Synology nieuw beleid - splits van mijn positieve ervaring

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 58 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bittersweet : na veel gezwoeg Nextcloud AIO pratende gekregen op mijn Synology NAS 420+... :banana:

... om vervolgens te ontdekken dat collabora module (google docs equivalent), toch de voornaamste reden waarom ik dit ondernam, steeds weer crasht doordat mijn NAS helaas te licht weegt. :bang:
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mortov Molotov schreef: 1 maand geleden mijn NAS helaas te licht weegt.
Te licht of te weinig geheugen ? Ik draai hier VM's voor HA op een DS918 en dat deed de NAS ook altijd crashen tot ik 16GB heb gestoken.
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member

Ik kan in mijn 420+ officieel niks meer steken dan 6 GB. Nu, volgend jaar koop ik mij een nieuwe pc, en als ik op mijn huidige rig (3900x, 16GB RAM) truenas scale aan de praat krijg, zal er veel mogelijk zijn 😊
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 125 keer

Mortov Molotov schreef: 1 maand geleden Ik kan in mijn 420+ officieel niks meer steken dan 6 GB.

Een onofficieel, compatibel latje van 16GB? :wink:

NAS Compares schreef:That said, it is not all perfect and it would be remiss not to touch on the fact that the inclusive DDR4 2GB of memory that the DS420+ arrives with is soldered directly to the controller board.
As efficient as this might sound, it does mean that the device has a maximum memory limit of 6GB when you utilise a 4GB module.
This is a heck of a shame given that that CPU can comfortably accommodate 8GB of memory.
Most likely is that Synology have presented this as a means to prevent unauthorised memory upgrades on their devices, as well as ensuring that users utilise their own brand of memory.
Whether you perceive this to be a cunning marketing/sales strategy, or simply a failsafe to ensure stable storage is something for you to debate yourself.
Ultimately the hardware we are seeing here will provide an excellent base of operations for DSM and it’s many, many applications to run on this device.
You may feel a bit of a bottleneck with this hardware in more memory-intensive operations or those that require CPU cores or available RAM to be earmarked in advance (such as virtualisation and surveillance) but even then the DS420+ will perform these actions to a moderate degree – certainly relative to the price point.
Bron: NAS Compares

Afbeelding
Bron: NAS Compares

Men heeft de NAS ook eens langs de binnenzijde bekeken in die redelijk lange (en grondige) review op hun website.

Betreffende de CPU, een Intel Celeron J4025, publiceerde Intel de volgende gegevens:
Intel schreef: Memory Specifications

Max Memory Size (dependent on memory type): 8 GB
Memory Types: DDR4/LPDDR4 upto 2400 MT/s
Max # of Memory Channels: 2
ECC Memory Supported: No
Bron: Intel

2GB onboard en een 16GB "onofficieel, compatibel" latje er bij ingeprikt, blijkt de NAS toch netjes te aanzien als 18GB.
Een wereld van verschil ten opzichte van "slechts" 6GB.

Voer nadat er zo'n 16GB "onofficieel, compatibel" latje werd ingeprikt een geheugentest uit:
Synology schreef:Voer een geheugentest uit om ervoor te zorgen dat het geheugen (d.w.z. ingebouwd geheugen en geheugenmodule) van uw Synology NAS correct werkt. We raden aan de test drie keer uit te voeren om er zeker van te zijn dat het geheugen normaal is.
  • Download en installeer Synology Assistant (beschikbaar op het Downloadcentrum).
  • Start Synology Assistant en klik op het pictogram rechtsboven.
  • Vink het Geheugentest vakje aan en klik op OK.
  • Selecteer de Synology NAS om de geheugentest uit te voeren. Zorg ervoor dat de status van de Synology NAS Gereed is en klik vervolgens op de Geheugentest knop.
  • Volg de wizard om het proces te voltooien.
Uw Synology NAS zal opnieuw opstarten tijdens de geheugentest. Sluit Synology Assistant niet af tijdens de test. Tijdens de test zal de status van uw Synology NAS Geheugentest uitvoeren (x%) weergeven.

