Mijn kleine frustratie van de dag ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 14 keer

Indien het toestel vanuit de productie slim is opgebouwd dan heb je nadien of een slimme installateur nodig of moet je zelf uitzoeken hoe je het ding kan laten doen wat je zelf vindt dat het zou moeten doen.
Indien het toestel vanuit de productie niet de mogelijkheden heeft om te doen wat je wenst dan zal je je daar bij moeten neerleggen of naar alternatieven op zoek gaan (bv. bijkomende hardware/software).
Indien een laadpaal van de werkgever/lease komt je als eindgebruiker doorgaans ook niet in contact met een verkoper.
Dan is het zaak bij installatie de nodige paswoorden te bekomen zodat je de instellingen van de lease/backoffice kan overrulen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Weet en ik heb de nodige paswoorden maar wilt niet zeggen dat ik er zomaar ga aan prutsen.
Onbegrijpelijk dat ze tegenwoordig nog dergelijke laadpalen installeren...dat was mijn punt..
Ik zal het sowieso met onze fleetmanager bespreken want blijkbaar ben ik de eerste die er ooit bij stil gestaan heeft...andere collega's trekken hun niks aan vd capa piek en hadden zelfs niet door dat die daar geen rekening mee houdt..

Tom
phildww
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 41 keer

Heb ook een thuislaadpaal van Eneco (wit model van Alphen met scherm) en
via Eneco is laadstroom beperkt tot 2kw. Duurt wel 10u (een nachtje dus) voor 20Kw/120km, net genoeg om elders (op ‘t werk of onderweg) weer bij te laden. Captarief is weer wat normaler… Eneco kon hier wel ingrijpen, werd vanop afstand geregeld per e-mail door de helpdesk.

Maar idd, je kan dat ding niet wijsmaken om bv alle overschot zonnestroom naar de auto te sturen. Is blijkbaar teveel gevraagd…
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 15 keer

tom35 schreef: 2 weken geleden andere collega's trekken hun niks aan vd capa piek en hadden zelfs niet door dat die daar geen rekening mee houdt..
Er is veel onwetendheid bij zowel fleet als gebruikers.
Een collega was de koning te rijk want zag dat hij 32/34 cent (CREG-tarief) kreeg en hij betaalde maar 16cent. Hij keek enkel naar de prijs van de elektriciteitsproductie en dacht dat nettarieven een vast bedrag was. Viel dat ff tegen.
Wist daarenboven niet dat er zoiets als capaciteitstarief was, dus heeft zich het eerste jaar blauw betaald.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

phildww schreef: 2 weken geleden Maar idd, je kan dat ding niet wijsmaken om bv alle overschot zonnestroom naar de auto te sturen. Is blijkbaar teveel gevraagd…
Wanneer er nu één laadpaal is die dat allemaal wel kan dan is het wel de Alfen EVE Single Pro line (de laadpaal die jij beschrijft - de cover van de recente laadpalen is overigens ook te krijgen in meer tinten dan alleen wit ).
Het probleem zit dus niet bij de techniek van de "slimme" laadpaal" maar bij Eneco (in opdracht van werkgever?) dat je laadpaal heeft dichtgetimmerd en beperkt in gebruik en/of geen recente update van de firmware.
Ik heb net dezelfde laadpaal en kan met een aangemaakt account en de paswoorden de paal zelf afregelen: firmware updaten, laden tussen 1,4 en 22 kW, vast instellen laadsnelheid tussen 1,4 en 22 kW, switchen tussen monofase en driefase laden, laadschema's op de laadpaal instellen en wisselend laadvermogen per kwartier, solar charging in comfort of greenmodus (laden op PV met of zonder ondersteuning grid), loadbalancen op de P1 poort, uitlezen historiek laadsessies,.....
Het solarchargen (overproductie van PV naar de auto sturen) werkt alleen maar vanaf een bepaalde firmwareversie en je moet het instellen op één van voormelde software applicaties.
In de greenmodus gaat ie alleen laden op PV overproductie (en onderbreekt het laden wanneer minder dan 1,4 kW overproductie).
In de comfortmodus gaat hij laden op overproductie en wanneer er minder dan 1,4 kW uit PV beschikbaar is dan gaat hij bijladen uit het net volgens de kW waarde die de gebruiker instelt. Dus nooit "last" van captar wanneer je dat zelf niet wil (de Alfen SPL staat hier standaard ingesteld op laden op overschot PV en bij onvoldoende PV min/max. 1,4 kW bijladen uit externe bron, hier de thuisbatterij - de EV heeft immers min. 1,4 kW nodig om te blijven laden)
.
De backoffice (in dit geval Last Mile Solutions) moet daar helemaal niet in tussen komen.
Gewoon de Alfen Windows EVE Service Installer op je desktop of laptop installeren, de Alfen in je wifi thuisnetwerk opnemen en de apps Eve Connect en/of MyEve installeren (voor gebruik op een tablet/smartphone) en klaar.
Je hebt wel minstens één UTP verbinding nodig (met splitsing draden) voor verbinding tussen de RJ11 poort van de Alfen en de P1 poort van je digitale meter en de RJ45 poort van de Alfen en de netwerkpoort van je modem. Of nog beter twee UTP kabels voor afzonderlijke verbinding tussen modem (voor wifi) en P1 poort (voor loadbalancen en solar charging).
De recente Alfens (sinds 2023) hebben wel al een moederbord met wifi aan boord. Die moet je niet meer met een UTP connecteren aan je eigen wifi netwerk.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
phildww
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 41 keer

