Ik schrijf toch nergens dat het om een aanzienlijke korting op de elektriciteitsfactuur gaat.
Stel je om te beginnen in harde euro al niet teveel van die korting voor.
Het gaat om een aangekondigde verschuiving van 360 miljoen.
Dat is niet mijn stelling maar deze van de Vlaamse Gewestelijke overheid.
Verdeel je dat over alle particuliere huishoudens in Vlaanderen dan spreken we gemiddeld per jaar over een max. bedrag van 123 € per aangesloten huishouden of
gemiddeld iets meer dan 10 euro per maand.
Zoals ik voorheen als schreef, zelf zit ik daar niet op te wachten en al helemaal niet vanaf 2028. Ik betaal nu al nauwelijks bijdragen meer op kWh netafname en dat zal in de komende jaren er niet op verslechteren.
Maar een extra elektriciteitsbonus in welke vorm dan ook is een jaar voor de verkiezingen altijd mooi meegenomen.
Zoniet dan volgt de afrekening een jaar later achter het gordijntje.
Met de prijs van de energiecomponent, de federale accijns en de BTW heffing op de totalen heeft die verschuiving inderdaad niets te maken.
Het is ook Fluvius noch de VREG die voor Vlaanderen dwarsliggen.
Fluvius was bv. niet de vragende partij voor de wijze waarop het captar nu berekend wordt.
En de VREG pleit zelf al jaren om de ODV - een verkapte gewestelijke overheidsbelasting uit de energiefactuur te halen.
Zo ook de kost van de GSC en WKK. De som van die kosten alleen al zou, afhankelijk van de hoeveelheidstroomafname de heffingen al aanzienlijk kunnen verlagen. En op die heffingen wordt eveneens 6% federale BTW geheven. Schaft Vlaanderen die heffingen af dan valt de federale BTW daar ook al op weg zonder dat de federale overheid daar voor moet meewerken.
Voor alle detailinfo over de praktische uitwerking:
[email protected]