Als uw Synology NAS de geheugentest doorstaat, zal de status van uw Synology NAS Gereed zijn. Op dit moment kunt u de test opnieuw uitvoeren indien nodig.

Als uw Synology NAS de geheugentest niet doorstaat, verschijnt de foutmelding "Een of meer fouten zijn gevonden door de geheugendiagnosetest" op het scherm. Dit geeft aan dat het geheugen defect kan zijn. In dit geval raden we sterk aan om uw Synology NAS voor reparatie terug te sturen als deze nog binnen de garantieperiode valt. Houd er rekening mee dat zelfs als uw Synology NAS de geheugentest niet doorstaat, de status nog steeds Gereed zal weergeven.

Opmerkingen:
  1. We raden niet aan om het ingebouwde geheugen te vervangen als uw Synology NAS geen geheugenuitbreiding ondersteunt.
  2. Als uw Synology NAS geheugenuitbreiding ondersteunt, raadpleeg dan de Compatibiliteitslijst voor Synology-producten en koop de compatibele geheugenmodules bij onze wederverkopers.
  3. Zorg ervoor dat bij het uitvoeren van een geheugentest ten minste één ingebouwde LAN-poort van uw Synology NAS is verbonden met een beschikbaar netwerk.
  4. Voor modellen met 32 GB of meer geïnstalleerd geheugen, reserveer 1,5 tot 3 uur voor een enkele geheugentest, terwijl voor modellen met 16 GB of minder geheugen, reserveer 1 tot 1,5 uur. De Synology NAS zal tijdelijk niet beschikbaar zijn tijdens de geheugentest.
Bron: Synology

Een lijstje met geteste 4GB, 8GB en 16GB "onofficiële, compatibele" geheugenmodules vind je hier.
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member

@Ordon heb ik overwogen hoor, die onofficiële RAM uitbreiding. Finaal toch niet voor gegaan, om verschillende redenen:
- CPU blijft te zwak in verhouding, voor als ik écht met nextcloud aan de slag zou willen gaan
- ik tweak graag, maar onofficieel = onofficieel, en voor mission critical toestellen voel ik me er niet zo comfortabel bij
- ik overweeg op termijn Synology te verlaten, wegens hun HDD policy bij nieuwe + toestellen (vendor lock-in)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Ik begrijp Synology wel.
Met hun NAS producten gaan ze in de richting wat al decennia gebruikelijk is in de pokkedure SAN (Storage Area Network) wereld.

In het kort:
Reason for the new Synology HCL Policy:

Each component in a Synology storage solution is carefully engineered and tested to maintain data security and reliability. Based on customer support statistics over the past few years, the use of validated drives results in nearly 40% fewer storage-related issues and faster issue diagnostics and resolution.
  • Each validated hard drive on the compatibility list undergoes over 7,000 hours of comprehensive compatibility testing across platforms to ensure operational reliability.
  • Technical support data shows that validated drives result in a 40% lower chance of encountering critical disk issues.
  • For models that have adopted the new hard drive compatibility policy, severe storage anomalies have decreased by up to 88% compared to previous models.
Bron: Synology

Ze willen écht achter hun product kunnen staan.
Nog meer dan voorheen.
En dat gaat nu eenmaal niet indien de eindgebruiker er naar believen "wat storage" en "wat memory" kan "insteken".

Of ze hun huidige install base kunnen behouden, is een goede vraag.
Het echt goedkope segment zal allicht wel ingenomen worden door cheap-ass (Chinese) producten, met bijbehorend dataverlies hier en daar.
Laatst gewijzigd door Ordon 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

dus ze hebben dat al die jaren niet gekunnen ? echt achter hun product staan ? ze vonden dus dat ze onbetrouwbare producten verkochten ?
ik lees: we willen meer geld.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Nee, en dat zie je toch ook in de cijfers die ze vrijgeven.
Die cijfers zijn echt niet uit de duim gezogen.