Dank vr de info, Ivob.
Die laadpaal is strikt genomen nog niet van mij, want deel vh auto-leasecontract. Als ik die software wijzig, vrees ik dat de vergoeding door mijn werkgever van de thuislaadbeurten ook in het gedrang komt.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

Bpost die er in slaagt de verwachte leverdatum (vandaag tussen 10:10-12:40) te verzetten naar maandag wegens " doorgestuurd naar de juiste regio". Ik ga er van uit dat de sortering van gisteren dus verkeerd was.
En dat voor: Verzendwijze bpack 24h pro
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ivob
Elite Poster
Elite Poster

phildww schreef: 2 weken geleden Dank vr de info, Ivob.
Die laadpaal is strikt genomen nog niet van mij, want deel vh auto-leasecontract. Als ik die software wijzig, vrees ik dat de vergoeding door mijn werkgever van de thuislaadbeurten ook in het gedrang komt.
Ik zou niet weten waarom (maar de bedrijfspolicy vraag je beter na bij je fleetmanager).

Hier andere situatie: de laadpaal hangt al van 2019 aan de gevel van mijn woning en werd destijds geïnstalleerd op kosten van de werkgever van mijn huidige partner en maakt geen deel uit van het autoleasecontract (wat ook moeilijk zou zijn want sinds de installatie van de laadpaal hangt er al de derde lease EV aan, een laadpaal gaat doorgaans langer mee dan een leasecontract van de auto).
Na drie jaar - dus sinds 2021 - is de laadpaal afgeschreven en mijn volle eigendom (en niet van de lease, werkgever, partner).
Maar de vergoeding loopt nog steeds via de 4G SIM (en de back office betaald door de werkgever) in de laadpaal.
De software in de laadpaal (destijd geplaatst met firmware 4.x, nu zit Alfen reeds aan 7.x - solar charging kan pas vanaf 6.6.2 en schemaladen sinds 7.0) ben ik ook pas gaan updaten na 2021. Dit sinds ik een DM heb laten plaatsen want zonder DM heeft het weinig zin om aan solar charging via de P1 te doen.

Wettelijk gezien heeft de vergoeding niets te zien met welke laadpaal je gaat laden, welke software er op de laadpaal zit, etc.
De vergoeding loopt volgens het CREG tarief en wordt gemeten door een MID gecertificeerde kWh teller. En die zit standaard in de Alfen SPL laadpaal. De software update heeft alleen invloed op het gebruik en de mogelijkheden van de laadpaal, niet op de MID gecertificeerde meting en verzenden van de resultaten naar de back office en de verrekening nadien.
De laadvergoeding loopt hier sinds 2019 maandelijks dan ook door tot op heden en zonder onderbrekingen.
Ik ben door Alfen een paar jaar zelfs gevraagd als software betatester en ook dat heeft geen enkele invloed op de uitbetaling van de laadvergoeding (niemand heeft zich te moeien met wat ik met mijn laadpaal doe zolang er maar een MID gecertificeerde meting wordt uitgevoerd).

