Goede vraag ...
Mijn ervaring is:
- als ik gewoon TV kijk, gaat het zappen volledig normaal (geen verschil tussen versleutelde en niet-versleutelde zenders).
- als ik verander van bron (vb kijken met Chromecast via HDMI) en terugschakel naar TV, dan krijg ik een aantal seconden zwart beeld op een versleutelde zender. Als ik terug van HDMI naar "TV" schakel ga ik altijd eerst naar VRT1, en begin dan te zappen.
Dat laatste verschijnsel is waarschijnlijk omdat de CI+ module (en/of de tuner?) tijdens kijken naar een andere bron uitgeschakeld wordt, en pas terug ingeschakeld wordt nàdat je het toestel omschakelt naar "TV"?
Deze theorie wordt ondersteund als ik het verbruik meet van mijn TV toestel: kijken via "TV met een kaartje" is een méérverbuik van ca 30W
Hoe werkt TV met een kaartje?
- Het TV toestel ontvangt het digitale signaal en verwerkt de algemene aspecten (zoals het tunen naar de juiste frequentie en het demoduleren van het signaal).
- De TV stuurt dan het gecodeerde streamsignaal door naar de CI+ module.
- De CI+ module, in combinatie met de smartcard, controleert of je abonnement geldig is en gebruikt de juiste coderingssleutels om het signaal te ontsleutelen (decoderen).
- Nadat het signaal is gedecodeerd, stuurt de CI+ module het gedecodeerde signaal terug naar de TV.
De CI+ module is dus eigenlijk de
decoder, en het signaal gaat dus "heen en terug" tussen TV en CI-module.
Volgens mij is de CI+ module niet de vertragende factor, maar de rekensnelheid van je TV toestel (demodulatie van het digitaal signaal, foutcorrectie, decompressie van video- en audiostreams (bijvoorbeeld MPEG-4), opschaling naar de resolutie van het scherm etc.
Externe decoders (vb TV Box) hebben hiervoor dedicated hardware en geoptimaliseerde software?