Ze gaan richting professionele storage producten.
Indien men die hardware, firmware én software bekijkt...
Nja, dat is geen samenraapsel van van alles en nog wat natuurlijk.
Synology probeert ook dat pad te bewandelen.

Een NAS is intussen het digitale archief in huis.
Voor de meeste mensen moet dat "gewoon werken", altijd: 24/24 en 7/7.

Oké, in een kastje van IKEA kan je ook je classeurs kwijt.
Dat is zo.
Laatst gewijzigd door Ordon 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1073 keer
Bedankt: 677 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Het is een en-en verhaal.

Er zijn nog 3 bedrijven die harde schijven maken. Die moeten nu een speciale firmware gaan voorzien voor Syno, zodat ze hun DRM kunnen activeren (het is uiteindelijk gewoon dat), met als excuus dat ze dan beter kwaliteit kunnen leveren...?

De schijven gaan nog steeds juist dezelfde zijn hoor. Ze gaan niet elke schijf speciaal gaan testen. Je krijgt geen enkele garantie dat die schijven het ook langer gaan uithouden, stiller zijn, ...

In de enterprise wereld is vendor lock-in al langer een feit, maar daar staat dan ook tegenover dat je binnen een (zeer) korte tijd fewoon een nieuwe hebt. Afhankelijk van je contract nog geïnstalleerd door een technieker.

Synology gaat hier een stevig stuk van z'n usedbase kwijtraken, en een hoop goodwill. Niet vergeten dat vele KMO's syno gebruiken omdat hun ITer (hobby, ...) het ding heeft aangeraden, en dat zou zich nu wel eens stevig kunnen keren tegen hun.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

De firmware op enterprise producten is dan ook véél en véél uitgebreider dan wel consumer producten.
Ook de hardware is beter.

Hoe velen hebben er vroeger niet WD Green drives in hun NAS gestoken?
Of HHDs die ontworpen waren om gemiddeld acht uur per dag in bedrijf te zijn: maar geen 24 uur.
Met een duty cycle die pakken lager lag natuurlijk.
Begin dat maar eens serieus te belasten...
Ploef.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Wat is er stuk gegaan bij mijn synology's in het verleden ? niet de harde schijf, wel de voeding.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

In de statistiek ben jij dan ook N=1 hé.

Afin, ik heb nooit een Synology gekocht: te duur voor wat het is.
Liever een oudere storage server met degelijke drives in. :-)
En ECC geheugen.
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member

Ordon schreef: 1 maand geleden Hoe velen hebben er vroeger niet WD Green drives in hun NAS gestoken?
Uiteraard bij aankoop meteen voor echte NAS drives gegaan (in casu WD Red), maar wat mij stoort, is dat dit soort kwalitatieve drives óók niet meer ondersteund zullen worden door Synology's nieuw beleid.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 15 keer

Simpel: geen Synology meer.
Koop u een oudere i3/i5 en je hebt iets krachtigers, zuinigers en beter op maat van uw wensen.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

@Mortov Molotov

Je maakt exact mijn punt. :wink:
Met bijvoorbeeld WD Red drives 6TB zijn er ook al problemen geweest.
WD Red 6TB hard drives have experienced some issues, including problems with SMR (Shingled Magnetic Recording) drives, initialisation and formatting issues, and potential problems with RAID arrays. SMR drives can affect RAID performance, and some users have reported difficulty initializing or formatting the drives.
Bron: WD