Navraag doen bij je fleetmanager kost je niets en een nee heb je sowieso al.
De eventuele nee is dan alleen iets van je eigen werkgever maar geen wettelijke beperking (indien je werkt via CREG tarieven).
Maar mijn mening is dat je werkgever zelfs geen inzicht heeft in de gebruikte software van je eigen laadpaal.
Wanneer de lease/CPO je echter de paswoorden niet wil geven (en je deze bij installatie niet zelf vroeg of ze niet kan vinden op of in de laadpaal) heb je uiteraard een ander technisch probleem.
Maar dat heeft niets te maken met de geboden mogelijkheden door de "slimme" laadpaal.
Die is an sich slim genoeg maar kan door derden "dom" gehouden worden. :-D
Sol Invictus!
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

on4bam schreef: 2 weken geleden Bpost die er in slaagt de verwachte leverdatum (vandaag tussen 10:10-12:40) te verzetten naar maandag wegens " doorgestuurd naar de juiste regio". Ik ga er van uit dat de sortering van gisteren dus verkeerd was.
En dat voor: Verzendwijze bpack 24h pro
OK dan: laatste scan van Bpost Zending onderweg naar de juiste regio vrijdag 04-07-2025 | 06:02

En vandaag maandag geen beweging:
Verwachte leveringsdatum

vandaag

Je pakje werd opnieuw verwerkt en wordt doorgestuurd naar de juiste regio. We plannen het te leveren vandaag.
Er werd niet meer gescand, dat ziet er niet goed uit.
Bye, Maurice
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 308 keer
Bedankt: 17 keer

Bpost...het is geweten dat zij niet een van de meest efficiënte organisaties zijn, helaas.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 11 keer
Te Koop forum

Maanden op voorhand tickets bestellen (en betalen) om dan om 23u de dag voordien te horen dat de hoofdact en de hoofdreden van de aankoop niet komt :(

Daarnaast had Werchter2025 al een afzegging met Kings of Leon voor dezelfde dag. Dat nieuws hebben we gemist door een reis en toevallig ontdekt.

Soit, het weer was goed en gelukkig toch nog enkele mooie concerten gezien oa Elbow en de zangeres van Portishead. Damiano David (Ex Maneskin) was ook niet slecht qua performance en Yungblud was de beste lowlife die je je kan wensen :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

on4bam schreef: 1 week geleden En dat voor: Verzendwijze bpack 24h pro
Dat is ook geen premium dienst oid. Dat is de standaard verzendoptie voor wie een bedrijfsaccount bij bpost heeft. Die is ietsje goedkoper dan de bpack variant voor particulieren en heeft (veel) meer opties, maar niets van compensatie bij verlies, tenzij CMR wat niet veel is.

En ondanks de naam van het product, is die "24h" evenmin gegarandeerd ("gegarandeerd" in de context zoals je die bij UPS/FedEx/DHL hebt voor bepaalde premiumopties). bpost is niets verschuldigd als het langer dan een werkdag duurt om te leveren. Ook als je de opties "SAT" of "SUN" of "EVP" (avond) kiest, en ze leveren niet zoals beloofd, moeten ze niets vergoeden.
on4bam schreef: 1 week geledenEn vandaag maandag geen beweging:
Er werd niet meer gescand, dat ziet er niet goed uit.
Geef het nog een dag. Kan zijn dat het pas in een leveringsvoertuig ontdekt werd dat het voor een andere regio was, en eenmaal dat voertuig vrijdag terug kwam was het mss al te laat om nog naar het sorteercentrum te sturen. Het risico bestaat natuurlijk ook dat het bij een jobstudent zat oid en dat die dat ergens verkeerd gelegd heeft.
Dizzy schreef: 1 week geleden Soit, het weer was goed
Teveel regen voor een zomerfestival.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Regen was voor zondag ben enkel zaterdag naar Werchter geweest.

Normaal was er zondag een bezoek aan Mechelen maar dat viel dus letterlijk in het water. Soit, Mechelen loopt niet weg.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Een "aangekondigde" frustratie kan last minute toch nog ten goede keren.
Wij trokken zondag ll. naar het noorden voor de "zomer van Antwerpen".
Tijdig een tafel voor tien geboekt in de herberg waar we tijdens de gietende regen binnen van een lekkere en relatief goedkope maaltijd konden genieten en van een streekbiertje. Gevolgd door een droge wandeling langs de oevers van de Schelde.
En waarlijk een half uur voor de openluchtvoorstelling brak de bewolking volledig, verdween de regen en scheen de zon tot ruim na het einde van de voorstelling.
Daarvoor en er na kon de beplanting gelukkig van stevige verfrissende natuurlijke begieting genieten.
Zowel wij als de vegetatie die dag meer dan tevreden.
In het naar huis rijden konden we weer droog genieten van het ruime interieur van de ID.7.
De kniezende thuisblijvers hadden weer ongelijk.
Sol Invictus!
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

