TV met een kaartje: Geen EPG sedert vrijdag

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben, maar sedert vrijdag heb ik op onze TV's, voorzien van tv-met-een-kaartje, geen EPG meer, en lijkt de programmainformatie die ik zie als ik een zender kies als het ware bevroren op een moment ergens gisteren in de dag.

't Is maar als iets niet werkt dat er opvalt hoezeer je er aan gewend (verslaafd?) bent :)

Hopelijk is dit een storing van voorbijgaande aard, en niet een beslissing om "kaartjeskijkers" te dwarsbomen..
GeertD
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 6 keer

Hier net hetzelfde probleem, ik heb geen programma gids meer via mijn ci+ module. :bang:
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
Bedankt: 3746 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

Een algemeen probleem bij Telenet denk ik.
Zal pas volgende week opgelost zijn :-(
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
yvesvn
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 3 keer

Hier hetzelfde probleem alleen wat opvalt bij een oude TV (zonder kaartje) ook geen EPM wat jullie EPG noemen.
Fritzbox 7690 en traag Internet Edpnet 16/3 :evil:
Telenet: TV Samsung QE65S95B
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Google Pixel 9pro -Proximus/JIM
INTERNET: EDPNET
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Er zit geen EPG stream meer op het DVB-C signaal.
Of je nu kiijkt met een CI+ kaartje, of zonder (Compact sigaal) of met een niet-interactieve digibox of -digicorder maakt geen verschil :-(

Toegevoegd na 18 uren 33 minuten 33 seconden:
Opgelost sedert deze morgen.

Het was dus een tijdelijke kleine technische storing (en dus geen commerciële beslissing om "kaartjeskijkers" te dwarsbomen :|
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 26 keer

Wat me wél stoort aan tv met een kaartje (we hebben er eentje in een slaapkamer) is hoe traag dit zapt, zeker als je downstairs de gewone tv-box gewoon bent, ook onze 4K chromecasts en mijn Nokia 8010 zappen sneller.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 104 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Ligt dat dan aan de module of aan de TV?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Goede vraag ...

Mijn ervaring is:
  • als ik gewoon TV kijk, gaat het zappen volledig normaal (geen verschil tussen versleutelde en niet-versleutelde zenders).
  • als ik verander van bron (vb kijken met Chromecast via HDMI) en terugschakel naar TV, dan krijg ik een aantal seconden zwart beeld op een versleutelde zender. Als ik terug van HDMI naar "TV" schakel ga ik altijd eerst naar VRT1, en begin dan te zappen.
Dat laatste verschijnsel is waarschijnlijk omdat de CI+ module (en/of de tuner?) tijdens kijken naar een andere bron uitgeschakeld wordt, en pas terug ingeschakeld wordt nàdat je het toestel omschakelt naar "TV"?
Deze theorie wordt ondersteund als ik het verbruik meet van mijn TV toestel: kijken via "TV met een kaartje" is een méérverbuik van ca 30W :-(

Hoe werkt TV met een kaartje?
  • Het TV toestel ontvangt het digitale signaal en verwerkt de algemene aspecten (zoals het tunen naar de juiste frequentie en het demoduleren van het signaal).
  • De TV stuurt dan het gecodeerde streamsignaal door naar de CI+ module.
  • De CI+ module, in combinatie met de smartcard, controleert of je abonnement geldig is en gebruikt de juiste coderingssleutels om het signaal te ontsleutelen (decoderen).
  • Nadat het signaal is gedecodeerd, stuurt de CI+ module het gedecodeerde signaal terug naar de TV.
De CI+ module is dus eigenlijk de decoder, en het signaal gaat dus "heen en terug" tussen TV en CI-module.

Volgens mij is de CI+ module niet de vertragende factor, maar de rekensnelheid van je TV toestel (demodulatie van het digitaal signaal, foutcorrectie, decompressie van video- en audiostreams (bijvoorbeeld MPEG-4), opschaling naar de resolutie van het scherm etc.
Externe decoders (vb TV Box) hebben hiervoor dedicated hardware en geoptimaliseerde software?
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 21 keer
Provider

Flippi schreef: 6 dagen geleden Ligt dat dan aan de module of aan de TV?
Dit is vooral omdat een digibox / Corder meerdere tuners heeft en dus al locked op de frequenties op de kanalen hoger / lager tijdens het zappen. Tv's hebben meestal maar 1 tuner.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb thuis orange tv maar op de kamer zonder box dus gewoon tv signaal van Telenet en in de week was programma gids niet zichtbaar maar van zie ik dat deze wel terug zichtbaar is.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”