Electriciteitsmeter op betere OSB plaat hangen.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wij zijn aan het verbouwen en electriciteit aan het leggen in een oudere woning.
Nu alle circuits zijn afgesloten, heb ik enkel nog de digitale meter meter samen met het differentieel en één stopcontact over.
Die hangen aan oude spaanderplaat die zwart en vuil is.

De digitale meter zal ook verhangen worden door Fluvius later op het jaar (iets meer naar rechts, ongeveer zelfde locatie).

Nu... om dit voor te bereiden. Is er een manier dat wij zelf al de oude spaanderplaat afnemen en een nieuwe OSB plaat (of betonplex) hangen aan de muur en daarop terug de meter bevestigen. Dat wil zeggen dat ik de digitale meter moeten kunnen losschroeven van de muur.

Ik vermoed dat dat niet kan, maar gewoon even checken?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 15 keer

De bevestigingsvijzen van de kast van de digitale meter, zitten mee achter de verzegeling.
Als je ooit contact hebt gehad met Fluvius, zal je wel weten dat vragen om dat zelf te mogen losmaken een no-go is :).
JUD
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

De oude osb plaat losmaken van de muur en tijdelijk op de nieuwe plaat bevestigen tot fluvius langs is geweest geen optie?

Ik zou hier zelf trouwens geen osb of spaanplaat voor gebruiken eerder kwalitatieve multiplex of betonplex.
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 37 keer
Provider

Breek alles van die osb plaat rond de meter af.
Laat wat achter de meter zit hangen.
Zorg dat die die met touw of dergelijk tijdelijk ophangt.
Plaats je nieuwe plaat en wacht tot ze komen voor de aanpassing en laat dan je meter op nieuwe plaat hangen.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 64 keer

charlez schreef: 1 week geleden Breek alles van die osb plaat rond de meter af.
Laat wat achter de meter zit hangen.
Zorg dat die die met touw of dergelijk tijdelijk ophangt.
Plaats je nieuwe plaat en wacht tot ze komen voor de aanpassing en laat dan je meter op nieuwe plaat hangen.
Dit is een optie. We kunnen dan ook zeggen "Het zat allemaal toch al vrij los in de muur". Wat ook realiteit is. Ik zal het bekijken.
Anders errond gaan met een multitool is ook een optie. Maar minder gemakkelijk omdat de meter slechts 40cm naar rechts moet, en ik dan eigenlijk niet verder kan afwerken zoals ik zou willen.

Bedankt allemaal.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

What about 'bel naar Fluvius en stel je vraag daar' ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 3 keer

Joe de Mannen schreef: 1 week geleden What about 'bel naar Fluvius en stel je vraag daar' ?
Geen idee hoe het bij Fluvius zit maar bij de Sibelga (Brusselse netbeheerder) is dit realiteit:
1 info op website zegt "A"
2 telefonisch om meer uitleg gevraagd: "A" is niet juist, het is "B"
3 medewerker Sibelga komt ter plaatse om offerte te maken voor de werf: "A" en "B" zijn in uw geval niet mogelijk, het is "C"
Ik voorzie dus alles voor scenario "C"
4 plaatser Sibelga: "Het is toch altijd hetzelfde, neen het is niet "C", het is "D"

Dus ik begrijp zeer goed dat je hier op Userbase peilt naar praktijkervaringen en de netbeheerder niet echt vertrouwt.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 136 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ineens tegoed op de correcte multiplex/betonplexplaat laten hangen. Geeft ook een strakkere look.

De watervaste multiplexplaat moet voldoen aan deze eisen:
• de multiplexplaat moet minimaal 18 mm dik zijn
• de minimale hoogte bedraagt 1,8 m
• de minimale breedte is 1,2 m
• de multiplexplaat wordt bevestigd op een droge en
gemakkelijk te bereiken plaats, zo dicht mogelijk bij
de openbare weg (bv. garage, inkomhal ...).

https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... us_new.pdf

Verhangen kan je wel gratis regelen, zeg dat de meterkast los komt van de muur ofzo. Of de installateur nog eens ging terugkomen, maar waar blijft die?
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 43 keer

Ik heb dit op een 1ste november een jaar of 15 geleden zo gedaan. Plaat rond meter weg gezaagd en op gehangen. Nieuwe plaat bevestigd.
Maar toen is de hoofdzekering in de meterkast kapot gegaan. Die is afgeslaan en bleef afslaan als je die terug wou aanzetten.
Dus gebeld naar Fluvius. Binnen de paar uren stond de technieker er. We hadden toen 3 x 16A. Helaas had hij geen zo een mee. Dus maar 3 x 20A geplaatst.
En natuurlijk heb ik mogen uitleggen wat die meterkast daar hing te doen.
En toe zei hij dat het toch al een oude meterkast was, dat hij een bon ging opmaken dat die moest vervangen worden. Dan is dat op hun kosten 😀.
Dus kreeg ik een nieuwe meterkast, mooi gemonteerd op de nieuwe betonplex plaat.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 197 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Tiens, evenveel jaren geleden ook een oude kWh tellerkast moeten verplaatsen om nieuwe moderne zekeringskast te plaatsen op een stuk betonplex.
Die kon ik met pluggen en al uit de muur trekken.
Een nieuwe Tellerkast heb ik dan zelf betaald. De omschakeling, die door Eandis destijds werd uitgevoerd, was enkel een nieuwe kWh meter en de voedingskabel aansluiten.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”