on4bam schreef: 1 week geleden Er werd niet meer gescand, dat ziet er niet goed uit.
En dan plots, gescand, bezorger onderweg en 10 minuten later geleverd (nog voor het tijdsslot). Wel door een postbode met postnl manieren, 10 keer op de bel duwen en ondertussen op de deur bonken... alsof de deur dan sneller open gaat :bang:
Bye, Maurice
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Daar heb je de brave man (m/v/x) toch vriendelijk maar kordaat op aangesproken hoop ik ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 32 keer

De traditie van mijn vrouw om iedere drie maanden een boete voor te hard rijden te verzamelen, met mijn auto, is vandaag weer bevestigd
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1475 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

Autosleutel terugvragen
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 3 keer

Klantendiensten...

Hostingbedrijf Versio heeft zijn CRM op een nieuw platform gezet. Daarbij hebben ze de voorbije facturen niet meegenomen.
Ik heb die nu nodig voor mijn boekhouding maar ik kan er dus niet aan. Dus vraag ik via mail om mij alle facturen van 2025 te bezorgen.
Antwoord: wij willen je graag helpen maar kan je ons de datums van die facturen geven?

Dat weet ik dus niet want ik heb die facturen niet ! :bang:

Ik vind het sowieso al verschrikkelijk dat facturen niet meer bezorgd worden maar dat je ze telkens weer op een ander platform moet gaan zoeken en zelf downloaden.
Hopelijk gaat dat voor B2B veranderen met Peppol maar consumer blijft het een probleem.
zeromancer
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Amazon...
Bestelling geplaatsts voor een nieuwe ssd met prime deals.
Krijg ik gisteren een geseald pakket geleverd met daarin een doosje van men SSD die al opengedaan is en de ssd eruit is gehaald.
Na een klacht bij amazon ,zeggen die met doodleuk, ga maar naar de politie met proces verbaal en kom dan nog eens terug ...
Klacht tegen wie ? onbekende?

Is niet mijn schuld dat zij iemand met losse handjes hebben aan de ophaal dienst of verzendingdienst.

Laatste keer Amazon dus.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

is ook niet helemaal hun fout natuurlijk (kan bij het warehouse geweest zijn, kan -indien je dat van een 3rde partij hebt gekocht ipv amazon- bij die partij zijn, en kan bij de pakjesdienst geweest zijn)

dus ja, politie, klacht tegen onbekenden indienen, pv meekrijgen, en dat dan terug aan amazon bezorgen.
op zich snap ik daar het probleem niet mee (toch zeker niet als amazon je daarna gewoon je geld terugstort)

volgens mij zullen er trouwens een hoop zijn die dat gewoon zomaar zeggen tegen amazon, en als zij dan elke keer d'office "oeps, hier is je geld" zouden zeggen,
dan zouden ze niet lang bestaan... dus snap ik prima dat, indien er diefstal/fraude bij betrokken is, je een pv moet hebben.
(het is nu ook niet zo dat het veel moeite is, de grootste moeite is wss om het politiekantoor tijdens de openingsuren binnen te raken)
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb nog nooit iets moeten bewijzen bij Amazon.
Lege verpakking of geopenede doos heb ik nog nooit gehad, maar een compleet leeg pakje (alles weg, alleen de lege Amazondoos kwam aan) al wel.
Ik ben toen niet langs de politie moeten gaan.
zeromancer
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Heb nog nooit een klacht of retour gedaan bij amazon. Dus de nogal “we geloven je niet” houding stoort mij. Zeker na zoveel jaren klant. Is trouwens bij hun gekocht, geen 3de , dus ik zou in hun geval een beetje meer interesse tonen in een mogelijke dief bij hun personeel.