Nog eentje:
New 6TB WD Red Problems

Of Synology zal slagen in hun opzet?
Who knows.
heist_175 schreef: 1 maand geleden Simpel: geen Synology meer.
Koop u een oudere i3/i5 en je hebt iets krachtigers, zuinigers en beter op maat van uw wensen.
Zonder software. :lol: :lol:
Dat is niet uitpakken, inpluggen en gaan met die banaan hé.
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member

heist_175 schreef: 1 maand geleden Simpel: geen Synology meer.
Is een feit; maar anno 2022 had ik nog te weinig kennis om voor een allereerste keer in mijn leven een NAS te beheren met zoiets als TrueNAS Scale. Nu zou ik het aandurven, maar ik ben blij dat ik een beetje bij het handje ben genomen door DSM.
Ordon schreef: 1 maand geleden Je maakt exact mijn punt. :wink:
Met bijvoorbeeld WD Red drives 6TB zijn er ook al problemen geweest.
Ik heb er vier WD20EFZX van 2 TiB in steken - net geverifieerd, maar: CMR drives.
Kijk, mocht Synology vanaf nu stellen dat er geen officiële support meer zal komen voor SMR HDD's, dan zou ik dat nog snappen. Of voor mijn part komen ze met een hele waslijst aan eisen waaraan een NAS HDD moet voldoen voor support. Wat mij stoort, is dat ze kopers van Synology plus modellen verplichten om Synology HDD's aan te schaffen.
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ben inderdaad ook geen fan van het beleid dat de nieuwe Synology's die worden uitgebracht enkel nog met eigen schijven zullen werken, maar je zou geen dingen ontnomen worden. Enkel wat waarschuwingen hier en daar. Een beetje zoals dat Proxmox ook zonder licentie werkt.
Ik ben ook in de markt voor een nieuwe NAS, maar naast Synology spreekt enkel Qnap nog een beetje aan. Die hebben natuurlijk wel al enkele keren ransomware en andere problemen gehad.
Asustor en andere lijken me niets. Of facebook zie ik regelmatig Zettlab passeren, maar lijkt me een scam te zijn
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member

@Nordic ik overweeg, zoals gezegd, volgend jaar over te stappen op TrueNAS scale; heb al eea. zitten uitpluizen, en het voornaamste probleem lijkt me vooral het eenvoudig aanmaken van reverse proxys. Voor de rest lijkt 't me doenbaar om de overstap te maken. Ik moet alleen nog maar Synology Photos vervangen door Immich via docker, maar ik wacht hierbij toch nog wat af - in de loop van 2025 gaan ze uit bèta.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1475 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

Afgesplitst in een nieuw topic
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Spijtig, volgende update wordt een QNAP dan...
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Nordic schreef: 1 maand geleden Ik ben inderdaad ook geen fan van het beleid dat de nieuwe Synology's die worden uitgebracht enkel nog met eigen schijven zullen werken, maar je zou geen dingen ontnomen worden. Enkel wat waarschuwingen hier en daar. Een beetje zoals dat Proxmox ook zonder licentie werkt.
Je kan er vrijwel vanuit gaan dat het merendeel van bestaande functionaliteit zal blijven, maar alles wat nieuw is enkel met "hun" schijven zal kunnen.

Ik zie meer in zelfbouw NAS'en:
* TrueNAS Scale (linux)
* TrueNAS Core spirituele opvolger zVault (freebsd)
* Openmediavault
* XigmaNas

of gewoon zelf doen met een basis Linux distro :)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

@devilkin
Inderdaad, moeilijker moet dat niet zijn.
Basis linux op een SSD. Snel en redelijk betrouwbaar.
SoftRaid over de HDDs (of SSDs) die men wil: de storage.
Volledige encryptie van de data (LUKS).
MB dat ECC ondersteunt, voldoende ECC RAM en een degelijke powersupply (eventueel redundant).
Enclosure (kast) met voldoende koeling.
Ah, ja, een CPU en een simpele graka.

