... om vervolgens te ontdekken dat collabora module (google docs equivalent), toch de voornaamste reden waarom ik dit ondernam, steeds weer crasht doordat mijn NAS helaas te licht weegt.

Bron: NAS ComparesNAS Compares schreef:That said, it is not all perfect and it would be remiss not to touch on the fact that the inclusive DDR4 2GB of memory that the DS420+ arrives with is soldered directly to the controller board.
As efficient as this might sound, it does mean that the device has a maximum memory limit of 6GB when you utilise a 4GB module.
This is a heck of a shame given that that CPU can comfortably accommodate 8GB of memory.
Most likely is that Synology have presented this as a means to prevent unauthorised memory upgrades on their devices, as well as ensuring that users utilise their own brand of memory.
Whether you perceive this to be a cunning marketing/sales strategy, or simply a failsafe to ensure stable storage is something for you to debate yourself.
Ultimately the hardware we are seeing here will provide an excellent base of operations for DSM and it’s many, many applications to run on this device.
You may feel a bit of a bottleneck with this hardware in more memory-intensive operations or those that require CPU cores or available RAM to be earmarked in advance (such as virtualisation and surveillance) but even then the DS420+ will perform these actions to a moderate degree – certainly relative to the price point.
Bron: IntelIntel schreef: Memory Specifications
Max Memory Size (dependent on memory type): 8 GB
Memory Types: DDR4/LPDDR4 upto 2400 MT/s
Max # of Memory Channels: 2
ECC Memory Supported: No
Bron: SynologySynology schreef:Voer een geheugentest uit om ervoor te zorgen dat het geheugen (d.w.z. ingebouwd geheugen en geheugenmodule) van uw Synology NAS correct werkt. We raden aan de test drie keer uit te voeren om er zeker van te zijn dat het geheugen normaal is.
Uw Synology NAS zal opnieuw opstarten tijdens de geheugentest. Sluit Synology Assistant niet af tijdens de test. Tijdens de test zal de status van uw Synology NAS Geheugentest uitvoeren (x%) weergeven.
- Download en installeer Synology Assistant (beschikbaar op het Downloadcentrum).
- Start Synology Assistant en klik op het pictogram rechtsboven.
- Vink het Geheugentest vakje aan en klik op OK.
- Selecteer de Synology NAS om de geheugentest uit te voeren. Zorg ervoor dat de status van de Synology NAS Gereed is en klik vervolgens op de Geheugentest knop.
- Volg de wizard om het proces te voltooien.
Als uw Synology NAS de geheugentest doorstaat, zal de status van uw Synology NAS Gereed zijn. Op dit moment kunt u de test opnieuw uitvoeren indien nodig.
Als uw Synology NAS de geheugentest niet doorstaat, verschijnt de foutmelding "Een of meer fouten zijn gevonden door de geheugendiagnosetest" op het scherm. Dit geeft aan dat het geheugen defect kan zijn. In dit geval raden we sterk aan om uw Synology NAS voor reparatie terug te sturen als deze nog binnen de garantieperiode valt. Houd er rekening mee dat zelfs als uw Synology NAS de geheugentest niet doorstaat, de status nog steeds Gereed zal weergeven.
Opmerkingen:
- We raden niet aan om het ingebouwde geheugen te vervangen als uw Synology NAS geen geheugenuitbreiding ondersteunt.
- Als uw Synology NAS geheugenuitbreiding ondersteunt, raadpleeg dan de Compatibiliteitslijst voor Synology-producten en koop de compatibele geheugenmodules bij onze wederverkopers.
- Zorg ervoor dat bij het uitvoeren van een geheugentest ten minste één ingebouwde LAN-poort van uw Synology NAS is verbonden met een beschikbaar netwerk.
- Voor modellen met 32 GB of meer geïnstalleerd geheugen, reserveer 1,5 tot 3 uur voor een enkele geheugentest, terwijl voor modellen met 16 GB of minder geheugen, reserveer 1 tot 1,5 uur. De Synology NAS zal tijdelijk niet beschikbaar zijn tijdens de geheugentest.