Ook beloven ze geen geld terug. Enkel na een volledig politie onderzoek…
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Tja, je bent het slachtoffer van mensen die de boel misbruiken, dat is ook de reden waarom het terugsturen op termijn overal betalend wordt. Mensen bestellen 3 versies en sturen er dan 2 terug als het hen niet aanstaat, dat blijft niet duren. Degenen die het eerlijk spelen zijn de klos.
tom35
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 2 weken geleden
phildww schreef: 2 weken geleden Maar idd, je kan dat ding niet wijsmaken om bv alle overschot zonnestroom naar de auto te sturen. Is blijkbaar teveel gevraagd…
Wanneer er nu één laadpaal is die dat allemaal wel kan dan is het wel de Alfen EVE Single Pro line (de laadpaal die jij beschrijft - de cover van de recente laadpalen is overigens ook te krijgen in meer tinten dan alleen wit ).
Het probleem zit dus niet bij de techniek van de "slimme" laadpaal" maar bij Eneco (in opdracht van werkgever?) dat je laadpaal heeft dichtgetimmerd en beperkt in gebruik en/of geen recente update van de firmware.
Ik heb net dezelfde laadpaal en kan met een aangemaakt account en de paswoorden de paal zelf afregelen: firmware updaten, laden tussen 1,4 en 22 kW, vast instellen laadsnelheid tussen 1,4 en 22 kW, switchen tussen monofase en driefase laden, laadschema's op de laadpaal instellen en wisselend laadvermogen per kwartier, solar charging in comfort of greenmodus (laden op PV met of zonder ondersteuning grid), loadbalancen op de P1 poort, uitlezen historiek laadsessies,.....
Het solarchargen (overproductie van PV naar de auto sturen) werkt alleen maar vanaf een bepaalde firmwareversie en je moet het instellen op één van voormelde software applicaties.
In de greenmodus gaat ie alleen laden op PV overproductie (en onderbreekt het laden wanneer minder dan 1,4 kW overproductie).
In de comfortmodus gaat hij laden op overproductie en wanneer er minder dan 1,4 kW uit PV beschikbaar is dan gaat hij bijladen uit het net volgens de kW waarde die de gebruiker instelt. Dus nooit "last" van captar wanneer je dat zelf niet wil (de Alfen SPL staat hier standaard ingesteld op laden op overschot PV en bij onvoldoende PV min/max. 1,4 kW bijladen uit externe bron, hier de thuisbatterij - de EV heeft immers min. 1,4 kW nodig om te blijven laden)
.
De backoffice (in dit geval Last Mile Solutions) moet daar helemaal niet in tussen komen.
Gewoon de Alfen Windows EVE Service Installer op je desktop of laptop installeren, de Alfen in je wifi thuisnetwerk opnemen en de apps Eve Connect en/of MyEve installeren (voor gebruik op een tablet/smartphone) en klaar.
Je hebt wel minstens één UTP verbinding nodig (met splitsing draden) voor verbinding tussen de RJ11 poort van de Alfen en de P1 poort van je digitale meter en de RJ45 poort van de Alfen en de netwerkpoort van je modem. Of nog beter twee UTP kabels voor afzonderlijke verbinding tussen modem (voor wifi) en P1 poort (voor loadbalancen en solar charging).
De recente Alfens (sinds 2023) hebben wel al een moederbord met wifi aan boord. Die moet je niet meer met een UTP connecteren aan je eigen wifi netwerk.
Ondertussen BT solutions terug geweest en die ging dat is rap oplossen, NOT... Er is een vinkje dat je in de configuratie kan instellen dat er zonnepanelen zijn maar veel helpen doet het niet. Als ik ah laden ben aan 5KW en mijn totaalverbruik volgens de P1 0 is gaat dat goed, zet ik de zonnepanelen af dan gaat het verbruik naar 5KW, maw die houdt niks rekening met de opwekking vd zonnepanelen. Blijkbaar zou dat dus ook zelfs niet mogen dat je je laadpaal stuurt in verbruik via de P1 meter en als dat dus effectief zo is dan is dit pure graai politiek van fluvius en vreg om de mensen zoveel mogelijk capa tarief aan te smeren.
Daarnaast heb ik geen alfen laadpaal maar een connectric, blijkbaar zijn dat de palen die eneco nu installeert...
Ik lees op tweakers dat dit een rebranded peblar laadpaal zou zijn.....
Jammer, de panelen leveren dagelijks zowat 20KW terug op het net....

Tom
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Sturen van de laadpaal doen ze toch met die capaciteitsklemmen op de invoerkabels ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Of met stroomklemmen of via de P1 poort.

