Vanaf 2028 mogen ook garages keuringen uitvoeren en word de keuring voor verkoop afgeschaft. Ook bestelwagens zullen maar om de 2 jaar naar de keuring moeten gaan.
https://www.hln.be/binnenland/ook-garag ... ~aa0e467b/
Keuringen wagens gaan veranderen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 601 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Tweede keer dat de Minister van Mobiliteit een bocht van 180 graden maakt, wat wel vaker voorvalt in dat domein. Gelukkig nu weer in de juiste richting.
Een groot deel van die hervormingen waren onder de vorige Vlaamse regering al afgeklopt met Open VLD minister. Concrete uitvoering moest onder huidige regering gebeuren.
In maart zei de huidige N-VA minister dat ze die hervormingen toch niet gaat uitvoeren (en terug gaat afvoeren).
Nu maakt ze dus opnieuw een bocht van 180 graden (of BDW fluit haar terug) en zal ze ze toch uitvoeren, en bovendien claimen dat zij ze uitgevonden heeft.
Ach ja, als het er maar snel komt. In andere EU landen is dit al heel lang op die manier en het werkt veel beter.
Een groot deel van die hervormingen waren onder de vorige Vlaamse regering al afgeklopt met Open VLD minister. Concrete uitvoering moest onder huidige regering gebeuren.
In maart zei de huidige N-VA minister dat ze die hervormingen toch niet gaat uitvoeren (en terug gaat afvoeren).
Nu maakt ze dus opnieuw een bocht van 180 graden (of BDW fluit haar terug) en zal ze ze toch uitvoeren, en bovendien claimen dat zij ze uitgevonden heeft.
Ach ja, als het er maar snel komt. In andere EU landen is dit al heel lang op die manier en het werkt veel beter.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
- Bedankt: 178 keer
Zullen ze ook de belachelijke keuring van nieuwe wagens met originele trekhaak “afkeuren”?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
- Bedankt: 330 keer
- Recent bedankt: 14 keer
De trekhaak moet (in de nieuwe regeling) sowieso niet meer gekeurd worden.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 175 keer
- Bedankt: 336 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Wordt in 2028 afgeschaft, maar als je nu een nieuwe wagen koopt moet je pas binnen 4 jaar naar de keuring.johan.devos schreef: 1 week geleden Zullen ze ook de belachelijke keuring van nieuwe wagens met originele trekhaak “afkeuren”?
Ik zie dus vandaag al geen reden meer om voor een nieuwe wagen nog naar de keuring te gaan na plaatsen trekhaak.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 722 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Geen idee hoe het nu zit, maar toen wij onze wagen met originele trekhaak nieuw kochten reed ik rechtstreeks van de garage naar de keuring omdat dit moest voor als je een MTM van +750kg wilt trekken.
Compleet belachelijk natuurlijk. Ze staan dan een wagen volledig te keuren die amper 20 km op de teller heeft.
Compleet belachelijk natuurlijk. Ze staan dan een wagen volledig te keuren die amper 20 km op de teller heeft.
-
- Elite Poster
Dat is nu nog hetzelfde.
Het gaat over de wetgeving die aangepast zal worden tussen nu en 2028.
De zaken waarvoor Vlaanderen bevoegd is zal vlugger aangepast worden dan waar het federale niveau voor bevoegd is (zeggen ze zelf toch, afwachten wat het in de praktijk zal geven).
Afhankelijk van de service van de dealer zal deze - bij aankoop nieuwe wagen + trekhaak geplaatst door de dealer - aan de klant al dan niet gekeurd afgeleverd worden.
Wil de dealer die service niet bieden dan kan je net zo goed een goedkopere after market trekhaak laten plaatsen en zelf laten keuren.
Het gaat over de wetgeving die aangepast zal worden tussen nu en 2028.
De zaken waarvoor Vlaanderen bevoegd is zal vlugger aangepast worden dan waar het federale niveau voor bevoegd is (zeggen ze zelf toch, afwachten wat het in de praktijk zal geven).
Afhankelijk van de service van de dealer zal deze - bij aankoop nieuwe wagen + trekhaak geplaatst door de dealer - aan de klant al dan niet gekeurd afgeleverd worden.
Wil de dealer die service niet bieden dan kan je net zo goed een goedkopere after market trekhaak laten plaatsen en zelf laten keuren.
Sol Invictus!
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
De trekhaak gaat enkel om het papiertje van de MTM ontvangen.
Ik denk dat de politie anders geen enkel document heeft dat aangeeft wat nu het maximum is, dit zou uiteraard administratief efficiënter kunnen.