Network
Attached
Storage

Easy peasy lemon squeezy. 8)

Nog een kleine UPS om netjes af te sluiten indien het net uitvalt.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ordon schreef: 1 maand geleden Zonder software. :lol: :lol:
Dat is niet uitpakken, inpluggen en gaan met die banaan hé.
Kan je ook erop installeren, nee?
Ik heb mijn Synology vervangen in 2021 en ik beklaag het me zeker niet: véél krachtiger, een beetje zuiniger en veel makkelijker aan te passen (meer geheugen, meer SSD, ...)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Het gros van het doelpubliek van Synology kan dat niet, natuurlijk.
Voor die mensen: uitpakken, inpluggen en draaien.
En ik denk dat zelfs op Userbase een zelfbouw voor velen een probleem zou zijn.

Men kan zo'n zelfbouw en een Synology niet vergelijken.
Beiden hebben een ander doelpubliek.
Met Synology DSM is het nogal "Plug & Play" bovendien: daar heeft Synology écht een grote voorsprong.

De "gewone" HDDs van Synology, "Plus", zijn bovendien redelijk geprijsd.
Van 2TB tot 16TB.
De enterprise HDDs en SDDs: ja, die kosten poen.
Daar mikken ze, mijn inziens, mee op KMO's etc.
Hogere duty cycle...
En KMO's willen een aanspreekpunt natuurlijk: support.

Er zijn in het verleden al voldoende bedrijven Synology voorafgegaan met eigen hardware: succesvol bovendien.

Kijk gewoon op de fora waar de zelfbouw enthousiastelingen worstelen met hun setup.
Dat zegt genoeg, denk ik zo.
Niks mis mee dat ze ervaring op doen natuurlijk: zo leren ze het al doende.
Maar het is niet voor iedereen.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

heist_175 schreef: 1 maand geleden Ik heb mijn Synology vervangen in 2021 en ik beklaag het me zeker niet: véél krachtiger, een beetje zuiniger en veel makkelijker aan te passen (meer geheugen, meer SSD, ...)
Ik had van 2017 een ds916+ (ik wou iers compacts, en dit voldeed toen wel) met 4x6tb wd reds (cmr)
In 2020 ben ik na een bizarre fout in het toestel (4 schijven die op hetzelfde moment van de sata bus verdwijnen...) ongeveer al m'n data erop kwijtgeraakt, en dankzij hun bizarre btrfs on mdraid was recuperatie zeer moeilijk, ook al had ik dus een raid-5 met perfect werkende schijven. Lang leve offside backups!

Vertrouwen in btrfs en synology tegelijk weg ;)

Nu draai ik al 5 jaar proxmox met zfs, 3 jaar nog met dezelfde schijven, waarvan er ondertussen 2 vervangen zijn wegens bad sectors.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Het zijn precies deze zaken die Synology wil voorkomen.
Door de HDDs, SDDs, hun firmware en de NAS zélf op elkaar af te stemmen.
Logisch feitelijk.

In het andere geval moeten ze proberen de HDDs van de fabrikanten "als compatibel" op hun website te zetten.
Tot deze fabrikanten, onder dezelfde benaming en type aanduiding, toch een andere "niet geheel compatibele" HDD op markt brengen.
Dan is Synology gejost natuurlijk. :lol: :lol:

Ook bijvoorbeeld HP brengt vaak een update uit voor de firmware van hun enterprise disken.
Omdat onder zeer specifieke omstandigheden er alsnog problemen gerezen zijn.
Dat staat dan netjes in een tekst document (release notes) horende bij de nieuwe firmware.
Dat kan bijvoorbeeld gaan om een zeer specifieke load door een welbepaald programma/besturingssysteem.

Met een "generieke disk" loopt men dan tegen de muur én weet men niet waarom én komt er geen oplossing...
"Het is kapot gegaan meneer". :mrgreen: :mrgreen:

Een wat oudere storage server is op dat punt meestal al wat "op punt gesteld".
Rap Linux er op en hopla: een betrouwbare NAS met enterprise schijven. :wink:
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ordon schreef: 1 maand geleden Het zijn precies deze zaken die Synology wil voorkomen.
Door de HDDs, SDDs, hun firmware en de NAS zélf op elkaar af te stemmen.
In mijn geval ging het over een hardware failure langs hun kant (wat ze ook hebben toegegeven in het support ticket). De schijven hebben nooit enig probleem getoond tot ze effectief kapot gingen.

