1 keer gebruikt: echt teveel gedoe.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”