Of keuring in de garage zoveel beter is (stroper wordt boswachter) weet ik niet, het is wel zo dat de professionaliteit van de keuringscentra ver te zoeken lijkt.
De huidige zou het niet overleven op een vrije markt, zoveel lijkt me wel duidelijk.
Ik denk dat de politie anders geen enkel document heeft dat aangeeft wat nu het maximum is, dit zou uiteraard administratief efficiënter kunnen.
Of keuring in de garage zoveel beter is (stroper wordt boswachter) weet ik niet, het is wel zo dat de professionaliteit van de keuringscentra ver te zoeken lijkt.
De huidige zou het niet overleven op een vrije markt, zoveel lijkt me wel duidelijk.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Ratface
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
- Bedankt: 72 keer
Ik ging vorige week naar de keuring en ik heb een groene kaart, echter staat er wel een 'opmerking nauwlettend in het oog te houden' bij. Dat is altijd een leuke verrassing die je krijgt na het betalen, want als je de auto terugkrijgt van de mechanieker die deze opmerking maakte doet hij zijn mond niet open....
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 684 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Ik weet meestal alles voor ik ga betalen...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Ratface
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
- Bedankt: 72 keer
Je zou toch denken dat dat de correcte manier van werken is, in Oostende alvast niet, bandwerk, ze doen hun bek niet open en dan sta je daar plots met een opmerking op je keuringspapier waar je in geen honderd jaar van begrijpt wat het wil zeggen....
Kan ik daar eigenlijk ergens klacht voor indienen? Dit is al de zoveelste keer, ik kan daar niet meer mee lachen. Zakkenvullerij en NUL service.
Kan ik daar eigenlijk ergens klacht voor indienen? Dit is al de zoveelste keer, ik kan daar niet meer mee lachen. Zakkenvullerij en NUL service.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 684 keer
- Recent bedankt: 8 keer
omschrijvingen als "lekt vloeistoffen" zijn nogal vaag he, welke vloeistof, waar gezien ? Ik zeg altijd dat ik het onderhoud zelf doe en dus wil weten wat er aan scheelt zodat ik het kan oplossen.
Maar binnenkort moet dat dus niet meer want de garagist zal wel zeggen wat er mis is en hoeveel het kost om het te maken...
J.
Maar binnenkort moet dat dus niet meer want de garagist zal wel zeggen wat er mis is en hoeveel het kost om het te maken...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
- Bedankt: 720 keer
Ik las ergens dat er ook geen controle meer op verzekering zou gebeuren bij keuring, dat belooft veel goeds.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 722 keer
Die trekhaak is er in de fabriek op gezet.
De MTM wordt in het keuringsverslag gewoon over genomen van de papieren van de fabrikant van de wagen.
Er is werkelijk geen enkele reden denkbaar om dit te verdedigen. Tenzij je de autofabrikant niet vertrouwt, maar dan moet je dus elke auto laten keuren na aankoop.
De auto werd trouwens compleet gekeurd he. Bandenprofiel, remmen, lichten,… met 20 km op de teller.

- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 638 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Het lijkt in het buitenland toch goed te werken. De garages zullen ook wel gecontroleerd worden en klanten kunnen altijd klacht indien als je onterecht afgekeurd wordt.honda4life schreef: 1 week geleden Of keuring in de garage zoveel beter is (stroper wordt boswachter) weet ik niet,
Dat doen ze hier al lang. Ooit liet ik mijn nieuw verzekeringspapier zien dat een week later maar zou beginnen lopen en ze stonden er op dat ik ook mijn "oud" papier toonde (dat iets later ging vervallen).Dizzy schreef: 1 week geleden Ik las ergens dat er ook geen controle meer op verzekering zou gebeuren bij keuring, dat belooft veel goeds.
Wie niet verzekerd is gaat dikwijls ook niet naar de keuring (zie ook recente nieuwsartikelen ).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
- Bedankt: 720 keer
Uiteraard gaan die niet naar de keuring... omdat ze gecontroleerd werden 
Het probleem is dat mensen nu gecontroleerd worden door hun garagist, dezelfde die hun wagen moest klaarmaken voor de keuring. What could possibly go wrong. Er is inderdaad een goede controle nodig van de garages want anders is het de deur openzetten voor belangenvermenging. Men zal de cijfers van afkeuring toch in het oog moeten houden

Het probleem is dat mensen nu gecontroleerd worden door hun garagist, dezelfde die hun wagen moest klaarmaken voor de keuring. What could possibly go wrong. Er is inderdaad een goede controle nodig van de garages want anders is het de deur openzetten voor belangenvermenging. Men zal de cijfers van afkeuring toch in het oog moeten houden

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 129 keer
Het aantal keuringen in Wallonië zal opeens drastisch gaan dalen.