De Alfen SPL doet het bv. met een UTP via de P1 poort van de DM en kan op PV laden van 1,4 kW/6A (het min. waaraan de meeste EV's laden) tot het max. van 32A.
Wil je helemaal niet uit het net laden dan zal - wanneer de overproductie onder de 1,4 kW zakt - de laadpaal het laden tijdelijk onderbreken.
Gezien dit op een bewolkte dag niet goed is voor de levensduur van de relais in de laadpaal kan je ook een min. van bv. 1,4 kW instellen. Dan blijft de laadpaal altijd laden. Zakt de overproductie van PV onder 1,4 kW dan wordt het resterende vermogen uit het net of een thuisaccu (indien aanwezig) gehaald.
Je kan het vermogen ook manueel via de app regelen in stappen van 200W en via de app het max. vermogen van de zekering begrenzen in stappen van 200W (om bv. je captar te begrenzen).
Mijn laadpaal staat standaard bv. begrensd op 4,8 kW omdat PV maar max. 5 kW kan leveren.
Maar dat kan softwarematig altijd gewoon aangepast worden indien je andere waarden wil.

En idd, niet iedere laadpaal kan dat.
Heeft niets met een verbod van Fluvius of de VREG te maken maar gewoon met de aanwezige functionaliteiten van de laadpaal.
Jaarlijks wordt mij dan ook maar het forfaitaire captar van 2,5 kW aangerekend.

Wanneer de laadpaal geen solar charging ondersteunt kan je nog altijd bijkomende software en hardare gebruiken (bv..evcc op een Raspberry Pi).
Laatst gewijzigd door ivob 6 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer

tom35 schreef: 6 dagen geleden Jammer, de panelen leveren dagelijks zowat 20KW terug op het net....
Thuisbatterij plaatsen en problem solved…
Een echte thuisbatterij hé, geen plug in, daar kan je niks mee aanvangen om een EV te laden.

Mijn laadpaal kan alles qua smart laden en is traploos instelbaar van 6 tot 32A.
Inlezen van netafname via P1 poort

Thuiskomen, inpluggen en laden aan 25A maximum, automatisch verminderd met het andere verbruik zodat er geen netafname is.

Bij jezelf wordt dat dan laden aan 10-15A
En als je twee andere grote verbruikers aanzet, het laden manueel stoppen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Iedere laadpaal waar aan hogere vermogens geladen wordt zou sowieso loadbalancing (via de P1 poort) aan boord moeten hebben.
Dan moet je niet manueel zitten te prutsen om bij het inschakelen van grotere verbruikers het laden manueel te onderbrekenen. De LB schroeft dan automatisch het laden terug zolang er andere verbruikers actief zijn.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Gelukkig is het hier het grote frustratie topic.
En mag den Ivo gerust iemand zijn frustratie nog wat opfokken met wat dooddoeners. :angel:

Het probleem is dat tom35 zijne laadpaal geen loadbalancing kan/wil/mag…
De oplossing is dan een thuisbatterij en manueel wat prutsen.
Een tegeltjesspreuk dat “iedere laadpaal dat maar moet kunnen” is dat niet. :roll:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat men een laadpaal niet op PV mag aansturen is gewoon onjuist.
Dat is dus al geen issue.
Indien het een Peblar laadpaal is dan is LB sturen technisch ook geen probleem.
De Peblar kan zowel via een extra LB hardware kit (CT-spoelen) of de HomeWizartd P1 meter op de DM aangestuurd worden.
Een P1 dongle kost max. 24 - 30 €. Lijkt me een goedkopere oplossing dan het plaatsen van een thuisbatterij installatie met voldoende vermogen. Een thuisaccu met voldoende opslagvermogen koppelen aan een laadpaal heeft uiteraard extra voordelen (bv. zonne-energie laden indien de EV pas aan de laadpaal gekoppeld kan worden na uren overproductie PV) maar lijkt me niet altijd een "voor de hand liggende oplossing" om een laadpaal op kosten van het bedrijf naar behoren te doen werken.
Op een bewolkte dag als vandaag (met witte wolken die het zonlicht verspreiden) kan de opwek van een PV installatie het tienvoudige zijn tussen minmale en maximale productie en dat afwisselend om de tientallen seconden. Begin dat maar ééns manueel bij te houden.
Maar ieder zijn hobby natuurlijk.

Het probleem zit dus niet bij Fluvious, de VREG noch een Peblar laadpaal maar bij de technische uitvoering van de laadpaal.