Voor mensen zonder clue zal het waarschijnlijk wel gemakkelijker worden (en duurder). Ik blijf er zeer sceptisch bij.

In de enterprise wereld ben ik Synology nog nooit tegengekomen. Bij thuisgebruikers en KMO's wel en daar zal het ook wel bij blijven...
Maar als ze een markup gaan beginnen rekenen voor hun "speciale firmware" schijven zonder dat daar ook serieuze features tegenover staan gaan ze hun gat verbranden.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Github to the rescue. :angel:

Synology HDD db
007revad schreef:Add your SATA or SAS HDDs and SSDs plus SATA and NVMe M.2 drives to your Synology's compatible drive databases, including your Synology M.2 PCIe card and Expansion Unit databases.

The script works in DSM 7, including DSM 7.2, and DSM 6.

It also has a restore option to undo all the changes made by the script.

Works for 2025 series or later Plus models. See 2025_plus_models.md
Bron: Github

Vrijwilligers? :wink:
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 46 keer
Provider

Kom ik dit tegen in de Synology user group op facebook:
<quote>If you have a old Synology Nas just Keep it when you buy a new Synology Nas.... then when ever you want to use other types of hard drive in your new Nas just set it up in your old Nas then Move it over to the new Nas.</quote>

Wat denken jullie hiervan, lijkt me verzonnen..
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Voorlopig werkt dat nog. Maar of dat het geval blijft is ieder zijn gok. Zie het gerust gebeuren dat je op een gegeven moment niet meer kan upgraden zonder officiële schijven te hebben. Dus als het ooit een nieuw toestel wordt ga ik naar de concurrentie.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 156 keer

Ben blij dat ik geen nieuwe syno gekocht heb, de oude was 13 jaar oud, en werd wat traag, maar vervangen door een ugreen nas. Zelfs het vrij nieuwe ugreen os (debian) nog gewoon laten staan, werkt goed genoeg en docker/vm support, maar je kan er ook truenas opzetten. Hardware is mooi, degelijk, i5 aan boord met standaard 16 GiB ram en 2x 10Gbps poorten (ipv de 1 Gpbs bij de meeste syno's). Draait nu heerlijk met een aantal docker containers met 64 GiB ram, 4 x 18 TB storage in raid 6 en 2 x SSD voor caching en sommige docker containers.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 64 keer

Ik begrijp dat je voor privé oplossingen aan self-hosting doet.

Ik begrijp dat er een markt is voor hun Synology Beestation (dummy oplossingen, die plug and play zijn).

Maar er is zeker ook een markt voor de klassieke Synology. Zijnde: het KMO bedrijf of de "power user" die geen "advanced user" is. En ik begrijp Synology dat ze willen een graantje meepikken in de hardware sfeer. Wellicht onpopulair, maar Synology is nu véél te goedkoop voor het aanbod. Ik verklaar: in de wetenschap dat ik 5 of 6 jaar geleden misschien 600 euro betaald heb voor een DS220+ (zonder schijven uiteraard), maar intussen al die tijd hun software mag blijven gebruiken. Hyperbackup, Cloudsync, SynologyDrive, Active Backup for Business, Active Backup for MS365, enz... Aparte oplossingen hadden me een veelvoud gekost aan geld en tijd. En mijn ervaring is tot nu toe: er is een kleine leercurve, het kost je wat geld, maar éénmaal ingesteld, dan werkt super betrouwbaar en 24/7. Als ze willen hun schijven erbij verkopen, dat ze maar doen. Je krijgt nog altijd héél veel waar voor je geld.
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member