Onlangs kennis die auto kocht uit regio Antwerpen Mechelen en later bleek die gekeurd te zijn in regio Charleroi.
Kwam van een garage.
Auto vol mankementen na controle garage.
Bovenstaande praktijken zullen nog vaker gaan voorkomen.
Het is deels goed maar voor koop verkoop mag het best strenger zijn heb je toch iets of wat zekerheid.
In die ene auto waar ik van sprak
Airbags die niet werken of zelfs geen in zaten
Draagstangen scheuren
Sensors los op vloer of wat er van over was
3x in panne na op 3 weken
Rubber in wiel draai kast los
Hopelijk passen ze nog een mouw aan dit.
Wagen was import dus daar sta je dan gerechtelijk amper kans om te winnen ondanks alle bewijzen.
Indien het BE wagen was geen probleem won je met ogen dicht.
( dit zij de rechtsbijstand die de persoon onder de arm nam ).
Had al heel wat van die zaken gehad dus wist goed wat eng hoe als ik de kennis hoorde.
Bij deze even heads up als je wagen 2de hands aankoopt.
Eind van verhaal geld groot deel kwijt en auto voor export moeten doen wegens 0 opties.
Verkoper wou absoluut niet terugnemen of meezoeken. Zal maken met schroot onderdelen was het voorstel … te zot voor woorden.
Onlangs kennis die auto kocht uit regio Antwerpen Mechelen en later bleek die gekeurd te zijn in regio Charleroi.
Kwam van een garage.
Auto vol mankementen na controle garage.
Bovenstaande praktijken zullen nog vaker gaan voorkomen.
Het is deels goed maar voor koop verkoop mag het best strenger zijn heb je toch iets of wat zekerheid.
In die ene auto waar ik van sprak
Airbags die niet werken of zelfs geen in zaten
Draagstangen scheuren
Sensors los op vloer of wat er van over was
3x in panne na op 3 weken
Rubber in wiel draai kast los
Hopelijk passen ze nog een mouw aan dit.
Wagen was import dus daar sta je dan gerechtelijk amper kans om te winnen ondanks alle bewijzen.
Indien het BE wagen was geen probleem won je met ogen dicht.
( dit zij de rechtsbijstand die de persoon onder de arm nam ).
Had al heel wat van die zaken gehad dus wist goed wat eng hoe als ik de kennis hoorde.
Bij deze even heads up als je wagen 2de hands aankoopt.
Eind van verhaal geld groot deel kwijt en auto voor export moeten doen wegens 0 opties.
Verkoper wou absoluut niet terugnemen of meezoeken. Zal maken met schroot onderdelen was het voorstel … te zot voor woorden.
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Elite Poster
Nee zo werkt het niet.Dizzy schreef: 1 week geleden Uiteraard gaan die niet naar de keuring... omdat ze gecontroleerd werden
Iemand die de verantwoordelijkheid van een geldige verzekering wil ontlopen ligt al helemaal niet wakker om zijn auto wel technisch te laten keuren. De inbreuken lopen meestal gelijktijdig.
Dat is ook het voorstel niet.Het probleem is dat mensen nu gecontroleerd worden door hun garagist, dezelfde die hun wagen moest klaarmaken voor de keuring.
De garagist die de keuring doet mag niet de dealer van de auto zijn noch diegene die regelmatig het onderhoud doet.
Hoe ze dat gaan controleren is een andere zaak.
Ook niet iedere garage/dealer mag zo maar keuren. Daar moet je een goedkeuringscertificaat voor krijgen. De modaliteiten daarvan zijn nog niet gekend.
De kostprijs van een keuring ligt ook niet meer vast zodat onderlinge concurrentie kan spelen. De max. kostprijs mag wel niet hoger zijn dan de kostprijs gevraagd in een nu erkend keuringsstation.
In het buitenland werkt het ook niet altijd zo eenvoudig zoals het op het eerste zicht lijkt.
In bv. Duitsland kan je wel degelijk je auto laten keuren bij de eigen garagist. Maar het is niet de dealer noch het personeel van de garage die de keuring doet maar een officieel aangestelde "rondreizende" keurder die op telkens een andere periode "zitting" houdt bij verschillende dealers/garages.
Je behoudt de nafhankelijke keurder maar deze heeft niet de kosten van eigen keuringsstation, personeel, infra.
En kleine gebreken kunnen onmiddellijk ter plaatse hersteld worden en terug goedgekeurd (bv. afstellen van de lichten, bijstellen remmen,....).
Sol Invictus!