Probleem met slaapstand, fans blijven draaien

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
EotT
Crew support
Crew support
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Hallo allen,

Ik heb een probleem dat ik maar niet opgelost krijg: bij het in slaapstand zetten van mijn pc blijven de fans draaien.
De pc zet zich precies uit, maar er blijft precies iets hangen, de pc lijkt niet volledig in slaapstand te gaan. Opnieuw inschakelen lukt niet (ik moet steeds de aan/uit knop enkele seconden indrukken, waarna hij echt afstaat en de fans stoppen). Iemand een idee wat er mis zou kunnen gaan?

Alle drivers zijn up-to-date, wake timers zijn uitgeschakeld, hybrid sleep is uitgeshakeld, deep sleep ingeschakeld in bios.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1073 keer
Bedankt: 677 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Welk OS gebruik je? Staat de laatste BIOS erop? Welk moederbord is het?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
EotT
Crew support
Crew support
Provider
Te Koop forum

Windows 11.

Nog opgemerkt: Direct na het starten van windows lukt het in slaapstand zetten wél (fans gaan uit, en ik kan daarna terug starten).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Nakoeling ? Stoppen ze niet als alles is afgekoeld ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 771 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Nah, zo'n functionaliteit bestaat niet op gewone consumer-hardware.

Er zijn verschillende standby ACPI modes: van S0 (gewoon aan) tot S5 (soft off, alleen power voor de aan/uit knop).
Er is tegenwoordig ook een nieuwe mode: S0ix (S0 Low Power Idle) of "modern standby" waarbij de CPU wel uitstaat, maar delen van de rest vh systeem nog actief zijn. In deze modus kan het mogelijk zijn dat de fans blijven draaien, maar ik twijfel hard of dat hier aan de hand is.

Kunnen we de specificaties (CPU, moederbord, ...) hebben? Dan kunnen we mee kijken of het daaraan kan liggen.

In ieder geval zou ik proberen:
- BIOS naar factory defaults zetten. Eventueel na de herstart dan nog XMP (of DOCP of EXPO) terug activeren.
- in je Windows in een command prompt eens "powercfg /a" doen en zien wat er geconfigureerd is.
- eens proberen zonder al je USB apparaten aangesloten (printer, headset, ... probeer ook zeker eens zonder muis/toetsenbord)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb dat ook eens gehad.
In de BIOS de ERP aan of afzetten kan helpen.
EotT
Crew support
Crew support
Provider
Te Koop forum

Het gaat over deze pc: viewtopic.php?p=1031068#p1031068
  • MSi 5070 ti ventus X3 oc
  • Fractal Design Torrent - Black RGB TG Light TintTowermodel - ATX - RGB -
  • Cooler Master MWE Gold 1050 V2 ATX 3.1 - VoedingATX12V 3.1 - 80 Plus Gold - 1050 Watt -
  • Crucial P3 Plus 2TB - SSDM.2 2280 - PCI Express 4.0 x4 - 2 TB - NVMe -
  • AMD Ryzen 5 7600X3D - Processor4.1 GHz (4.7 GHz) - 6 cores - 12 threads - 103 MB
  • ASROCK X870 Steel Legend WiFi - MoederbordATX - Socket AM5 - AMD X870 - DDR5 - USB 4 - Wi-Fi
  • NZXT Kraken 360 RGB - Vloeistof-koelsysteemafmeting radiator 360mm
  • Corsair Vengeance - GeheugenDDR5 - 64 GB: 2 x 32 GB - 288-PIN - 5600 MHz / PC5

- Bios teruggezet naar factory defaults, geen verschil.
- powercfg /a:
The following sleep states are available on this system:
Standby (S3)
Hibernate

The following sleep states are not available on this system:
Standby (S1)
The system firmware does not support this standby state.

Standby (S2)

Standby (S0 Low Power Idle)

Hybrid Sleep
The hypervisor does not support this standby state.

Fast Startup
This action is disabled in the current system policy.
- alles apparaten gedisconnecteerd (behalve muis om op sleep te drukken): geen verschil.
- fans blijven draaien, ook na een uur (langer heb ik nog niet gewacht, maar dat zal wel geen verschil geven). Aan afkoelen zal het niet liggen, want zelfs als de pc maar een minuutje heeft opgestaan (en dus nog helemaal koel is), komt dit (altijd) probleem voor.
- BIOS is niet de allerlaatste versie. (versie 3.16 van 20/12/2024, meest recente versie is 3.30)

- ERP niet gevonden in BIOS
- BIOS settings:
  • Turn on onboard LED in S5: disabled
  • Deep sleep: enabled in S4 & S5 (andere opties: disabled, enabled in S5)
  • Suspend to ram: auto (andere optie: disabled)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 753 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Die "suspend to ram" setting op disabled zetten is misschien al genoeg.

Als je Windows Power knop is ingesteld op 'sleep' dan zou ik 'm op 'shut down' zetten via de Power Options, en dan links 'Choose what the power button does'.