@jutuiz het probleem is dat nextcloud draaien enkel mogelijk is voor de peperdure Synology modellen, als ik zo f diagonaal naar de specs kijk. En die dure synology nassen zijn dan weer overkill voor de rest van mijn usecase.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 64 keer

Ik heb al dikwijls naar Nextcloud uitgekeken, maar de vrees om in een rabbit-hole te vallen houdt me ervan weg. Persoonlijk heb ik dat precies nooit met Synology NAS geassocieerd, ik ging dat op een Linux desktop zetten die ik nog liggen had.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Zoiets ziet er mij interessanter uit, maar 1 van de 4 disks is voor de installatie of je dient een usb harddisk aan te sluiten (truenas scale): Maiyunda M1S 4-bay met N100 of N150 CPU. Aan te bevelen of beter voor een i3 of i5 gaan? edit: zijn 5 disks.

Op alibaba nog een stuk goedkoper, maar dat is zonder btw.

https://nl.aliexpress.com/item/10050088 ... ry_from%3A

Truenas review:
https://wiki.liutyi.info/display/DEVOPS ... s+fio+test
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer
Provider
Te Koop forum

Gisteren zijn eindelijk de prijzen van de nieuwe Minisforum N5 (Pro) nas verschenen. Prijs is iets hoger dan ik verwachtte, als je inschrijft op hun nieuwsbrief over deze nas krijg je wel 30% korting, dus ok dan. Maar het is natuurlijk wel een onbekende speler voor mij.
Met Synology heb ik hardwarematig nooit problemen gehad, ook qua software altijd tevreden geweest.
IK ben dus ook nog steeds op zoek naar een nieuwe nas en twijfel over deze.

Qua specs:
Pro variant met 16Gb RAM & 64Gb OS disk €1.459,00
AMD Ryzen™ 7 255/AMD Ryzen™ AI 9 HX PRO 370
5 HDD bays | 3 M.2/U.2 SSD | PCIe x16 slot
Max. 96GB DDR5 ECC memory (N5 Pro only)
10Gb+5GbE LAN | Pre-installed MinisCloud OS
Docker single key installation | OCulink compatible

Normale variant met met 16Gb RAM & 64Gb OS €849,00
AMD Ryzen™ 7 255
5 HDD bays | 3 M.2/U.2 SSD| PCIe x16 slot
Maximum 96GB DDR5 memory
10Gb+5GbE LAN | Pre-installed MinisCloud OS
Docker single key installation | OCuLink compatible

als ik dan naar Synology ga, moet ik de normale vergelijken met de 1525+, maar dan heeft de Synology nog altijd een oudere cpu aan boord.
Ik hoop de komende tijd wat reviews te zien over de nieuwe minisforum.
Hier de productpagina: https://store.minisforum.com/en-be/prod ... 6725398773
WielerArchieven
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 2 keer
Provider

Robbie van NAS Compares heeft een review van de N5 Pro, maar hij is vooral zeer te spreken over de Aoostar WTR Max en gaat nu een vergelijking doen tussen de twee.

De Aoostar WTR MAX is wel een stukje goedkoper dan de gewone N5 aan $699.00 maar heeft een iets lichtere CPU, wel 6 3,5 bays en 5 M.2 bays, 4 in een slede en 1 intern. En ook twee 2,5 en 10Gbe poorten (allen Intel). En voor wie het belangrijk acht ondersteund de WTR MAX ook ECC geheugen.

Voordeel tov Synology, bring your own OS
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member

@WielerArchieven @Nordic zeer interessant. Ikzelf ga volgend jaar gewoon een deel van mijn huidige pc (met o.a. 16 GiB DDR4 RAM en een Ryzen 3900x) hergebruiken voor Truenas SCALE.
WielerArchieven
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 2 keer
Provider

Dat is natuurlijk ook een optie.

Voor degene die geïnteresseerd zijn in een vergelijking tussen de Aoostar WTR Max NAS en de Minisforum N5 Pro, er is nu een geschreven vergelijking. De video zelf volgt later volgende week.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”