Bron: SynologyReason for the new Synology HCL Policy:
Each component in a Synology storage solution is carefully engineered and tested to maintain data security and reliability. Based on customer support statistics over the past few years, the use of validated drives results in nearly 40% fewer storage-related issues and faster issue diagnostics and resolution.
- Each validated hard drive on the compatibility list undergoes over 7,000 hours of comprehensive compatibility testing across platforms to ensure operational reliability.
- Technical support data shows that validated drives result in a 40% lower chance of encountering critical disk issues.
- For models that have adopted the new hard drive compatibility policy, severe storage anomalies have decreased by up to 88% compared to previous models.
Uiteraard bij aankoop meteen voor echte NAS drives gegaan (in casu WD Red), maar wat mij stoort, is dat dit soort kwalitatieve drives óók niet meer ondersteund zullen worden door Synology's nieuw beleid.Ordon schreef: 1 maand geleden Hoe velen hebben er vroeger niet WD Green drives in hun NAS gestoken?
Bron: WDWD Red 6TB hard drives have experienced some issues, including problems with SMR (Shingled Magnetic Recording) drives, initialisation and formatting issues, and potential problems with RAID arrays. SMR drives can affect RAID performance, and some users have reported difficulty initializing or formatting the drives.
Zonder software.heist_175 schreef: 1 maand geleden Simpel: geen Synology meer.
Koop u een oudere i3/i5 en je hebt iets krachtigers, zuinigers en beter op maat van uw wensen.
Is een feit; maar anno 2022 had ik nog te weinig kennis om voor een allereerste keer in mijn leven een NAS te beheren met zoiets als TrueNAS Scale. Nu zou ik het aandurven, maar ik ben blij dat ik een beetje bij het handje ben genomen door DSM.heist_175 schreef: 1 maand geleden Simpel: geen Synology meer.
Koop u een oudere i3/i5 en je hebt iets krachtigers, zuinigers en beter op maat van uw wensen.
Ik heb er vier WD20EFZX van 2 TiB in steken - net geverifieerd, maar: CMR drives.Ordon schreef: 1 maand geleden Je maakt exact mijn punt.
Met bijvoorbeeld WD Red drives 6TB zijn er ook al problemen geweest.
Je kan er vrijwel vanuit gaan dat het merendeel van bestaande functionaliteit zal blijven, maar alles wat nieuw is enkel met "hun" schijven zal kunnen.Nordic schreef: 1 maand geleden Ik ben inderdaad ook geen fan van het beleid dat de nieuwe Synology's die worden uitgebracht enkel nog met eigen schijven zullen werken, maar je zou geen dingen ontnomen worden. Enkel wat waarschuwingen hier en daar. Een beetje zoals dat Proxmox ook zonder licentie werkt.
Kan je ook erop installeren, nee?Ordon schreef: 1 maand geleden Zonder software.![]()
Dat is niet uitpakken, inpluggen en gaan met die banaan hé.
Ik had van 2017 een ds916+ (ik wou iers compacts, en dit voldeed toen wel) met 4x6tb wd reds (cmr)heist_175 schreef: 1 maand geleden Ik heb mijn Synology vervangen in 2021 en ik beklaag het me zeker niet: véél krachtiger, een beetje zuiniger en veel makkelijker aan te passen (meer geheugen, meer SSD, ...)
In mijn geval ging het over een hardware failure langs hun kant (wat ze ook hebben toegegeven in het support ticket). De schijven hebben nooit enig probleem getoond tot ze effectief kapot gingen.Ordon schreef: 1 maand geleden Het zijn precies deze zaken die Synology wil voorkomen.
Door de HDDs, SDDs, hun firmware en de NAS zélf op elkaar af te stemmen.
Bron: Github007revad schreef:Add your SATA or SAS HDDs and SSDs plus SATA and NVMe M.2 drives to your Synology's compatible drive databases, including your Synology M.2 PCIe card and Expansion Unit databases.
The script works in DSM 7, including DSM 7.2, and DSM 6.
It also has a restore option to undo all the changes made by the script.
Works for 2025 series or later Plus models. See 2025_plus_models.md