Als je Sleep gebruikt, parkeert hij openstaande zaken op de harddisk of, met "suspend to ram", in het ram dat dan gevoed en gekoeld moet blijven of je verliest die openstaande zaken.
EotT
Crew support
Crew support
Provider
Te Koop forum

Suspend to ram op disabled zetten is geen oplossing, dan heb ik geen slaapstand meer.
The following sleep states are available on this system:
Hibernate

The following sleep states are not available on this system:
Standby (S1)

Standby (S2)

Standby (S3)

Standby (S0 Low Power Idle)

Hybrid Sleep
Standby (S3) is not available.
The hypervisor does not support this standby state.

Fast Startup
This action is disabled in the current system policy.
Sleep zet geen dingen op de disk, dat is hibernate. Sleep houdt alles net in ram.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Sleep doet dat ook bij voedingsprobleem maar ik had inderdaad hibernate in gedachte, en dan als tegenhanger van 'suspend to ram'. Het indrukken van de fysieke powerknop forceert een shutdown dus ik dacht dat dit een optie was (en als het teveel stoort is het een voorlopige oplossing).

Heeft je bios instellingen om zelf de fan curves in te stellen? Daar zit misschien een waarde tussen die ze aanhoudt -- bijvoorbeeld pwm vs voltage, of naar welke temperatuursensor moet gekeken worden.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Mja, dat is een redelijk nieuw moederbord, verbaast me dat Windows zegt dat S0 niet beschikbaar is, en S3 wel, maar mogelijk zit de BIOS daar dan nog wat stokken voor te steken...

Check deze nog eens in de BIOS:
- Advanced > ACPI Configuration > ErP Ready: Enabled (S5 or S4+S5)
- AMD CBS > CPU Power Management > Global C-State Control: Enabled
- CPPC: Enabled

En deze in windows:
Configuratiescherm > Energiebeheer > “Schema-instellingen wijzigen” > Geavanceerde instellingen
• Zet Hybride slaap: Uit
• Zet Allow wake timers: Disable
• PCIe power saving: Maximum energiebesparing

Of neem gewoon eens een ander powerplan in windows en test het daar eens mee.

Als je één van deze programma's geïnstalleerd hebt: probeer die eens te desinstalleren en zien of het dan wel lukt: ASRock Polychrome RGB, HWiNFO / HWMonitor, Corsair iCUE, ...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
EotT
Crew support
Crew support
Provider
Te Koop forum

Bedankt voor de suggesties @selder

- 'ErP Ready' kan ik niet vinden, maar er staat daar wel "deep sleep", dat ik al op S4+S5 had gezet
- Global C-State Control stond op 'auto', staat nu op enabled.
- CPPC kan ik niet vinden. Het enige dat ik gevonden heb ik "CPPC Dynamic Preferred cores, met opties "Frequency", "Cache", "Driver", "Auto"). Auto is geselecteerd.

- Hybride sleep had ik al uitgezet
- Allow wake timers had ik al op Disabled gezet.
- Ik heb Power saver profiel geactiveerd, dat PCIe power saving Standaard al op maximum heeft staan. Geen verschil.

- Bovenstaande programma's waren niet geinstalleerd. Ik heb NZXT Cam en Amd Ryzen Master verwijderd, maar ook geen verschil.

Ik had dit nog gevonden: W11 unable to sleep with x670e Steel Legend. EXPO was enabled. Ik heb het maar eens gedisabled, maar ook geen verschil.

Edit: Ik heb bovenstaande bios settings veranderd naar iets anders, herstart, en dan teruggezet op de gewenste waardes. Geen verschil.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Je cpu heeft een grafische chip dus je zou eens kunnen proberen van je 5070Ti eruit te halen om te kijken of het daaraan ligt. Indien het dan werkt, zou je MSI kunnen vragen of ze een oplossing hebben.

Kijk ook eens in Device Manager of er geen drivers een probleem hebben of ontbreken. Je X870 chipset drivers eens herinstalleren kan dan helpen (die op de AMD site zijn nieuwer). Die bios update doe je beter ook wegens AGESA updates.
EotT
Crew support
Crew support
Provider
Te Koop forum

De nieuwste chipset drivers van amd website geïnstalleerd, maar helpt niet. Geen driver problemen in device manager te zien. De andere dingen zal ik morgen proberen.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Er zit toch geen fancontroller tussen? De fans zijn rechtstreeks op het moederbord aangesloten?
EotT
Crew support
Crew support
Provider
Te Koop forum

Er zat een fan controller bij, maar die had ik er al tussenuit gehaald. Meeste fans zijn wel aangesloten op Fractal nexus 9p slim, zoals op deze foto (niet van mijn pc, maar wel hetzelfde)
Afbeelding
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Is dat een "domme" fancontroller (aka, de fancontroller krijgt zelf geen stroom via SATA of Molex ofzo) of zie je die als apparaat in je device manager in windows (maar dat is alleen bij modellen die zelf ook stroom krijgen)?