Overigens net terug van de woning van een vriend waar ze een Alfen laadpaal (op kosten van de zaak) door een onderaannemer hebben laten plaatsten. De UTP kabels vertrokken wel uit de laadpaal maar waren aan het andere einde niet eens voorzien van een RJ11 en 45 plug om in de ethernetpoort en P1 poort in te pluggen. De bijgeleverde "Telenet app" werkte niet en de zelf geïnstalleerde Alfen app kon geen verbinding maken met het thuisnetwerk en de paal. Niet moeilijk wanneer je "vergeet" de installatie naar behoren af te werken.

Wil je geen frustraties bij een laadpaal geïnstalleerd op kosten van de werkgever (en evenzo op eigen kosten) dan is het een zaak om de installateur te controleren op de uitvoering van zijn werk en je er niet bij neer te leggen tot alle voorziene functies naar behoren werken en niet gewoon af te doen als de fout van "Fluvius en de VREG" om je extra op kosten te kunnen jagen. :nono:
Sol Invictus!
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

In Gent is de nieuwe Verapazbrug geopend. Hiermee wordt de R40 een stukje verlegt en het oude traject afgesloten voor doorgaand verkeer.
Uiteraard word de nieuwe verkeersituatie al vanaf dag 1 gemonitord door ANPR camera's. In de eerste 2 weken weliswaar een waarschuwing als je niet correct rijd, maar daarna gaan deze criminelen onverbiddelijk op de bon. Dit is een zeer korte aanpassingsperiode, zeker nu velen in verlof zijn.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/07/11 ... -dampoort/

Anderszijds rijd Sofian Kiyine weer zijn auto in de prak op een rotonde: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/07/12 ... r-ongeval/. Nog eens een tik op de vingers geven dan maar?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 6 dagen geleden Op een bewolkte dag als vandaag (met witte wolken die het zonlicht verspreiden) kan de opwek van een PV installatie het tienvoudige zijn tussen minmale en maximale productie en dat afwisselend om de tientallen seconden. Begin dat maar ééns manueel bij te houden.
Maar ieder zijn hobby natuurlijk.
Je moet niets manueel bijhouden met een thuisbatterij die 5 kW (of meer) kan leveren als het bewolkt is.
EV laten opladen op continu 12A en klaar.
Perfecte oplossing dus voor zij die hun laadpaal (om welke reden dan ook) niet "slim" krijgen.
tom35
Elite Poster
Elite Poster

Mijn laadpaal is wel degelijk geconnecteerd aan de p1. Om 1 of andere reden kan je tegen dat kreng dus niet zeggen dat het max cap tarief 3kw is en dat hij alles wat door de zps geleverd wordt id auto mag steken.
Als hij ingesteld staat op 5kw laden max dan laad hij op 5kw...Leveren de zps 5kw dan blijf je dus hangen op -0.... Vallen de zps uit dan gaat hij naar 5kw uit het net...
Anders instellen is niet mogelijk volgens zowel eneco als bt Solutions.
Bizar dat aansturen via de p1 meter kan want als je aan google de vraag stelt of je je laadpaal mag sturen via de p1 is het eerste wat die zegt dat dat in België niet mag...
duizend
Elite Poster
Elite Poster

tom35 schreef: 4 dagen geleden Bizar dat aansturen via de p1 meter kan want als je aan google de vraag stelt of je je laadpaal mag sturen via de p1 is het eerste wat die zegt dat dat in België niet mag...
die Google link mag je eens posten... want mijne google zegt iets anders :angel:
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 115 keer

@tom35 raar want bij ons op het werk worden alle laadpalen via p1 poort gestuurd hoor. Het enigste dat nu in België niet aangestuurd mag worden via p1 poort zijn stekker batterijen.

https://www.synergrid.be/nl/documentenc ... k1to7c1O_A
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Ik denk dat DPG media eindelijk archive.is heeft weten te blokkeren.

Inlogpoging geblokkeerd
Om veiligheidsredenen is het inloggen met wachtwoord tijdelijk niet toegestaan.
Ga terug naar de loginpagina en kies voor inloggen met code.
Er wordt dan er een 6-cijferige code naar het emailadres gestuurd dat bij het account hoort.
De browser zal een pagina tonen met een invoerveld waar die code ingevoerd kan worden, waarna je ingelogd bent.
Status 406 : 0.94465868.1752514854.5f64594e
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Gisteren ook gemerkt maar vandaag toch een ander artikel wel kunnen lezen.
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat zal u leren om DPG-artikels te lezen :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”