Ik zou eens proberen van die ertussenuit te halen, en de fans rechtstreeks op het moederbord aan te sluiten...
EotT
Crew support
Crew support
Provider
Te Koop forum

ik denk dat dit een "domme fancontroller is. Het is niet in device manager te zien. Ik zal eens proberen om de fans rechtstreeks op het moederbord aan te sluiten.

Toegevoegd na 7 uren 54 minuten 2 seconden:
Ertussenuit halen van de fancontroller had geen effect.
De AIO verschijnt wel in device manager, zou het misschien daaraan kunnen liggen?
Afbeelding
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Goh, ik zou dan niet weten welke technology of zelfs gedachtengang daar achter zit. Mij lijkt het niet normaal, en geen onnodige feature...

Heb je geen andere voeding liggen?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Die AIO heeft een NZXT CAM app waarmee je blijkbaar fan curves kan instellen met misschien een "0 rpm" mode om ze uit te zetten.

De stappen in deze youtube video zijn wel logisch te noemen, namelijk dat je --terwijl de computer in Windows is-- eerst die Kraken driver verwijdert, en dan de USB header van de AIO uittrekt en weer inplugt op het moederbord zodat Windows herkent dat er een nieuw usb device is en dan de driver installeert.

Uiteraard nogal tricky om dingen op een lopend moederbord te un/pluggen, dus je zou eerst kunnen proberen van die driver te verwijderen en daarna in de lijst van Device Manager te rechtsklikken op "Universal Serial Bus devices" om een "Scan for hardware changes" te doen. Bij een netwerk adapterke herkende Windows dat enkel door hardwarematig in te pluggen dus 't is afwachten of een scan voldoende werkt.
EotT
Crew support
Crew support
Provider
Te Koop forum

bios update gedaan, helpt niet.
driver verwijderd, geen verschil. Ik heb wel niet de kabel uitgetrokken terwijl computer draaiend is, want dit lijkt mij eigenlijk niet hetzelfde probleem te zijn: bij mij wordt het wél correct herkend in NZXT CAM.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Daar ligt het allemaal 100% gegarandeerd niet aan, steek ik m'n 2 handen voor in het vuur. Die fancurves instellen op 0 RPM dat is niet het deel dat gebruikt wordt als de PC in standby staat.

Die stroomkabel uit de pomp van de AIO trekken kan helemaal geen kwaad. Nu niet minutenlang, maar zo snel warmt een idle CPU niet op dat die zichzelf al beschadigd.

Ik heb hier nog veel ATX voedingen liggen, je mag er eentje komen lenen om te testen?
En die Windows installatie, dat is een nieuwe installatie? Heb je een andere SSD waarop je Windows eens kan installeren om te testen? (SSD hier ook als je die wil lenen)
EotT
Crew support
Crew support
Provider
Te Koop forum

Bedankt voor het aanbod selder. Ik ga eerst nog wat andere dingen proberen.
Direct na het booten werk sleep wel. Wacht ik een paar seconden langer, dan niet meer. Ik veronderstel dat het dan te wijten is aan iets dat opstart? Ik ben bezig om zoveel mogelijk programma's en services niet meer automatisch te starten, misschien vind ik zo de oorzaak.
Windows installatie is een nieuwe installatie (minder dan 2 weken oud).

Toegevoegd na 3 minuten 57 seconden:
heb net eens "sfc /scannow" laten draaien, en daar kwam toch ook wel iets aan het licht:
Windows Resource Protection found corrupt files but was unable to fix some of them.
Eens zien of dat oplossen een verschil maakt.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Die geforceerde shutdowns (knop blijven indrukken tijdens sleep) kunnen dat veroorzaakt hebben, maar 't is evengoed te laten fixen.

Het netwerk heeft ook eventjes nodig om op te starten. Zitten er andere toestellen op je netwerk die je computer kunnen bezighouden (wifi printer, of zo)?
EotT
Crew support
Crew support
Provider
Te Koop forum

Al verbonden zonder netwerkkabel, dus netwerk heeft er niets mee te maken.

Ik denk niet dat het een hardwareprobleem is. Door hetvolgende commando uit te voeren, gaat de pc wel mooi in slaapstand:

Code: Selecteer alles

rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState 0,1,0
Eindelijk eens een beetje goed nieuws. Dit zou ik al als aanvaardbare workaround kunnen gebruiken.

Toegevoegd na 29 minuten 2 seconden:
Blijkbaar werkt sleep via start menu nu toch wél. Ik heb allerlei windows services uitgeschakeld, in bios ook nog enkele dingen uitgeschakeld (zoals wifi, Bluetooth, ...), dus misschien was daarvan iets de oplossing. Ik ga alles 1-voor-1 weer inschakelen om zo de oorzaak te vinden.

Toegevoegd na 2 uren 46 minuten 6 seconden:
Oorzaak gevonden: de wifi driver! Ik heb de driver verwijderd en opnieuw geinstalleerd, en nu werkt het.
Alles terug ingeschakeld, en geen problemen meer.

Iedereen bedankt voor de suggesties en om mee te denken!
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 129 keer
Provider
Te Koop forum

De wifi driver deze had ik niet verwacht had even mee gevolgd.

Mooi opgelost
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”